(13.00 hodin)
(pokračuje Černochová)
Vážený pane premiére, pane ministře, kolegyně, kolegové, děkuji vám za pozornost a chtěla bych poprosit v nějaké závěrečné řeči pana ministra školství, případně zdravotnictví, jestli by mohl říct, co si on o tom mém návrhu myslí a jestli by něco takového bylo reálné. Děkuji za pozornost. (Potlesk zprava.)
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Dobré odpoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové. Pan předseda vlády Andrej Babiš se omlouvá z pracovních důvodů.
Další v pořadí je pan poslanec, předseda Pirátů Ivan Bartoš. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo. Pan premiér odchází, z vlády tady zůstává pan ministr Plaga, za což děkuji, protože jak již uvedl můj předřečník Jakub Michálek v té oblasti - my jsme v souvislosti s jednáním o možném prodloužení nouzového stavu, který my tedy navrhujeme na 14 dní, abychom se zde mohli sejít a vyhodnotit, jak se věci vyvíjejí, popřípadě vyhodnotit, jak se nějaká nová opatření projevila, či zda byla realizována změna, kterou budeme dnes vládě navrhovat. Já mám tedy z těch čtyř oblastí, kde je zdravotnictví, život s covidem a další, pár poznámek k oblasti školství a vzdělávání v České republice.
Já bych zahájil takovou možná i výtkou, ale myslím si, že jsem nebyl sám, komu to třeba i v tom předchozím vládním složení, kde byl pan ministr Prymula, přišlo chaotické, kdy rodiče i částečně děti, ale i školy, pedagogové a ředitelé v danou chvíli nevěděli, jak vlastně mají dál postupovat. Zatímco v jeden moment školy adaptovaly tu metodologii, kterou ministerstvo připravilo, která se řídila podle v danou chvíli nějakého pandemického semaforu, tak najednou se dostaly do režimu, že tedy školy byly zavřeny. A je to teď - současný stav - otázka, která je podle mě velmi důležitá, a je potřeba, aby si toto vláda a jednotliví ministři, zejména zdravotnictví a školství, vyjasnili, kdy se tedy a za jakých podmínek děti vrátí zpátky do lavic.
Takže asi ta největší výhrada tímto směrem, my jsme skutečně žádali, a nejsme to (jen?) my, Piráti, ale aby byla ta komunikace nadále jasná a srozumitelná.
S tím souvisí i to, že ti rodiče, děti, učitelé či ředitelé musí v předstihu a přesně vědět, za jakých podmínek se budou moci vrátit žáci fyzicky do škol i jak takový návrat bude vypadat. Zda bude například vláda nadále zásobovat školy ochrannými pomůckami, jestli se budou omezovat počty dětí ve třídě a podobně. Protože těch modelů je celá řada, jak se to vyučování dá kombinovat. Když se podíváme, já myslím třeba na Británii, tam jsou třeba skupiny dětí, které se ve škole střídají a nepotkávají se, zároveň je ta věc třeba doplněna i distanční výukou online. Takže to je ta první věc, za jakých podmínek a v jakých režimech by se žáci vraceli do škol a od čeho se toto bude odvíjet, jestli to je to pouhé R, nebo sledujeme i nějaké další parametry.
Druhou oblastí, která je podle mě zásadní, je třeba jasně říct, jak stát bude do té doby, kdy se žáci vrátí do škol, zajišťovat tu distanční výuku zejména pro žáky - a to číslo je stále dramatické -, kteří doma nemají tablet nebo počítač. Ono se na tyto rodiny, respektive studenty pořád díváme nějakým prizmatem, jako že se jedná o nějaké třeba sociální případy. To, že v takovém mezidobí dokonce exekutoři zabavovali počítače, které byly určeny k domácí výuce, tak to je jiná, a doufám, že se nám to podařilo už tady ve Sněmovně vlastně tím schválením vyřešit. Každopádně jsou to i rodiny, kde třeba je rodič doma na home office. Není úplně běžné, že rodiny mají dva tři počítače. Pokud je rodič doma, potřebuje používat počítač k práci a má dvě děti, měl by mít doma, tedy z logiky věci, tři počítače nebo nějaký tablet, aby se toto dalo. A my s Piráty pořádáme teď - a je to víc organizací - i nějakou celostátní sbírku. Nicméně bychom chtěli vyzvat vládu k tomu, aby pro tyto účely uvolnila již vyřazenou, ale plně funkční techniku úřadů, pokud tato splňuje ty základní parametry, hardware, aby na nich běžel internet, aby se z nich šlo připojit, popřípadě komunikovat nebo dovybavit ještě toto nějakými relativně levnými díly, jako jsou třeba sluchátka nebo nějaká webkamera.
