(10.30 hodin)
(pokračuje Grospič)
Celkové stanovisko coby zpravodaje: Chtěl bych říci, že u předloženého návrhu není zřejmé, proč musí k takové úpravě dojít. Důvodová zpráva to nijak blíže nerozvádí, nijak nevysvětluje, v čem je dosavadní praxe nedostačující a jaké důvody vlastně vedou k takové změně. Stejně tak není zřejmé, jaké důvody vedou k navýšení jedné z položek správního poplatku ze 100 korun na 300 korun. A ani tuto skutečnost důvodová zpráva nijak neobsahuje a nevysvětluje v dostatečné míře. Návrh také trpí značnými legislativně technickými nedostatky.
Vláda k předloženému návrhu zákona vyslovila souhlasné stanovisko. Ovšem podmínila ho tím, že doporučuje text návrhu zákona v rámci dalšího legislativního procesu dopracovat dle připomínek. Vláda také upozorňuje na to, že návrh umožňuje notáři vyhotovit veřejnou listinu v elektronické podobě s tím, že notář může ověřit totožnost klienta na dálku. To však považuje za rozpor se zákonem o některých opatřeních proti legalizaci a výnosům z trestné činnosti a financování terorismu podle zákona č. 253/2008 Sb., který v ustanovení § 10 stanoví, kdy je třeba za veřejnou listinu považovat i veřejnou listinu vyhotovenou notářem pro účely zprostředkování i identifikace. Dále vláda upozorňuje na nesoulad návrhu § 64a notářského řádu, který umožňuje prokázání totožnosti osob na dálku se zákonem o elektronické identifikaci a zákona č. 250/2017 Sb., který ve svém ustanovení § 2 stanoví, že vyžaduje-li právní předpis nebo výkon působnosti prokázání totožnosti, lze umožnit prokázání totožnosti s využitím elektronické identifikace pouze prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Vláda potom také konečně upozorňuje na nevyjasněný režim správních poplatků a upozorňuje i na nedostatky legislativně technického charakteru.
Přes tyto připomínky, byť jsem byl původně rozhodnut vystoupit potom v další rozpravě a navrhnout vrácení návrhu zákona k přepracování, bych doporučil, abychom umožnili průchod přes celkem osm zcela základních a zásadních výhrad vlády, které tlumočila k tomuto zákonu ve svém stanovisku, umožnili průchod tohoto zákona do prvého čtení. Nijak se ale nepřikláním k tomu, co tady možná padne v rozpravě, to je zkrácení lhůty k projednávání na 30 dní. Tolik má zpravodajská zpráva.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji a eviduji jeho přihlášku do rozpravy, kterou otevírám. S přednostním právem se jako první přihlásil pan předseda Jan Chvojka. Prosím, pane předsedo -
Poslanec Jan Chvojka: (Vstupuje do řeči). Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já jsem se ani tak nehlásil s přednostním právem, ale když už jste mě zavolal, tak jsem tedy přišel. Omlouvám se kolegyni Válkové.
Já jsem také podepsal tento tisk. Za klub ČSSD můžeme říct, že samozřejmě podporujeme i tu významnou a důležitou novelu notářského řádu. V zásadě věcně už o tom tisku mluvila jak zástupkyně předkladatelů, tak pan kolega zpravodaj. To znamená: nebudu opakovat zase ty jednotlivosti, které daný tisk obnáší, je jenom potřeba říci a shrnout, že nejenom minulý rok - ale vypadá to, že i ten letošní bohužel bude úplně stejný - nám ukázal, že komunikace on-line je nyní v těchto časech bohužel naprosto nezbytná. Nikdo s určitostí nevíme, jak se bude pandemická situace vyvíjet. Je dobré to, co se nyní děje, ten lockdown, využít pro digitalizaci, pro snahu státní správy více se naučit komunikovat s občany prostřednictvím digitalizované formy, a nejenom abychom všude chodili s papíry a scházeli se na různých valných hromadách či někde jinde. Musím říct, že to je další krok a jedna z věcí, kde pandemie ukázala, že takovéto věci prostřednictvím elektronických platforem můžou zemi zmodernizovat a některé věci urychlit. Jsme v situaci, kdy naše ekonomika bohužel výrazně ztrácí, a touto novelou ji podle mě můžeme nějakým způsobem podpořit, podpořit rozvoj ekonomiky. Ulevíme tím podnikatelům a zjednodušíme tím také start podnikatelům novým.
Tudíž za nás to určitě bude mít jasnou podporu a těšíme se na projednávání v ústavně-právním výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji poslanci Janu Chvojkovi. Nyní poslankyně Helena Válková a přihlášený Stanislav Grospič. Máte slovo.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji, pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, zazněly tady již informace, které vám představily tento tisk, tento návrh novely notářského řádu, jak z hlediska odborného, čehož se komplexně zhostila hlavní předkladatelka, paní kolegyně poslankyně Červíčková, a já jí chci za tu iniciativu i poděkovat, protože to byl už v podstatě takový volební úkol. Musím říct volební, protože jsme to slibovali, pokud vím, už v prvním volebním období, který přešel do druhého volebního období, a bylo třeba někoho, kdo by tento úkol zaktivizoval a v úzké spolupráci s Notářskou komorou a s Ministerstvem spravedlnosti posléze dovedl do podoby, která je nám předkládána.
Zazněly zde i informace politické povahy, jak v současné době uvítá tento tisk, pokud ho skutečně přetavíme do formy schválené novely, naše veřejnost. Takže se ve svém vystoupení omezím jenom na tři oblasti. První je doplnit to, co tady nezaznělo nebo to zaznělo tak nevýrazně, že jsem to nezachytila.
Je zde také novelizace § 14 notářského řádu, která umožňuje, aby byl pružnějším způsobem nahrazen notář, který byl odvolán nebo zemřel, kdy notářská komora ustanoví na tu dobu, kdy je notářský úřad uvolněný, takzvaného náhradníka. Samozřejmě se postupovalo i do současné doby způsobem, který nenechával úplně notářský úřad uvolněný v tom smyslu, že by se notářská činnost nevykonávala, ale někdy docházelo k průtahům. Teď je tady napevno stanoveno, jakým způsobem se bude postupovat. Nebudu vás s tím unavovat, je to v tisku, ale je to podle mého názoru důležitá organizační změna, která v takovýchhle případech, ke kterým bohužel také dostává odvolání - úmrtí notáře - zajistí, aby veřejnost měla přístup k těm činnostem, respektive k aktivitám, úkonům notáře, v kratší době, než je tomu dosud.
Potom ještě jednou chci podtrhnout, co tady už zaznělo. Je to velmi žádoucí změna v apostilační agendě, kdy tu apostilační službu, to znamená vlastně ověřování těch listin, které se mají potom využít v cizině, by bylo decentralizováno. A to je dost velký průlom v dosavadní centrálně vedené - a musím říci jako bývalá ministryně spravedlnosti - byrokratické agendě, kterou mělo na starosti Ministerstvo spravedlnosti se vší odpovědností, která k tomu náleží. A já věřím, že se konečně zařadíme mezi všechny ostatní sousední země, kde si s tím docela dobře poradí právě notářské úřady, pokud vím. Nevím, jestli všechny evropské, to tady nemůžu potvrdit, ale rozhodně řada z nich, a konečně tedy v rámci této novely bude moci notářská komora, příslušný notář ověřit tu listinu. ***