(9.50 hodin)
(pokračuje Kalousek)
To znamená, v obou verzích, které máme před sebou, jak v poslanecké, tak ve sněmovní, je už druhá podle mě naprosto nepřijatelná novela zákona o rozpočtové odpovědnosti. Z tohoto pohledu, ve vší úctě k Senátu, Senát selhal úplně stejně jako Poslanecká sněmovna a jeho návrh nelze nazvat kompromisem. Přijmeme-li senátní návrh, sníží se mandatorní příjmy státu o 100 miliard korun, což je ohromující částka. Nikdo by to neuvítal víc než já. Já bych to skutečně velmi uvítal, kdyby na druhé straně bilance byl promyšlený návrh, jak snížit mandatorní výdaje státu o 100 miliard korun, ale nic takového není pravda. Vláda naopak mandatorní výdaje neustále zvyšuje. Poslední takové rozhodnutí udělala včera, pokud jste si všimli, rozšíření okruhu osob s nárokem na přídavky na děti je další výrazné zvýšení mandatorních výdajů, aniž by to bylo bilancováno na příjmové straně. Co hůř, já ať už volby, které jsou za necelý rok, dopadnou jakkoliv...
Pane kolego, nezlobte se, prosím pěkně, mohl byste ztlumit svůj hlas?
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane předsedo, já vám zjednám jakýsi klid ve Sněmovně. (Poslanec Kalousek: Děkuji.) Znovu požádám kolegy a kolegyně, pokud diskutují jiné téma, než je návrh vrácený Senátem v oblasti daní, tak ať diskutují v předsálí. Tady mluví jenom ten, komu bylo uděleno slovo. Ještě chvilku, ještě chvilku, pane poslanče... Prosím, pokračujte.
Poslanec Miroslav Kalousek: Co hůř, ať už volby, které jsou za necelý rok, dopadnou jakkoliv, tak já nevěřím, že tady bude většina, která bude mít odvahu, ochotu i sílu snížit mandatorní výdaje o 100 miliard korun. To se prostě nestane, taková většina se tu nenalezne. To znamená, že těch 100 miliard, které zaříznete dneska, se nám bude objevovat v nárocích na zadlužování státu mnoho a mnoho dalších let. To je něco, co si nemůžeme dovolit. Proto TOP 09 nebude hlasovat ani pro senátní, ani pro sněmovní verzi.
Dovolte mi ještě můj osobní pohled na názory některých komentátorů, že tento návrh, protože výrazně snižuje daně, je návrhem pravicovým. Vzhledem k tomu, že není vybalancován na straně výdajové, tak já na něm vůbec nic pravicového nevidím, pokud k pravicové politice patří rozpočtová odpovědnost. Tak jako neexistuje podle mého názoru pravicový a levicový extremismus, existuje jenom jeden nebezpečný extremismus, tak podle mého názoru neexistuje ani levicový či pravicový populismus. Existuje jenom jeden nebezpečný populismus. Tento návrh, ať už ve sněmovní, nebo v senátní verzi, je pouze a ryze populistický. Je především zoufale nekompetentní, je neodpovědný, a proto nesmírně nebezpečný.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi. Nyní vystoupí pan předseda Marian Jurečka, připraví se Radim Fiala. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Dobré dopoledne, vážený pane předsedo, paní ministryně financí, jediný pane ministře, kolegyně, kolegové.
Musím říct, že o daňovém balíčku tady bylo za poslední měsíc řečeno na půdě Sněmovny hodně. Já jsem tady ten večer a tu noc vystupoval opakovaně s tím, že kromě zásadního výpadku do státního rozpočtu mi také vadí to, že není tím hlavním smyslem zvýšení slevy na poplatníka, případně zvýšení slevy na děti, protože to by bylo to opatření, které by nejvíce podporovalo ty, kteří tu pomoc opravdu potřebují nejvíc - rodiče, rodiny, pracující rodiče, demografii České republiky. České republiky, která vymírá. A pak jsem tady hovořil také o tom, že není možné takovýmto brutálním zásahem škrtnout velkou část příjmů měst, obcí a krajů, které už dneska se potýkají s dopady krize a s tím, že musí škrtat nejenom na straně investic, ale dost často i na straně některých důležitých provozních výdajů, které se třeba týkají i péče o lidi, kteří mají nějaké zdravotní hendikepy, jsou vyloučeni, prostě v oblasti sociální, zdravotní, případně podpory volnočasových aktivit, jako je práce s mládeží atd.
Proto když tento balíček odešel do Senátu, tak za KDU-ČSL jsme měli dvě možnosti. Buďto od toho dát úplně ruce pryč, nepřispět k žádné dohodě na půdě Senátu, která by bez senátního klubu KDU-ČSL nebyla možná, a tím pádem spět k tomu, že tady bude pouze a jenom sněmovní verze, která byla v těchto ohledech opravdu velmi, ale velmi špatná a nedomyšlená. Proto jsme se rozhodli být konstruktivní a jednat a hledat možný kompromis, který jsme hledali jak s partnery, s kolegy z ODS, kteří mají nejsilnější senátní klub, my ho máme třetí nejsilnější, ale také s premiérem a ministryní financí. Musím říct, že ta jednání nebyla jednoduchá, vedla se přes dva týdny. A chápal jsem své kolegy... Nebo chápal, viděl jsem u nich, že problém je pro ně především zvýšení slevy na poplatníka. A nám se nakonec podařilo v té debatě i v hlasování Senátu slevu na poplatníka v tom návrhu obhájit, i když ne v té původní sněmovní verzi, což je škoda, ale mohlo to dopadnout také tak, že tam nebude vůbec nic. Takže je tam zvýšení slevy na poplatníka ve dvou krocích, o 3 000 korun pro rok 2021 na částku 27 840 a o dalších 3 000 korun v roce 2022 na částku 30 840.
Je tam také důležitá věc, která se podařila tady ve Sněmovně, a za to moc děkuji, a to bylo odstropování bonusů, které mohly uplatňovat vícečetné rodiny, ale který byl pouze do částky 60 040 korun, a tím pádem výrazně hendikepovala rodiny pracujících rodičů, kteří měli tři a více dětí. A protože nejlepší je mluvit řečí konkrétních příkladů, tak si dovolím tady říct pár příkladů, co to pro ty rodiny a ty rodiče v praxi znamená. Takže dovolím si tady říct příklad. Otec má 30 000 hrubého, maminka pracuje na zkrácený úvazek, společně vychovávají pět dětí a podle toho původního návrhu pana premiéra Babiše by tato rodina nedostala vůbec nic navíc. Ale díky zvýšené slevě na poplatníka, díky odstropovanému daňovému bonusu, to znamená, že tato rodina, kde ti rodiče pracují, starají se o své děti, jdou příkladem, ročně získá navíc od příštího roku 46 920 korun. Když se potom podíváme například na manžele, kteří mají zhruba příjem kolem 35 000 korun a pracují, tak u nich to dělá, to zvýšení, na 55 330 korun. Nebo když se podíváme i na příklad ženy, maminky, která je vdova samoživitelka, má doma čtyři děti, je ve velmi těžké situaci, pracuje na zkrácený úvazek kolem 10 000 korun hrubého, tak by také nedostala vůbec nic navíc, ale díky senátnímu návrhu ročně zůstane této ženě 22 716 korun. Takže jsou tady příklady konkrétních lidí, rodin, vícečetných rodin, které díky této úpravě budou na tom ekonomicky od února příštího roku lépe.
Přes to všechno, co tady zaznělo z hlediska nutnosti hledat do budoucna i rozpočtovou zodpovědnost, hledat úspory na straně výdajů a v budoucím volebním období tak hledat i dodatečné příjmy, tak díky tomu, že se podařilo postupně zvýšit tu slevu na poplatníka, která se dvanáct let nezvyšovala, díky tomu odstropování toho nesmyslného stropu pro vícečetné rodiny a díky té kompenzaci, která obcím, městům, krajům vrací alespoň část příjmů, které budou nutně potřebovat, si troufnu říct, že to je kompromis, který já třeba osobně jsem ochoten podpořit, ale s vědomím toho, že v příštím roce a v letech dalších bude velmi těžké dokázat vybalancovat to, jakým způsobem sestavit státní rozpočet. Budou se muset hledat výrazné úspory na straně jednotlivých resortních kapitol, budou se muset hledat i dodatečné příjmy. Myslím si, že to, co máme doteď, to vysoké zdanění ceny práce a malé zdanění kapitálu, tak budeme muset tyto věci vybalancovat.
Děkuji za pozornost.***