(19.00 hodin)
(pokračuje Okamura)
Nyní tedy přikročíme k poslednímu bodu. Jedná se o bod
9.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 120/2001 Sb., o soudních
exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 119/2001 Sb., kterým se stanoví pravidla pro případy
souběžně probíhajících výkonů rozhodnutí, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 986/5/ - vrácený Senátem
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 986/6. Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty. Vítám mezi námi senátorku Annu Hubáčkovou a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila poslankyně Kateřina Valachová. Paní poslankyně, máte slovo. A prosím o klid v jednacím sále. Ještě jednou prosím o klid. Prosím. (V sále je velmi rušno.)
Poslankyně Kateřina Valachová: Děkuji, pane předsedající. Kolegové, kolegyně, chráněný účet tak, jak ho schválila Poslanecká sněmovna, a tedy vy, vážené kolegyně a kolegové, po dlouhých patnácti letech, kdy v praxi tisíce, desítky tisíc, stovky tisíc lidí se musely vypořádat se situací obstavení všech svých příjmů exekutorem a zůstaly bez prostředků, i těch, které jim či jejich dětem náležely pro obživu -
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak já vás poprosím o klid ještě jednou, protože paní poslankyně musí, aby byla slyšet. Tak, prosím.
Poslankyně Kateřina Valachová: - pro obživu a zajištění základních potřeb, jako je například bydlení. Jde o takzvané nezabavitelné částky z již sražené části mzdy, platu, důchodů. Tito lidé tedy řádně platí svým věřitelům výživné nebo příspěvek na bydlení nebo přídavek na dítě. Tyto naposledy jmenované nepostižitelné částky jsou také bohužel kromě onoho částečného sražení mzdy a platu, ačkoli právo to zakazuje, často postihovány exekucí. Jde tedy o to, že patnáct let zákony této země něco zakazují, ale neoprávněné exekuce z titulu exekuování nezabavitelných částek, které náleží povinným po splátkách dluhů věřitelům, vesele probíhají. Právo neprávo, zákon nezákon.
To, co Sněmovna schválila, to je možnost zřízení chráněného účtu dlužníkem, aby se tyto nezabavitelné částky soustředily na jednom účtu a účet bylo zakázáno exekuovat, není žádné dobrodiní pro dlužníky, žádná charita, něco, o co by se měli zasloužit. Není ani jejich odpovědností to, že stát patnáct let dopustil, že se porušují vůči nim zákony. To, co Sněmovna schválila, zavedení chráněných účtů, je spravedlivým prostředkem k tomu, aby se dodržoval zákon a právo fungovalo tak, jak má. Doposud chyběly jakékoli povinnosti pro exekutory, plátce nezabavitelných částek, banky. Dlouhých patnáct let ombudsman - odtud pramení můj profesionální zájem o věc - i nevládní organizace i samotný povinný zase znovu a znovu museli dokládat a prokazovat bankám či exekutorům či plátcům, zaměstnavatelům, úřadům práce, co je a co není nezabavitelné, a ať je exekuce zastavena, částečně zastavena.
Tuto část si prosím, kolegové a kolegyně, zapamatujte, protože se k ní chci později vrátit. Ano, samotní povinní zase znovu a znovu museli dokládat, prokazovat bankám, exekutorům a dalším, co je nezabavitelné a zda tedy má být exekuce zastavena, či částečně zastavena - slyšeli jste, že to nejde poznat doposavad, že doklady i u jedné částky zasílané na jeden účet, například důchod České správy sociálního zabezpečení, nestačí, že peníze nemají barvu - a zůstávali neprávem zcela bez prostředků, ač pravidelný příjem měli, nebo původně měli. Zaměstnavatelé z důvodu věčného dokazování a papírování na různých formulářích vůči kdekomu často takové zaměstnance propouštěli z práce jako první -
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak já vás ještě jednou požádám o klid! Tak prosím.
Poslankyně Kateřina Valachová: - nebo neochotně zaměstnávali. Z takových lidí se pak stávali lidé bez pravidelného příjmu. Nejen ke svému neprospěchu a neprávem, ale logicky k neprospěchu věřitelů a splácení dluhů.
Aby se zabránilo takové praxi, přišlo Ministerstvo spravedlnosti ve spolupráci s veřejným ochráncem práv a Českou národní bankou s návrhem na sledování a obarvení takových částek, které stát, zákon, my jako zákonodárce, my, kolegové a kolegyně, respektive naši předchůdci před patnácti lety označili za nezabavitelné, exekuci nepodléhající, zakázali, aby se exekuovaly. Tato dlouholetá práce je vtělena do sněmovní verze chráněného účtu Valachová - Nacher. To, že jde o funkční účinný systém ochrany nezabavitelných částek, potvrzují a podporují mimo jiné Ministerstvo spravedlnosti, Soudcovská unie, odborová centrála ČMKOS, zaměstnavatelské svazy, Česká národní banka, ombudsman, experti zabývající se exekucemi a znalí občanského soudního řádu, civilního procesu a soudní praxe, nevládní organizace jako Asociace občanských poraden či Česká asociace povinných. Většina z nich se navíc přímo účastnila řešení odsouhlaseného vládou a Sněmovnou.
Vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi požádat vás, abyste podpořili sněmovní verzi, která s jistotou chrání povinné a chrání to, co jim právo patnáct let zaručuje. Jak říkám, žádné dobrodiní. Samozřejmě jsem si všimla snah najít třeba jiná, alternativní řešení a snažila jsem se nebýt autorsky zaslepená, ale najít i expertní posudky, které by mně ověřily, že opravdu ta naše sněmovní cesta verze Valachová - Nacher je správná. Takovými experty pro mě jsou paní kolegyně Kasíková, soudkyně znalá exekucí, myslím si, že její jméno znáte, nebo docent Lavický jako šéf katedry civilního práva Masarykovy univerzity. Obě tyto autority mně potvrdily, že sněmovní verze je účinnější ochranou nezabavitelných částek i povinného a že tato obrana bude v praxi fungovat. Naopak směrem k senátní verzi vyjádřily pochybnost o takovéto účinné obraně, zejména s ohledem na to, že je pouze na povinném z pohledu senátní verze, aby, tak jak to bylo doposud z hlediska částečného a úplného zastavování exekucí, prokazoval, co je nezabavitelné a co je zabavitelné, a neuspokojivě také řešeno, co se stane, když v takovém případě dlužník takové peníze na svém účtu spotřebuje. Za mě se stane dalším dlužníkem na druhou. K tomu chráněné účty směřovat nemají. To jsou účty otrocké a praxe, která doposavad vládne.
Děkuji vám za pozornost a prosím vás, kolegové a kolegyně, podpořte sněmovní verzi Valachová - Nacher, kterou jste podpořili na sklonku minulého roku a která vyústila během několika let společné práce tak, jak jsem řekla, a děkuji Ministerstvu spravedlnosti za dosavadní legislativní podporu.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní prosím, aby se slova ujala senátorka Anna Hubáčková. A prosím vás o klid. Paní senátorko, máte slovo.
Senátorka Anna Hubáčková: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážené poslankyně a vážení poslanci, já navážu zrovna na paní poslankyni Valachovou a poděkuji jí, že se s panem poslancem Nacherem ujali té práce, kterou asi měla udělat ministerstva, nebo ministerstvo, a předložili a zpracovali tuto materii, tento zákon, který skutečně má ochránit povinné lidi v exekuci před tím, aby jim byly zabavovány z účtu i ty prostředky, které jsou nezabavitelné, jako například dávky na bydlení, přídavky na děti apod.
Senát přijal k těmto návrhům pozměňovací návrhy, které mají - a já se domnívám, že to tak i je - zlepšit a zjednodušit postup při zřízení účtu a při převádění peněz. Rozhodně nevytváří žádné prostředí pro to, aby si povinný mohl nakládat s penězi, jak chce, a nenabádá ho k tomu, aby neplatil nějaké dluhy. Skutečně ještě jednou bych chtěla říct, že zjednodušuje povinnému zřízení účtu a zjednodušuje platby. Je to i po konzultaci s Českou bankovní asociací, s lidmi, kteří pracují dlouhodobě s těmito předluženými, jako jsou například Člověk v tísni, Charita apod.
Takže velmi vás prosím i za ty předlužené o schválení pozměňovacího návrhu předloženého Senátem. Děkuji vám. ***