(11.40 hodin)

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Paní vicepremiérko, kolegyně, kolegové, já jsem samozřejmě vstřícnost sama a klidně bych pana kolegu Ferance pustil, to není vůbec problém.

Nebudu hovořit dlouze, protože tady už předkládaný návrh velmi podrobně představila jak paní kolegyně Langšádlová, tak paní předsedkyně Pekarová Adamová. Jen bych chtěl říci, že i poslanecký klub KDU-ČSL se s tímto návrhem plně ztotožňuje. My jsme tuto věc opakovaně, a teď mám na mysli opodstatněné kompenzace podnikatelům, živnostníkům, osobám podnikajícím, zařazovali do programu AntiCovid týmu ODS, KDU-ČSL a TOP 09, protože to skutečně považujeme za jeden z důležitých kroků, kde musíme my politici, potažmo vláda, přijít s podanou rukou, protože samozřejmě těch programů, jak víme, tady je obrovské množství, které vláda připravila. Ale popravdě řečeno, když se potom zeptáte těch podnikatelů, jak se v nich orientují, je to obrovský chaos. Pravidla se mění, některé programy končí, některé ještě nezačaly. Na prostředky, které by měly doputovat k podnikatelům, se často čeká v řádu ne dnů, ale týdnů nebo měsíců a některé prostředky k nim ještě dodnes nedoputovaly. Proto jsme přišli s tímto návrhem na rychlou, univerzální, předvídatelnou a administrativně nenáročnou pomoc podnikatelům.

Bohužel, samozřejmě trvalo to řadu měsíců, než vůbec byla vládní většina ochotna připustit i tu debatu v prvním čtení tady na půdě Poslanecké sněmovny. Nás to mrzí, ale nakonec je dobře, že jsme se k tomu dostali. Je dobře, že jsme se k tomu dostali, a i předkladatelé avizovali -

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já bych chtěl požádat poslance, protože už je to podruhé během pěti minut, zdali by si ztlumili vyzvánění u svých mobilních telefonů. Prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji. Chtěl jsem říci, že i předkladatelé zde jasně řekli, že jsou připraveni k debatě a k diskuzi i s Ministerstvem financí. Pojďme ty parametry upravit, ale zachovejme to základní, s čím koalice SPOLU přichází, a to je rychlá, administrativně jednoduchá a účinná pomoc těm, kteří jsou jakýmkoli způsobem postiženi důsledky COVID-19, respektive těch restriktivních opatření, která my samozřejmě nekritizujeme, vláda je logicky musí činit. Je to logické v tom, abychom pandemickou situaci zvládli. Na druhou stranu musíme zajistit to, aby tady lidé nekončili v insolvencích, abychom nezruinovali celé podnikatelské prostředí, které ve finále nese bonus celé společnosti, důležitou i ekonomickou stabilitu.

Čili já bych velmi poprosil o neodmítání se o tom vůbec bavit a pojďme v rámci dalšího projednávání na výborech hledat optimální řešení, které by zachovalo základní parametry, na kterých náš návrh stojí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s přednostním právem požádal pan ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček a připraví se pan poslanec Milan Feranec. Pane ministře, prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych do toho krátce vstoupil, protože v zásadě se lze shodnout na tom, že by programy měly být jednoduché, že by se měly vyřizovat rychle a že by měly zasáhnout maximální množství postižených podnikatelů. V současné době se využívá řádově deset programů pro podnikatele. Jsou to programy, které jsou odladěné za posledních několik týdnů a měsíců s jednotlivými svazy, profesními uskupeními atd. Domnívat se, že to všechno uděláme nějakým ideálním jednoduchým programem, zní dobře, zní to dobře za stolem, ale ve finále každý podnikatel má trochu jinou výkonnost, každý segment má trošku jiný typ podnikání a napasovat to nějak absolutně univerzálně úplně nelze.

Je pravda, že na jaře jsme programů měli větší množství, protože jsme to dělali postupně, jak dopadaly problémy. Byli jsme do značné míry nezkušení v tom, obsloužit takhle velký trh. Na druhou stranu od podzimu jsem přesvědčen, že ti podnikatelé už jsou poměrně dobře zacílení. Nicméně i přesto jsme se rozhodli jít systémem zjednodušení a systém zjednodušení vyplývá z toho, že jsme to postavili nově na programech, které se vysoce osvědčily, ať už to byly programy typu Antiviru čili kompenzace mezd, programy pro živnostníky typu kompenzační bonus, programy COVID - Uzavřené provozovny a COVID - Gastro, které kompenzují pro majitele prostřednictvím velikosti jeho provozovny přepočtené na zaměstnance, případně ještě některé další programy pracující s nějakým nákladovým režimem, COVID - Nájemné atd.

Jinými slovy, přecházíme na takový model, kdy jsme rozšířili spektrum těch, kteří si mohou na ty programy sáhnout - a to naprosto zásadním rozhodnutím - a to tak, že každý, kdo bude mít obrat menší než 50 % vůči srovnávanému období, tak do něj může být vpuštěn a může čerpat. To je úplně jedno, jestli se jedná o živnostníka, jestli se jedná o firmu malou, o firmu střední. Je to spravedlivý úhel pohledu. Jsou nižší tržby, tím pádem indikátor toho, aby začal čerpat, zde je.

Současně se zvýšil na dvojnásobek bonus pro živnostníky, čímž je vyřešena skupina těch úplně nejmenších živnostníků. A současně se rozšířil ten program, o který byl obrovský zájem, COVID - Gastro a COVID - Ubytování na všechny typy firem. Mně chodí desítky a stovky mailů z průmyslu od dodavatelů a od těch, kteří doposud mohli čerpat jenom Antivirus, a naprosto věcně říkají: My jsme dneska v situaci, že máme 80 zaměstnanců - říkám textilku z Českých Budějovic, kde jsem zrovna nedávno byl - doposud jsme měli možnost čerpat Antivirus, to je dobře, ale pro nás to bylo málo. Máme 30% tržby a díky tomuhle novému programu, respektive plošnému programu, my můžeme čerpat 500 korun na den na zaměstnance, což je 40 000 korun za den krát 30, 1,2 milionu korun. Ta firma je zachráněna. A takhle to je prostě firma za firmou a je třeba to vnímat objektivně. Nemáme zde jenom firmy obchodní, nemáme zde jenom gastro, máme zde i firmy výrobní a máme zde samozřejmě v rámci dodavatelských řetězců celou řadu těch, kteří jsou mezičlánkem - dodavatel, subdodavatel atd. Čili velmi jednoduché a uchopitelné.

Ano, je pravda, že v diskuzi byla i takzvaná nákladová možnost, to znamená scénář přes náklady, nicméně uvědomme si to, že scénář přes náklady taky má svoje mouchy. Za prvé, kdybychom měli dneska všechny živnostníky posuzovat podle nákladů, nebo přesněji výdajů, tak zde budeme mít superadministrativu, protože nám budou chodit miliony různých ústřižků, faktur a nevím, čeho všeho, a než se tím probereme, v tu chvíli se to bude všechno dělat pomaleji. A za b, i kdybychom si připustili to, že pojedeme podle nějaké zjednodušené výsledovky, tak co vlastně my říkáme, ten nákladový pohled? Připusťme, že by to bylo čtvrtletí za rok 2019. Podíváme se do nákladů a řekneme, dostane se třeba 50 nebo 70 % z těch nákladů. Teď nehrajme o výši těch procent. Říkáme to, že dáme každému, nehledě na to, jestli fungoval úsporně, jestli utrácel, jestli měl zisk, jestli měl ztrátu, jinými slovy: Měl jsi hodně nákladů? Utrácel jsi? Byl jsi ve ztrátě? Dostaneš percentuálně stejně jako ten, který se choval úsporně, který byl v zisku atd.

Já tím neříkám, že to je principiálně špatný program. Já tím jenom chci říct to, že každý z těchto programů má svoje mouchy. A tak jako dneska může říkat, že přepočítávání přes zaměstnance není korektní, i když je o to obrovský zájem, tak současně chci říct, že i nákladový pohled, který by byl administrativně náročnější, není úplně bez chyb.

To znamená, přistoupili jsme k této variantě, z našeho pohledu je to varianta férová. Teď s jednotlivými svazy dolaďujeme detaily a během následujících hodin, nejdéle jednotek dní, v pondělí, bychom to chtěli představit jako finální program. Jsme přesvědčeni, že v tuhle chvíli už tam neuvízne v těch sítích, kdy by nedostal podporu, prakticky nikdo. A pokud by to náhodou ještě nastalo, jsme připraveni tyto segmenty úplně specificky zasaturovat zvlášť. Ale to už se skutečně jedná o velmi malé procento, spíše promile podnikatelů. Ano, dovedu si představit třeba ty busy. Ale to už není otázka těchto plošných programů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Faktická poznámka, pan poslanec Jan Skopeček. A potom je stále připraven pan poslanec Milan Feranec. Tak dvě minuty. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Skopeček: Děkuju pěkně, já zareaguji na pana vicepremiéra. Já bych se právě chtěl odrazit od toho, co on tu propagoval, že chtějí zjednodušit systém podpory do systému, který se bude rozhodovat podle počtu zaměstnanců. Považuji to za obrovskou chybu, chci na to upozornit hned na začátku rovněž jako Hospodářská komora, která samozřejmě nesouhlasí s tímto systémem. Byl by to systém velmi nespravedlivý.

Dám jeden příklad. Dva majitelé restaurace, jeden ji vlastní na malé vesnici s nájmem velmi nízkým, druhý provozuje restauraci v hlavním městě Praze, v centru, s velmi mnohonásobně vyšším nájemným. Oba mají jednoho kuchaře a dva číšníky. A přesto tito dva, kteří mají úplně jinou míru nákladů, dostanou od státu stejnou podporu. Jak ten podnikatel na vesnici s menšími náklady - jak mzdovými, tak nájemným - než podnikatel ve velkém městě. Takže, pane ministře, já ten systém přes zaměstnance považuji za strašlivou chybu. A právě fixní náklady se snaží zaznamenat to, že ne na všechny podnikatele dopadá ta krize stejně a že samozřejmě se náklady navzájem liší. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP