(11.40 hodin)
(pokračuje Maláčová)

Sociální služby. Já jsem si tu napsala celkově 17 kroků, které jsme v posledních dvou týdnech pro sociální služby udělali. Myslím si, že nejdůležitější je, abychom komunikovali, všem dávali jasné pokyny a monitorovali situaci. K dnešnímu ránu máme v České republice 11 zařízení sociálních služeb, kde je nákaza covidem. Ono se to každý den vyvíjí. Nicméně k dnešnímu ránu to bylo 11 zařízení, kde máme infikovaných 99 klientů a 60 zaměstnanců. Velmi dobře spolupracujeme s Ministerstvem zdravotnictví, jsme napojeni na jejich databáze. To znamená, že informaci o každé další nákaze máme v podstatě on-line. Takže 11 zařízení, 99 nakažených klientů a 60 zaměstnanců.

Všechny pokyny, co se týká sociálních služeb, tak Ministerstvo práce a sociálních věcí nově vyhotovuje ve dvou verzích. Ta jedna verze je stručná, srozumitelná, krátká. A ta druhá pro ty, kteří to potřebují velmi podrobně a technicky, tak je skutečně, řekněme, úřednická, do detailů, má většinou deset, patnáct, dvacet stránek. Takže každý pokyn, který připravujeme, je vystaven ve dvou verzích A4, pak podrobně je technicky, ať si každý vybere. Všechny věci, všechny pokyny, které Ministerstvo práce a sociálních věcí sděluje, jsou vyvěšeny na webu Ministerstva práce a sociálních věcí, rozesíláme je e-mailem každému poskytovateli, protože my máme databázi všech poskytovatelů. Zároveň je komunikujeme s Asociací poskytovatelů sociálních služeb, s odbory a samozřejmě s kraji, které za sociální služby za své prostředky zodpovídají. To znamená, využíváme skutečně všech kanálů.

Včera jsme s Ministerstvem zdravotnictví dokončili pokyny pro sociální služby v návaznosti na tzv. semafor. Opět vyhotoveno ve dvou verzích. Krátká a stručná a potom velmi podrobná. A smyslem je nemít žádná plošná opatření, ale reagovat na situaci v každém jednotlivém regionu. Já jsem včera požádala pana ministra zdravotnictví, abychom opět najeli na ten jarní, letní systém plošného testování zaměstnanců. Myslím si, že to je extrémně důležitá věc pro psychologickou pohodu zaměstnanců. Já jsem přes léto navštívila desítky zařízení. Lidé, kteří pracují v sociálních službách, často hovořili o tom, že když se třeba necítí, mají jenom drobné bolení hlavy, tak se jim velmi těžko chodí do práce, protože netuší, jestli například nejsou nakaženi a jestli neohrožují své klienty. Takže to plošné testování zaměstnanců na minimálně stejné úrovni jako v létě je podle mě v tuto chvíli klíčové a žádoucí.

Zároveň jsem poprosila o jasné plány pro očkování na chřipku v tuto chvíli. Víte, že očkovací čas pro chřipku je říjen, listopad tohoto roku. My jsme požádali Ministerstvo zdravotnictví o stanovisko, zda by to nemělo být pro tu nejzranitelnější skupinu obyvatel již například v září a jak postupovat, co se týká těch statisíců vlastně lidí, kteří patří do té nejzranitelnější skupiny obyvatelstva. Požádali jsme kraje na začátku tohoto týdne, aby si připravily krizové plány pro možný výpadek personálu. Opět ta případná chřipková epidemie nám může zkomplikovat situaci s ohledem na to, jak zajistit péči ve všech zařízeních sociálních služeb. A také jsem požádala pana ministra zdravotnictví, abychom se případně vrátili k té diskuzi, zda nedat krajům pokyn, jak zajistit krizová lůžka pro případ většího počtu infikovaných klientů. Víte, že během nouzového stavu jsme měli přidělený klíč 60 krizových lůžek na 100 tisíc obyvatel.

Zároveň si myslím, mnohá vlastně zařízení sociálních služeb to udělala, že bychom měli dát všem sociálním službám jasný pokyn, aby si vytvořily zásobu ochranných osobních pomůcek alespoň na měsíc, protože denně komunikuji s jednotlivými zařízeními, tak vím, že problém je často ve finančních prostředcích. Víte, že jsme vyhlásili výzvu na dofinancování provozu sociálních služeb v souvislosti s covidem. Ty peníze začínáme vyplácet. Je to klíčové zejména pro ta zařízení, kde je zřizovatelem nezisková organizace. A my přistoupíme v příštích dnech k vyhlášení další, druhé výzvy, tak aby skutečně ty zvýšené náklady spojené s koronakrizí nebránily tomu, aby všichni byli vybaveni, co se týká ochranných osobních pomůcek.

