(17.20 hodin)
(pokračuje Aulická Jírovcová)

Takže nám jde především o zaměstnance, ale tím, že pomáháme zaměstnavateli, řešíme samozřejmě zaměstnance. To znamená: my to bereme jako komplex a vidíme za tím především zaměstnance. Takže je mi to velice líto, že se tady hraje na tu vlnu v docela velkém alibismu.

Musím říci, že zásadní věci, které viděli lidé z praxe, to, že zaměstnanci, kteří by byli na takzvaném kurzarbeitu, by nebyli v evidenci úřadu práce, měli by vypnutý zákoník práce. To znamená, že by nemohli dát výpověď a museli by čekat, až uplyne doba takzvaného pobytu na kurzarbeitu, a nemohli by se rozhodnout, že třeba vedle nabízí jiná společnost pro ně nabídku místa, a nemohli by odejít. U nás se žádný zákoník práce nevypíná. Necháváme jim tu možnost, aby i během pobírání kurzarbeitu mohli svévolně odejít.

Termíny, které tam máte a které uvádíte, jsou v praxi zcela nesplnitelné, a to si musíme říct otevřeně. Máme pocit, že to byla snaha předstihnout náš pozměňovací návrh, když se řeklo do 10 dnů, ale v praxi vám říkám, že prostě to splnit nelze. A to se můžete zeptat kdekoliv, každý vám to řekne. Trošku je mi divné, že tady říkáte, že váš pozměňovací návrh podporuje úřad práce. Úřad práce se bude hroutit pod tím, co tady vy říkáte, protože administrativní náročnost v komplexním pozměňovacím návrhu, kterou tam doplňujete, a říkáte, že se má všechno splnit, tak to bude pro ně katastrofa.

Je mi ještě divné, že úřad práce spadá pod Ministerstvo práce a sociálních věcí. Mám zde velký pocit, že ministerstvo, vedení ministerstva, a možná samotná paní ministryně Maláčová vůbec neví, jak to na úřadě práce chodí a jaké má problémy, aby řešili tuto náročnou dobu se svými zaměstnanci, a zároveň jim nakládáme ještě v jiné oblasti.

Chtěla bych také říci, že jsem byla velmi překvapena, když jsme dostali všichni večer krásný dopis od paní ministryně, kde oslovuje všechny poslankyně a poslance s tím, že by chtěla ukázat, jak pozměňovací návrh Romana Sklenáka je báječný a skvělý, co všechno je na tom nejlepšího, a zároveň pozměňovací návrh pod mým jménem je to nejhorší, co Českou republiku může potkat. No, už jenom třeba odstavcem, že návrh pana poslance Sklenáka představuje "funkční kompromis mezi politickými stranami a sociálními partnery umožní státu cíleně, rychle a nebyrokraticky podpořit podniky a zaměstnance při současné bezprecedentní krizi, jakékoliv ekonomické krizi či živelní pohromě v budoucnu". Tak zároveň vám říkám argument, že toto může napsat člověk, který nezná absolutně realitu a potírá tím absolutně praxi.

Další odstavec na druhé stránce: "Postižené podniky by se také nemohly na pomoc od státu spolehnout, protože by dle zmíněného pozměňovacího návrhu neměly na pomoc právní nárok." V tom případě popíráme veškeré podklady, které jsou dány v našem pozměňovacím návrhu, kde říkáme, že na základě splnění těchto podmínek bude vyplacen tento nárok.

Další: To by se skládaly i ze zástupců... "O poskytnutí pomoci by vždy rozhodovaly poradní sbory Úřadu práce České republiky." Tak zde musím říci, že opět ministerstvo uvádí nepravdu, protože tam dochází k projednání a poradní sbory by nerozhodovaly. To mi je velice líto, že bohužel si ani na Ministerstvu práce a sociálních věcí toto důkladně nepřečetli.

"Ty by se skládaly i ze zástupců regionálních zaměstnavatelů, tedy nezřídka z přímých konkurentů žadatelů o pomoc. Nebezpečí konkurenčního boje a korupční potenciál je tak zcela zřejmý, nemluvě o tom, jaké prodlení pomoci by si vyžádalo rozhodování poradních orgánů o žádostech, kterých jen v současné krizi bylo více jak 66 000." No, tak tady to budu rozdýchávat, protože tohle napsat z Ministerstva práce, když tento orgán schvaluje různé projekty aktivní politiky zaměstnanosti už nyní, a řekne, že budou jednat s korupčním potenciálem a zároveň že nejsou flexibilní, tak tedy, paní ministryně, co jste dělali doteď? Co jste dělali doteď na všech těch projektech, které jedou na krajích? To se na mě nezlobte, jsou tam zástupci především státní správy a vy dokážete napsat tohle veřejně poslankyním a poslancům, že už předpovídáte dopředu, že budou jednat s korupčním jednáním. No, tak to se možná budeme bavit asi někde jinde. A opravdu se mi to vůbec nelíbí.

Celkově bych to shrnula asi tak: Když jsem dneska četla ten článek na Seznamu Dívčí válka, tak jsem se zasmála. Ale můžu vám říci, že možná to tak asi je, dívčí válka. Ti chlapi se nám do toho určitě zapojí, ale oni (nás) nechají, ať se trošku pobijeme, ono se jim to docela líbí (smích). Na druhou stranu, nezlobte se, když my tady přinášíme argumenty, a to, co předcházelo tomu jednání, co tady bylo řečeno, já už to nebudu rozebírat, ale já už mám dost toho, co se tady předvádí, jak se neustále obvolávají všichni ostatní poslanci, jak se tady uvádí spousta nepravd a jak se tady dělají zákulisní jednání, která bohužel nemají s nějakým zájmem, aby se tady přijala nějaká dobrá legislativa, co dělat. A to my za KSČM tedy rozhodně podporovat nebudeme!

Já možná pak ještě vystoupím znova, ale už toho nechám, protože tohle mě opravdu vytočilo. A nezlobte se na mě, paní ministryně, takové jednání, myslím si, že k vaší osobě vůbec nemá co dělat, a je mi velice líto, že zrovna v této oblasti se takto postupuje. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Nyní se k dívčí válce přijde vyjádřit pan poslanec Marek Novák. Připraví se pan poslanec Juříček. Prosím.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já myslím, že v dívčí válce se objevil občas i nějaký muž, ale to je jen tak mimochodem.

V první řadě děkuji za slovo, zdravím všechny kolegy a kolegyně. Co se týká mého návrhu, který předkládám, je v systému zaevidován jako sněmovní dokument 6958. Jeho hlavním důvodem je zjednodušení a zrychlení procesu přiznávání podpory v nezaměstnanosti. Jde o to, že krajská pobočka úřadu práce bude povinna vydat rozhodnutí o podpoře v nezaměstnanosti pouze v určitých, zákonem stanovených případech. Jedná se například o případ, že podpora v nezaměstnanosti se nepřiznává tehdy, je-li tato přiznávána pouze ve výši 45 % průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu, nebo pokud existují důvodné pochybnosti týkající se průměrného měsíčního čistého výdělku či poslední doby zaměstnání uchazeče o zaměstnání. Rozhodnutí bude vydáváno rovněž v případě, že uchazeč o zaměstnání podal námitky proti oznámení o podpoře v nezaměstnanosti, a tehdy, je-li dán důvod pro zastavení správního řízení.

Dále se zde vkládá nové ustanovení, které navazuje na úpravu zjednodušení procesů k přiznávání podpory v nezaměstnanosti. V případech, kdy nebude vydáváno rozhodnutí o podpoře v nezaměstnanosti, vydá krajská pobočka úřadu práce uchazeči o zaměstnání oznámení. Zjednodušení spočívá formálně právě v tom, že oznámení proti rozhodnutí neobsahuje odůvodnění, a rovněž nebude krajská pobočka povinna seznamovat účastníka řízení s podklady pro vydání rozhodnutí. Procesní práva uchazeče o zaměstnání budou ale zachována, jelikož proti oznámením může uchazeč o zaměstnání podat do 15 dnů námitky, o kterých je krajská pobočka úřadu práce povinna rozhodnout. Přechodným ustanovením je zde zajištěno, aby správní řízení vedená o podpoře v nezaměstnanosti, která nebyla pravomocně ukončena před účinností navrhovaných změn zákona o zaměstnanosti, byla dokončena podle dosavadních právních předpisů.

Já vám děkuji za pozornost a následně žádám o podporu tohoto pozměňovacího návrhu, ke kterému se následně přihlásím. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP