(9.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji panu místopředsedovi Tomio Okamurovi. Nyní s přednostním právem se stanoviskem klubu Mikuláš Ferjenčík, tak jak mám tady od kolegy Černohorského dopis, omlouvám se za své přeřeknutí. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já se pokusím stručně shrnout postoj poslaneckého klubu Pirátů k tomuto návrhu.

My jako klub nepodpoříme ani jeden z těch dvou návrhů, a to v zásadě z tohoto poměrně jednoduchého důvodu. My jsme přesvědčeni, že toto snížení daní na dluh nakonec zaplatíme i s úroky. Ve chvíli, kdy máme schválený schodek státního rozpočtu 320 miliard korun, tak dále snížit příjmy toho rozpočtu o 100 miliard a přitom neudělat žádná úsporná opatření povede jenom k tomu, že ve finále to budeme nakonec muset zaplatit, a zaplatíme to i s úroky.

Co nám na tom návrhu vadí dál. Je tam evidentní rozpor mezi cíli toho opatření a jeho provedení. Vláda tvrdí, že účelem návrhu je podpořit spotřebu. Ovšem dělá to způsobem, který i ekonomové uvádějí jako neefektivní. Zatímco zvýšení slevy na poplatníka by skutečně podpořilo spotřebu, tak vláda jde primárně cestou snížení sazeb, což především u těch vysokopříjmových povede k tomu, že se zvýší jejich úspory, případně investují do nemovitostí, ale nepovede to rozhodně v takové míře k posílení spotřeby.

Vnímáme nějaká pozitiva senátní verze návrhu, podařilo se zachovat aspoň nějaké zvýšení té slevy na poplatníka, podařilo se alespoň zčásti vyřešit výpadek z příjmů samospráv, ale zůstává tam ten hlavní problém a to je 100 miliard díra do státního rozpočtu, kterou si podle nás v tuhle chvíli stát nemůže dovolit.

Dále bych se chtěl vyjádřit k hoaxům, které ohledně tohoto daňového balíčku vypouští pan premiér. Vyšel velký článek v Mladé frontě DNES o tom, že daňový balíček pomáhá všem stejně. Tak já se pokusím přeložit, co znamená podle pana premiéra všem stejně. Znamená to, že lidé s minimální mzdou, pokud nemají děti a mohou slevu vůbec čerpat, získají zhruba tisícovku měsíčně a lidé s poslaneckým platem získají zhruba sedm tisíc korun měsíčně. To je všem stejně podle pana premiéra Babiše. To znamená, člověk s minimální mzdou dostane tisícovku, člověk s poslaneckým platem sedm tisíc. Podle mě to teda není všem stejně.

Dále tvrdí, jak je to strašně výhodné pro živnostníky. Ale živnostníkům se ta sazba vůbec nesnižuje. Takže ta sleva na poplatníka byl jediný nástroj, který i živnostníkům aspoň o něco snižuje daně. A to je ta věc, proti které pan Babiš nejvíc bojoval, prostě bojoval ze všech sil proti snížení daní živnostníkům. Ten zákon jako takový se týká jinak, s výjimkou té slevy, jenom zaměstnanců. To taky není všem stejně.

Potom je potřeba zmínit poměrně důležitý aspekt. V důsledku tohoto zákona se zpomalí růst důchodů. Ten mechanismus je jednoduchý. A my to vidíme už dnes u toho, jak postupuje vláda. V důsledku snížení daní pomaleji porostou mzdy. Vidíme to dneska ve státním sektoru, kde vláda s výjimkou pedagogů nepřidává nic, s odkazem na to, že budou nižší daně, takže lidi stejně dostanou přidáno. Takže se nezvýší mzdy, ale důchody jsou navázané na růst mezd, takže důchodci přijdou o peníze. O těch pět tisíc korun, které dostali teď v prosinci, v důsledku tohohle zákona přijdou.

Dále jsem se chtěl vyjádřit k tomu zdanění příjmů z prodeje cenných papírů nad 20 miliónů korun, které jsme navrhli a prosadili v té poslanecké verzi. Za prvé éterem putuje informace, že jsme navrhli sazbu 23 %. To není pravda. Piráti navrhli sazbu 15 %, resp. navrhli jsme zrušení daňové výjimky, která tento typ příjmů od daní osvobozovala. Znamenalo by to tedy sazbu 15 %. Nicméně v důsledku pozměňovacího návrhu pana premiéra Babiše, který podpořilo ANO, ODS a SPD, ta sazba stoupla na 23 %, protože tento typ příjmů ten pozměňovací návrh pana Babiše zahrnul mezi ty příjmy, na které se vztahuje progresivní daňové pásmo. Piráti navrhli 15, hnutí ANO nejprve podpořilo tento pozměňovací návrh, následně zvedlo sazbu na 23 - a následně nám pan premiér nadává do neomarxistů. Tak to by měl asi nadávat primárně sobě, když my jsme navrhovali 15, a on prosadil 23.

Jinak ještě co se týče ideologie toho návrhu. Já si dovolím připomenout, že když Ronald Reagan, což rozhodně nebyl žádný levičák, to byl konzervativní americký prezident, když dělal svoji daňovou reformu, zvedl tento typ zdanění na 28 %. Ta ikona konzervatismu, ten člověk, ke kterému všichni odéesáci vzhlížejí, s oblibou citují, jak je to ten jeden z nejlepších politiků minulého století, tak tenhle člověk tuhle daň zvedl na 28 %. A nás tady za to, že jsme navrhli, ať se aspoň zruší ta daňová výjimka a dá se tam 15, nálepkuje kdekdo jako nějakou ultralevici. Vždyť je to nesmysl. Chceme jenom daňovou spravedlnost. Nevidíme důvod, aby se z práce platilo 40 %, a z jiných příjmů se platila nula. Sazba 15 % nám přijde zcela adekvátní.

A poslední poznámka, ještě jeden argument, proč nemůžeme ten balíček podpořit. Vláda opakovaně říká, jak na nějaké typy programů nejsou peníze. Ministryně financí říká: už si teď nemůžeme dovolit plošné odpuštění odvodů OSVČ, na to nejsou peníze. Kompenzační bonus se vztahuje na zlomek lidí, co na jaře, protože na to nejsou peníze. Celá řada našich návrhů naráží na to, že na to nejsou peníze. Paní ministryně teatrálně sčítá, kolik by stály ty naše návrhy, kdyby se všechny schválily. Ale potom se plošně nevybere 100 miliard korun. To je prostě obrovský balík peněz, které bylo možné použít na podporu těch nejzasaženějších. Když někdo teď je na pokraji bankrotu, tak je mu jedno, že bude platit menší daně, když nemá příjmy. On potřebuje státní podporu, aby nezkrachoval. Když mu vláda zakázala podnikat, tak je potřeba to kompenzovat. A peníze na ty kompenzace v důsledku tohoto zákona nebudou. Proto Piráti tento daňový balíček ani v jedné z těch verzí nepodpoří.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Mikuláši Ferjenčíkovi. Nyní s přednostním právem Miroslav Kalousek, připraví se Marian Jurečka. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážený pane senátore, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, není to tak dávno, bylo to v dubnu tohoto roku, kdy vláda předložila novelu zákona o rozpočtové odpovědnosti. Novelu, která velmi silně rozvolňovala rozpočtovou odpovědnost a předpokládala konsolidaci veřejných rozpočtů na předlouhých sedm let. Zděšení experti Národní rozpočtové rady hlasitě protestovali a opozice v této Sněmovně od středu doprava se snažila ze všech sil zabránit přijetí této novely, což se nepodařilo, ta novela byla přijata a vstoupila v účinnost.

Neuplynulo ani půl roku a v rámci daňového balíčku pan poslanec Babiš předložil návrh na další rozvolnění tohoto zákona rozpočtové odpovědnosti, a to tak, že konsolidace se předpokládá předlouhých dvanáct až čtrnáct let a na příští dva roky se ten zákon v podstatě vypíná. Opět experti zcela zásadně protestovali a opět Sněmovna na experty nedala, stejně tak jako Senát. Je to téměř stejné jako v opatření proti covidu. Experti si mohou říkat, co chtějí, populisté si nakonec stejně prosadí svou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP