Pátek 12. února 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Předcházející část projednávání bodu pořadu schůze

 

Neautorizováno !

 

(pokračuje Radek Vondráček)

500.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 461/2020 Sb.,
o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením
podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2,
ve znění zákona č. 584/2020 Sb.
/sněmovní tisk 1134/2/ - vrácený Senátem

Vítám mezi námi paní senátorku. Projednávání tohoto bodu jsme přerušili v úterý 9. února po vystoupení místopředsedkyně vlády a ministryně financí Aleny Schillerové na základě žádosti o pauzu na jednání poslaneckých klubů ODS a KDU-ČSL před vystoupením paní senátorky Žákové. Rozprava nebyla doposud otevřena.

Tak, paní ministryně už zaujala svoje místo u stolku zpravodajů. (Hluk v jednacím sále přetrvává, někteří poslanci hovoří v hloučcích.) Já připomínám, že Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1134/3 a informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty.

Poprosím paní senátorku Hanu Žákovou, aby se ujala slova. Vás ostatní poprosím, abyste zaujali svá místa. (Hluk přetrvává.) Prosím o klid. Máte-li co k projednání, běžte do předsálí. Prosím, vy, co máte nějaké jednání, běžte ze sálu ven! (Zvoní pro uklidnění v sále.)

Tak, paní senátorko, zkuste to, třeba bude klid.

 

Senátorka Hana Žáková: Vážený pane předsedo, vážená paní ministryně, milé poslankyně, vážení poslanci, minule jsem se nedostala ke slovu a chtěla jsem vám poděkovat za milé přijetí tady na půdě Poslanecké sněmovny.

Nyní již k pozměňovacím návrhům Senátu. Celkem budu obhajovat tři pozměňovací návrhy. Jeden je můj a dva jsou mé kolegyně senátorky Šárky Jelínkové.

Pozměňovací návrh paní senátorky Jelínkové se týká dvou bodů. Tím prvním je, že částka 500 korun jako denní kompenzační bonus pro podnikatele nahrazuje tento návrh částkou 667 korun, a to z důvodu, že na rozdíl od jarní verze kompenzačního bonusu tato již není osvobozena od povinných odvodů, a tedy částka by byla právě o 167 korun nižší, než tomu bylo na jaře. Tímto pozměňovacím návrhem tedy napravujeme, aby byl srovnatelný kompenzační bonus, tak jak dostali a obdrželi podnikatelé v jarním období.

Další pozměňovací návrh mé kolegyně je návrh na rozšíření se zpětnou účinností podmínek kompenzačního bonusu tak, aby byl přiznám všem podnikajícím subjektům kompenzačního bonusu, u kterých v předmětném období došlo alespoň k 80% propadu tržeb v důsledku šíření onemocnění COVID-19. V souvislosti s tím se prodlužuje lhůta na podání žádosti o kompenzační bonus ze 2 na 12 měsíců. Reaguje se tak na zúžení spektra podnikatelů, kteří o kompenzační bonus mohou žádat. V první vlně epidemie postačilo, pokud byl podnikatel nad míru obvyklou dotčen omezením poptávky nebo dodávek. V tomto návrhu zákona je vyžadován bezprostřední zákaz nebo omezení činnosti vládními opatřeními. Ta zakazují pouze prodej zboží a poskytování služeb.

Pokud se týká mého pozměňovacího návrhu, tento pozměňovací návrh si klade za cíl zmírnit negativní dopad do rozpočtu samospráv, který má být kompenzován ve skutečné výši dle podílu na výplatě kompenzačního bonusu po skončení bonusového období. Záměrem je, aby byla narovnána nespravedlnost, kdy v případě jarního kompenzačního bonusu byly následně obcím vyplaceny jednorázové příspěvky, se kterými současný návrh zákona již nepočítá. Samosprávy by tak byly současnou krizí zasaženy hned dvakrát, jednak poklesem výběru sdílených daní z důvodu omezení ekonomiky na základě mimořádných opatření vlády, dále pak v důsledku vyplácení kompenzačního bonusu za tato mimořádná opatření. Jak již bylo zmíněno, jedná se o kompenzaci, jejíž výše bude stanovena dle skutečného podílu na výplatě kompenzačního bonusu, čímž se předchází spekulacím o tom, zda je výše kompenzace pro samosprávy adekvátní.

Velmi dobře si uvědomuji, že to bude mít dopad do státního rozpočtu. Vím, že se paní ministryně snaží pomáhat potřebným a s každým výdajem má i nemalé obavy, jak naplnit i příjmovou stránku. Ale nelze tak činit na vrub samospráv. Samosprávy pro stát, a především pro vládu jsou nepostradatelným partnerem a k partnerům se chováme vždy s úctou, spravedlivě a férově. Takový je i můj pozměňovací návrh postavený na spravedlivém podílu k výplatě kompenzačního bonusu pro samosprávy.

Argument, že jsou obce přeplacené a na účtech jim leží spousta finančních prostředků, neberu jako férový argument. Bez znalosti investičních záměrů jednotlivých měst, obcí a krajů nemůžeme takto snadno argumentovat. Domyslel někdo, že samosprávy financují ze svých rozpočtů příspěvkové organizace, jako jsou školy, školky, domy s pečovatelskou službou, nemocnice? Opravdu si necháme padnout na úplné dno, kdy už nebude ani na úhradu energií jednotlivých subjektů, o investicích nemluvě? Nestojím tu zde dnes jen s pomyslně nataženou rukou pro pomoc samosprávám a podnikatelům. Stojím tu zde i proto, že ta natažená ruka znamená i vážnou nabídku ke spolupráci.

Vítám změnu postoje vlády, že konečně přistoupila na to, že vzít peníze obcím a krajům z rozpočtu určení daní je nepřijatelné. Prostředky mají sloužit k rozvoji samospráv, k lepšímu životu pro občany v regionech. Ústava jasně garantuje obcím samosprávu. Peníze z rozpočtového určení daní nelze používat k proplacení jiné potřebné podpory pro zranitelné občany a firmy. Pokud tak vláda činí, musí to nahradit. Vláda obcím už v létě poslala kompenzace a i pomoc na vypořádání se s krizí. Neustálým vyplácením bonusu se však z toho, co mělo být určeno na podporu obcím a městům v době pandemie, ztenčuje kraj. Kraje nedostaly bohužel žádné náhrady.

Celý podzim vláda tvrdila, že se kompenzační bonus samosprávám nahradit nemusí. Teď konečně změnila názor. Vláda přistoupila na požadavek, že se skutečně po ukončení vyplácení bonusu vše sečte a samosprávám se výpadek nahradí. Oproti senátnímu návrhu však vládní návrh má dva zásadní rozdíly. Jinak je prakticky identický. Srovnejte návrh Senátu a současný návrh vlády. Rozdíly jsou však podstatné. Vláda říká, že samosprávám nahradí z toho, co jim bylo z rozpočtového určení daní sebráno, čtyři pětiny, což je 80 %, a že se tak stane později, než navrhuje Senát, tedy až po pěti měsících od ukončení vyplácení kompenzačního bonusu. Dovolila bych se zdvořile zeptat, proč. Proč se má nahradit samosprávám, co jim bylo vzato, ze čtyř pětin, tedy jenom z 80 %? Kdo to stanovil? Ty prostředky jsou daněmi, které platí občané a firmy a mají být podle zákona o rozpočtovém určení daní použity právě na rozvoj obcí, měst a krajů a zlepšovat tak kvalitu života v našich regionech. Proč paní ministryně navrhuje pouze 80 %? Mělo by se nahradit to, co bylo vzato. Vládní zásahy do rozpočtového určení daní jsou velmi nebezpečné a nepřijatelné.

Garantem postavení samospráv a jejich příjmů je zákon, tudíž Parlament. Proč vláda navrhuje pět měsíců na zpětné doplacení samosprávám? Senát navrhuje rozumnou tříměsíční dobu po ukončení vyplácení. Jen svědčí o tom, že zatímco peníze si vláda vzala ihned, návrat bude jako obvykle dlouhý a byrokratický. Pokud náš stát není schopen kompenzace vyřídit v rozumné tříměsíční době, tak to také o něčem svědčí. Obce musí ty peníze investovat hned do obnovy ekonomiky. Tady je každý týden zásadní. Tudíž pokud vláda navrhuje pouze dvě odchylky od senátního návrhu, tak obě dvě jsou to změny k horšímu, změny, které spíše prohloubí krizi, úplně zbytečně. (Hluk v sále trvá.)

Dnes nebudete reálně hlasovat, zda podpoříte Senát. Já jsem dlouholetá bývalá starostka. Vím, o čem mluvím. Když vás požádám, abyste podpořili obce, města a kraje, a zamysleli se nad těmito dvěma rozdíly oproti vládnímu návrhu, který ještě ani není v Poslanecké sněmovně: za prvé, proč se má nahradit samosprávám nikoliv celá částka, co jim byla navíc nad všechny dopady pandemie vzata, ale jen 80 %, a proč se tak má stát později než za tři měsíce? Proto jsem přesvědčena, že vaše hlasování ve skutečnosti není nějakým senátním návrhem, ale zda spravedlivě podpoříme naše města, obce a kraje. Na tom bychom se měli shodnout.

Závěrem mi ještě dovolte jednu věc, jednu takovou osobní. Ráda bych vám popřála v tomto stále ještě novém roce dostatek zdraví, síly, odhodlání a hojnost požehnaných moudrých rozhodnutí. Budeme je potřebovat pro náš stát, ale i sami pro sebe, abychom touto nelehkou zkouškou prošli bez větších ztrát, ale hlavně ve zdraví.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, paní senátorko. Chce k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit stanovisko zpravodaj garančního výboru, což byl pan poslanec Kamal Farhan, v prvním čtení? Není tomu tak. Takže otevírám rozpravu a ptám se, kdo má zájem o vystoupení v rozpravě. Pan poslanec Ferjenčík je přihlášený jako první.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem velmi rád, že se podařilo tuto novelu dostat do finálního hlasování. Od prosince jsme řešili s Ministerstvem financí, jak vyřešit tu obrovskou botu, že lidé v insolvencích přišli o nárok na kompenzační bonus. Jsem rád, že se podařilo dospět k nějakému řešení, podařilo se to protáhnout legislativním procesem. Dnes to můžeme finálně schválit. Vím, že to čekání bylo strašně dlouhé, ale snad to dneska konečně klapne.

Současně jsem vás chtěl požádat o podporu senátní verze návrhu, protože ve chvíli, kdy nyní nejsou odpuštěny odvody živnostníkům, těch 170 korun na den těm lidem strašně chybí. Prostě rozdíl mezi pětistovkou a 330 korunami je značný a skutečně z 10 000 ve chvíli, kdy z toho máte ještě pokrýt nějaké náklady svého podnikání, se nedá vyžít. Z tohoto důvodu na vás velmi apeluji, podpořte prosím senátní verzi tohoto tisku. Každopádně my podpoříme i tu poslaneckou, pokud by ta senátní neprošla.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. S přednostním právem pan předseda Jurečka.

 

Poslanec Marian Jurečka: Dobré dopoledne. Děkuji, pane předsedo. Vážený pane premiére, paní ministryně, paní senátorko, kolegyně, kolegové. Já také tady přicházím asi už v situaci, kdy je rozhodnuto, protože z vyjádření jsem pochopil - a i z nechuti hlasovat o této senátní vratce ve středu - že asi koaliční poslanci nechtějí podpořit senátní verzi.

Přesto tady zkouším apelovat na normální rozum, který analyzuje situaci v terénu, v praxi, mezi lidmi, a který se opírá o to, že senátní verze obsahuje v sobě pozměňováky, které tady byly zmíněny, možnost, aby kompenzační bonus mohli čerpat i ti provozovatelé, živnostníci, kteří nemají provozovny. Mnoho z nich je v situaci, kdy buď provozovny neměli, protože je nepotřebovali, byli ve vlastním, a jim tedy podmínky programu COVID - Nájemné nepomáhají, anebo o ty provozovny přišli v průběhu loňského roku, protože prostě dělali úsporu nákladů.

Já jsem zaznamenal argumenty, že by to stálo - včera to zaznělo večer na tiskové konferenci - stovky miliard korun. Když si přečtete tu důvodovou zprávu, tak je to tam vyčísleno. Jedná se maximálně zhruba o 1,2 miliardy korun navíc. Já si myslím, že ti lidé nám za to mají stát, a celá tato novela zákona o kompenzačním bonusu je skoro tříměsíční úsilí opozice.

Na začátku toho příběhu říkáme: je potřeba, abychom pamatovali na ty, kteří jsou v procesu oddlužení a jsou vyřazeni z možnosti čerpat tyto peníze. Ale také jsme říkali: pamatujte také na ty, kteří nemají provozovnu. Já fakt nechápu rozdíl, proč se dívám na živnostníka, který nemůže podnikat, nemůže se živit, má vládními nařízeními zamezenou možnost obživy pro sebe a své děti, svoji rodinu, a vláda říká: Ne ne ne, vy, kteří jste tady desetitisíce v této situaci, tak vy ten kompenzační bonus nedostanete. Já jsem pořád nepochopil proč, co je ten racionální důvod, proč to ti lidé nemají dostat.

Proto tady znovu přicházím a žádám a apeluji, podpořte i tuto skupinu lidí. Není malá, je to pro ně velmi důležité. Jsou to například ti, o kterých mluvíme, že od října nedostali ani korunu. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Ptám se, zda má ještě někdo zájem o vystoupení v rozpravě. Paní poslankyně Kovářová.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych i já vás požádala o podporu senátní vratky. Má to dva důvody. Jednak ten, že kompenzační bonus by mohli dostávat ti, kteří nemají provozovnu, přestože podnikají stejně jako ti ostatní, přestože mají výpadky příjmů, tak nemají doposud nárok na kompenzační bonus. A samozřejmě ten druhý důvod je to, že senátní návrh říká, že výpadky z kompenzačního bonusu pro obce a kraje mají být nahrazeny ve výši sta procent, a to ve skutečné výši. Rozdíl oproti kompenzacím z loňského roku je právě ten, že dojde ke kompenzacím podle toho, kolik bude skutečně vyplaceno na kompenzačním bonusu.

Dívala jsem se na argumenty, které byly uváděny ze strany Ministerstva financí a paní ministryně, proč nemůže takovýto návrh podpořit. Jedním z těch argumentů bylo, že obce a kraje mají hodně peněz na svých účtech, a pokud tyto peníze nemají, že si mají půjčit. Já musím říci, že takovýto argument nemůžeme brát. Z jakého důvodu? Obce a kraje dýchají s rozpočty státu, a to prostřednictvím výpadků příjmů. To znamená, daří-li se státu ve výběru daní, daří se i obcím a stoupají jim příjmy. Jestliže stát vybírá méně, klesají také zároveň příjmy obcí a krajů. Samozřejmě že si obce mohou půjčit a kraje také. Ale vezměme si, že celá léta šetřily na velké investice, jako jsou vodovody, kanalizace, školy, školky, opravy komunikací, čističky a podobně, a nyní jim tyto ušetřené peníze chce stát vzít prostřednictvím kompenzačního bonusu, a to tak, že z jedné třetiny náklad na kompenzační bonus ponesou obce a kraje?

Pevně věřím, že paní ministryně ještě zváží podporu tohoto návrhu. Je zajímavé, že ještě minulý týden označila tento návrh za absolutně nevhodný a neslušný. Proto mě velmi překvapilo, že v pondělí začala hovořit o tom, že obcím a krajům by mohlo být kompenzováno to, co se jim sebere, prostřednictvím kompenzačního bonusu. A jsem moc ráda, že paní ministryně se v tomto okamžiku stává také lobbistkou za obce a kraje tak, jak mě označovala velmi opovržlivě, že já jsem ta, která tady lobbuje za obce a kraje. Jen nechápu to, proč v návrhu, který by měl jít do vlády v pondělí, je kompenzace pouze 80 %, proč tam není kompenzace 100 %. Tak pevně věřím, že podpoříte tento senátní návrh, protože obcím a krajům by výpadky z kompenzačního bonusu byly nahrazeny ve skutečné výši, a to ze 100 %. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Také vám děkuji. Prosím, pan poslanec Munzar.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Dobrý den, kolegyně a kolegové, dobrý den, paní ministryně, pane premiére. Já bych vás chtěl všechny požádat, abyste se skutečně zamysleli nad tíživou situací živnostníků, kteří vykonávají takovou činnost, že nepotřebují vlastní provozovnu, a jen díky tomu, i když nemohou vykonávat svou činnost, mají snížené nebo vůbec žádné příjmy, a přesto žádné kompenzace se na ně nevztahují. Zvažte to, prosím, velmi dobře.

Já jsem rád, že hospodářský výbor - a prosím o pozornost, protože je to velmi důležité pro vaše rozhodování - hospodářský výbor naší slovutné Poslanecké sněmovny přijal jednohlasně 3. února 2021 následující usnesení, dovolte, abych vám ho přečetl: "Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky žádá vládu, aby rozšířila možnost kompenzačního bonusu i pro osoby samostatně výdělečně činné bez vlastní provozovny, které jsou primárně i sekundárně dotčeny opatřeními vlády." To je ta vratka ze Senátu. Takovéto opatření obsahuje.

Vzhledem k tomu, že pro toto usnesení byla jednoznačná shoda napříč politickým spektrem na hospodářském výboru, věřím, doufám a apeluji i na vás ostatní, kteří nejste členy hospodářského výboru, že zvážíte těžkou situaci těchto lidí, kteří skutečně nemají teď skoro žádné příjmy a nemají kompenzace. Jediný rozdíl mezi třeba takovým fotografem je v tom, že jeden fotograf má ateliér a má nárok na kompenzační bonus, protože má provozovnu, a jeden to například dělá z domova, má sídlo doma, nemá provozovnu a nemá nárok na kompenzační bonus. A je to pro tyto lidi velmi diskriminační.

Takže prosím, zvažte to. Načetl jsem usnesení hospodářského výboru, které o tom hovoří, a berte to, prosím, jako apel nás, členů hospodářského výboru, na vás ostatní, abyste to podpořili. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v rozpravě. Tak pokud se nikdo nehlásí, rozpravu končím... Pardon, faktická poznámka pan poslanec Nacher. Prosím.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pěkné dopoledne. Já jsem se hlásil fakticky. Chtěl jsem reagovat na kolegu Mariana Jurečku. Pochopil jsem, jak jsem tady včera nebyl, že diváci často nevědí, kdy se tady hlasuje, kdo tady hlasuje, kolik tady hlasuje lidí apod. Tak aby to bylo úplně jasné.

Tato novela kompenzačního bonusu jako vratka ze Senátu se projednávala v úterý v plném počtu, to znamená, že nás tady bylo 200. Ten důvod je takový, aby byla možnost - praktická i teoretická - přehlasovat Senát, protože je potřeba 101. V 18.45 si jeden klub vzal dvě hodiny pauzu a poté kumulativně další klub půl hodiny, dokonce přímo váš, tudíž ten den skončil. Vy jste potom navrhli ten bod dát ve středu ráno, kdy jsme tady ale v polovičním počtu, to znamená ani teoreticky není možné přehlasovat Senát. Proto je to tady dneska, když jsme tady zase v plném počtu.

To je jako vysvětlení na poznámku, že jsme to mohli schválit ve středu. No, mohli jsme to schválit už v úterý. Já teď neřeším, v jaké podobě, ale fakt je potřeba říkat to férově, jak to bylo, protože ti diváci nevědí, kdy jsme tady v plném počtu, kdy jsme tady v polovičním počtu, tak je to potřeba říct jasně. Teď jsme tady v plném počtu, protože máme vratku ze Senátu. Mohli jsme to udělat v úterý večer, díky těm přestávkám jsme to neudělali. Tolik stručná poznámka.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Ferjenčík, faktická poznámka.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já si dovolím stručně zareagovat na kolegu Nachera. Ono to je trochu jinak. Dohoda ve Sněmovně je, že dokud se neprojednají senátní vratky, tak se jede v plném počtu. Akorát hnutí ANO si řeklo, že pro ně to neplatí, tak sem ve středu přijeli jen v polovičním, přestože ještě tato vratka projednaná nebyla. To je holt vaše rozhodnutí. (Ozývá se nesouhlasný hluk i bouchání do lavice.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já ze své pozice nemohu komentovat, nicméně jako předseda musím říct, že ty dohody takové opravdu nejsou, pane poslanče. S přednostním právem pan předseda Jurečka.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Já jdu reagovat na kolegu Patrika Nachera, prostřednictvím pana předsedajícího. Já si myslím, že Patrik Nacher ví, proč jsme ty přestávky brali. Přestávky - já to tady řeknu opět, aby to bylo opravdu vyjasněné - jsme brali proto, protože jsme měli v podvečer jednání s panem premiérem a ostatními předsedy stran. A já jsem říkal, že pokud se chceme posunout dál v jednání o prodloužení stavu nouze, je potřeba změnit přístup a parametry, které tady vláda má nastavené, ať už z hlediska restrikcí, ale i z hlediska pomoci a kompenzací. A říkal jsem: pro nás je velmi důležité, aby prošla verze této novely zákona jako senátní, protože ta lidem pomáhá.

Já nevím, co už jednoduššího, logického vysvětlit, že tady zvyšujeme na 670 korun za den kompenzační bonus a dáváme tu možnost i těm, co nemají provozovnu a jsou od října bez koruny příjmu. Co už chcete jednoduššího říct těm lidem, kteří jsou v prekérní situaci, jak jim pomoci. A ty věci nemůžeme od sebe oddělovat. A říkal jsem: jestli chceme se bavit o tom, mít tady podporu na prodloužení stavu nouze, tak toto je nutný krok, který pojďme společně udělat. To jsem jasně, transparentně v úterý řekl. Říkal jsem to dny předtím. A proto, abychom dali prostor těm jednáním, jsme si v úterý večer vzali ty dvě přestávky, aby byla možnost sednout k tomu a jednat. Já jsem byl připraven jednat i v úterý pozdě v noci, večer, tak abychom ve středu jsme mohli přijít a říct: prohlasujeme to.

My jsme se podívali na včerejší kvorum. Včerejší kvorum hlasování o stavu nouze, bylo tady přítomno, pokud se nepletu, 106 poslanců. Takže legislativně bylo možné tu vratku prohlasovat, pokud by byla politická vůle, že vládní koalice řekne: Chceme těm lidem pomoci. Ale ta nebyla. I tenhle výsledek, jak jsem tady zmiňoval, že vůbec tady tato novela je, je výsledek 2,5měsíčního soustředěného tlaku nás, stran opozice. Vy jste to sami od sebe neudělali. Já jsem slyšel řadu důvodů, proč to nejde, včetně těch finančních. Slyšel jsem, že 160 korun zvýšení bonusu za den je něco, co rozpočet neunese. A vláda v pondělí bombasticky přijde a řekne: My jsme skvělí, my jsme teď po čtyřech měsících přišli na to, že to zvýšíme na 1 000 korun - ale vláda zapomněla říct, že ořeže jiné programy, takže ve výsledku to bude míň, ta podpora. To jen tak podprahově.

Ale snažím se vysvětlit, aby bylo opravdu jasné pro veřejnost, jak se věci v tomto týdnu měli, proč to tak bylo, jaké to mělo důvody, aby byla šance, že projde senátní verze. A pokud vám jde o živnostníky, pokud vám jde o ty lidi, pokud vám jde o to, aby ti lidi měli šanci dodržovat i epidemiologická opatření, aby nebyli nuceni být ve stavu, že možná přijdou o poslední zbytky svých financí na uživení sebe, rodiny, že jim hrozí ztráta bydlení, tak rozumný poslanec musí tuto senátní vratku podpořit. (Ozývá se potlesk zprava.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v rozpravě. (Nikdo se nehlásí.) Tak teď definitivně rozpravu končím a přistoupíme k hlasování podle § 90... (Hlásí se paní ministryně.) Závěrečné slovo? Tak paní ministryně má zájem o závěrečné slovo. Prosím.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji, pane předsedo. Velmi stručně.

No, pane předsedo Jurečko, včera jste neprodloužili nouzový stav, tak určitě víte, že končí kompenzační bonus. Končí kompenzační bonus. Jo, když vám jde tak strašně o ty lidi, jak tady říkáte: O ty lidi nám jde především, o ty živnostníky, tak včera jste to odhlasovali a řekli jste: Končí pro vás kompenzační bonus! (Hlasitě, s klepáním do řečnického pultíku. Následně velký potlesk, zvolání i ťukání do lavic poslanců ANO, zatleskal i předsedající Radel Vondráček.) Ale já říkám druhým dechem: Nebojte se, živnostníci, my máme připravenou novelu, v pondělí jde na vládu. Takže ať mluvíme korektně, ať si to řekneme.

Ono to není tak, jak říkáte, 160 korun. Vy říkáte zpětně, je to 21 miliard. Já jsem to nechala do koruny spočítat. Navíc technicky velmi problematické. Je to helicopter money, v podstatě dostanou všichni všechno a my z jara máme svoje zkušenosti. Takže není to úplně tak, jak jste řekl. Takže my připravujeme novelu, ta novela zatím neprošla vládou. Teď si dovolím opravit paní senátorku, byť si jí nesmírně vážím, sedáváme spolu naproti v Senátu, vždycky se díváme do očí. Ale ona neprošla vládou, je před vypořádáním připomínek na Ministerstvu financí. Zatím jsou to návrhy Ministerstva financí, moje návrhy, za kterými si stojím, ale je možné, že dojde ještě k nějaké modifikaci. V pondělí bude vláda, tak jestli členové vlády řeknou, pak to přijde sem. Takže není to úplně tak. Vláda zatím nic nenavrhuje. Je to návrh Ministerstva financí.

A teď si dovolím opravit pár nepřesností, které tu by řečeny, naprosto technického charakteru. Kompenzační bonus je osvobozen od všech odvodů z pohledu - ale samozřejmě tady je myšleno to, že není tady prominutí odvodů, tak jak bylo na jaře, protože prostě prominout odvody pro určité segmenty ekonomiky není možné. Nechtěli jsme promíjet plošně, je to velice pro rozpočet zatěžující, a hlavně ne všichni jsou těmito restrikcemi postiženi. Společníci s. r. o. platí jen zdravotní pojištění a důchodci podnikatelé neplatí žádné pojištění, ani sociální, ani zdravotní, takže jenom abychom to řekli naprosto přesně.

Ještě pár poznámek k paní poslankyni Kovářové a proč já nemohu podpořit, a nemohu, samozřejmě, je to na vás, ale já otevřeně říkám: nepodporuji senátní vratku. Je rozpočtově velmi zatěžující, je to 21 miliard z veřejných rozpočtů, takže i z rozpočtů krajů, měst a obcí, je to technicky neproveditelné. V té novele nebo v tom novém zákoně, který v pondělí předložím na vládě, a budu navrhovat stav legislativní nouze, sem by to mělo přijít ve čtvrtek podle předběžných dohod, tak samozřejmě počítáme s kompenzacemi.

Já jsem ve spojení, nebo mí kolegové, se Svazem měst a obcí, volali mně někteří hejtmani, prosili mě, abychom tam přepočet kompenzace na hlavu nedělali, udělali to na principu tak, jak je to v RUDu, ale navrhuji 80 %. Paní poslankyně říká: Stát vybírá méně, ale krajům, městům a obcím by měl dávat více. Tak to mně hlava nebere.

A ty rezervy, o kterých tady hovoříme, o tom, že v podstatě - a my si to řekneme, já pořád to tady připomínám, v březnu budeme mít brífink s panem premiérem, jen co budou všechny uzávěrky, a řekneme si, jak to s tím hospodařením je. Právě ty rezervy, které se tam vytvořily, byly vytvořeny na tyto horší časy a já jsem ráda, že je mají, tyto rezervy, že prostě mohou si dovolit investovat, nemusí omezovat a na jaře, notabene, nebudu to pořád připomínat, na jaře jsme kompenzovali obcím více než 100 %, teď navrhuji 80. No samozřejmě, jsme v jakési situaci a jsou to přece i vaši občané, naši občané, to znamená, proč by se nemohl podílet, ať se podílíme všichni. A říkáme ano, půjdeme vám kompenzovat 80 %, a bude na vládě, jak to nakonec dopadne.

Tak to je za mě všechno. Děkuju.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. S přednostním právem pan předseda Jurečka.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji a omlouvám se, dvě věci. Jedna, ta první, stručná, krátká, je moje výhrada vůči postupu na pana předsedajícího. Nebývá zvykem, aby předsedající Sněmovny tleskal za výrok, který tady pronesl někdo u pultíku, pane předsedo. (Nesouhlasná reakce části poslanců.) To je první věc. Myslím si, že korektnost jednání má být vůči všem poslancům naprosto stejná, ať si o tom i vy myslíte cokoliv, ať by to bylo zleva, nebo zprava, je mi to fakt jedno.

Druhá věc, vůči paní ministryni. Paní ministryně, prosím pěkně, nelžete tady v přímém přenosu. Tady nejde o žádné plošné rozdávání peněz. My respektujeme vaše parametry, které jste nastavili z hlediska toho, který živnostník podle míry zasažení to může dostat. Na tom neměníme ani čárku. My zvyšujeme částku, denní, a potom říkáme, mohou to dostat i ti, kteří nemají provozovnu, ale pořád platí ty předcházející podmínky. Takže to není tak, jak vy to tady říkáte, že to dostanou úplně všichni a plošně jako v první vlně. Není to tak.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. No, pane předsedo, to jste si všiml brzo, že já tady občas tleskám. (Pobavená reakce části poslanců.) Naposledy jsem tleskal, když odcházel pan kolega Kalousek, například. Já tady tleskám poměrně často. (Přihláška z pléna.) Máme ukončenou rozpravu. Nejsme v rozpravě, pane poslanče.

Nyní tedy přistoupíme k hlasování podle paragrafu... Závěrečné slovo, paní senátorka, jistě. Omlouvám se.

 

Senátorka Hana Žáková: Ještě jednou a naposledy bych tady ráda vystoupila. Prosím ještě moc o zvážení podpory senátní vratky. Teď na vás tady kamerami hledí spousta podnikatelů, ale i starostů měst, obcí a primátorů a hejtmanů krajů a věří, že v sobě naleznete moudrost, že se vnitřně nebudete pokřivovat a že zkusíte napravit to, co jsme se pokoušeli udělat v Senátu. O to vás velice žádám i jako dlouholetá starostka malé obce. Vím, o čem mluvím, a rozumíme argumentům paní ministryně. Možná, kdybych byla na jejím místě, nechovala bych se stejně, protože strážce státního pokladu, státní kasy, není jednoduchý úkol a těch natažených rukou je hodně. Ale my se tady skutečně snažíme senátní vratkou napravit to, co tam bylo poškozeno a je to realizované. Takže ještě jednou, moc se přimlouvám za vás za všechny, abyste senátní vratku podpořili. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Omlouvá se pan poslanec Válek, pan poslanec Feri a pan poslanec Schwarzenberg tady na tuto část, kdy je plná sestava Poslanecké sněmovny. Dále se omlouvá pan ministr Robert Plaga z dnešního dne z pracovních důvodů, omlouvá se pan ministr Jan Blatný z dnešního jednacího dne z pracovních důvodů. A nyní tedy přistoupíme k hlasování podle § 97 odstavec 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Já jsem přivolal kolegy z předsálí a přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona"... je zde žádost o odhlášení, té jsem právě vyhověl. Prosím, abyste se přihlásili.

 

Tak tedy ještě jednou: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 461/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, ve znění zákona č. 584/2020 Sb., podle sněmovního tisku 1134/2, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 1134/3."

Takže zahajuji hlasování. Kdo je pro senátní verzi? Kdo je proti?

Hlasování 328. Přihlášeno je 154 poslanců, pro 72, proti 2. Návrh nebyl přijat. Konstatuji, že jsme návrh zákona v této podobě nepřijali.

 

A nyní budeme hlasovat znovu podle § 97 odstavec 5 jednacího řádu a k tomuto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlas 101 poslanců.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 461/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, ve znění zákona č. 584/2020 Sb., ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 1134/4."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 329. Přihlášeno je 156 poslanců, pro 156, proti nikdo. Návrh byl přijat. Já konstatuji, že jsme návrh zákona přijali.

 

Všem vám děkuji, děkuji paní senátorce, končím tento bod a s přednostním právem pan předseda Bartošek.

 

Poslanec Jan Bartošek: Děkuji za slovo, pane předsedo. Já jsem nechtěl vstupovat do probíhajícího hlasování, abych ten proces nebořil, ale přesto se vrátím k tomu, jakým způsobem jste před několika minutami tu schůzi řídil. Chtěl bych vás poprosit, abyste postupoval v souladu s jednacím řádem. Já jsem nakonec nedával námitku proti postupu předsedajícího, ale chci vás upozornit, že jestli chcete vést diskuzi s poslanci, tak ji veďte řádně jako přihlášený do diskuze, protože v okamžiku, když řídíte schůzi, máte svým způsobem přednostní právo a můžete do té diskuze vstoupit kdykoliv, a jako řídící schůze máte především řídit schůzi, a ne prezentovat své osobní názory. Takže bych vás chtěl poprosit pro budoucnost, budete-li chtít diskutovat s poslanci, přihlaste se do diskuze a svěřte řízení schůze někomu jinému. Protože jinak je to zneužití pozice řídícího schůze. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré dopoledne, vážené paní poslankyně, páni poslanci, členové vlády. Budeme pokračovat tak, jak jsme upravili program dnešní schůze. Je před námi bod číslo

Aktualizováno 5. 3. 2021 v 14:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP