Čtvrtek 11. března 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Fiala)

490.
Informace vlády o konání maturitních zkoušek v roce 2021

Tento bod by měl být zahájen tím, že vystoupí zástupce vlády, a je tu pan ministr školství Plaga, takže to bude on, kdo bude mít nyní slovo. Prosím, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci. Dovolte mi, abych vás informoval o úpravách, které se týkají maturitní zkoušky, ale které se samozřejmě týkají i zkoušky závěrečné, protože v té mediální vřavě a těch zkratkách se častokrát na závěrečné zkoušky zapomíná. Ale na Ministerstvu školství na ně rozhodně nezapomínáme.

Chtěl bych říct, že debatu, kterou vedeme s řediteli, s učiteli a se zástupci asociací, vedeme kontinuálně, a ať se nám to líbí, nebo nelíbí, tak školství musí reagovat na měnící se epidemiologickou situaci. Myslím, že všichni, když jsme tu situaci řešili na podzim, jsme čekali jiný průběh, a my jsme také na podzim vyhlásili, jak budou vypadat maturity. Reagovali jsme na tu situaci rovněž v lednu, kdy jsme přistoupili k úpravám maturitní zkoušky. Jenom pro připomenutí, tam došlo k té úlevě v té školní části a slohové práce byly vypuštěny.

Samozřejmě - a nebyla to záležitost, která by byla vládní, ale ta celková - všichni jsme očekávali, že bude možné v průběhu měsíce února, následně začátkem března, vrátit alespoň závěrečné ročníky do škol. Leč potvrdily se studie BISOPu a následně sekvenace, které prováděli kolegové z vědecké sféry i některé další společnosti, a začala dominovat britská mutace viru. To znamená, že k tomu kýženému poklesu a k tomu, abychom postupovali podle matice protiepidemiologických opatření, protiepidemiologického systému PES, tak se nenaplnily.

To znamená v úvodu, než představím změny maturitní zkoušky, bych vám rád řekl, že výhrady vůči tomu, že by Ministerstvo školství třeba nekomunikovalo nebo ty scénáře nepřipravovalo, jsou liché, neb je prokazatelné - a je to potvrditelné i ze strany těch modelářů, matematiků a epidemiologů - že co se týká oblasti školství, tak jsme dodržovali vždy pravidla a rozvolňující scénáře, které v "psovi" 1 byly nastaveny nějakým způsobem a v "psovi" 2 počítaly s kapacitou nemocnic, byly nastaveny dobře.

Bohužel, vzhledem k dominanci britské mutace se scénář nenaplnil a PES 2.0 v oblasti školství nasazen nebyl. Dokonce muselo dojít k tomu zbývajícímu utažení, to znamená mateřských škol, speciálních škol a prvního a druhého stupně škol základních.

Tedy jsme pokračovali dál a připravovali jsme, připravili jsme a včera představili úpravy maturitní zkoušky pro tento rok, které spočívají v tom, že jsme zohlednili nasazení ve zdravotnictví a v sociálních službách studentů středních škol, závěrečných ročníků, protože je to z jejich strany velká oběť a je na místě to zase posunout a zohlednit to, že potřetí vláda musela na návrh Ministerstva zdravotnictví přistoupit k přikázané pracovní povinnosti.

To znamená, ta první věc, když pominu časové schéma, spočívá v tom, že pro studenty, kteří spadají do těch oborů, kterým usnesením vlády byla přikázána pracovní povinnost, a ta pracovní povinnost přesáhla v součtu 160 hodin, tak po dohodě s asociací těchto škol přistupujeme k uznání didaktických testů na základě průměrů z posledních vysvědčení, ze závěrečných vysvědčení, prvního, druhého a třetího ročníku a pololetního vysvědčení ročníku čtvrtého. Totéž se týká samozřejmě i těch studentů, na které hejtman, který si následně tu pracovní povinnost v tom kraji řídí, nesáhl a studenti těchto oborů nastoupili i dobrovolně. Tato úleva je pro ně též možná.

Co se týká posunu termínu, tak z toho termínu začátku května jsme se dohodli, že dojde k úpravě maturitního schématu a didaktické testy budou probíhat 24., 25., 26. května tohoto roku.

Celá logika těchto úprav, která dostala širokou podporu, maximální podporu ze strany asociací, ale i Svazu průmyslu a dopravy, České konference rektorů, spočívá v tom, že zachováváme, byť jsem teď hovořil o té úlevě pro zdravotnické a sociální obory, zachováváme didaktické testy jako certifikovanou státní část povinného minima a v té druhé části, tedy pro všechny studenty, přistupujeme k tomu, že s ohledem na nemožnost prezenční výuky chceme, aby po tom návratu se mohli maximálně soustředit na získání odborných, chcete-li praktických kompetencí. Tedy pro ostatní studenty dochází k té úpravě, že ústní část českého jazyka, nebo v případě, že absolvuje didaktický test z cizího jazyka, tak ústní část té jazykové zkoušky na škole, převádíme do režimu dobrovolnosti, je to jako volitelný předmět a ten student se může rozhodnout, jestli ji chce, nebo nechce absolvovat.

Znovu opakuji, můžeme vést debatu o tom, jak má vypadat maturitní zkouška, ostatně před covidovým časem jsem inicioval setkání se zástupci jednotlivých stran na půdě školského výboru, kde jsme zahájili debatu o tom, jak by podle jejich názoru, vašeho názoru měla vypadat maturitní zkouška v době následujících pěti let, deseti let. Zároveň tento postup, který jsem vám teď představil, neodporuje vládou schválené Strategii 2030+, kterou v říjnu 2020 schválila vláda, která počítá s tím, že ta certifikační část zde bude, to znamená státní část didaktických testů, a zároveň se v ní hovoří o tom, že v té školní části je potřeba dát maximální možnost ředitelům škol, aby odborná část probíhala a její zhodnocení probíhalo třeba formou ročníkových projektů, nějakých portfolií projektů nebo ročníkových prací. V tomto duchu jsme už v lednu dali doporučení školám a školy mohou v té školní části uzpůsobit formu zkoušky právě té situaci, kterou nikdo z nás nedokáže předvídat, s cílem, aby student odcházel i v tomto nelehkém čase vybaven nejen - nebo osvědčil nejen to povinné minimum, ale vycházel vybaven kompetencemi odbornými, které mu umožní buď pokračovat na vysoké škole, nebo mu umožní plynulý přechod do sféry na trhu práce nebo na trh práce.

Proto jsem přesvědčen, a to na základě shody odborné veřejnosti, že tyto úpravy, které jsme včera představili, jsou úpravy, které v maximálně možné míře společně s posunutím času nejenom konání didaktických testů, ale především možnosti konat praktickou část zkoušky, kde také dochází k posunu toho časového okna, kdy školy toto mohou realizovat ve své režii, tak přispějí k tomu, aby maturitní zkouška roku 2021 byla a měla svou hodnotu, byla plnohodnotnou a měla svou hodnotu nejen letos, ale i pro to budoucí uplatnění těchto absolventů.

Co se týká závěrečné zkoušky, tak tam je rovněž otevřeno časové okno až do konce srpna, protože je smutným faktem, že praktická výuka u učňovských oborů postrádá nebo není realizovatelná dostatečně v distanční podobě ještě větší měrou než třeba u škol gymnaziálního typu. Proto tento komplex byl nejenom představen, ale tak, jak je dobrým zvykem - a jsem za to rád, že mí kolegové nastavili přímou komunikaci směrem ke školám na takové bázi - že informace, které schválí vláda, rozesíláme obratem, téměř obratem do datových schránek těch škol včetně toho, že se snažíme, abychom zároveň byli schopni poskytnout i metodický výklad. Oblast maturit není výjimkou. To znamená, základní informace na školy půjde včetně toho, že následně opatření obecné povahy, které musím jako ministr podepsat, tak samozřejmě rovněž budou distribuována s metodikou směrem ke školám.

Důležitá poznámka, která se neváže ke včerejšímu výsledku, ale k tomu, co už jsme vyhlásili v lednu: školy byly vyzvány k tomu, aby se v druhém pololetí soustředily primárně na výuku maturitních předmětů, na předměty profilující, protože situace je skutečně tíživá pro studenty. Na druhou stranu je potřeba říct, že distanční výuka probíhá, většina učitelů dělá možné i nemožné, aby v těch nelehkých podmínkách výuku zvládla, a za to se jim sluší poděkovat, stejně tak jako ředitelům. A já si dovolím apelovat na ředitele škol, aby samozřejmě zohledňovali individuální možnosti těch studentů, individuální podmínky v rodinách, jejich zapojení, nasazení v době této distanční výuky a nemožnosti prezenční výuky, aby je zohlednili u školních částí maturitní zkoušky, a jsem přesvědčen, že valná většina ředitelů i učitelů to tak udělá. Děkuji za úvodní slovo.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, děkuji. Prosím, aby se slova ujal navrhovatel tohoto bodu, pan poslanec Ivo Pojezný, a pokud bude souhlasit, tak se následně stal i zpravodajem. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ivo Pojezný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dobré dopoledne, vážené milé kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, možná že došlo trošku k nedorozumění. Nešlo o to, že jsme napadali to, jakou formou bude maturita vypadat, ale to, že vůbec nevíme, jak bude vypadat a kdy bude. To je to podstatné.

Jenom velmi krátce zopakuji to, co jsem říkal posledně. V posledních dnech, a to myslím ty dny předevčírem, protože včera došlo k úplné totální změně toho informačního minima, co jsme chtěli dostat jako poslanci, než tomu bylo před dny třemi. Docházely různé protichůdné informace a názory na konání maturitních zkoušek, hlavně od pana premiéra Babiše, který navrhl takzvanou úřednickou nebo chceme-li jakousi administrativní maturitu, kdy by neskládali maturanti klasickou maturitu, ale dostali by známky z průměru tří a půl ročníku studia na škole. Ale to nebylo všechno. On nakonec pan premiér také dostal další nápad na tři úrovně maturitní zkoušky, a to na klasickou pro zájemce o studium na vysoké školu, lehčí pro ty, kteří nechtějí dále studovat, ale už neřekl, jak to bude vypadat, pokud za rok nebo za dva roky budou chtít studovat, zda bude maturita platná pro vysoké školy, či ne, a třetí, to byla ta maturita úřednická, o které jsem před chvilkou mluvil. Nicméně jak jsme zvyklí, tak včera na tiskové konferenci vystoupil pan premiér Babiš a udělal to, na co jsme zvyklí, tedy odvolal to, co slíbil, a konečně vytvořil panu ministrovi školství prostor, pane ministře, a vy jste se mohl vyjádřit, jak maturity budou vypadat, na své tiskové konferenci. Mě trošku zamrzelo, že jste nepočkal na dnešní den, abychom byli první jako Sněmovna, kteří tuto informaci získají, a nejdříve jste ji předal novinářům, tedy široké veřejnosti, a potom informujete nás, Poslaneckou sněmovnu. Doufám, že nejsme ve vašem zájmu v tomto pořadu, ale jsem rád, že pan premiér to odblokoval a tuto informaci jsme dostali.

Já jsem pochopil už z vašich dřívějších vyjádření, že vy s panem premiérem úplně nesouhlasíte, a možná že ta varianta, která je teď navržena, je asi ta nejlepší z těch možných. Samozřejmě že by měly zaznít třeba podrobnější informace o tom, co chtěl pan kolega Výborný, který chtěl požádat o informaci o praktických zkouškách v odborných školách, které už měly začít teď, od 1. dubna, což je pro nás také důležité. Nicméně teď už víme, že těch necelých 73 000 studentů, kteří se připravují na maturitu, vědí, jak a kdy budou maturovat. Vědí to nakonec i jejich rodiče, ale hlavně to vědí kantoři, kteří připravují maturity, samozřejmě i ředitelé, kde jsou maturitní obory.

Maturita se v České republice skládá, pokud mám informace, už 152 let. Byla to vždycky velmi náročná zkouška a nikdy nebyla přerušena krom jednoho období, a to byla druhá světová válka, kdy potom se narychlo dodělávaly maturity u těch ročníků, které musely odcházet na nucené práce do Německa, do továren pro válečnou výrobu. Takže tehdy se to zvládlo poměrně excelentně, ta kontinuita, přestože byla přerušena, tak maturity byly velmi záhy doplněny a studenti mohli postupovat na vysoké školy.

Já bych chtěl teď v této chvíli poděkovat naprosto všem poslancům, kteří podpořili můj návrh, a to zařazení tohoto bodu, protože pomohli tak k prolomení ledů a k jakési informační blokádě, která tady byla do včerejšího dne, než se vyjádřil pan premiér Babiš a poté pan ministr školství. Doufám, že tedy platí to, co včera řekl. A pokud jsem dobře informovaný, že se maturitní testy posunují zhruba o 20 dnů, ze 3. května na 24. až 26. května. Věřím, že je pravda, že letos ty didaktické testy budou mít prodlouženu dobu o 10 minut u českého či cizího jazyka, o 15 minut u matematiky a že maturitu řekněme administrativní nebudou muset skládat pouze ti, kteří mají odpracovaných 160 hodin v sociálních či zdravotnických službách v době covidu.

Na závěr mi dovolte, abych řekl takové povzdechnutí. To povzdechnutí je proto, že cítíme velkou zodpovědnost za naše děti, protože i tady, v této Sněmovně, jsou rodiče letošních maturantů, a když za námi chodili, my jsme jim neuměli vysvětlit, jak bude maturita vypadat, jak bude probíhat, tak mě to trošičku mrzelo. A chci ještě říci na závěr panu kolegovi Raisovi, že de facto, pokud tu informaci dostaneme dneska na plénu Sněmovny, tak myslím, že můžeme klidně vyřadit bod z projednávání na školském výboru, protože už bude vlastně ten bod zbytečný. Tolik z mé strany. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ještě malý okamžik. Nebyla otevřena rozprava, takže vy, co se hlásíte s faktickými poznámkami, nemůžete teď mít slovo. Prosím, abyste se přihlásili potom znovu, až otevřu rozpravu. Já všeobecnou rozpravu v tuto chvíli otevírám a mám tam tři přihlášky s přednostním právem v tomto pořadí: nejprve paní poslankyně Kateřina Valachová za klub ČSSD, potom pan poslanec Dominik Feri za klub TOP 09 a potom pan ministr Robert Plaga. Tedy na řadě je s přednostním právem paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Děkuji, pane předsedající, kolegyně, kolegové, pane ministře. Ráda bych shrnula stanoviska, která jsme už zveřejňovali v minulých dnech a týdnech, ale myslím, že je důležité, aby tady zazněla. Úřední maturita nebo maturita takzvaný výběr ze tří je něco, co jsme odmítli a odmítáme. Pokládáme takový přístup za kapitulaci vůči stávajícím maturitám a závěrečným zkouškám v roce 2021. Spravedlivé maturity a spravedlivé závěrečné zkoušky podle nás musí splňovat dvě věci: za prvé by měly poctivě ověřovat to, co skutečně studenti, studentky, učni a učnice za ten rok, který je opravdu mimořádně jiný, je koronavirový, probíhá distanční výuka a praxe neprobíhá v podstatě vůbec, praktická příprava a praktická část, tak aby ověřovala tato zkouška, ať maturitní, či závěrečná, skutečně to, co bylo odučeno, a znalosti, dovednosti a kompetence, které měli šanci studenti a učni nabýt. A druhá věc, kterou pokládáme za spravedlivou, je důležitá také. Spravedlivé maturity a spravedlivé závěrečné zkoušky si také musí zachovat takovou kvalitu, takové ověření profesnosti a odbornosti, které zajistí studentům a učňům úspěch v navazujícím zaměstnání anebo v navazujícím vysokoškolském studiu.

Proto jsme žádali několik věcí. První věc, kterou jsme žádali, byl mimořádný přístup ke zdravotnickým a sociálním oborům, protože to, co je mimořádné v České republice kromě toho, že jsme na rok vypnuli prezenční studium a jsme skutečně jediní v Evropě, tak také je mimořádné to, že jsme jediní v Evropě v pracovním nasazení studentů. Takže zdravotnické a sociální profese určitě si podle nás zasloužily úpravu maturitní zkoušky a tady jsme rádi, že toto je naplněno, od včerejška, 10. března.

Druhá věc, kterou jsme žádali a nebyli jsme to pouze my, ale dlouhé měsíce jsme o tomto diskutovali mimo jiné i na školském výboru se studentskými organizacemi, je nějaká alternativa, způsob, jak zvládnout ústní část českého jazyka či cizího jazyka, zase s odkazem na to, že distanční výuka není stoprocentní, byť učitelé, učitelky dělají, co mohou. Ale samozřejmě není to jako prezenční výuka, jako vyučování a vzdělávání v běžné době. Do toho samozřejmě vstupují různé sociální a ekonomické nerovnosti a konkrétní šance konkrétních studentů a studentek. Také tady jsme spokojeni, že je zde alternativa, a je tedy zde dáno na výběr, zda ústní část českého jazyka či cizího jazyka bude postoupena.

Třetí věc, a po té volaly dlouhodobě, podotýkám, toto bylo písemně komunikováno mezi mnou a ministrem školství už v polovině listopadu a stavěly se už tehdy za to všechny ředitelské asociace všech stupňů vzdělávání - řešit praxe. Praxe, protože praxe jsou opravdu obrovský problém, a všichni chápete, že s ohledem na nouzový stav, boj s koronavirem, opravdu takřka rok praxe neprobíhaly. Už tady zaznělo, že je to nejhorší v případě učilišť a odborného výcviku, ale samozřejmě řada oborů podle typu středních odborných škol také na tom není z pohledu vykonávaných praxí, tak jak jsme byli vždycky zvyklí, nejlépe.

Tady jsme spokojeni jenom částečně, protože musím říct, že zaznělo včera, tedy 10. března, od ministra školství pouze to, že praktické části mají upravit ředitelé škol. Byli bychom rádi, aby jasně zaznělo, do jakého okamžiku tedy ředitelé toto vyhlásí. Já samozřejmě vím, že řada z nich připravuje úpravy v praktických částech maturit nebo připravuje změny v praktické části závěrečné zkoušky, ale myslím si, že je poctivé z hlediska jistoty studentů a studentek a toho, aby to všechno dobře dopadlo a zvládlo se to, také říct nějakou hranici, kdy tyto úpravy mají být vyhlášeny a zveřejněny ze strany jednotlivých škol.

Tyto věci, které jsem právě formulovala, máme v zásadě vyhlášením Ministerstva školství včera za splněné, stejně tak, co se týká minimálních úprav směrem k maturitám na gymnáziích, kde podle všech zjištění i České školní inspekce probíhala distanční výuka v nejvyšší míře kvality, nebo proto, že gymnázia nemají právě ony praktické části a nemají tam takový důraz jako odborné školy a učiliště na tu profilovou část, tak je jasné, že gymnázia v tomto ohledu a gymnazisté pokládáme za dostatečný odklad didaktických testů, byť podotýkám, že ty nikdo moc odkládat nežádal. A také za dostatečné ty úpravy, které jsem zmínila v ústní části cizího jazyka a češtiny.

Co pokládáme za chybu? Za chybu určitě pokládáme to, že ministerstvo školství v lednu přistoupilo opravdu pouze ke kosmetickým úpravám maturit a závěrečných zkoušek a ta další úprava přišla teprve včera, 10. března, tedy paradoxně rok poté, co jsme poprvé uzavřeli školy v České republice. Proč to pokládáme za chybu? Jde o to, že nezvažujeme přece jenom epidemiologickou situaci, jenom otázku koronaviru a toho, jak se šíří zemí, nebo se nám s ním daří bojovat, tak jak tady zaznělo. Jsou tady objektivní fakta, která jasně ukazovala, že budeme muset přistoupit v uvozovkách ke koronavirové maturitě, ke koronavirové závěrečné zkoušce, a budeme potřebovat víc úprav, aby opravdu maturitní zkouška i závěrečná zkouška byla spravedlivá, tak jak jsem to popsala, směrem ke studentům a studentkám, a to bylo jasné zcela evidentně už na podzim. Upozorňovaly na to zase všechny ředitelské asociace, upozorňoval na to i školský výbor. Rok jsme prezenčně vypnuli školy, rok neprobíhala praxe, rok řada studentů, podotýkám nikoli pouze zdravotnických a sociálních oborů, dobrovolně pomáhala v první linii nebo dokonce byla pracovně nasazena. Máme za to, že už jenom takto fakta jasně ospravedlňovala mnohem větší přípravu a zásah do závěrečných zkoušek dospělosti.

Připomenu, kolegové a kolegyně, také to, že stávající maturanti se musí vypořádat také ještě s dalšími změnami, nikoli pouze se změnami v návaznosti na COVID-19: Došlo k zásadním změnám v případě maturitní zkoušky a předmětů nejenom tady v tom minulém roce, na což si vzpomínáte, ale i na podzim. Tady narážím na změny v případě cizích jazyků, které byly vyhlášeny poměrně pozdě, až na konci listopadu. Samozřejmě všechny tyto věci musí absorbovat nejenom školy, to znamená, nejen ty covidové úpravy, ale i tyto úpravy a zásahy do maturitních zkoušek, které nejsou obvyklé vzhledem tady k tak krátké době ke zkoušce, kdy má být provedena, ale také samozřejmě, a o to jde především, studenti a studentky.

Oceňujeme ten plán, který byl včera zveřejněn, to znamená 10. března, a pokládáme jej za koncovku, věříme, za koncovku dlouhé nejistoty studentů a tady v posledních týdnech i chaosu směrem k maturitní zkoušce a k závěrečné zkoušce, protože ve veřejném prostoru jsme se po tři dny mohli dozvědět nějakou jinou variantu, a nesmíme na to nahlížet jako poslanci a poslankyně s tím, že samozřejmě my máme nějaké množství informací, ale musíme na to nahlížet z pohledu těch, kteří nemají takové množství informací jako my a pouze si čtou novinové titulky. Myslím si, že nejnáročnější to bylo právě pro studenty a studentky, kteří letos maturují.

Co nám zbývá? Domnívám se, že důležité je pro to, aby ten plán, který byl včera ministerstvem školství zveřejněn, fungoval, tak by tady také mělo zaznít na plénu Sněmovny to, jakým způsobem se postavíme k otevření praxí. Chci upozornit, a také jsme na to upozorňovali už v minulých týdnech a vyzývali, abychom obnovili co nejrychleji možnost individuálního praktického vzdělávání jeden na jednoho, protože stávající situace doposud, do posledního úplného uzavření škol, byla taková, že mistr odborného výcviku a učeň nemůže být na dílně, nemůže tam probíhat individuální příprava. Byla to ilegalita, pokud to někdo zkusil, a zároveň vedle, ve stejné dílně, ale jednalo se třeba o zaměstnavatele, byly pracovní linky, tam bylo 30 dělníků, a to samozřejmě bylo otevřené a bylo možné takto pracovat. To pokládám za velký problém a byla bych ráda, aby tohle bylo odstraněno, aby šance obnovit i v těžké epidemiologické situaci přípravu praxí a odborného výcviku byla reálně ministerstvem školství zajištěna, upravena a umožněna.

Stejně tak pokládám za důležité to, abychom už v tuto chvíli všichni formulovali společně velký národní plán pro dorovnání různých nerovností, které logicky v rámci odborných škol, gymnázií a učilišť vznikly jak z hlediska získaných kompetencí a dovedností, tak dalšího. Domnívám se, že co se týká narovnání těchto kompetencí, dovedností a znalostí, tak by tento plán měl být zveřejněn co nejdříve, a pokud jsem měla možnost hovořit s řediteli škol a učilišť, ale také s rektory vysokých škol, všichni jsou na toto připraveni a je důležité, aby ministerstvo školství formulovalo takovýto národní plán. Myslím si, že všichni dohromady bychom měli v tomto pomoci a zajistit takový plán nejenom personálně, protože bude potřeba hodně sil, všech pedagogických sil, ale také samozřejmě finančně, a to je otázka rozpočtu stávajícího i rozpočtu v následujících dvou letech.

Na závěr se vyjádřím k možnosti úřední maturity ještě v tomto roce. Pevně věřím, že ten poslední plán, který byl zveřejněn včera, se podaří společnými silami uskutečnit. Je to poslední verze maturit, je to jistota, tak jak o tom bylo hovořeno, že musí být zajištěna směrem ke studentům a studentkám, a úřední maturita nenastane. Nicméně bych ocenila, aby byl zveřejněn i rizikový scénář, například pokud by se nepodařilo obnovit výuku v žádném případě na středních odborných školách, učilištích a gymnáziích ani do konce školního roku, tak aby jasně zaznělo, co to bude znamenat a jestli v takovémto krizovém scénáři budeme ještě případně maturity či závěrečné zkoušky měnit, nebo zda bychom například v červnu, pokud by něco takového krizového nastalo, případně přistoupili k tomu krajnímu řešení, to je tedy úřední maturity a úřední závěrečné zkoušky. Myslím si, že také tohle je důležité, aby to zaznělo. Podotýkám, že ředitelská asociace to také takto formulovaly, že pokud by do června nebylo umožněno realizovat zkoušky tak, jak si všichni přejeme, jak to bylo včera vyhlášeno, musela by přijít tato krajní možnost, a já bych byla ráda, abychom ten krizový scénář dopředu zveřejnili, abychom případně věděli, do čeho jdeme. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Ondřej Babka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Babka: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych si dovolil vzhledem k tomu, že bod 490 a 491 spolu věcně souvisejí, tak bych si podle jednacího řádu dovolil navrhnout sloučit rozpravy u těchto dvou bodů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, děkuji, zazněl procedurální návrh. Přivolám poslankyně a poslance, kteří nejsou v sále, budeme o něm hlasovat.

 

Budeme tedy hlasovat o návrhu, abychom vedli sloučenou rozpravu k bodu 490 a 491.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 231, přihlášeno 93 poslanců, pro 48, proti 6. Návrh byl přijat.

 

Přerušuji tedy projednávání bodu číslo 49 (správně 490), otevírám bod číslo

Aktualizováno 21. 4. 2021 v 9:01.




Přihlásit/registrovat se do ISP