(10.50 hodin)
(pokračuje Langšádlová)

Já bych chtěla poprosit, abychom i o tom byli informováni. Jak je vůbec možné, že jste se do takového chaosu pustili? Jak můžete posuzovat něco, když vlastně nevíte, jestli je to definitivní verze, fáze? To je přece úplně proti vší logice. Platí ještě tyhle připomínky, nebo už byly změněny? V jaké fázi je zadávací dokumentace, kdo to posoudí a dokdy to posoudí? Jak mohou být prováděny změny na něčem, k čemu už se někdo vyjádřil, a někdo se bude potom vyjadřovat ještě k úplně jiné verzi? A ví někdo ještě, k čemu se vyjadřuje? A to je prosím zadávací dokumentace pro největší tendr, který tady máme za 30 let. Nepochopitelné. "Je třeba upozornit, že proto předpokládáme, že bude investorem státu zcela jasně a přesně sděleno, jaké rozdíly byly do dokumentace a za jakých důvodů zapracovány mezi první verzí zaslanou státu a druhou verzí." Možná už třetí, čtvrtá, ale rozhodně se musí vždycky posuzovat ta poslední. K tomu by se znovu měly všechny subjekty, které zastupují stát, vyjádřit a ze svých expertních pohledů posoudit tu poslední verzi. Případně pak může stát jednat právě o zapracování například bezpečnostních kritérií a po dohodě se státem to lze měnit. Ale není možné, abychom se dozvídali, že byla první verze, druhá verze - tohle bylo někdy v říjnu. Možná už je čtvrtá verze, pátá verze. Jaká verze vlastně platí, která verze té zadávací dokumentace? Tohle je tak závažné! Vy, kteří jste se někdy podíleli na nějakých soutěžích, dovedete si představit, že se vlastně nevyjadřujete k poslední verzi - dostanou vůbec ti uchazeči všichni stejnou verzi? Podle čeho a podle jakých požadavků? Kdo řídí upravování té zadávací dokumentace? Jak se upravuje? Kdo za to nese zodpovědnost? Bude mít pak poslední slovo MPO, pan ministr, aby dal palec nahoru, projedná to vláda? Bude si jista, že v těch tisících stran v angličtině - a doufám, že to projedná vláda - ponese zodpovědnost, že jejich vlastní požadavky, nejenom ty bezpečnostní, při tomhle chaosu tam byly vůbec zohledněny? To je velké riziko.

Takže máme rozdíly mezi první a druhou verzí - říkali jsme si, možná už máme třetí nebo čtvrtou. To nikdo neví, ale my bychom o tom chtěli být informováni. "Bude předána státu po zapracování prvních připomínek. Vzhledem k rozsahu textu, tisíce stran" - v angličtině, expertního textu - nemůže investor očekávat, že bude stát naslepo souhlasit s druhou verzí" - nebo n-tou verzí - pokud nebude transparentně upozorněno, jaké změny byly v textu v mezidobí nad rámec připomínek státu splněny (správně učiněny)." Víme, jak se píšou změnové dokumenty. Já si nedovedu představit, že by stát vůbec dal jakýkoliv souhlas s dalším postupem, aniž by tam bylo jasně vyznačeno, jaké jsou tam odlišnosti, proč vlastně v zadávací dokumentaci bylo postupováno a přistupováno k nějakým změnám, a hlavně aby stát garantoval, že v zadávací dokumentaci jsou opravdu všechny požadavky státu tak, jak se k tomu ČEZ zavázala. "Proto očekáváme, že v druhé verzi zadávací dokumentace - nebo n-té - budou změny oproti první verzi ještě jednou jasně zvýrazněny. Transparentnost vůči státu je v tomto ohledu podmínkou nutnou k tomu, aby se stát mohl pozitivně vyjádřit k textu zadávací dokumentace." Tady je opravdu velká odpovědnost pana ministra, vicepremiéra za to, jakým způsobem jeho tým na MPO tohle posoudí, protože to by mohlo mít velmi závažné dopady, a jak to předloží vládě. Dokáže vláda posoudit tento velmi závažný dokument s tolika připomínkami? Schválí takovou zadávací dokumentaci přes všechny tyto zmíněné, i procesní, chyby?

"Dalším problémem je možnost zohlednit pozitivně nabídku spolufinancování ze strany dodavatele." Víme, že tohle je projekt maďarský, kdy se Maďaři rozhodli jít touto cestou. Doufám, že při cestě pana premiéra do Budapešti se seznámil také s tím, jak tento projekt stojí, a že to je cesta ne šťastná, nevedoucí k cíli postavit elektrárnu. Jenom zapíchnout vlajku. Dalším problémem je možnost financování. "Tato možnost na jedné straně zainteresovává dodavatele na dokončení projektu a na jeho ceně, nicméně taktéž některé uchazeče eliminuje. Komerční dodavatelé, které nepodpoří stát - to už jsme říkali, že jsou tady takzvaní státní dodavatelé, víme, že zkrátka - to vám tady pak když tak ráda přečtu, tu provázanost - jsou tady státní dodavatelé, de facto provázaní se státními rozpočty, to je ta ruská a čínská firma, pak jsou tady běžné komerční subjekty; copak takto nerovnovážné subjekty mohou vůbec soutěžit? "Komerční dodavatelé, které nepodpoří stát, který může zohledňovat i jiné než komerční zájmy" - mnoho o tom vyšlo, jak prostřednictvím těchto projektů jsou nejenom zohledňovány, ale dobývány určité země, jakým způsobem to hraje roli v zahraniční politice - tuto možnost nemusí mít k dispozici a může je oproti státem podporovaným uchazečům znevýhodnit či zcela eliminovat."

Takže opět se dostáváme k tomu, že my postupem, který navrhuje vláda, se nedostáváme k větší konkurenci mezi dodavateli, my se nedostáváme k cíli. To znamená, dosáhnout co nejnižší cenu při dodávce, následně třeba při dodávkách energie. Ale s tím ústupem stát vlastně ohrožuje dosahování těchto cílů.

"V zadávací dokumentaci je jediným, na koho jsou kladeny požadavky mít prověrku dle zákona 412/2005 Sb., o utajovaných informacích, firmy, které budou zajišťovat fyzickou ochranu areálu." Takže ti, kteří budou zajišťovat fyzickou ochranu areálu, budou muset mít prověrku. "Přitom jistě bude řada subdodavatelů, kteří by z povahy svého přístupu ke klíčovým částem jaderné elektrárny a důležitým informacím měli být také prověřeni." Jsem přesvědčena, že ani tuto zásadní připomínku nelze pominout. Jak je možné, že prověrku podle zákona o utajovaných informacích budou mít firmy, které budou dělat de facto fyzickou ostrahu areálu, a jak je možné, že stát nezohlednil to, že podobné prověrky mají mít klíčoví dodavatelé a subdodavatelé mnohdy velmi citlivých komponentů, jako jsou řídicí systémy a podobně? Nechápu, nerozumím. Rozhodně to není přístup, který by garantoval bezpečnost českého státu. "Doporučujeme zvážit, zda nepožadovat prověrky od dalších vymezených subdodavatelů a dodavatelů. Lze se v tomto směru inspirovat i ustanoveními o citlivých činnostech a bezpečnostní způsobilosti (dle) zákona číslo 412/2005. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP