(10.20 hodin)
(pokračuje Schillerová)
A stát je v trošku jiné pozici, já jsem to včera vysvětlovala, nevím, jestli jste tady byla, ve své závěrečné řeči. Říkala jsem, že státní rozpočet má mimo jiné i takzvanou redistribuční roli, táhne většinu, přes 90 %, sociálních výdajů, a proto mu rostou mandatorní výdaje. Vyzývala jsem tady opozici, a určitě to povedeme ještě, aby tedy ukázali - byli to tedy poslanci ODS, to jste nebyla zrovna vy, abych byla spravedlivá - vyzývala jsem, ať ukážou, které ty mandatorní výdaje bychom tedy měli snížit, jestli důchody, a aby už konečně byli konkrétní, aby přišli před tenhle mikrofon a pořád tady neházeli procenty a řekli - tak které my bychom snížili. To, a budu zase vyzývat. A budu vyzývat a budu chtít, aby byla opozice konkrétní, když prostě se strefuje třeba do mandatorních výdajů.
A teď tedy vrátím se k vám, abych vám z toho neutekla, to určitě ještě povedeme, tuto rétoriku. To je ten polštář, který se vytvořil skvělým výběrem daní a teď se má čerpat. Takto to je to, aby měly na investice. Jinak úplně ekonomicky, ono těch peněz na těch účtech v podstatě je poměrně hodně, a když by se vzal jednoduchý ekonomický propočet tak, že při nízkých úrokových sazbách, teď jsou velmi extrémně nízké úrokové sazby, tak v podstatě... a relativně vyšší inflaci, než byla v předcházejících letech, není nijak dramatická, ale vyšší, a prudkému nárůstu cen stavebních prací a materiálu, se prodražuje šetření na tyto investice. Takže to je to, co třeba když se bavím se starosty, objížděla jsem republiku, tak jsem říkala, když mi řekl starosta, byla jsem v obcích různých a ptám se, vždycky se ptám, kolik máte na účtech, jaké máte příjmy, jakou máte míru zadlužení. Dost často slyším třeba, že je nulové zadlužení. To taky není úplně dobře, prostě čekat na to, až si našetříte, při těchto nízkých úrokových sazbách.
Jinak tady mám investiční aktivitu krajů. Výdaje bez dotací, s dotacemi, investice celkem, je to od roku 2013 po rok 2020. Takže u krajů jsou od 0,4 % do 1 %, inflace 3,3, to mám tady jenom čísla ještě od kolegů.
Takže je to dobře, že mají finanční polštář, ale je potřeba ho teď čerpat. Prostě představa, že budou ty příjmy růst teď po nějakou dobu, než se z toho dostaneme, stejně jako rostly v letech konjunktury, prostě jsou liché. A vysvětlovala jsem to v Senátu před čtrnácti dny, třemi týdny, tam na nějaké diskusi s jedním senátorem, že stát nemůže se zavázat k tomu, že bude kompenzovat propady příjmů v době recese. Podle čeho? Podle konjunktury? A budeme mít tedy schodek bilion? Takže budete kritizovat schodek, nezvednete pro něj ruku, ale všechno budete chtít kompenzovat. V době, kdy máte přebytky na účtech a nízkou míru zadlužení. Takže je prosím potřeba tyto věci trochu vnímat v těch ekonomických kategoriích.
No, usnesení vlády, ptala jste se na systémové řešení. To je poměrně složité ho najít. Přiznávám, že teď doba pandemie odsunula tento úkol, protože řešíme celou řadu věcí. My jsme jenom na financích napsali téměř, teď už je to kolem 40 % asi, protože zase se jinak ty poměry změnily, do 40 % covidových zákonů, takže jsme řešili celou řadu věcí, které byly i nad rámec programového prohlášení vlády, ale v podstatě jsme ten závazek nezkrátili. My jsme každý rok dali na ty silnice druhých a třetích tříd. Dali jsme minimálně to, co je v programovém prohlášení vlády, ne-li teď na ty dva roky i víc.
A ještě jste se ptala... Veřejná doprava, to sedačkovné? (Hlas z pléna.) Jestli budeme kompenzovat. V tuto chvíli nic takového v plánu není, nejsem o tom zpravena. A já jenom upozorňuji, že v podstatě máme vládní rozpočtovou rezervu, která má nějaké omezené možnosti čerpání.
A k těm odměnám už se nechci ani vyjadřovat, v podstatě já jsem i řekla, že jste nezpochybnili kompenzační bonus, to jsem řekla, když jsem před chvílí reagovala, takže tady vůbec nejsme ve sporu. Já jsem ráda, že jste prostě pochopili, že to byla jediná správná cesta a nedalo se to jinak udělat. Obcím jsme to kompenzovali částkou 13,4 miliardy, co vlastně je něco kolem něco víc než dvojnásobku toho, o co přišli tím kompenzačním bonusem, a krajům, říkám, jsme to kompenzovali tímto jiným způsobem. A já jsem nevolala po žádné dehonestaci nějakého hejtmana, prosím, to bylo trošku nekorektní od vás. Já jsem jenom chtěla, pokud má nějaký problém, že prostě jsem připravena to otevřít na vládě a řešit s panem vicepremiérem Hamáčkem nebo s dalšími kolegy, ale nic víc, nic míň. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní vicepremiérce a ministryni financí Aleně Schillerové. Paní kolegyně Kovářová se ještě dál hlásí do rozpravy. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji za odpověď. Zaujalo mě, paní ministryně, že kraje mají přebytky nebo mají peníze na svých účtech díky skvělému výběru daní, a tak si mohly našetřit. To je hezké, že to říkáte. A že si vytvořily polštář na zlé časy. Já myslím, že celá řada ekonomů to říkala i vládě, aby tak učinila v dobách dobrých, tedy i vám. Jsem ráda, že to aspoň říkáte a vyslovujete, že je třeba si šetřit na zlé časy. A včera jste to tady odůvodňovala a zmiňovala jste ty peníze na účtech Fondu národního majetku, nebo jak bych to nazvala, kdy jste řekla, že bylo potřeba, bylo potřeba těch 18 miliard v podstatě ročně nenechat tam ležet, protože původně to bylo určeno, tyto peníze byly určeny pro případ, paní ministryně, pro případ, že by důchodový účet nebo systém byl v minusu, a ty peníze aby se tam mohly přesunout. A vy jste říkala, že to je zbytečné, a to z toho důvodu, že důchodový - tak jste to řekla - důchodový účet byl v přebytku a je lepší ty peníze v podstatě dát do státního rozpočtu a utratit. Já v této souvislosti jenom říkám, to je právě ten polštář na horší časy. A kdybyste ten polštář měli aspoň tady v podobě těch cca 18 miliard ročně, tak jste ho dnes mohli krásně využít a ten schodek by nemusel být tak vysoký.
Co se týče toho, že kraje mají ty peníze na účtech, že se šetření nevyplatí, mohou si půjčit. Myslím, že to platí i... že to říkáte i o obcích, ale pořád tam máme nějaká pravidla, která omezují kraje, možná obce, aby si nemohly tolik půjčit, protože jinak by mohly porušit pravidla rozpočtové odpovědnosti.
Také jste zmínila, že usnesení vlády, na to jste neměli čas, protože přišel koronavirus. Tak jenom připomínám, že to usnesení je z 30. dubna 2018. A nemůžete to nahradit tím, že řeknete no, my jsme jim každý rok dali, takže jsme to vlastně tak jako splnili, to programové prohlášení a to usnesení. No, ale ono to je trošku jinak. Bylo to míněno takovým způsobem, že připravíte pravidla, tak jak to máte i v programovém prohlášení vlády, že přijmete pravidla pro dofinancování krajské dopravní infrastruktury s cílem zajistit každoročně 4 miliardy korun. Takže to, co děláte, jsou pravidla? Nejsou to pravidla. A já se ptám, jestli se tedy ještě nepokusíte přece jenom dát něco podobného dohromady jako jsme udělali my, tady mám ty návrhy. Mám tady návrhy Libereckého, Zlínského a Pardubického kraje, jak by bylo možné zajistit právě v rámci rozpočtového určení daní financování krajských silnic druhých a třetích tříd, a to každým rokem, pravidelně, aniž by hejtmani museli leštit kliky, aby si mohli dobře ty stavby naplánovat. Děkuji.***