Protože se často jedná o tisíce nebo o stovky až tisíce služeb, tak jsme na začátku tohoto týdne také znovu obnovili na webu Ministerstva práce a sociálních věcí formulář, kde vlastně apelujeme na jednotlivé sociální služby, které nemají dostatek ochranných osobních pomůcek, aby nám to sdělily, a my případně pomůžeme s jejich zajištěním přes kraje. Na jaře tohoto roku to probíhalo tak, že pokud se to nepodařilo vyřešit do 24 hodin, tak jsem volala jednotlivým hejtmanům a prosila jsem je o součinnost.

Asi největší nebo nejdůležitější počin těch minulých měsíců v sociálních službách, tak jak jsem to vnímala z terénu, bylo to vyplacení rekordních odměn pro zaměstnance v sociálních službách za to, jak skvěle zvládli první vlnu koronakrize. Víte, že ty odměny se pohybovaly v řádu desetitisíců. Vyplatili jsme téměř 3 mld. korun. Já si myslím, že to velmi motivovalo všechny zaměstnance a pracovníky. Cítili se finančně, nejenom slovně oceněni za tu skvělou práci, kterou odvedli, a já jim za ní ještě jednou děkuji.

My jsme včera obnovili po několika měsících tu zvyklost, kterou jsme měli v době nouzového stavu, a to že každý týden... (Odmlka pro hluk.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já vám rozumím, paní ministryně. Požádám sněmovnu o klid. A jsem přesvědčen, protože paní ministryně je zatím poslední přihlášená do rozpravy, že ji necháte v důstojném prostředí její řeč dokončit. Děkuji, pokračujte.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. To znamená, že každý týden máme hodinovou videokonferenci se třiceti největšími aktéry v oblasti sociálních služeb. Nejsou to jen největší poskytovatelé, ale jsou to i zástupci odborů, krajů, zástupci samosprávy, to znamená obcí, zejména Svaz měst a obcí a Sdružení místních samospráv. Ale jsou to také zástupci proseniorských organizací. Tento způsob komunikace na týdenní bázi se nám velmi osvědčil, protože tam máme skutečně okamžitou zpětnou vazbu, co je ještě potřeba udělat, co chybí, co změnit, co zlepšit, nebo naopak co funguje velmi dobře. Takže jsme poprvé po několika týdnech měli tuto videokonferenci včera opět a ta zpětná vazba je dobrá.

Já se snažím také několikrát týdně buď navštěvovat jednotlivá zařízení sociálních služeb - teď vzhledem k tomu, v jaké jsem byla osobní situaci, sama jsem byla dobrovolně v izolaci, tak jsme pokračovali v té komunikaci s jednotlivými sociálními službami přes videokonference. To znamená, že nad rámec toho středečního formátu se třiceti největšími aktéry také několikrát týdně komunikuji se zaměstnanci nebo vedením jednotlivých sociálních služeb. Včera to byla Charita Uherský Brod. A také se nám to velmi osvědčilo, protože opravdu ta upřímná zpětná vazba, jaké mají jednotliví poskytovatelé problémy, co potřebují, co funguje, co nefunguje, je prostě neocenitelná.

My jsme také tento týden zavedli, protože víte, že sociálních služeb mámě několik tisíc, na Ministerstvu práce a sociálních věcí hotline, která je neustále vlastně funkční pro případné dotazy, dovysvětlení, zpětnou vazbu, tak aby skutečně všichni měli veškeré informace. Je to velmi důležité, je dobře využívaná. A opět nejlepší než například přes dlouhé e-maily vysvětlovat nějaké věci je udělat dvou-, tříminutový telefonát, a všem je jasné, jak mají postupovat.

Takže já bych to shrnula. Na denní bázi monitorujeme situaci v sociálních službách, velmi dobře se nám spolupracuje se statistikami Ministerstva zdravotnictví, komunikujeme. Všichni mají jasné pokyny, jak mají postupovat. A přes všechny možné kanály, vše se zasílá e-mailem, máme týdenní setkávání s hlavními stakeholdery, máme dobrou zpětnou vazbu z terénu, máme zřízenou hotline. A cokoliv Ministerstvo práce a sociálních věcí vydalo, tak je ve dvou verzích, v té podrobné a v té srozumitelné. A pak samozřejmě je to i vyvěšováno na web MPSV. A myslím si, že sociální služby jsou na celou tu situaci. Nechceme přistupovat k plošným opatřením, nechceme opakovat tu situaci z jara tohoto roku. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP