(15.40 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Opakovaně tvrdím, že kompenzační bonus má charakter sociální dávky. A Antivirus má charakter podpory podnikání a udržení pracovních míst. A najednou tady proti sobě vláda zřejmě vědomě staví živnostníky, že buď bude čerpat podporu na to, aby udržel pracovní místa, anebo bude čerpat podporu pro sebe, aby měl aspoň 15 tisíc měsíčně. Co je to za přístup? Nechci slevu zadarmo, bych řekl, že jo. My vyhlásíme slavnostně podporu živnostníkům a uděláme ty podmínky tak, aby se pokud možno čerpalo co nejméně!

Paní ministryně řekne, že to je rozpočtově zodpovědné. Paní ministryně, kolik se čerpalo z programu Antivirus B v květnu, v červnu, v červenci, v srpnu, v září a v říjnu? Kolik z toho čerpali živnostníci a kolik z toho čerpaly malé firmy, střední a velké firmy? Pro koho je ten program určený, ten Antivirus B? Proč hážeme zaměstnance, živnostníky přes palubu? Tomu vůbec nerozumím.

Dneska to už nezměníme. Já bych chtěl vyzvat vládu, aby připravila urychleně novelu tohoto zákona, bohužel novelu, která umožní souběh kompenzačního bonusu a programu Antivirus. Nebo až bude fungovat kurzarbeit, tak nebude moct fungovat kompenzační bonus? Bude to ve stejné logice? Že dostává 500 korun na den, tak nedostane nic ani na zaměstnance, když budou zavřené provozovny? Budou moct ten kurzarbeit využívat i ti, kteří budou mít zavřené provozovny, když budou čerpat 500 korun denně, tuto sociální dávku? Ano, nebo ne? O tom málo mluvíme v Poslanecké sněmovně.

A já nevidím jediný důvod, proč ta vláda vyškrtla a obětuje zaměstnance živnostníků. Nebo naopak když ten živnostník se rozhodne, že pro něho je výhodnější z mnoha důvodů požádat třeba o těch 60 % pro svých pět, šest, sedm zaměstnanců. Tak si to spočtěte. To nebude 15 tisíc měsíčně. A paní ministryně, řekne, že to vlastně udělali vědomě. Já jsem se domníval, že to bylo opomenutí. Opomenutí se dá napravit. Ale pokud je to vědomý postoj vlády, že máme dvě kategorie zaměstnanců podle toho, jestli dělají ve firmě u živnostníka, nebo v eseróčku, v akciovce, nebo někde jinde. Tomu vůbec nerozumím, na to bych potřeboval jasné odpovědi.

Proč nemůže živnostník, který si například přijde pro kompenzační bonus, využít program Antivirus? Kde vidíte tu rozpočtovou nezodpovědnost, že v takové firmě, taková malá firma nemá nárok na podporu svých zaměstnanců a udržení pracovních míst? Já v tom žádnou logiku nevidím, já v tom vidím něco jako třídní boj nebo přehlédnutí těch malých, kteří tuto vládu opravdu nezajímají. Kdyby to bylo přehlédnutí, tak tomu rozumím, stane se, občas někdo něco přehlídne. Ale paní ministryně říkala, že to vlastně udělali naschvál. Úmyslně. Souběh podpor. Dobře, tak máš deset zaměstnanců, dostaneš 15 tisíc, a hotovo. Tak takhle pak přistupujme ke všem firmám, ne podle velikosti, ne podle toho, kdo je zaměstnavatel, ale ke všem stejně. Tady jsou diskriminováni zaměstnanci malých živnostníků a samotní živnostníci.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Stanjurovi. Nyní pan předseda Jurečka, připraví se s přednostním právem paní vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová. Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane předsedající, paní ministryně, pane premiére, kolegyně, kolegové, já vlastně navážu. Já možná jenom poprosím potom, když bude ještě případně mluvit pan senátor, aby se snažil mluvit co nejblíže k mikrofonu a artikulovaně, protože nejenom z důvodu ruchu ve Sněmovně, ale i kvůli roušce, potvrzuji, bylo mu velmi špatně rozumět při té obhajobě těch argumentů senátní vratky. Nicméně teď k tomu samotnému kompenzačnímu bonusu.

Já jsem na to upozorňoval už při tom projednání tady v Poslanecké sněmovně, podával jsem ten pozměňující návrh, který vlastně umožňoval to, aby v případě kompenzačního bonusu živnostník nebo malé eseróčko mohli kombinovat i jiné typy podpor. Myslím si, že kolega Stanjura tady uvedl některé příklady velmi jasně.

Já bych fakt stál o to, aby nejenom paní ministryně, ale i pan premiér, který tady sedí dnes po dlouhé době ve Sněmovně, kdyby vystoupil a řekl, proč to vláda parametricky takto nastavila. Proč, jsou-li různé přístupy v tom balíku, když se tady řeší podpora živnostníků, OSVČ a malých eseróček, proč je třeba i jiný režim u těch malých eseróček, kdy u malého eseróčka tu podporu zkombinovat můžete, ale u toho živnostníka, který klidně bude zaměstnávat víc lidí než to malé eseróčko, tu kombinaci udělat nemůžete? Takže poprosím, kdybyste opravdu na toto jasně reagovali, a hlavně mně to fakt nedává tu logiku.

Jestliže tady máme program, kterým sledujeme podporu těch zaměstnanců a pracovních míst, a pak je program, kterým sledujeme podporu toho samotného živnostníka, který není zaměstnancem, ale je tou OSVČ, a chceme, aby i on přežil, aby i jeho rodina přežila, aby měl z čeho zaplatit výdaje své rodiny, tak jak pomůžeme jemu. Takže já bych prosil, aby se toto v nějakém příštím legislativním kole podařilo změnit.

Jestliže tady byl z mého pohledu, myslím, dobře nastavený systém z té jarní vlny, kdy to bylo možné kombinovat i případně s ošetřovným, tak si kladu otázku, jestliže tady tak často ze strany vlády zaznívá, že ta podpora teď má být opravdu štědrá, kdy tady jinými nástroji vláda říká, chceme podporovat spotřebu domácností, a tedy i podporu domácí ekonomiky tím, že tady třeba vyplácíme rouškovné, tak proč tady v tomto případě je takové parametrické omezení.

Reagoval bych ještě na věc, která se týkala otázky kombinace podpory kompenzačního bonusu a nájemného. Je potřeba říct, že ono to v tom období, o kterém se budeme bavit teď, v tom čtvrtém čtvrtletí, pokud se nezmění pravidla, tak to nebude možné. Protože dneska to může kombinovat jenom tehdy, kdy se to nájemné týká toho období za třetí čtvrtletí. Ano, tam si může požádat ten živnostník, OSVČ, za třetí čtvrtletí, tedy za měsíce červenec, srpen, září, tam si může požádat o podporu v rámci nájemného. Ale ten živnostník už si o to nemůže požádat v rámci října nebo listopadu, tedy v tomto období. Opět to úplně logiku nedává.

A já se setkávám s tím, že mě upozorňuje velká část živnostníků, že oni sice nebyli přímo zavřeni od 5. října, ale byli výrazně omezeni už v průběhu září. Jestli tam na to nějakým způsobem vlastně vláda reaguje, nebo se jako otáčí zády a říká, my jsme vám to sice omezili, my jsme sice 40 až 50 % příjmů, které jste mohli mít, tak ty jsme vlastně zrušili, že jsme vám omezili otvírací dobu, a poraďte si s tím, jak chcete. Běžte domů říct manželkám a manželům, že prostě teď ta výplata bude o víc jak 50 % nižší, ať si s tím nějak poradí. Přece to není normální přístup, pokud mluvíme o tom - a vy jste, paní ministryně, v úvodu říkala - že těm lidem chcete pomoct. Mluvila jste o tom, že kdo rychle dává, dvakrát dává. Ale vy nedáváte ani rychle, a rozhodně ne dvakrát. Vy dáváte tak možná nula celá pětkrát.

A je tady návrh ze Senátu, který z mého pohledu přichází s poměrně rozumným kompromisem, a já fakt nechápu, proč ten návrh Senátu není vůle podpořit. Včetně toho, že ten návrh Senátu se snaží dorovnat alespoň část výpadku příjmů pro kraje. Sedí tady zástupci některých krajských hejtmanství a myslím si, že by mohli říct, jaké dopady v letošním a příštím roce ty kraje očekávají a že to je opravdu velmi smutný pohled na tyto věci.

Takže prosím pěkně, kdyby pan premiér nebo paní ministryně, ideálně oba dva, mohli zareagovat na ty opravdu rozdíly, proč malé s r o., které vlastní jeden člověk a zaměstnává lidi, proč může čerpat obě dvě podpory, ale proč ten stejný živnostník, který zaměstnává třeba větší počet lidí, nebo stejný, to takhle čerpat nemůže. To prosím pěkně fakt vysvětlete. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi Jurečkovi. Nyní paní vicepremiérka, ministryně financí Alena Schillerová s přednostním právem. Připraví se kolega Ferjenčík. Máte slovo, paní ministryně.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Ano, děkuji za slovo, pane místopředsedo. No já předpokládám, že jste četli ten zákon, než jste pro něj zvedli ruku. Že jste četli, jak je tento zákon o kompenzačním bonusu nastaven. Jinak byste mi nemohli klást tyto dotazy. Nemohli byste mi teď otevírat něco, pro co jste tady sami hlasovali!

Ten zákon je nastaven tak, že má ten subjekt, kterého se týká, na výběr. To je na rozdíl od jara, kdy na jaře vlastně se mohly tyto podpory kumulovat. A my jsme jasně řekli, prostě chceme v této podzimní vlně i z rozpočtových důvodů - a pak se vrátím ještě k tomu rozpočtu - chceme prostě se chovat už selektivněji. To znamená, je to na výběr. Buď si vybere...

A vůbec, pane předsedo Stanjuro, tato vratka ze Senátu není o Antiviru. Senát se nezaobíral Antivirem. Senát řešil COVID - Nájemné. A COVID - Nájemné bude vždy nastaven zpětně, aby nedocházelo k případům, ojedinělým, předpokládám, že se budou antidatovat anebo prostě přizpůsobovat nějaké nájemní smlouvy. My jsme nakonec COVID - Nájemné udělali, aby byl rychlý, tak jsme už tentokrát nechtěli ani, aby se uzavírala nějaká smlouva mezi pronajímatelem a nájemcem o snížení nájemného a kompenzuje se 50 %. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP