(14.10 hodin)
(pokračuje Richterová)

Ten třetí se týká - prověřit možnost připravit jednotný portál pro registraci dobrovolníků a poptávky jednotlivých krajů a institucí spravovaný Ministerstvem zdravotnictví. Je to možnost, možnost inspirovat se např. existujícími weby. Dáme příklad - chcipomoct.cz. Je to možnost, aby ta koordinace, ta výzva mohla jít celorepublikově, ta nabídka lidí, kteří mají třeba dvě bydliště, mohla jít jednotně. Bylo by to ideální a přáli bychom si, aby to náš stát zvládl. To byl bod tři.

Bod čtyři - zapojit studenty přírodovědných a biomedicínských oborů mimo lékařské fakulty právě do odběrových kapacit a do testování, bonifikovat tyto studenty stejným způsobem jako mediky. Nabízí se možnost využít např. existující akademickou iniciativu, zase odkaz na webovou stránku laboratore-proti-koronaviru.cz. Laboratoře proti koronaviru mají totiž hotovou celou infrastrukturu, vše, co by bylo potřeba. To by byl bod čtyři, jak ulehčit profesionálům v oblasti odběrů a laboratorních analýz.

A bod pět - zvážit podporu pořízení oxygenových koncentrátorů a zdravotních odsávaček např. do domovů pro seniory, a umožnit tak léčení lehčích případů v zařízeních, kde jsou lidé dlouhodobě zvyklí pobývat, pokud je k tomu zařízení vybaveno i po odborné personální stránce. Tento pátý bod by umožnil, aby řada případů zůstala v sociálních zařízeních, a zase by to odlehčilo nemocnicím. Je to bod opřený o zkušenosti ze zahraničí, o konzultace opět se zařízeními u nás.

Ta podpora pořízení oxygenových koncentrátorů a zdravotních odsávaček je něco, co bych si přála, aby ministerstvo také velmi zvážilo, a je to něco, co by znamenalo skutečné funkční propojení sociálního a zdravotního systému. A to je téma, jímž bych ráda skončila tento svůj příspěvek. Je to to veliké téma, že veškerá práce, kterou se podaří provést v sociálních zařízeních k ochránění seniorů v domovech, v pravidelném testování pracovníků v sociálních službách, všechna tato práce se vrátí v tom, že nebudou zahlceny nemocnice.

Proto bych velmi apelovala na nového pana ministra a paní ministryni Maláčovou, také bohužel nepřítomnou, aby se k tomuto sešli, aby opravdu řešili účinné způsoby nejenom ochrany a prevence, ale potom i možného řešení v rámci těch domovů pro seniory. Leckde to umí a leckde je limitují pouze jejich finanční a organizační možnosti malého zařízení.

Ještě jednou, předkládáme tedy za Piráty komplexní návrh usnesení. Já jsem představila body 1 a 2 a ten bod 2 byl členěný na pět oblastí: poskytnout jednorázovou odměnu; bonus na hlídání dětí pro zdravotníky - rodiče malých dětí, kteří jsou na mateřské či rodičovské; bod dva - umožnit systémové zapojení odborníků do dobrovolnictví; za třetí jednotný portál pro registraci dobrovolníků; za čtvrté zapojit studenty přírodovědných a biomedicínských oborů; za páté zvážit ty oxygenové koncentrátory a zdravotní odsávačky do domovů pro seniory.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám rovněž děkuji. Další v pořadí je pan poslanec Petr Třešňák, kterému tímto dávám slovo. Prosím.

 

Poslanec Petr Třešňák: Pěkné odpoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já plynule navážu na kolegyni Olgu Richterovou. Jak již bylo několikrát z naší strany zmíněno, Piráti berou a vždy brali boj s pandemií včetně většiny souvisejících opatření velmi vážně, avšak vždy jsme také žádali, aby to skutečně byla chytrá opatření namísto zapínání a vypínání ekonomiky, a mnoho návrhů zde, ať už tedy na plénu ve Sněmovně, nebo na výboru pro zdravotnictví v posledním půl roce z naší strany zaznívalo. Protože pokud chceme skutečně nad pandemií zvítězit, nesmíme zároveň uvrhnout zemi do ekonomického pravěku. Tedy to slovo zvítězit beru spíše v uvozovkách, především se musíme naučit s tím virem normálně fungovat. I proto chceme také dnes v souvislosti s hlasováním o prodloužení nouzového stavu vyzvat, aby vláda připravila opatření pro běžný život s covidem, samozřejmě s respektem k jeho závažnosti, ale hlavně beze strachu.

Současná opatření vlády jdou však totiž trošku odlišným směrem. Jsou velmi diskriminační vůči maloobchodním prodejnám, a protože právě v těchto dvou měsících maloobchody tvoří značnou část svého ročního obratu, jsou ta současná opatření vlastně úplně likvidační, pokud navíc přihlédneme k tomu, že tato vláda nahnala občany do velkých hypermarketů, které vlastně nadále mohou prodávat např. oblečení, obuv a další zboží, zatímco zmiňované specializované prodejny nikoli, a to navzdory tomu, že dle dostupných dat právě v malých provozovnách k šíření nákazy téměř nedocházelo. Pokud se dnes bavíme o prodloužení nouzového stavu, tak ten obecně chápeme především jako určitý právní rámec nejen pro jednotlivá vládní opatření, ale také především pro související kompenzace. Proto navrhujeme sérii několika usnesení i pro záchranu maloobchodních prodejen, které za jasně daných podmínek mohou vlastně nadále fungovat.

Pokud jde např. o oblast dalších (nesrozumitelné) řešení, tak zde chceme opět apelovat na vládu, aby lépe propagovala aplikaci eRouška, převážně tedy těmi kanály, které nijak nezatíží státní rozpočet, jako jsou veřejnoprávní média, ale i samotné tiskové konference vlády. Vlastně o lepší propagaci aplikace eRouška opakovaně hovoříme od srpna, a až v říjnu - a to beru jako pozitivní věc - došlo alespoň k rozesílání plošných SMS zpráv se žádostmi o její instalaci. Stejně tak jsme posílali už 3. září Ministerstvu zdravotnictví otevřený dopis s náměty, jak tuto aplikaci bonifikovat, a to včetně příkladů z jiných zemí, kde tomu tak je a u obdobných aplikací to tak provádějí.

Dovolte mi tedy zmínit sérii usnesení za tuto oblast:

Poslanecká sněmovna

1. žádá, aby kroky vlády proti pandemii byly pokud možno předvídatelně navázány na pandemický semafor, jak to požadovala Poslanecká sněmovna usnesením č. 1162 ze dne 4. června 2020, podobně jako např. v Irsku, a prezentovala ho veřejnosti s využitím vývěsních ploch, veřejnoprávních médií a internetových stránek se zobrazením přizpůsobeným regionu, jako např. na webu potrebujurousku.cz.

2. Poslanecká sněmovna konstatuje, že zavřením prodejem obuvi, papírnictví, elektro, oděvů, sportovních potřeb a dalších maloobchodů za současného ponechání velkých hypermarketů s tímto sortimentem v provozu vznikla neopodstatněná disproporce v tržním prostředí, která vede k decimaci živnostenského stavu, zvýšení koncentrace lidí v prodejnách a vyššímu riziku nákazy.

3. Žádá, aby v případě, že nedojde ke kompletnímu omezení všech sektorů ekonomiky a budou nadále otevřeny velké hypermarkety, vláda umožnila provoz maloobchodu za stejných nediskriminačních podmínek zohledňujících vážnou epidemiologickou situaci, a tím přispěla ke snížení rizikové koncentrace osob.

4. Ukládá vládě zavádět předvídatelná opatření s cílem záchrany provozoven maloobchodu s jasně definovanými parametry pro zachování obchodu - pravidelná dezinfekce prostor, větrání, maximální počty osob, doba pobytu, rozestupy, dezinfekce u vstupu, povinnost používat rukavice či jiné jednorázové ochranné pomůcky. Nepřípustné je zavírání provozoven podle celkové velikosti, ale je nezbytně nutné regulovat počet zákazníků na provozovně.

5. Ukládá vládě zavést zvýšené povinné rozestupy mezi jinými osobami než osobami společně navštěvujícími akci, rodinami a skupinami osob definovaných podle semaforu či různými zákazníky na stadionech, hromadných akcích v restauracích, mezi stoly, a to ve všech regionech stupně 2 - oranžová a výše, nebo pokud jde o akce přesahující padesát osob.

6. Ukládá vládě České republiky

I. zavést testování v pravidelných intervalech, např. každý týden, všech zaměstnanců sociálních služeb, všech zaměstnanců sociálních zařízení pro ohrožené skupiny v regionech typu 2 a výše, aby se včas zjistili případně infikovaní, a tak se zabránilo nekontrolovatelnému šíření mezi klienty. - Prakticky to tedy znamená vytvořit mobilní odběrové týmy a s nimi objíždět v daném intervalu tato zařízení.***




Přihlásit/registrovat se do ISP