Úterý 15. září 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Petr Fiala)
2.
Návrh zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb.,
o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů,
a mění a zrušují další související právní předpisy
/sněmovní tisk 866/4/ - vrácený Senátem
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Informace o pozměňovacích návrzích máme rozdány do pošty. Vítám mezi námi pana senátora Vladislava Vilímce a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová. Paní ministryně, prosím máte slovo.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně zopakovala obsah návrhu zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, a zrušují další související právní předpisy, a následně se stručně vyjádřila k senátnímu pozměňovacímu návrhu, se kterým byl tento návrh vrácen zpět do Poslanecké sněmovny.
Návrh zákona spočívá ve zrušení daně z nabytí nemovitých věcí v navazujících úpravách zákona o dani z příjmů, v důsledku čehož dojde ke zjednodušení a zpřehlednění daňového systému. K faktickému zrušení daně z nabytí nemovitých věcí dojde podle přechodných ustanovení tohoto návrhu zákona zpětně k 31. březnu 2020. Z takto stanoveného rozhodného dne vyplývá následující: Daňové povinnosti, u kterých lhůta pro podání daňového přiznání uplynula v tento rozhodný den nebo později, zaniknou ze zákona.
Jedná se tedy o nabytí vlastnického práva k těm nemovitým věcem, u nichž provedení vkladu do katastru nemovitostí došlo v prosinci 2019 a později, nebo pokud nemovitá věc není evidována v katastru nemovitostí, k nabytí vlastnického práva došlo v prosinci 2019, později. V současné době je účinný takzvaný generální pardon ministra financí, takže poplatníci, kteří ze zrušení budou benefitovat, již dnes daň z nabytí nemovitých věcí nemuseli platit. Pokud ji však přesto zaplatili, bude jim vrácena standardním postupem pro vrácení vratitelného přeplatku.
Jako přínos zrušení daně z nabytí nemovitých věcí se předpokládá růst investic do nemovitých věcí z důvodu snížení pořizovacích nákladů, což povede k oživení trhu. Upozorňuji vás, že jsme dnes publikovali makroekonomickou predikci, a přestože jsme v bezprecedentní hospodářské krizi, tak investice do nemovitostí vzrostly o 6,5 %.
Ohledně změn zákona o daních z příjmů je třeba zmínit, že na základě pozměňovacího návrhu přijatého zde, na půdě Poslanecké sněmovny, se navrhuje zachování odpočtu úroků z úvěrů na zajištění bytové potřeby při současném snížení celkově uplatnitelné částky úroků z původních 300 tisíc na 150 tisíc korun ročně a navrhuje se prodloužení tzv. časového testu pro osvobození příjmů z prodeje nemovitých věcí nepořizovaných pro účely vlastního bydlení z dosavadních pěti na deset let.
Cílem tedy bylo vytvořit na trhu větší prostor pro pořizování vlastního bydlení, přispět k omezení spekulativního pořizování nemovitých věcí a tato změna se nedotkne osvobození příjmů z prodeje nemovitých věcí, ve kterých má prodávající bydliště, proto jsem říkala "které není k trvalému bydlení", nebo když poplatník takovou nemovitou věc nepořízenou pro účely vlastního bydlení prodá a koupí jinou nemovitou věc. Ještě připomínám, že prodloužený časový test se uplatní až na nemovité věci nabyté od 1. ledna 2021. Staré nemovité věci tak budou nadále osvobozeny podle původních podmínek.
Poslanecká sněmovna návrh zákona schválila 8. července 2020, Senát zákon následně vrátil s pozměňovacím návrhem, s nímž Ministerstvo financí souhlasí. Dovolte mi jej stručně představit.
Senátní pozměňovací návrh reaguje na pozměňovací návrh přijatý zde v Poslanecké sněmovně, který navrhoval zachování odpočtu úroků z hypoték, avšak změny zákona o daních z příjmů provedl ne zcela správně a komplexně. Pardon, ten ho provedl správně a komplexně - senátní. Obsahem jsou tedy legislativně technické úpravy zákona o daních z příjmů nezbytné pro zachování funkčního odpočtu úroků z úvěrů na zajištění bytové potřeby. Jedná se konkrétně o zachování právní úpravy umožňující prokazování nároku na odpočet, odstranění duplicitní definice bytové potřeby a úpravu přechodných ustanovení. Takže já bych vás chtěla požádat o podporu senátního návrhu.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji paní místopředsedkyni vlády a nyní prosím pana senátora Vladislava Vilímce, aby se ujal slova. Prosím, pane senátore.
Senátor Vladislav Vilímec: Vážený pane místopředsedo, vážená paní místopředsedkyně vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci, usnesením Senátu číslo 482 z 26. schůze konané dne 12. srpna 2020 Senát vrátil návrh zákona číslo senátního tisku 297, číslo sněmovního tisku 866, ve znění přijatých pozměňovacích návrhů, které jsou v příloze tohoto usnesení.
Senát se velmi podrobně zabýval zněním tohoto návrhu zákona - je docela komplikovaný, protože neřeší jenom to zrušení daně z nabytí nemovitých věcí - a jednoznačně podpořil dlouho diskutované zrušení té daně z nabytí nemovitých věcí, koneckonců tak zní i název toho zákona. A o nesmyslnosti daní spojených s převodem při nabytí nemovitých věcí bylo již popsáno mnoho, já se k tomu nechci vracet. Já to považuji za historickou chvíli, poněvadž v minulém volebním období i v tomto volebním období jak poslanci, Poslanecká sněmovna, tak Senát učinili několik pokusů ke zrušení této daně.
V případě této daně, ať už se dříve jmenovala daň z převodu nemovitostí, nebo aktuálně daň z nabytí nemovitých věcí, se vždycky jednalo fakticky o dvojí zdanění, kdy se již jednou zdanění příjmy ve spojení s prodejem nemovitostí daní podruhé. O tom se tady mluvilo již mnohokrát, navíc ta stávající koncepce, která byla prosazena od toho 1. ledna 2014, byla sice výhodnější pro správce daně, ale fakticky významně prodražovala pořízení nemovitých věcí, kdy si kupující po úhradě kupní ceny mnohdy ještě musel půjčit peníze na to, aby mohl uhradit daň z nabytí nemovitých věcí, a to v situaci, kdy žádný příjem neobdržel, a naopak musel platit za koupenou věc. V této souvislosti se mluvilo často o nemorálním přístupu státu.
Vládní koalice jak v minulém volebním období, tak i v tomto volebním období fakticky hájila tu daň jenom z důvodu fiskálního přínosu do státního rozpočtu, z žádného jiného důvodu ne. Současné krizové období paradoxně otevřelo cestu ke konečnému a neodvratnému zrušení této daně, což samozřejmě Senát přivítal, proto do samotné materie rušení daně z nemovitých věcí, poněvadž byla napsána precizně, nezasahoval.
Součástí tohoto sněmovního tisku byly ale ještě také i změny v zákoně o daních z příjmů. Já jsem si dal tu práci, paní ministryně to ví, a napočítal jsem, že se jedná o 160. novelu. Paní ministryně tvrdí dokonce více, ale já radši zůstanu u svých poctivých propočtů, 160. (nesroz.) novelu zákona o daních z příjmů. A samozřejmě v takovémto případě se ani nedivím, že z té Poslanecké sněmovny odešel do Senátu ne úplně dokonalý tvar novely zákona, protože původní koncepce, když pominu ten časový test, to prodloužení, do toho jsme taky nevstupovali, původní koncepce Ministerstva financí a vlády spočívala ve zrušení možnosti odpočítat úroky z hypoték, a to počínaje 1. lednem 2023, jestli se nemýlím. Ještě vlastně v roce 2022 ta koncepce počítala s tím, že by bylo možné u těch nově obstaraných smluv odečítat úroky z úvěrů až do souhrnné hodnoty 300 tisíc korun ročně.
Já to považuji, a vím, že kolem toho byla velká debata. Paní ministryně i v Senátu a i v Poslanecké sněmovně při projednávání tohoto návrhu argumentovala tím, že fakticky v případě zrušení daně z nabytí nemovitých věcí získá kupující peníze hned, nikoliv až za více let odpočty úroků z poskytnutého úvěru. Ale tady je třeba uvést na konto této poutavé a vynalézavé argumentace, že přece součástí toho úvěru na hypotéky není jenom pořízení nemovitých věcí, ale taky třeba údržba bytů, tak jak je to popsáno ve stávajícím § 15 odst. 3 a nově v § 4b, protože dokonce došlo jakoby i k určité systematizaci některých paragrafů, takže já osobně vítám a přivítal jsem a myslím, že přivítal i Senát, že byl podán návrh, kompromisní návrh, který usnadnil cestu k bezproblémovému dokončení legislativního procesu, a to i s tím, že nebyl úplně provázán do celkové koncepce návrhů, které předložila vláda a paní ministryně.
Upřímně řečeno, při znalosti metody práce Poslanecké sněmovny se podívejte, a víte to dobře - máte dnes, nebo alespoň bylo navrženo na 494 bodů. I kdyby tady seděli géniové, tak v některých případech prostě je evidentní, že není čas na to, aby se některé věci provázaly úplně kompletně do tak složitých zákonů, jako je zákon o daních z příjmů. Takže bez ohledu na to, že ten zákon, nebo ten návrh, který předložil pan poslanec Vojtěch Munzar, nebyl bezvadný, určitě, tak usnadnil cestu k dalšímu legislativnímu procesu.
Senát měl dvě možnosti. Jednu zavrhl, aby rezignoval na to, že ten návrh není dokonalý a že mnohá ustanovení jsou neaplikovatelná, a počkal, nebo akceptoval to, že se bude čekat na nějakou 161. novelu. Myslím, že takhle se nedá pracovat. Proto Senát nakonec i ve shodě s Ministerstvem financí přistoupil k opravě výsledného znění. Podotýkám, že to nebyla jednoduchá práce. Paní ministryně to ví, protože jsme spolu o tom debatovali. A vážím si, že naše senátní legislativa za spolupráce legislativy Ministerstva financí se po pěti hodinách poměrně intenzivního jednání nakonec dohodla. Proto říkám, že to není vůbec triviální věc. A vůbec tím nechci kritizovat návrh, který vyšel z Poslanecké sněmovny. Senát pak následně na plénu velkou většinou hlasů senátorů, myslím, že pouze dva senátoři se zdrželi při hlasování o pozměňovacím návrhu, a pak v hlasování o vrácení toho zákona hlasovalo 70 z 71 přítomných senátorů. Takže je evidentní, že to mělo velkou podporu, a i podporu Ministerstva financí.
Abych to úplně osvětlil, (nesrozumitelné) debaty, jak to vlastně je s odpočtem těch úroků z hypoték, tak senátní koncepce v logice toho pozměňovacího návrhu počítá s tím, že pokud se dnes ten návrh schválí, tak ještě, pokud budou obstarány nebo uzavřeny smlouvy o hypotečním úvěru na bytové potřeby v letošním roce, tak je možno uplatnit odpočet úroků ze základu daně až do 300 tisíc korun. A pokud budou uzavřeny nebo obstarány tyto smlouvy od 1. ledna 2021, tak to bude do stanovené hodnoty 150 tisíc. Říkám to, aby to bylo jasné, protože jsem dostával i nějaké dotazy, jak to vlastně tedy je. Takže to je podstata návrhu Senátu.
Poslední věc - a ne že bych chtěl propagovat sebe sama, nemyslím osobně, ale Senát, ale musím to učinit. Často se vede taková iracionální debata o smysluplnosti Senátu. Každý ví, kdo ty poznámky občas pronáší. A já musím říci, že příběh tohoto zákona snad nejlépe ilustruje důležitost Senátu, protože není snad krystaličtějšího a lepšího příkladu. Senát v tomto se zachoval jako strážce určité legislativní činnosti, garant elementární proveditelnosti a aplikace těch ustanovení zákona, která přišla z Poslanecké sněmovny. Takže bych vás chtěl, vážené poslankyně a poslanci, požádat, a to i v souladu s předkladatelem, paní ministryní financí, o schválení těch pozměňovacích návrhů, resp. návrhu zákona ve znění pozměňovacích návrhů přijatých v Senátu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane senátore. A ptám se zpravodaje garančního výboru, což byl rozpočtový výbor, zda se chce vyjádřit k předloženým návrhům - byl to pan poslanec Rais. Nechce se vyjádřit. Tedy otevírám rozpravu. Do rozpravy není nikdo přihlášen. Hlásí se, prosím, někdo do rozpravy? Do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Zájem o závěrečná slova? Není.
Tedy přistoupíme k hlasování. Podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny k přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy, sněmovní tisk 866/4, ve znění schváleném Senátem, sněmovní tisk 866/5." Než přistoupíme k hlasování, tak vás na žádost všechny odhlásím, přihlaste se prosím znovu svými kartami. Na hlasování jsme nyní připraveni.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 27, přihlášeno 93 poslanců, pro 91, proti nikdo. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem přijali.
Děkuji paní místopředsedkyni vlády, děkuji panu senátorovi a končím projednávání tohoto bodu.
Nyní přistoupíme k projednávání bodu
Aktualizováno 27. 10. 2020 v 12:32.