(21.40 hodin)
(pokračuje Michálek)

Tato země nouzový stav nepochybně potřebuje. Potřebují ho nemocnice a zdravotníci, před jejichž prací se hluboce skláním. Potřebují ho hejtmani a starostové, kteří řeší situaci v krajích a obcích, ale ne v rukou šílence. Pokud nedostane vláda lekci a nezakročíme, zemře ještě mnohem více lidí, než když teď nouzový stav ukončíme. Proto je potřeba přimět vládu k tomu, aby se reálně posunula, situace se zlepšila a ty lidi jsme zachránili. Bude mnohem lepší, když pandemii bude řešit Ústřední krizový štáb, který ji řešit má spolu s hejtmany, a vláda jim bude poskytovat maximální a účinnou podporu.

Myslím si, že je skvělé, že díky kolegům, včetně Olgy Richterové, se podařilo rozhýbat lepší motivaci zůstat doma během karantény. Ale proč vláda nepředložila pandemický zákon, ke kterému ji tlačíme od dubna, a minulý měsíc jsme jim ho dokonce napsali v paragrafovém znění? Proč začíná vyjednávání o tak důležité věci, jako je prodloužení nouzového stavu, v podstatě z naší iniciativy a premiér o jednání k prodloužení žádá půl hodiny před jednáním Sněmovny?

Proč musí Piráti dělat přehled opatření v Rakousku, kde třeba mají povinné respirátory v MHD, pro vládu? Jak to, že vláda nevyplácí krachujícím živnostníkům, kterým zavřela krám, náhrady, aby neumřeli hlady, a naopak je žene do černého podnikání? Jsou tady samozřejmě kompenzační bonusy, ale ty náhrady, které se mají vyplácet podle § 36 krizového zákona, se téměř nevyplácí.

Proto chceme, aby se vláda chytla za hlavu. Dále budou platit nutná opatření, jako je prodej přes okénko podle zákona o ochraně veřejného zdraví, kde jsou omezeny stravovací služby. Ať se navíc kompenzuje i část tržeb. Dále mohou být limity návštěvníků obchodu, přísná hygienická pravidla na služby. Ať se klidně zavedou povinné respirátory v MHD a v dálkové dopravě, pokud vláda poskytne příslušnou podporu těm, kteří to potřebují, aby si je mohli dovolit.

Během 14 dnů můžeme schválit pandemický zákon, aby lidé viděli světlo na konci tunelu. Zákon umožní i kompenzace i převedení úředníků, kteří obvykle kontrolují hospody nebo EET, do krajských hygienických stanic i nasazení armády. Ještě nějakou dobu musíme vystačit s tím základem, kterým je testování a trasování, a kde to pořád nefunguje tak, jak má.

Důvěřujme konvenčním metodám řešení pandemie. Držme se parafráze, že pokud máme nedostatky v trasování, odstraníme tyto nedostatky, ne celý ten systém trasování a boje proti pandemii. My jsme navrhli taky - a jsem rád, že s tím přišli i komunisti a další strany - aby vláda připravila plán návratu dětí do škol, včetně kloktacích testů, které se připravují, a je dobře, že pan ministr na tom pracuje.

Paralelně s tím bude samozřejmě pokračovat očkování seniorů. A to, co nebude možné v nouzovém stavu, zvládnou hejtmani ve stavu nebezpečí, například pracovní povinnosti, které jsou potřeba k vybavení některých nemocnic. Současně musíme říct, že i ti studenti, kteří tam pracují, si zaslouží důstojné peníze za svoji práci ve zdravotnictví. Motivace by měla být především pozitivní, nikoliv tím, že je k tomu donutíme opatřením vlády nebo hejtmana.

S vládou se shodujeme určitě v jedné věci. Není to sranda, nezačíná čas mejdanu. Konec nouzového stavu neznamená, že můžeme polevit. Naopak, musí proběhnout racionalizace opatření, aby je vyčerpaní lidé více dodržovali. Já jsem se obrátil dnes odpoledne na všechny ostatní kolegy, předsedy klubů, a jsem rád, že někteří z nich už zde představili i návrhy usnesení, které vycházejí z toho, co jsem doporučoval jako okruhy, ke kterým by se Poslanecké sněmovna měla vyjádřit tak, abychom vyslali jasný signál, že tímto nekončí nouzový stav.

My navrhujeme usnesení, aby Poslanecká sněmovna za prvé konstatovala, že na rozdíl od jarní vlny je situace v rámci současného nouzového stavu nezvládnutá a vyžaduje významnou změnu dosavadní strategie boje proti pandemii.

Za druhé vyzývá vládu, aby systematicky přistoupila k rozšíření kapacit testování a trasování, jakož i motivačních a kompenzačních opatření pro obyvatelstvo a zabezpečila tak co nejrychlejší přechod do stavu, kdy bude trasování v kontaktu funkční.

Za třetí žádá vládu, aby nejpozději v úterý 16. února 2021, předložila Poslanecké sněmovně návrh legislativní úpravy pandemického stavu. To je ten návrh, který jsme předložili vládě už dříve v paragrafovém znění.

Za čtvrté žádá vládu, aby nejpozději do 28. února 2021 předložila Poslanecké sněmovně plán návratu žáků do škol.

Za páté apeluje na vládu, aby před vypršením nouzového stavu zabezpečila nezbytnou přípravu na jeho ukončení a poskytla krajům veškerou podporu při přípravě na stav nebezpečí a v jeho průběhu, protože tím, že končíme tento nouzový stav, se vláda nezříká své odpovědnosti. A naopak její podpora a prostředky z peněz daňových poplatníků, které spravuje, je potřeba nadále vynaložit prostřednictvím mechanismů, které budou fungovat i po ukončení nouzového stavu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Zájem o závěrečná slova? Není. Tedy můžeme přistoupit k hlasování. Požádám paní zpravodajku, až jí budou předána usnesení. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Jana Černochová: Dobrý večer. Dámy a pánové, dovolte, abych po šesti hodinách diskuze, která tady probíhala a týkala se prodloužení či neprodloužení nouzového stavu, zrekapitulovala všechny návrhy, které tady zazněly. Byly předloženy tři návrhy doprovodných usnesení. Jeden návrh v pořadí zástupci Komunistické strany, po nich návrh usnesení předložili Piráti - ne, Piráti byli poslední, ale přinesl mi to kolega dřív než pan poslanec Výborný, ale tak, jak se to načítalo, budu brát. Takže jako druhý předložil návrh pan poslanec Výborný za KDU-ČSL, za ODS a za TOP 09. Po něm tedy pan předseda Michálek předložil návrh doplňkového usnesení za Pirátskou stranu.

Dále tady máme dva návrhy: původní vládní návrh, který navrhuje prodloužení doby nouzového stavu do 16. března, a protinávrh pana poslance Juránka, který navrhuje prodloužení doby nouzového stavu do 28. února 2021.

Dámy a pánové, v minulosti jsme vždycky hlasovali doplňková usnesení až po usnesení o prodloužení či neprodloužení nouzového stavu, jenom na posledním jednání to bylo opačně. V rámci procedury navrhuji, abychom drželi majoritní hlasování, které jsme tady vedli, a doplňková usnesení se hlasovala na konci, nikoliv předtím.

Další je věc, na které se chci také dohodnout. Pokud tady máme víc než jeden návrh - což máme, máme návrh pana poslance Juránka - tak bych teoreticky mohla a nemusela dát hlasovat orientačním hlasováním. Ale opět bych se držela zaběhlé tradice, že pokud návrhů bylo víc, dám hlasovat orientačně. V rámci orientačního hlasování se hlasuje tak, že pak dám hlasovat vlastně o tom, který získal největší podporu, ten by byl hlasován jako první. Jsou podstatná hlasování pro, nezajímá nás, kdo byl proti a kdo se zdržel. Návrh, který získá větší podporu, následně bude hlasován jako první.

Teď bych se ale při stanovení orientačního hlasování držela návrhů tak, jak přišly. To znamená, první by byl vládní návrh a druhý by byl návrh pana Juránka. Který získá větší podporu, následně bude hlasován jako první. (Dohaduje se s předsedajícím, zdali tento postup je v souladu s jednacím řádem.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, je to postup, který je v souladu s jednacím řádem.

 

Poslankyně Jana Černochová: Diskutovali jsme to s vedením Sněmovny, že dám tento návrh na orientační hlasování, byť nemusím, protože máme pouze dva návrhy, ale držíme se konzervativního přístupu, který tady probíhal v minulosti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP