Středa 24. března 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Předcházející část projednávání bodu pořadu schůze

 

Neautorizováno !

 

(pokračuje Radek Vondráček)

328.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb.,
o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 532/ - třetí čtení

Projednání tohoto bodu jsme opětovně přerušili, a to v pátek 12. března. Vítám tady pana guvernéra České národní banky Jiřího Rusnoka. S jeho účastí jsme souhlasili hlasováním už 10. března. Místo u stolku zpravodajů už zaujímá za navrhovatele místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová a je zde i zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Jiří Dolejš. Připomínám, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 532/3, který byl doručen 21. ledna 2021, a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 532/4. Budeme pokračovat v přerušené rozpravě, do které nebyl nikdo přihlášen v okamžiku, kdy se... (Velký hluk v sále.) Pan poslanec Ferjenčík se hlásí z místa. Prosím, máte slovo, a poprosím všechny kolegy a kolegyně, kteří mají nějaké důležité vyřizování, aby svoje jednání přenesli do předsálí. Prosím o klid.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já ještě počkám. (Hluk neutichá.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Je-li něco k vyřízení, opravdu vás poprosím, zvlášť když je to v blízkosti řečnického pultu. Problém je, že ten, na koho mluvím, mě neposlouchá. Tak prosím, můžeme pokračovat.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, debata byla poměrně rozsáhlá, nicméně věcná. Jsem rád, že jsme tento zákon prodiskutovali poměrně důkladně. Skutečně je to jeden z nejvýznamnějších zákonů, které v tomto volebním období přijímáme, který bude mít značný dopad na životy lidí v této zemi.

Bohužel z našeho pohledu má tento zákon i značná rizika. Hrozí kvůli němu větší politizace České národní banky, protože nové pravomoci mohou chtít například prezidentští kandidáti v budoucnu využívat v rámci své volební kampaně. Hrozí kvůli němu nepředvídatelné dopady v oblasti veřejných financí, v oblasti stability měny, v oblasti kvantitativního uvolňování, kde existují studie ze zahraničí, které dokládají, že kvantitativní uvolňování bohužel financují především pracující a vydělávají na něm především ty kapitálové skupiny, které mají lepší přístup k penězům, typicky největší oligarchové nebo majitelé firem. Z těchto důvodů jsme k tomuto nástroji skeptičtí. Myslíme si, že například rozšiřování pravomocí ČNB v oblasti nákupu dluhopisů, zvláště soukromých, je rizikové, a myslíme si, že rozšiřování pravomocí České národní banky v oblasti regulace nemovitostního trhu je příliš široké, byť souhlasíme s tím, že nějaké rozšíření je potřeba, a navrhli jsme kompromis.

Já vás ještě jednou prosím o podporu těch kompromisních návrhů, které upravují délku platnosti tohoto zákona a upravují šíři pravomocí, především v oblasti regulace nemovitostního trhu. Uvědomme si prosím, že tento zákon bude mít skutečně velké dopady na budoucnost této země. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Pan poslanec Skopeček, do rozpravy se hlásí z místa. Prosím.

 

Poslanec Jan Skopeček: Dobré dopoledne. Já bych také chtěl poprosit o podporu pozměňovacích návrhů, které dostávají ten zákon do rozumnější podoby. To, jakým způsobem je ohrožena nezávislost centrální banky, ukázal i premiér Babiš, který by rád získal peníze do státního rozpočtu. Je to něco, kde vidíme, kam tato novela míří, co vláda zamýšlí s Českou národní bankou dělat. Je to nebezpečné. Prosím, tento zákon odmítněme a zachraňme nezávislost České národní banky před Andrejem Babišem.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan předseda Fiala.

 

Poslanec Radim Fiala: Já na pana kolegu Skopečka budu reagovat, protože hnutí SPD říká jasně, že zvlášť v čase krize je potřeba posilovat pravomoci České národní banky jako české instituce, aby Česká republika byla připravena na různé krize a problémy, které v budoucnu mohou přijít a pravděpodobně přijdou. Dělat to zákonem až potom, může být už velmi pozdě. To, co zde říká pan kolega Skopeček, a to, co říká premiér Babiš, my jsme podrobně studovali. To znamená, jestli z České národní banky můžou odejít nějaké peníze do státního rozpočtu, to je nesmysl, to je na zavření celé bankovní rady včetně guvernéra a nikdo z nich si takovou věc nedovolí udělat.

Takže to, co tady vyprávíte, je jenom důvod k tomu, abychom pro ten zákon nehlasovali. Ale fyzicky, teoreticky ani prakticky to prostě není možné. Banka může dát pouze v dobách krize garance státu na úroky s tím, že stát bude mít daleko větší kredibilitu pro získání úvěrů a financování svého dluhu a dluhové služby, to samozřejmě je možné, a v případě, že by stát získal lepší kredibilitu a lepší úrokovou míru, tak si myslím, že pro ten stát je to dobře. Jinak se taky může stát, že za dva roky nebude na důchody. My prostě potřebujeme posilovat pravomoci takové instituce, jako je Česká národní banka.

Takže za hnutí SPD my jasně říkáme, že tento zákon podpoříme, protože tady je jenom spousta negativ, negativ, negativ, a já jsem přesvědčen o tom, že to tak není.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky, nejprve pan poslanec Skopeček, poté pan poslanec Ferjenčík.

 

Poslanec Jan Skopeček: Děkuji za slovo. Zareaguji na svého předřečníka. Mě překvapuje podpora SPD tomuto zákonu. Zdá se, že SPD je vůči praktikám eurozóny a toho, jakým způsobem dneska funguje evropská dluhová unie, takže o tom mluví jenom nahlas pro své voliče, ale když se dostaneme do praktické roviny a hlasujeme o zákonu, tak SPD tady bude přesně pro to rozšíření pravomocí, které se jí nelíbí na Evropské centrální bance, které se ani mně nelíbí na Evropské centrální bance a které tady umožní to, že se centrální banka zapojí do financování dluhu vlády, což bylo vždycky v hospodářské politice, v měnové politice naprosto zakázané téma, a jenom dluhová situace jižních států přinutila Evropskou centrální banku tyto nástroje využívat.

Vy jste tedy kritičtí k fungování eurozóny v Evropské unii jenom do novin, jenom ke svým voličům, ale když máte možnost hlasovat o zákonu, tak tu chcete dovolit v České republice využívat stejné nástroje, kterými se dostává eurozóna do potíží. Tak to řekněte aspoň nahlas a přiznejte si to. Je to jenom rétorika vůči vašim voličům, ale když přijde na akorát, skutek utek. (Potlesk z pravé části sálu.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Další faktická poznámka, pan poslanec Ferjenčík.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Já bych chtěl stručně reagovat na kolegu Fialu, který hovořil o tom, jak to podle něj je ve vztahu k výrokům pana premiéra Babiše, nicméně podle mě nemá tak úplně pravdu, protože teoreticky je možné, aby Česká národní banka ze svého zisku přispěla do státního rozpočtu, nicméně souhlasím s tím, že v tuto chvíli to rozhodně není rozumné, protože Česká národní banka je v kumulované ztrátě a ani zisk z loňského roku ji ještě nedostal do celkového zisku, a vzhledem k očekávanému posilování kurzu se to pravděpodobně už nebude opakovat a naopak letos nabere národní banka nejspíše ztrátu.

Nicméně jsem chtěl požádat pana guvernéra, jestli by mohl poslance informovat ohledně této věci. Vím, že tam je zásadní střet s tím, že skutečně Česká národní banka nesmí dostávat žádné pokyny od vlády, nicméně si myslím, že by bylo vhodné, kdyby se pan guvernér k tomu výroku vyjádřil, přece jenom to hýbe dost intenzivně veřejnou debatou. A já avizuji, že už za Piráty na to nebudeme reagovat a rozhodně to nechceme využít ke zdržování tohoto zákona, ale myslím, že by bylo velmi vhodné, kdyby pan guvernér v situaci, kdy tady pan premiér hovoří o desítkách miliard, které chce získat pro státní rozpočet z České národní banky, skutečně dal Poslanecké sněmovně nějakou informaci, a jak říkám, jenom si poslechneme tu informaci. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S faktickou poznámkou pan předseda Fiala, poté paní poslankyně Langšádlová.

 

Poslanec Radim Fiala: Nejdříve k panu kolegovi Ferjenčíkovi. Nedělám to příliš často, ale musím souhlasit, že Česká národní banka výhradně použije ty peníze na řešení kumulované ztráty z minulých let, tak je to dané a nemůže ty peníze posílat do žádného státního rozpočtu.

Co se týče pana kolegy Skopečka, to je jakási předvolební rétorika ODS, kdy já musím jasně říct, že ODS místo České národní banky dnes upřednostňuje komerční banky, je zlobbovaná komerčními bankami, které můžou dělat tyto věci, ale Česká národní banka je dělat nemůže, takže já jsem přesvědčen, že prostě ODS v této věci prostřednictvím pana Skopečka nemá pravdu. (Potlesk poslance Okamury.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Paní poslankyně Langšádlová, faktická poznámka, poté pan poslanec Skopeček, všechno faktické poznámky.

 

Poslankyně Helena Langšádlová: Děkuji za slovo. Dobrý den, dámy a pánové.

Já jsem vás, pane guvernére, asi vás můžeme oslovovat napřímo, chtěla poprosit, abyste se vyjádřil k té situaci, k vyjádření pana premiéra, asi to byl názor i pana prezidenta, protože opravdu podle vyjádření mnoha odborníků, jak tady zaznělo ze strany pana kolegy Ferjenčíka, ve chvíli, kdy národní banka je v kumulované ztrátě a kdy nemá, navíc by měla mít ještě nějaké dostatečné rezervy, tak vůbec o něčem takovém nelze hovořit. Navíc my bychom opravdu měli velmi striktně dodržovat vlastně to, že monetární politika musí být autonomní, a to, co tady předvedli naši nejvyšší ústavní činitelé, je opravdu něco naprosto nepřijatelného. Já jsem vás chtěla požádat, abyste se i na půdě Poslanecké sněmovny vůči tomu ohradil, abyste nás ujistil o tom, jaký bude postoj České národní banky jako jedné z klíčových institucí, jak jste o tom jednali, jestli jste se vůči takovýmto návrhům jednoznačně vymezili, jaký je vlastně váš postoj. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Skopeček, faktická poznámka, poté pan předseda Stanjura, faktická poznámka.

 

Poslanec Jan Skopeček: Já určitě nejsem zlobbovaný žádnou bankou, ale kdo je zlobbovaný, je asi pan Fiala, protože ta novela zákona také umožní České národní bance nakupovat soukromé privátní dluhopisy, tak pravděpodobně má už nějaké vytipované, které chce, aby Česká národní banka koupila, proto tu novelu tak tlačí. Kdybych přijal, pane kolego, vaši rétoriku, tak je to úplně stejné, prostě se z toho nevylžete. Vy chcete umožnit České národní bance kvantitativní uvolňování, vy jí chcete umožnit tištění peněz. Já si myslím, že to poškozuje občany, že to poškozuje střadatele, že to je věc, kterou můžeme na Evropské centrální bance kritizovat, že to určitě není věc hodná následování v České republice. A vy rétoricky proti politice Evropské centrální banky, proti politice Evropské unie bojujete, ale když přijde na akorát, tak České národní bance chcete dát pravomoci, které Evropská centrální banka podle mého názoru nevyužívá dobře a vede to k problémům dnešní eurozóny. Tak si to rozmyslete: buď jste proti Evropské unii, nebo nejste. Nemůžete na jednu stranu chtít referendum o vystoupení z Evropské unie a na straně druhé tady přijímat zákony, které umožní České národní bance dělat to samé, co dělá Evropská centrální banka.

Jinak to, co řekl Andrej Babiš vůči České národní bance, považuji za nepřijatelné, neuvěřitelné. Jsou to věty, které ohrožují hospodaření České republiky a českou ekonomiku. Už jenom ta zpráva investorům, kteří se potenciálně zajímají o české dluhopisy, že premiér prosí centrální banku, aby pomohla s rozvratem veřejných financí, který on spolu s ministryní způsobili, vysílá signál finančním trhům, jak na tom česká ekonomika je.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Faktická poznámka, pan předseda Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Já musím důrazně odmítnout slova Radima Fialy, že jsme zlobbovaní. Mohl bych použít hezké české přísloví "podle sebe soudím tebe" a musím odmítnout, že to je předvolební rétorika. Jestli si fakt myslíte, že voliče nějakým zásadním způsobem zajímá debata, ve které padají výrazy jako kvantitativní uvolňování, monetární politika a podobně, tak to určitě není voličské téma a nemá to s volbami nic společného.

Naše základní obavy jsme opakovaně vyjadřovali v průběhu druhého a třetího čtení a já je nebudu opakovat. Před chvílí to vlastně shrnul pan poslanec Skopeček. Nám tedy nejvíce vadí možnost nakupovat privátní dluhopisy a o tom se přeme.

Je to podle mě legitimní souboj argumentů pro a proti. Prosil bych, abychom u tohoto zákona neřešili výroky pana premiéra. Není to součástí toho zákona, nechme si to na interpelace nebo na jiné možnosti, pak tu debatu odvádíme od podstaty a podstata je, že se obáváme, že Česká národní banka může příliš tisknout peníze a riskantně nakupovat privátní dluhopisy. To jsou naše základní výhrady, které jsme tady opakovaně vznášeli a nekomentujme každou větu Andreje Babiše. On je schopný dneska říct, že to neřekl, a zítra to zase zopakovat a pozítří říct, že to myslel jinak, a popozítří zase říct, že to tedy tak myslel. To nemá žádnou cenu.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: V tuto chvíli to byla poslední faktická poznámka. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy? Nikoho nevidím, rozpravu končím. Nyní se tedy ptám, zda je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně? Pan zpravodaj? Nemají zájem. Přikročíme tedy k hlasování o pozměňovacích návrzích, ale tady mám poznámku, že 10. března ještě padl návrh na opakování druhého čtení. Prosím pana zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Ano, děkuji za slovo. Nebude to takové drama, ale přesto jistou míru složitosti to vykazuje. Já si vás dovolím provésti návrhem, co nás v nejbližších minutách bude čekat. Nápomocen mi k tomu byl svým usnesením rozpočtový výbor, který konstatoval, že pozměňovací návrhy, a že jich pár bylo, je vhodné rozdělit podle obsahu do několika skupin.

Z debaty jste asi postřehli, že klíčovou skupinou jsou návrhy týkající se změny v oblasti měnověpolitických nástrojů. Další skupinou by byly návrhy, které se týkají úvěrových ukazatelů. Pak je tady jeden solitérní návrh, který míří do oprávnění ČNB založit si právní (právnickou?) osobu a poslední, čtvrtou skupinou je návrh, který míří k tomu, aby ČNB se stala povinným subjektem zákona o registru smluv. Tak to je to rozdělení do skupin.

Z této logiky vyplývá i určitá procedura hlasovací, kde, jak už pan předseda naznačil, bychom začali tím, že jsme na předchozí části třetího čtení mohli zaznamenat několik návrhů na vrácení, čili nejdříve bychom se vypořádali s tímto návrhem.

Pak byly načteny legislativně technické úpravy, které v tisku lomeno čtyři máte uvedeny, nebudu je teď v tuto chvíli reprodukovat. Ale 11. března během třetího čtení byly ještě načteny další návrhy, které byly označeny jako legislativně technické kolegou Martínkem. První z nich se týká pozměňovacího návrhu D1 a to je skutečně legislativně technický návrh, o kterém bychom rozhodli hlasováním. Další z nich, který byl vložen do systému, má číslo 7736, a který se týká úpravy pozměňovacího návrhu kolegy Martínka pod číslem 7114, tak tady mě vybavil náš legislativní odbor názorem, že přece jenom měnit celý odstavec je zásahem do obsahu, že to nemá legislativně technický charakter. Čili tady, protože kolega Martínek to označil za legislativně technické, bychom museli hlasovat o tom, zda tomu tak je, či není, čili v podstatě jestli přitakáme legislativně technickému našemu útvaru, a nebo kolegovi Martínkovi. Tak tím bychom se vypořádali s legislativně technickými.

A mohli bychom pokračovat v logice čtyř skupin. Pokud jde o tu první skupinu v oblasti měnově politických nástrojů, tak první, o čem bychom měli hlasovat, je návrh B3, což jsou podavatelé Munzar, Skopeček, dovolím si pány takhle sloučit. A pokud bychom prohlasovali tento návrh B3, tak už pak je nehlasovatelný návrh F1 pro totožnost a nehlasovatelné jsou i návrhy C2.1 a B6. V alternativě, že by B3 přece jen byla přijata, tak pak se hlasuje o návrhu C2.2, což je účinnostní záležitost, a C2.3, což je v podstatě zrušení. Pokud bude B3 odmítnut, pak ještě nám zbývá v této pasáži, tedy měnově politických nástrojů, prohlasovat návrh C2 kolegy Ferjenčíka, což je účinnost celé věci posunutá na rok 2023, a návrh D6 kolegy Martínka, který se týká transparence aktivit ČNB s tím, že by byla upravena, pokud bychom to prohlasovali tou legislativně technickou úpravou. To máme první skupinu.

Dovolil bych se přesunout ke druhé skupině do oblasti úvěrových ukazatelů. Začínáme B1, která celou tuto problematiku v podstatě ruší - Munzar, Skopeček, B2 - opět stejní navrhovatelé, pokud by tedy nebyl přijat B1, tak tam dochází k omezení ukazatelů. Připomínám, máme tam tři ukazatele a navrhovatelé chtějí zredukovat jejich počet, aby to bylo méně náročné a zatěžující. Obdobný návrh pak pokračuje - návrh D1 kolegy Martínka. To vše bychom hlasovali, pokud by neprošel B1. B4, to je další, tak tady se hlasuje, pokud by předchozí neprošly, a týká se rozsahu výjimek, čili ten rozsah by se zmenšil a byl by jen pětiprocentní, v návrhu je až 10 %. Pak máme návrh A1 - už z písmene vyplývá, že to je návrh rozpočtového výboru a tento jediný návrh rozpočtového výboru, který do této oblasti směřuje a něco mění, se týká vymezení kategorií, které žádají o úvěr. Tam jde o to, že mladí měli být zvýhodněni, a tato korekce se týká, že mladý může být jenom jeden z toho páru, že nenařizujeme, že v páru musí být symetricky oba dva mladí, jeden z páru může být starší. Potom pokud by stále nebyly přijaty ty předchozí návrhy, můžeme hlasovat o B5, to je opět redukce ukazatelů k D4, D5 a E1, to je kolega Hrnčíř. To jsou všechno korekce ukazatelů, ale jsou hlasovatelné jedině tehdy, když neprojde to předtím.

No a pak už je to velmi jednoduché ve třetí skupině, kdy prohlasujeme návrh D3, což je záležitost oprávnění ČNB zřizovat si právnickou osobu, a poslední dílčí pozměňovací návrh je C1, což je registr smluv, aby to pasovalo i na ČNB.

Pokud tohle všechno zvládneme, můžeme hlasovat o návrhu zákona jako celku. Tak doufám, že jsem byl srozumitelný. Toto je mnou a rozpočtovým výborem navržená procedura.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S přednostním právem se hlásila paní předsedkyně Pekarová Adamová.

 

Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo. Já jsem chtěla jenom avizovat, že před závěrečným hlasováním bychom rádi přestávku na jednání klubu v délce 30 minut. Chtěla jsem, abyste měli, kolegové a kolegyně, čas také, protože si chceme projít, jaké pozměňovací návrhy prošly, a rozhodnout se podle toho o závěrečném hlasování. Takže to avizuji už teď, ale ten záměr je až po prohlasování pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Ano. Tak jestli k proceduře už se nikdo další nehlásí... Pan poslanec Ferjenčík k proceduře?

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Mně z toho nebylo úplně zřetelné, jaký je návrh pana zpravodaje ve věci legislativně technické úpravy kolegy Martínka, to znamená jestli navrhuje, že je nehlasovatelná, nebo jestli navrhuje, abychom nejprve hlasovali, zda je hlasovatelná.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Ano, zareaguji. U toho druhého legislativně technického návrhu, který byl načten 11. března, jsem navrhl, aby Sněmovna rozhodla o charakteru tohoto návrhu. Zdůrazňuji, že legislativně právní odbor Poslanecké sněmovny označil, že to není legislativně technická.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Tak já ještě zavolám kolegy z předsálí. Procedura není jednoduchá. Pan poslanec Martínek se ještě chce vyjádřit k proceduře, týká se to toho legtech, předpokládám.

 

Poslanec Tomáš Martínek: Já jen pro informaci, protože nesdílím úplně ten názor legislativně technického odboru. Já chápu, že to je možná na hraně, ale je to možná něco, co se dává do souladu s tím odůvodněním. Proto se domnívám, že se to dá považovat za legislativně technický návrh. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Sněmovna rozhodne svým hlasováním, pan zpravodaj nás na to upozorní. Tak jsou nějaké legislativně technické přímo z výboru a pak jsou legislativně technické pana poslance Martínka.

 

Nyní budeme hlasovat o navržené proceduře.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro proceduru tak, jak ji navrhl pan zpravodaj? Kdo je proti?

Proceduru máme schválenu. (Z tabule: Hlasování číslo 266, pro 97, proti nikdo.) Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Teď bychom měli rozhodnout hlasováním o návrhu na vrácení.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Správně.

 

Budeme hlasovat o tom, kdo je pro vrácení do druhého čtení.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 267, přihlášeno je rovných 100 poslanců, pro 28, proti 61. Návrh nebyl přijat. Prosím.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Ano, teď bych navrhl hlasovat o legislativně technických úpravách, které byly navrženy rozpočtovým výborem.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Zpravodaj: Je to návrh výboru čili logicky... Ministryně financí: Souhlasné.)

 

Legislativně technické úpravy navržené výborem.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 268, přihlášeno je 99, pro 98, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Teď se dostáváme k legislativně technickým návrhům, které byly navrženy 11. března kolegou Martínkem. První z nich směřuje k jeho vlastnímu návrhu D1, kde upravuje nebo zpřesňuje, zpřesňuje odkazy. Tam je moje stanovisko a stanovisko legislativně právního odboru kladné.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 269, přihlášeno je 99 poslanců v tuto chvíli, pro 47, proti 27. Návrh nebyl přijat. Prosím.

 

Poslanec Jiří Dolejš: A teď je ten druhý návrh, o kterém tady byla trošičku debata, a ten byl označen legislativně právním odborem jakožto návrh, který neodpovídá definici legislativně technické úpravy. Takže prosil bych hlasovat to...

 

Předseda PSP Radek Vondráček: No, tak budeme tedy hlasovat o charakteru toho návrhu v tuto chvíli. (Zpravodaj: Ano.)

 

Zda to je dle vyjádření Sněmovny legislativně technická úprava, či nikoli.

Takže kdo hlasuje pro to, že to je legislativně technický návrh? Zahajuji hlasování. Kdo je proti?

Hlasování 270, přihlášeno je 99, pro 27, proti 40. Sněmovna rozhodla, že se nejedná o legislativně technickou úpravu. Prosím.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Teď už se můžeme věnovat konkrétním pozměňovacím návrhům, a to z první skupiny, které se týkají měnově politických nástrojů. Jako první je to návrh B3 kolegů Munzara a Skopečka. Tady je stanovisko výboru nedoporučující.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 271, přihlášeno 99, pro 33, proti 47. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Ano, tímto se stávají nehlasovatelné návrhy F1, také C2.1 a D6, ale přestože B3 byl zamítnut, tak se musím ještě vypořádat s dalšími návrhy, z nichž první je návrh kolegy Ferjenčíka C2, který se týká účinnosti celé věci až na rok 2023. Připomínám, že v této oblasti máme schválený zákon v legislativní nouzi, který dává ty kompetence bance do roku 2021.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko výboru garančního? (Je to nedoporučující stanovisko.) Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 272, přihlášeno 99, pro 28, proti 37. Návrh nebyl přijat. Prosím.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Z této skupiny poslední hlasování kolegy Martínka D6, týká se to transparence konání České národní banky. Připomínám, že budeme hlasovat v původní verzi, protože legislativně technická úprava neprošla.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko výboru? (Stanovisko výboru je nedoporučující.) Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 273, přihlášeno 99, pro 25, proti 46. Návrh nebyl přijat. Prosím.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Dostáváme se ke skupině, která navrhuje úpravy v oblasti úvěrových ukazatelů. Jako první je to návrh B1 kolegů Munzar, Skopeček a v podstatě celou tuto pasáž ruší. Stanovisko výboru je nedoporučující.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 274, přihlášeno 99, pro 16, proti 43. Návrh nebyl přijat. Prosím.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Následující je návrh B2 a ten se věnuje omezení těch ukazatelů čili B2. Rovněž tady stanovisko výboru nedoporučující.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 275, přihlášeno je 99, pro 38, proti 47. Návrh nebyl přijat. Prosím.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Ano. Tím, že nebyl přijat, můžeme hlasovat i o návrhu kolegy Martínka, který také mění výčet ukazatelů a také zde je stanovisko výboru nedoporučující, čili D1.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 276, přihlášeno 99, pro 39, proti 46. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Jsme u návrhu B4 a ten se týká změny rozsahu výjimky, čili tam se redukuje ta výjimka pouze do 5 %. Stanovisko výboru nedoporučující.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 277, přihlášeno je 99, pro 38, proti 48. Návrh nebyl přijat. Prosím.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Jsme u A1, což je návrh rozpočtového výboru. Stanovisko je tam tedy logicky doporučující a týká se to změkčení podmínky, že si mladí mohou nabrat úvěr oba dva, nemusí být tak úplně mladí, jenom jeden z nich. (Pobavení v sále.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Souhlasné.)

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 278, přihlášeno 99, pro 97, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Protože jsme přijali A1, tak jsou dále nehlasovatelné B5, D4, D5 a E1. To jsou podobné úpravy, akorát tam byl limit 40 let. Nehlasovatelné. (Předsedající: Dobře, ano.) Čili můžeme přejít dokonce až ke třetí skupině. Ve třetí skupině je to návrh D3. Připomenu, že se jedná o oprávnění ČNB založit k podpoře plnění svých funkcí právnickou osobu. Je to návrh kolegy Martínka a stanovisko výboru je nedoporučující.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 279, přihlášeno 99, pro 29, proti 45. Návrh nebyl přijat. Prosím.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Posledním dílčím hlasováním je návrh ze čtvrté skupiny kolegy Ferjenčíka, který míří na povinnost ČNB fungovat podle zákona o registraci smluv. Je to návrh C1 a i zde je návrh rozpočtového výboru nedoporučující.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 280, přihlášeno je 99, pro 13, proti 46. Návrh C1 nebyl přijat. Pane zpravodaji?

 

Poslanec Jiří Dolejš: Podle mých poznámek jsme prošli všechny pozměňovací návrhy, takže bychom teď měli být ve fázi hlasování o návrhu zákona jako o celku, čili zřejmě až po té pauze, kterou si tady žádal jeden klub.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Tak. K hlasování, nebo...? Pan poslanec Martínek.

 

Poslanec Tomáš Martínek: Já tady mám ještě poznámku, že pozměňovací návrh k přijatému pozměňovacímu návrhu rozpočtového výboru A1, tak tam byl další pozměňovací návrh, který byl k tomuto A1, který měl navýšit ještě ten věk z 36 na 40. Takže ten tady byl podle mě chybně označen jako nehlasovatelný, přitom byl hlasovatelný, tak jestli ještě se k tomu může zpravodaj případně vyjádřit, děkuji, nebo legislativa.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Já k tomu mohu pouze říci, že u A1 jsme řekli, že pokud přijde A1, tak návrh B5, tj. Munzar-Skopeček, a dále pak D4 a D5, což jste vy, kolega Martínek, a na poslední řadě pak E1, což je kolega Hrnčíř, a týkalo se to všechno toho omezení či uvolnění toho nákupu pro mladé, tak že už jsou dále nehlasovatelné, protože to prošlo v dikci A1. Tak to bylo odsouhlaseno v proceduře, takže jediné, co v této chvíli se dá dělat, je vyřešit to námitkou.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Souhlasím s tím, že my jsme tu proceduru odsouhlasili tak, jak je usnesení rozpočtového výboru, kde je to uvedeno, že se o nich nedá hlasovat, pokud byl přijat ten B1, nebo jak to je. Tak. Pan poslanec Munzar ještě k tomu procesu?

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Já tomu rozumím, a pokud jsem si dobře četl návrh kolegů, tak je tam, že číslo 36 se nahrazuje 40, což podle mě se může nahradit i v tom schváleném A1. To je za mě.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: A už jsme přijali 36. Chápu to správně? (Ano.) Tím pádem už další nemůžeme hlasovat. Mně to dává logiku. Omlouvám se.

V tuto chvíli v každém případě byla žádost o přestávku 30 minut před závěrečným hlasováním klubu TOP 09. Máme 10.32, budeme pokračovat v 11.03, teď tam naskočila trojka, takže v 11.03 pokračujeme závěrečným hlasováním.

 

(Jednání přerušeno v 10.33 hodin.)

(Jednání pokračovalo v 11.03 hodin.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Hezké dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená paní vicepremiérko, jiné členy vlády tady zatím nevidím. Budeme pokračovat, uplynul čas na přestávku na poradu klubu TOP 09. (Gong.) A je před námi závěrečné hlasování o zákonu České národní bance. Je to náš bod číslo 328, jsme ve třetím čtení. Ještě jednou zagonguji. Prosím, přihlaste se svými hlasovacími kartami, a jakmile se ustálí počet přihlášených... Já vás tedy ještě odhlásím a požádám vás o novou registraci.

A přednesu návrh usnesení... (V sále je hlučno.) Prosím o klid. Vidím, myslím, poslední dva příchozí.

 

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů podle sněmovního tisku 532 ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahájil jsem hlasování číslo 281 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 281, přítomno 95 poslanců, pro 66, proti 24. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji paní ministryni a vicepremiérce Aleně Schillerové, děkuji zpravodaji a končím bod číslo 328.

Budeme pokračovat ve třetích čteních, a to bodem číslo

Aktualizováno 21. 4. 2021 v 9:01.




Přihlásit/registrovat se do ISP