(18.30 hodin)
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Nikdo další není elektronicky ani z místa přihlášen do obecné rozpravy, tudíž obecnou rozpravu končím. Je zájem o případná závěrečná slova? Není zájem. Takže nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu? Nevidím nikoho.
Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 240, přihlášeno 87 poslanců, pro 69, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento tisk dalšímu výboru. Je někdo, kdo by chtěl? Nikoho nevidím. Takže končím projednávání tohoto bodu. Děkuji panu ministrovi a panu zpravodaji.
A dalším bodem je
63.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 58/1995 Sb., o pojišťování
a financování vývozu se státní podporou a o doplnění zákona č. 166/1993 Sb.,
o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 757/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček, kterému uděluji slovo. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zpátky na MPO. A dovolte, abych vás seznámil s vládním návrhem novely zákona, který se týká státem podpořeného pojišťování a financování vývozu. Ještě než představím vládní návrh, rád bych podotkl, že aktuální situace vyvolávaná covidem s očekávanými enormními dopady do hospodářství vedla v průběhu dubna k bleskové novelizaci tohoto zákona a umožnili jsme tím exportní pojišťovně, tedy EGAPu, poskytovat záruky. To byla zásadní změna, čili nejenom pojišťování, ale i záruky za splacení úvěrů výrobců, výrobních, obchodních podniků atd., což se daří. Tento produkt je využíván, je využíván většími společnostmi nad 250 zaměstnanců, zatímco ti menší mají záruky ČMZRB.
Rovněž byl do novely zahrnut i dlouhodobě připravovaný krok, a to převedení většiny prostředků ČEB a EGAP do centrálního systému řízení likvidity souhrnných účtů státní pokladny včetně nutnosti novelizovat rozpočtová pravidla. Novela byla projednána ve stavu legislativní nouze.
Nyní se tedy vracíme k návrhu, který je výsledkem opravdu dlouhodobých jednání o podobě systému státem podporovaného pojišťování a financování exportu. Cílem je zvýšení výkonnosti, konkurenceschopnosti našich exportérů. umožnit investovat do inovací a současně tím pádem obstát na zahraničních trzích.
Co je tedy obsahem? Výčet pojistných a zajišťovacích nástrojů, které poskytuje exportní pojišťovna, stejně tak nástrojů podpořeného financování poskytování exportní bankou se přesouvá ze zákona do prováděcího právního předpisu a v návaznosti na to se v zákoně upravují postupy schvalování všech nově zaváděných produktů exportní banky a exportní pojišťovny. Zrušuje se stávající podmínka vlastnictví nejméně dvou třetin akcií exportní banky přímo státem, což umožní vlastnickou konsolidaci exportní banky jakožto stoprocentní dceřiné společnosti exportní společnosti, exportní pojišťovny EGAP.
Po zkušenostech - za další - s dopady neúspěšných obchodů z minulých let, což je prostě fakt, zejména z přelomu 2010, na veřejné finance se nově podmiňuje realizace jednotlivých obchodních případů souhlasem vlády v závislosti na výši objemu pojištění vývozních úvěrových rizik namísto dosavadních limitů vázaných na procenta pojistné kapacity EGAPu čili exportní pojišťovny. Stejný proces schvalování obchodních případů se zavádí i pro exportní banku.
Upřesňují se kontrolní pravomoci resortu financí ve vztahu k hospodaření exportní pojišťovny, a to analogicky ke stávajícímu vymezení kontrolní pravomoci tohoto resortu ve vztahu k hospodaření exportní banky. Rozšiřuje se možnost exportní pojišťovny a exportní banky zakládat právnické osoby nebo nabývat podíly v právnických osobách za účelem vymáhání pohledávek nebo předcházení škod - důležitá věc - a stejně musí to být po předchozím souhlasu Ministerstva financí. Odstraňuje se každoroční vázání částky 250 milionů ve státním rozpočtu na dorovnání úrokových rozdílů a nahrazuje se obecnějším poskytováním záloh na mechanismus dorovnání těchto rozdílů. A poté se ještě zpřesňuje postup poskytování dotací ze státního rozpočtu exportní bance na úhradu ztrát z provozování podpořeného financování.
Takže vážené dámy a pánové, chtěl bych vás tímto požádat o podporu tohoto materiálu jak na dnešním jednání, tak v rámci dalšího legislativního projednávání. Děkuji mockrát.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám děkuji. Než přistoupíme k dalšímu, budeme hlasovat o změně zpravodaje z pana poslance Pavla Juříčka na pana poslance Milana Ferance.
Zahájil jsem hlasování a ptám se, kdo je pro změnu zpravodaje? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 241, přihlášeno je 86 poslanců, pro 67, proti není nikdo. Návrh byl přijat.
A já bych poprosil poslance Milana Ferance, aby se ujal slova. Poprosím o klid v jednacím sále! Děkuji. Máte slovo.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, pan ministr už řekl ve své úvodní řeči všechny podstatné náležitosti. Já jenom doplním. Organizační výbor navrhl jako garanční výbor rozpočtový výbor. Já bych potom ještě přednesl návrh na další výbor k projednání - hospodářský výbor.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji, to potom řeknete v návrzích.
Tak já otevírám obecnou rozpravu, do které nemám nikoho přihlášeného elektronicky, a dívám se, ani z místa, takže končím obecnou rozpravu a zeptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Není tomu tak. Takže se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Ne.
Takže budeme hlasovat o přikázání výboru rozpočtovému.
Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 242, přihlášeno je 86 poslanců, pro 68, proti 0. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Pan poslanec Feranec se hlásí s návrhem. Prosím.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající, já to jenom zopakuji. Navrhuji jako další výbor k projednání hospodářský výbor, a to z celkem pochopitelných důvodů, protože to skutečně ovlivňuje vývoz firmy. Takže hospodářský výbor jako další výbor k projednání.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Martínek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomáš Martínek: Já nejdřív jenom, že podporuji určitě hospodářský výbor, abychom znali názor i společností, kterých se to týká. Chtěl bych navrhnout i zahraniční výbor, a to z toho důvodu, že se investiční akce, které nově nyní bude moci poskytovat, poskytují často i do politicky problematických zemí, a možná bychom měli vědět, jestli to neomezit třeba na nějaká teritoria. Proto bych byl rád, kdybychom hlasovali i o zahraničním. Děkuji. ***