(12.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Stanovisko ministryně? (Ministryně Benešová: Nesouhlasné.)

Já zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 123, přihlášeno 100 poslanců, pro 14, proti 30. Návrh byl zamítnut. Prosím.

 

Poslanec Marek Benda: Posledním návrhem, s kterým bychom se měli vypořádat, je návrh pod písmenem F2, zase návrh pana poslance Feriho, týká se možnosti jednou za čas studijního volna pro soudce. Ústavně-právní výbor zaujal nedoporučující stanovisko.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Stanovisko ministryně? (Ministryně Benešová: Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 124, přihlášeno 100 poslanců, pro 7, proti 45. Návrh byl zamítnut.

 

Poslanec Marek Benda: A nyní, pane předsedající, můžete nechat hlasovat o návrhu zákona jako o celku, ke kterému ústavně-právní výbor přijal doporučující stanovisko pro Poslaneckou sněmovnu.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Takže přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 630 ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 125, přihlášeno 100 poslanců, pro 76, proti žádný. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. (Ministryně u stolku zpravodajů současně hovoří do mikrofonu se dvěma poslankyněmi u stolku zpravodajů.)

 

Paní ministryně, vypněte si mikrofon, prosím. Takže byl vysloven souhlas a já děkuji zpravodaji i navrhovateli.

 

Přistoupíme k dalšímu bodu. Jedná se o

 

352.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických
pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 503/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga, dobrý den, a zpravodaj garančního výboru, což je výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, poslanec Lukáš Bartoň. Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 503/3, který byl doručen dne 16. prosince 2020. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 503/4.

Nyní se táži navrhovatele, tedy pana ministra, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Pane ministře, máte zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Nemáte, v pohodě. Takže já otevírám rozpravu a jako první je přihlášen pan poslanec Ivo Pojezný, připraví se pan poslanec Martin Baxa. Tak, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ivo Pojezný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, pane ministře, dovolte i mně, abych se krátce vyjádřil k novele zákona o pedagogických pracovnících a přednesl tak nejen svůj názor, ale také stanovisko klubu Komunistické strany Čech a Moravy. I proto musím na začátek zdůraznit naši jednoznačnou podporu názoru široké pedagogické veřejnosti, bývalých ministrů školství, děkanů pedagogických fakult, školských odborů, profesních organizací, ale hlavně učitelů, ředitelů a významných osobností české pedagogiky, kteří se na ni dívají poměrně kriticky.

Ten největší a nejproblematičtější bod je i pro nás § 9a, který má umožnit výkon přímé pedagogické práce absolventům jakéhokoliv magisterského studijního programu, pokud slíbí, že do tří let od (zahájení) výkonu profese absolvují studium pedagogické způsobilosti, a k tomu stačí podpis ředitele školy a jeho svolení. Vidíme, že právě tato záležitost vyvolává největší odpor pedagogické veřejnosti a považují ho za pohrdání pedagogickým vzděláním a degradaci profese učitele. Zdůvodněním tohoto paragrafu je nedostatek učitelů, což by se zdálo poměrně logické, a také posílení ředitelských kompetencí. Já však to vidím jako poměrně krátkozraké řešení. Navíc chci zdůraznit, že co se týče nedostatku učitelů, jedná se v České republice pouze o lokální záležitost, není to celoplošné.

Navíc si myslím, že klesne kvalita vzdělávacího procesu v celém učitelském sboru. Já osobně jako dlouholetý speciální pedagog si nedovedu představit, že takový nový v uvozovkách odborník na pedagogiku bez odborného vzdělání bude vyučovat třídu například s inkludovanými dětmi, které mají kombinované vady nebo psychiatrické problémy. Jak si s nimi poradí, těžko odhadovat, když s těmito dětmi těžko pracují i fundovaní odborníci. Nemluvím o tom, co navíc vyvolá tato záležitost ve sboru, kde za stejně kvalifikovaného bude považován vedle odborníka amatér jen díky podpisu ředitele školy. Chci také připomenout kolegům, že odborníci z praxe už dnes mohou vyučovat ve středním školství a na odborných učilištích právě v odborných předmětech.

Poslanci Komunistické strany Čech a Moravy některé dílčí změny podpoří, například doplnění některých činností mezi pedagogické pracovníky, ať už je to školský psycholog, logoped, sociální pedagog. Podpoříme zavedení definice třídního učitele, úpravu uvádějícího učitele a adaptačního období. Ale co chceme hlavně, aby se učilo nejen kvalifikovaně, ale také aprobovaně s vysokým standardem kvality. Proto profesní kvalifikace musí zůstat věcí státu, a ne záležitostí ředitele školy. Pokud zůstane § 9a v této novele, tak komunistická strana návrh novely nepodpoří. Tolik z mé strany.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Martina Baxu, připraví se pan poslanec Antonín Staněk. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Baxa: Dobré popoledne. Pane předsedající, vážený pane ministře, milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi, abych vás krátce seznámil se svým postojem k tomuto návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících i s tím, jakým způsobem se k němu postaví klub poslanců Občanské demokratické strany.

Návrh novely byl Poslanecké sněmovně předložen již před poměrně dlouhou dobou a v mezidobí došlo k jedné důležité změně. Vláda schválila klíčový dokument pro budoucí rozvoj našeho školství, a to je Strategie 2030+. Já jsem se při této příležitosti do této strategie znovu podíval, co tato strategie říká o kvalifikaci učitelů, o podpoře vzdělávání učitelů, o roli ředitelů škol. V strategické linii č. 3, která se tímto zabývá, se uvádí, že školy potřebují schopné ředitele a dobře připravené, motivované učitele, a říká, že dobře připravení a motivovaní učitelé jsou předpokladem kvalitní výuky. Hovoří také o tom, že jednou z důležitých rolí našeho vzdělávacího systému má být to, aby se bránilo deprofesionalizaci učitelů, aby se zpřehlednil kvalifikační systém vzdělávání a aby se také zkvalitnila výuka na pedagogických fakultách. Neboli, milé kolegyně, milí kolegové, se ve Strategii 2030+ nikde nehovoří o tom, že by mělo být v následujících letech cílem v českém vzdělávacím systému přivádět do něj učitele, kteří nemají k tomu kvalifikaci získanou na školách připravujících učitele. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP