(9.30 hodin)
(pokračuje Dolínek)

Vzhledem k tomu, že evropské nařízení je již účinné, nehrozí, že by účinnost národní úpravy nastala dříve. To znamená, retroaktivita v tomto případě není namístě. Co se týká kontrol zmíněných v zákoně, tam se nic nezanedbá, protože v souladu s pokyny Evropské komise se kontroly dějí až následně, to znamená vždycky rok zpětně, takže první kontroly začnou v roce 2022.

Proto tedy navrhuji, abychom nejprve, až bude procedura, hlasovali o té účinnosti, že bude pouze jediná věta, a to je: "Tento zákon nabývá účinnosti 15. dnem po jeho vyhlášení. Přihlásím se k tomu samozřejmě i dále. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Rozhlédnu se po sále, zdali se ještě někdo hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím. Takže pokud se už nikdo nehlásí, rozpravu končím. Táži se, zdali je zájem ještě o závěrečná slova navrhovatele a zpravodajů, což se netýká jenom pana poslance Petra Dolínka, ale také pana poslance Jiřího Strýčka. Zájem nevidím. Prosím tedy zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Nejprve budeme tedy hlasovat o návrhu, který jsem přednesl, to znamená, že účinnost bude stanovena na 15. den po vyhlášení zákona, a následně budeme hlasovat o zákonu jako celku. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Asi nemusíme tím pádem hlasovat o proceduře, protože ta je v podstatě daná. Zagonguji. Přikročíme tedy k prvnímu hlasování. Pane zpravodaji, seznamte nás ještě jednou s prvním hlasováním, ať všichni slyší.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Pro úplnost přečtu krátce znovu. Bude tedy v § 8 řečeno, že § 8 nově stanoví účinnost. "Tento zákon nabývá účinnosti 15. dnem po jeho vyhlášení."

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Stanovisko ministra? (Souhlasím.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 183, přihlášeno 99 poslanců, pro 78, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Tímto, jestli to sleduji správně, jsme v podstatě hlasovali o všech pozměňovacích návrzích, takže přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o provádění zvláštních režimů v oblasti zahraničního obchodu, podle sněmovního tisku 660, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 184, přihlášeno 99 poslanců, pro 80, proti žádný. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji zpravodaji i navrhovateli. Přistoupíme k dalšímu bodu. Jedná se o

 

48.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb. o podpoře
regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 780/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych uvedla vládní návrh novely zákona o podpoře regionálního rozvoje. V podstatě lze změny rozdělit do takových tří okruhů.

Za prvé jde o změnu úlohy vybraných měst při uplatňování integrovaných územních investic a akcentování podpory měst a venkova ve strategii regionálního rozvoje. Druhou oblastí je zajištění koordinace programů, fondů a nástrojů, v přímém řízení Evropské komise a jednoznačné vymezení kompetencí. A takový ten třetí blok je zrušení regionálních rad regionů soudržnosti a přechod jejich působnosti, práv a povinností na právního nástupce.

Oblast A odráží zejména obsah připravovaných nařízení Evropské unie v navrhované změně úlohy vybraných měst při výběru operací podporovaných v rámci integrovaných územních investic. Změna spojená se zrušením administrativně náročné působnosti zprostředkujícího subjektu umožní rozšíření počtu vybraných měst v rolích center městských aglomerací ze současných sedmi na budoucích třináct.

V části B na základě zkušeností z praxe budou vhodněji upraveny jednotlivé kompetence národního orgánu pro koordinaci, nástroje pro využívání přímo řízených programů. Tady opravdu Česká republika má trochu problémy s čerpáním přímo řízených programů Evropské komise, jako je Erasmus, Horizont, Kreativní Evropa atd. Těch programů je jedenáct a je skutečně potřeba zakotvit i roli národního orgánu pro koordinaci, aby se České republice dařilo v těchto fondech lépe čerpat. Dále samozřejmě oblast B reaguje i na administrativu spojenou s využíváním monitorovacího systému, budoucího systému Monitorovací systém 21+.

V části C je cílem návrhu zákona zrušení sedmi regionálních rad regionu soudržnosti, a to dnem 31. 12. 2021, a stanovení jejich právního nástupce. Navrhuje se, aby tímto nástupcem byla Česká republika, Ministerstvo pro místní rozvoj a ve věci správy daní potom Ministerstvo financí.

V programovém období 2007 až 2013 plnily regionální rady funkci řídících orgánů regionálních operačních programů. V současném programovém období 2014 až 2020 byla jejich činnost výrazně utlumena a směřovala zejména k ukončování ROPů a zajištění činnosti související s kontrolou udržitelnosti projektů z let 2007 až 2013. Období, pro které se předpokládá přechod působnosti regionálních rad na právního nástupce, má vazbu na nové programové období s odlišnou pozicí regionálních rad.

Není hospodárné, aby nadále fungovalo sedm samostatných subjektů s veškerými provozními náklady, když by zbytkové činnosti mohly být soustředěny a zajišťovány výrazně menším počtem osob. MMR v současné době financuje většinu provozních a personálních výdajů regionálních rad z prostředků Operačního programu Technická pomoc a v budoucnosti by jako právní nástupce regionálních rad mohlo lépe korigovat výkon těchto činností. Novelizovaný zákon tak bude nejen lépe reflektovat měnící se potřeby reálné praxe, ale významnou měrou přispěje také k lepšímu nastavení podmínek pro čerpání fondů v příštím programovém období, to znamená období 2021 až 2027. (Silný hluk v sále.)

Závěrem: vzhledem k technickému charakteru návrhů a potřebě ulehčit krajům tím, že bude zákonem postaveno najisto dohodnuté ukončení činnosti regionálních rad, navrhuji zkrácení lhůt pro jednání výboru, a to dle § 91 odst. 2 na 30 dnů. V obecné rozpravě se pak ještě jako poslankyně přihlásím k tomuto návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já bych tedy požádal Poslaneckou sněmovnu o klid - nechtěl jsem přerušovat paní ministryni - aby se mohli poslanci v klidu vyjádřit. Takže prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, což byl původně poslanec Ivan Bartoš. Nicméně je tady žádost o změnu a má to být nově pan poslanec Ondřej Profant. Takže svolám poslance do sálu, abychom hlasovali o změně zpravodaje v prvém čtení.

 

Kdo souhlasí se změnou zpravodaje z pana poslance Ivana Bartoše na pana poslance Ondřeje Profanta?

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 185, přihlášeno 97 poslanců, pro 83, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Takže prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Ondřej Profant. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Profant: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Dobré dopoledne, vážení kolegové a veřejnosti. V tomto tisku se mění zákon 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje. Vláda tento zákon předložila již 12. března minulého roku. Organizační výbor navrhl tento tisk výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu. Předkládaný tisk je návrh technické novely. Týká se podpory regionálního rozvoje, zejména systémových úprav v souvislosti s posílením koordinační role Ministerstva pro místní rozvoj. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP