(11.40 hodin)
(pokračuje Výborný)
Velmi bych požádal pana ministra zdravotnictví i pana ministra školství, aby se podařilo nastavit i ten systém komunikace opatření, která se v oblasti školství objevují a která nejsou vždycky úplně synchronizována, a nepovažuji to za šťastné - za šťastné vůči zřizovatelům, vůči ředitelům škol a školských zařízení i vůči veřejnosti, rodičům, žákům a studentům.
V návrhu usnesení, které jsme připravili společně s kolegou Martinem Baxou a s poslaneckým klubem ODS a KDU-ČSL, budeme navrhovat apel nebo výzvu na vládu ČR právě směrem k tomu zlepšení komunikace a koordinaci opatření směrem ke školám a školským zařízením. I z té zkušenosti posledních týdnů, možná měsíců jsme přesvědčeni o tom, že nazrála doba na to, aby tady byla zřízena - a já vím, že to může být napadáno, že opět zřizujeme nějakou komisi nebo pracovní skupinu nebo něco podobného, ale vezměte si, školy, školství, vzdělávání, to skutečně není oblast, která by měla být popelkou. Proto jsem přesvědčen o tom, bez potřeby nějaké formalizace, že by tady měla existovat pracovní skupina, kde bude ministr zdravotnictví, ministr školství, kde budou zástupci odborné veřejnosti, tedy České konference rektorů, Asociace ředitelů základních škol, gymnázií, CZESHa atd., to samozřejmě je na nějaké debatě, a na bázi nebo na půdě této pracovní skupiny by měla být prodiskutována opatření, která budou nějakým způsobem směřovat směrem ke školám, k žákům a studentům, a teprve po této debatě a po politické debatě ministra školství a ministra zdravotnictví by ta opatření měla být prezentována veřejnosti. Ne dříve, protože to bohužel způsobuje ten chaos, kterého jsme svědky, kterého jsme svědky v posledních dnech. Na mě se obracejí učitelé, ředitelé škol, různých typů škol s dotazy, jak to bude a proč to tak bude a na základě čeho.
A to je další věc, která si myslím, že je velmi důležitá, a poprosím pana ministra zdravotnictví, aby ještě rozvedl to, co tady říkal, protože to, že samozřejmě nákaza covidu se objevuje ve větší míře na středních školách, je pravda, ale já se ptám, zda ti studenti se skutečně nakazili ve školách, nebo zda ta nákaza virem COVID-19 pochází úplně odjinud, z těch nákupních center, kin, volnočasových aktivit a podobně. Protože to přece je také velmi důležité a i toto by mělo hrát roli. Myslím, že lze z toho trasování ta data vytáhnout a předložit je, dát je k dispozici. Pokud se skutečně ukáže, že ty trusty (klastry?) jsou v těch středních školách a ne někde mimo při těch volnočasových aktivitách, tak pak ano, tak pojďme potom cestou pokud možno tedy lokálního a pokud možno dočasného uzavření středních škol. Tady já vítám i to použití semaforu směrem k omezení výuky na středních školách, to si myslím, že je v pořádku, ale bylo by dobře, aby všechna ta rozhodnutí, i to, které je chystáno od pondělí, byla skutečně podložena jasnými daty.
Mimochodem, objevují se studie, které nepovažuji úplně za studie fakeové, a bylo by dobré, kdyby se k nim pan ministr vyjádřil, jestli je skutečně pravdou to, že to číslo R, to reprodukční číslo R, vlastně bude minimálně sníženo v případě uzavření středních škol, že to na to nemá vliv zásadní. Jestli je to tak, není to tak. Pojďme skutečně ta data a ty informace dát jasně na stůl a podle toho potom je potřeba se rozhodovat. Jedině tak jsme přesvědčeni o tom, že potom ta komunikace směrem k veřejnosti bude včasná, jasná, srozumitelná, a pokud možno tedy koordinovaná, jak jsem říkal, mezi těmi oběma rezorty.
Dále bych chtěl, a to je výzva nebo apel k panu ministrovi školství. Vzhledem k situaci, jaká je, a k té snaze, a vím, že pan ministr to opakovaně deklaroval, snaze udržet tu prezenční výuku co nejdéle, jestli a v jaké fázi je distribuce respirátorů FFP2 na střední, případně na základní školy, samozřejmě v jakém množství také, protože si musíme uvědomit, že ten počet učitelů není malý a ten samotný respirátor je pro jednoho učitele na jeden den. Čili ty věci je potřeba řešit i v nějakém dlouhodobém kontextu. Nakonec i z těch slov pana ministra zdravotnictví já si zdaleka nejsem jist, že za 14 dní situace bude jiná a bude možné to uzavření středních škol zrušit.
Potom konkrétně, a to je věc právě, která by měl být podnětem pro nějakou tu pracovní skupinu, a velmi bych apeloval a poprosím o vyjádření pana ministra školství, zda je řešena otázka praktické výuky na odborných školách. To si myslím, že je obrovský problém, protože tu praktickou výuku prostě distančně nelze vést, ten soustruh většinou doma v kuchyni nikdo nemá, a mohl bych takhle pokračovat dál a dál. A je potřeba diverzifikovat - čtvrté ročníky, maturitní ročníky, příprava k praktické maturitní zkoušce. Ti žáci ve třeťáku už na jaře byli tři měsíce úplně mimo. Nedostali se do těch laboratoří, nedostali se do dílen k těm strojům, a teď se připravují na maturitní zkoušku a teď je vypneme na 14 dní. Já se obávám, že to bude podstatně déle, a tyto věci je potřeba také zohledňovat. Možná víc než u prvních ročníků, protože ty už v té škole měsíc jsou a nějakým způsobem už se na tu školu adaptovaly.
A na závěr bych ještě poprosil vzít v potaz jednu věc. Nemáme pouze mateřské, základní, střední a vysoké školy, máme také zájmové umělecké vzdělávání a tam těch problémů je také celá řada a bylo by dobré, aby Ministerstvo zdravotnictví, potažmo Ministerstvo školství při těch opatřeních pamatovalo s nějakými metodickými pokyny i na ty školy, které patří do té oblasti, řekněme, zájmového, nejenom uměleckého vzdělávání.
Dámy a pánové, děkuji za pozornost. V podrobné rozpravě potom načtu to usnesení, které navrhujeme s kolegou Martinem Baxou, kde ty věci, o kterých jsem teď hovořil, jsou podrobně popsány, nikoliv jako úkolování nebo peskování ministra školství nebo ministra zdravotnictví, ale jako výzva, apel k tomu, aby se situace v oblasti vzdělávání zlepšila, aby byla udržitelná a abychom se dokázali přes tu druhou vlnu pandemie COVID-19 i v oblasti školství přenést.
Dovolte mi také poděkovat všem učitelům, ředitelům, rodičům, protože to nemají jednoduché v této situaci, a bohužel tady je potřeba říci, nebudou to mít jednoduché ani v příštích dnech, ale já jim děkuji za to, jakým způsobem pracují a nasazují se pro žáky a studenty našich škol. Díky moc.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji vám. Další v pořadí vystoupí pan poslanec Martin Baxa v obecné rozpravě. Prosím, máte slovo.
Poslanec Martin Baxa: Dobré ještě před předpoledne, vážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, milé kolegyně, milí kolegové. Dovolte mi, abych komentoval situaci, která v současné době panuje v oblasti školství v souvislosti se zamyšleným vyhlášením nouzového stavu, a také se ještě zastavil u dvou bodů, které jsou spojeny s oblastí kultury.
Dámy a pánové, myslím si, že na základě toho, co zde prezentoval pan ministr Prymula, a toho, co se v současné době děje, je zapotřebí v oblasti vzdělávání dávat jasné skutečnosti, dávat na stůl jasná fakta, mluvit otevřeně a předvídavě o tom, co se bude dít, protože ať je to jakkoliv, tak oblast školství, vzdělávání se týká fakticky každého, jedná se o více než milion žáků, kteří navštěvují základní a střední školy v České republice, jedná se o studenty vysokých škol, samozřejmě se jedná o rodiče, jedná se o učitele, ředitele škol, je to prostě oblast, která je v současné době naprosto zásadní, a informace o tom, co se bude dít, by měly být zcela jasné.
Já se nechci vracet až někam do srpna, do debaty o zavádění roušek v základních školách, to už nějakým způsobem překonáno bylo, ale bohužel mám pocit, že ani v současné době ty informace nejsou zcela jasné, a řekneme-li, že je naší prioritou, což pevně věřím, že je, aby vzdělávání se udrželo jednak co nejdéle v prezenční formě a jednak aby v případě, kdy dojde k přepnutí distanční formy, fungovalo dobře, tak se musejí přijmout úplně konkrétní a jasná opatření na základě jasných faktů. ***