(10.10 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Hezké dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, paní vicepremiérko. Děkuji za vaše vystoupení. Paní kolegyně Kovářová se hlásí ještě v rozpravě. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Věra Kovářová: Vážená paní ministryně, něco mně to připomnělo, to vaše "jmenujte ho". Ještě jste zapomněla dodat "nebuďte slušná". Takže nebudu jmenovat a budu slušná.
Vezmeme to od počátku. Samozřejmě děkuji za odpověď. Začínala jste odpověď kompenzačním bonusem a opět jste nám podsouvala, že zpochybňujeme to, jakým způsobem to bylo vypořádáno. Prostě je jasné, že to už dnes nikdo nezpochybňuje. Tam spíš šlo o to, jakým způsobem se to kompenzuje krajům. Obcím se to vykompenzovalo. Je škoda, že projednávání zákona, kde jsme mohli reagovat ke kompenzačnímu bonusu, který byl nastaven, a byly tam v návrhu zákona uvedeny částky výpadků pro obce a pro kraje pouze na jeden měsíc, a to ještě předtím, než vláda vyhlásila tvrdá opatření, jsme to chtěli vrátit poté do druhého čtení a měli jsme připraven pozměňovací návrh, který ty kompenzace obcím a krajům dával s trochou zpoždění, ale podle skutečného čerpání kompenzačního bonusu. Možná že by to stálo za úvahu, pokud by ten nouzový stav a ta tvrdá opatření trvala i v příštím roce, kompenzovat to tímto způsobem.
Co se týče silnic a financování, silnice byly převedeny na kraje, ale byly převedeny s obrovským vnitřním dluhem a bylo jasné, že ty kraje to zkrátka a dobře z rozpočtového určení nemohou financovat. A to, jak jste říkala, že v rozpočtovém určení daní ty peníze na silnice jako by byly skryty, tak to není pravda. Bohužel, například pro obce - RUD má určitá kritéria, která jasně říkají, kolik obce mohou dostat a podle čeho na školství, na neinvestiční náklady a podobně. A ten náš návrh rozpočtového určení daní se změnou pro kraje má skutečně zajistit a dává kritéria tak, aby bylo jasné, kolik který kraj má komunikací, kolik jich musí opravit. Zkrátka a dobře by stálo za úvahu, jestli by se to nedalo přece jenom po těch dvaceti letech, jak se tomu stalo u obcí, kdy se tam zavedla nová kritéria, nějakým způsobem upravit.
Potom jste hovořila o financování krajských komunikací, že stát jim dává peníze každoročně, že je to tak trochu navíc. A já se tedy ptám, proč máte ve vládním prohlášení, že uděláte systémové řešení prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, aby bylo zajištěno každoroční financování ve výši 4 mld. korun. To znamená, že vládní prohlášení je z června roku 2018, takže asi tam byla úvaha, že by se to zajistilo každoročně, pravidelně a systémově. Takže se ptám, tam jsem nedostala odpověď, jak je to vlastně s tím usnesením vlády, kdy Ministerstvo dopravy společně s Ministerstvem financí dostalo úkol připravit právě takovýto návrh.
Co se týče odměn pro zdravotníky a záchranáře, tam to nikdo nezpochybnil. Nikdo nezpochybnil jejich odměny. Já jsem zpochybňovala pouze to, jakým způsobem jste odpověděla a strukturovala, kolik peněz jste pro kraje dali. To byla ta moje otázka, nikoliv to, že záchranáři a zdravotníci dostali odměny. Vyzvala jste, abychom už toto uznali a abychom se nestrefovali do vlády, ale já musím říct, že v tomhle případě se do vlády nestrefuji, já jsem se strefovala do vaší odpovědi.
A pak máme společný evergreen, a to je, kolik kraje mají peněz na svých účtech. Ano, a znovu opakuji, proč mají peníze na účtech, a samozřejmě i obce. Protože obce a kraje mají své strategické plány a podle těch strategických plánů si říkají a dopředu plánují ne na čtyři roky, ale třeba na patnáct let, jaké investice budou provádět. A vzhledem k tomu, že často jde o vysoké investice do občanské vybavenosti, tedy do infrastruktury, třeba vodohospodářské, je potřeba, aby ty peníze měly připravené, a samozřejmě jsou ty investice tak vysoké, že musí čerpat i dotace, protože jinak by se tyto investice zkrátka a dobře nemohly uskutečnit. A kraje si šetří právě na to spolufinancování. Kraje si šetří a hospodaří dobře, mají nějaké dluhy, ale není to nic dramatického. A to je ten rozdíl mezi státem, kraji a obcemi. Ano, myslí na budoucnost, šetří na rozdíl od vlády. Takže to je, myslím, absolutně nefér argument, že mají peníze. A vy říkáte: my potřebujeme peníze pro lidi a pro firmy. A je to tedy špatně, že kraje mají peníze na svých účtech a že se chystají investovat, pokud budou moci? Protože kdo bude vykonávat tu práci? To budou vykonávat ty firmy a v nich ti lidé. Takže budou-li mít kraje a budou dobře hospodařit a budou moci investovat, tak to bude právě pro ty lidi a pro ty firmy.
Takže bych vás poprosila, zda byste ještě nemohla přece jen okomentovat usnesení vlády č. 276 o tom, že jste měli za úkol vypracovat systémové řešení financování krajských silnic ve výši 4 mld. prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. A pak bych ještě poprosila o odpověď, proč se bráníte tomu, abyste krajům kompenzovali ztráty ve veřejné dopravě tak, jako jste to udělali v podobě sedačkovného pro soukromé dopravce. Na rozdíl od soukromých dopravců tady financují veřejnou dopravu kraje, obce a města. Takže bych poprosila o odpověď. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní Kovářové. Ptám se, jestli má paní místopředsedkyně vlády zájem ještě svou odpověď doplnit. Je tomu tak.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo. Já jsem velmi ráda, že kraje a obce mají zůstatky na účtech, velmi ráda, protože ony si to díky skvělému výběru daní v posledních letech, kdy třetina v rámci rozpočtového určení daní jde právě do rozpočtů obcí a krajů, v podstatě mohly nahospodařit. To je velmi dobře. Někdy k 30. 6., co se týče financování, byly v přebytky sice polovičním, myslím teď celkem municipality, než v předcházejícím roce, ale pořád v přebytku. Bylo to přes nějakých 20 mld. a to je velmi dobře. Víte proč to je, paní poslankyně? To je právě polštář, který se vytváří na ty zlé časy, které teď přišly. A to je ten polštář, který teď musí využít. ***