Důležitá je také ze strany ministerstva pravidelná metodická podpora té distanční výuky, protože i teď v té druhé vlně, a jak už to bývá, i na pana ministra, na politiky se obracejí občané, učitelé, rodiče, a od zkušeností - dostáváme věci jednou týdně e-mailem či píšou nám přes chat na Facebooku, to spektrum, jakým se ta škola snaží vyhovět podmínkám nějaké třeba i vzdálené výuky. Je vidět, že se to nepodařilo zkonsolidovat, takže jednak ta metodika by měla být asi silněji prezentována a pravděpodobně by si zasloužila i pravidelnou podporu.
Považujeme za naprosto klíčové ponechat rodinám během pandemie možnost volby. Pokud třeba ta rodina doloží, že mají doma někoho z rizikové skupiny, například babičku, tak by měli mít žáci možnost se v zájmu ochrany vzdělávat i nadále na dálku, pokud bude docházet k nějakému rozvolňování, tak aby tato možnost byla zachována. To by mělo platit i pro celé třídy se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Tady ale je nutné, aby stát jejich rodičům v případě distanční výuky zajistil dostatečnou podporu, protože u dětí, které mají nějaké speciální vzdělávací potřeby, tak samozřejmě ta podpora při distančním vzdělávání doma je výrazně obtížnější.
V neposlední řadě nelze ani zapomínat na pracovníky ve školství, kteří mají malé děti, kterým by vláda mohla nějakým způsobem pomoci zajistit hlídání. Stejně tak prosazujeme, aby mohli při výuce pomáhat jako dobrovolníci například studenti pedagogických fakult.
Já jsem se tady snažil vypíchnout ty zásadní body. V tomto směru jsou i navrhovaná usnesení, která bych nyní v rychlosti přečetl. Jsou to tři jednotlivá usnesení, která potom mají jednotlivé body.
Poslanecká sněmovna
1. žádá, aby
I. byla ve vazbě na vývoj epidemiologické situace stanovena a zveřejněna kritéria, na jejichž základě bude obnoven či omezen provoz škol a školských zařízení;
II. byla zajištěna jednotná a srozumitelná komunikace kroků vlády ve věci zajištění výuky, provozu škol a školských zařízení a v dostatečném předstihu tak, aby na přijatá opatření mohly školy, školská zařízení a veřejnost adekvátně reagovat. - To bylo za prvé, žádá.
2. Ukládá vládě České republiky
I. nadále zajišťovat zásobování ochrannými prostředky a rouškami do škol a školských zařízení, kde není v tuto chvíli omezen provoz;
II. zajistit péči o děti pedagogickým i nepedagogickým pracovníkům, kteří se podílejí na zajištění výuky a provozu škol a školských zařízení;
III. zajistit formou nařízení efektivní a bezúplatný převod vyřazené ICT techniky těch počítačů, popřípadě dalších částí, z úřadů a veřejných institucí na základní a střední školy za účelem zajištění distanční výuky, a to pro žáky, kteří nemají přístup k online výuce v důsledku nedostatečného technického zázemí. - Ono už to probíhá, ale dle zpráv z terénu to není dostatečné, a tady vidíme prostor zejména pro to, že skutečně ty počítače se odepisují, jsou funkční, jenom už zamortizovaly a dají se vyškrtnout z majetku těch úřadů.
IV. připravit a zveřejnit dlouhodobý plán úkolů ve věci poskytování metodické podpory pro zajištění distanční výuky, průběžně kontrolovat a poskytovat informace o jejich plnění;
V. připravit a zveřejnit scénáře a návrhy variantního řešení pro postupný návrat žáků do škol ve vazbě na vývoj epidemiologické situace;
VI. zajistit kompenzace vysokým školám v souvislosti s omezením pobytu studentů na vysokoškolských kolejích. - To bylo tedy za 2 - ukládá. ***