(14.50 hodin)
(pokračuje Vácha)
Takže ten pozměňovací návrh nepodpoříme, ale samozřejmě podpoříme jakékoli doprovodné usnesení, které vyzve ministerstvo, aby připravilo ty materiály, případně nějaký manuál, jak distančně vyučovat. Protože když se dnes podíváte na web ministerstva, já jsem se na to díval, tak jsem měl pocit, že kdybych byl učitel, tak se asi podle toho nebudu schopen nějak smysluplně zařídit a asi bych se zařídil podle toho, jak mi poradí ředitel, což si myslím, že je asi ta správná cesta, protože podle mě bychom měli dát těm ředitelům pravomoci a důvěru k tomu, aby tu distanční výuku připravili podle nejlepšího vědomí a svědomí.
To je za TOP 09 vše. Návrh zákona podpoříme. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Mám tady ještě jednu faktickou poznámku, vystoupí poslanec Marek Výborný, zatím poslední žádost o vystoupení v obecné rozpravě. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Dovolím si jenom krátce zareagovat. Ono se to tady opakovaně objevuje. Mluví se o manuálech, ale nezmiňuje se také to, že všichni ředitelé dostali tento materiál, který je z České školní inspekce, a ten já považuji za velmi kvalitně zpracovaný. Tam mají ředitelé konkrétní doporučení, jakým způsobem de facto zapracovat do způsobu vzdělávání ve školním roce 2020/2021 tu zkušenost a to, čím si školy, žáci i ředitelé prošli v druhém pololetí minulého školního roku. Čili to si myslím, že je velmi důležité, když se o těch manuálech mluví.
Samozřejmě ten manuál - a já za to děkuji Ministerstvu školství, že je na světě - je dobře strukturován, to určitě ano, srozumitelně napsán. Mně trochu mrzí to, že jsou tam některá opatření, která se tam zjevně propašovala ze strany Ministerstva zdravotnictví a hygieniků a kterým podle mého názoru všichni příčetní na Ministerstvu školství včetně pana ministra nemůžou věřit, nebo respektive vědí už dnes, že ty věci, které tam jsou, jsou nerealizovatelné. Žádná školní družina v České republice nemůže být homogenní. Nebo ukažte mi, jestli existuje nějaká školní družina, kde by bylo možno udržet homogenitu v tom stoprocentním slova smyslu. Podle mě to nejde. Čili to jsou věci, které by bylo dobré tam nedávat, protože dávat doporučení, o kterých dopředu vím, že jsou nerealizovatelná, je podle mě špatně a způsobí to ten největší chaos. Ale to jsou už ty detaily, které můžeme řešit.
Já bych se také chtěl připojit k té prosbě, aby na ten zákon, bude-li schválen, následovala prováděcí vyhláška, která školám vytvoří rukavodič pro případ toho, že by muselo někde, doufám, že k tomu nedojde, nebo když už, tak velmi lokálně, dojít na tu distanční formu vzdělávání. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy se rozhlédnu po sále, zdali má ještě někdo zájem vystoupit v obecné rozpravě. Nikoho... Závěrečná slova ještě budou. Ale vy máte zájem ještě v obecné rozpravě? A pan ministr také v obecné rozpravě? Takže ještě v obecné rozpravě. A pane ministře, vy také v obecné rozpravě. Asi ano.
Poslanec Ivo Pojezný: Opravdu, pane předsedající, velmi krátce. Chtěl bych poděkovat všem za tu širokou diskusi, která tady byla. Akorát mě trošičku mrzí, že po té velmi široké diskusi, která se příliš netýkala tohoto zákona, tak bereme ta vystoupení kolegů poslanců spíš jako takovou exhibici. Možná kdybychom šli ještě o půl krůčku dál, tak bychom chtěli po panu ministrovi a po Ministerstvu školství manuál - mimochodem manuály tady nejsou zapracovány do té novely zákona - který by měl určovat, jak doprovázejí z tanečních chlapci své dívky a jak používají některé ochranné pomůcky, například roušky, rukavice a gely. Tady mám na mysli samozřejmě gely na dezinfekci rukou.
Myslíme si, že pedagogická veřejnost na tento zákon čekala nějakou dobu. Neříkáme, že není pozdě. Je v pravou chvíli, protože nezačal školní rok, ale pro nás bude podstatné, aby v současnosti existovalo finanční zabezpečení regionálního školství na pořízení technického vybavení škol, tak aby učitelé na školách byli schopni realizovat online výuku již od začátku školního roku 2020/2021. Nakonec i proto návrh KSČM na povýšení regionálního školství (nesrozumitelné) bylo 300 milionů korun a předpokládám, že bude navýšení i z Ministerstva školství tak, aby v regionálním školství tyto finanční prostředky byly.
Proto můžu za náš klub říci, že my podpoříme vládní návrh. Nebudeme podporovat ani návrh pana kolegy Martina Baxy, ani pana kolegy Lukáše... Bartoně, omlouvám se, z toho důvodu, že se s nimi neztotožňujeme. Nemyslíme si, že je dobré, aby tento obecný zákon platil pouze rok, a myslíme si, že pokud dojde k lokálním problémům, například jenom v části Severomoravského, Jihomoravského či jiného kraje, na zavedení distanční výuky, tak si myslíme, že o termínech maturit či o termínech přijímacích řízení nemusí rozhodovat Poslanecká sněmovna, ale máme na to Ministerstvo školství. A v tomto panu ministrovi věříme.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: A teď se jenom zeptám. Paní poslankyně, vy jste původně byla na faktickou, ale odmázla jste se mi. Takže vy nechcete faktickou? Tak tím pádem jste druhá, protože s přednostním právem jde pan ministr. Před vámi. Kdyby na faktickou, tak první, ale teď jste... Tak pane ministře, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji za slovo. V předchozí debatě v obecné rozpravě tady padla řada podnětů, na které bych rád reagoval ve vztahu jednak k pozměňovacím návrhům. Samozřejmě že řada těch věcí, tak jak je školství komplexní problematikou, se netýkala předkládaného zákona, ale věcí souvisejících tu blíže, tu vzdáleněji s touto problematikou. Přesto. Začnu odzadu.
Chtěl bych pogratulovat poslanci Výbornému k tomu, že dolistoval manuálem a materiály Ministerstva školství, které odešly ředitelům, až na konec, protože tam je ta zpráva České školní inspekce. Takže jsem velmi rád, že jsme poslali jeden ucelený materiál včetně toho, jakou optikou se na to bude dívat Česká školní inspekce. Je to materiál komplexní, jsou tam samozřejmě opatření, která školy mají využívat, a jsou tam i doporučení pro vzdělávání na dálku, to je ten oslí můstek na tento zákon, který předkládáme.
Tím navazuji na poslance Váchu. Možná na stránkách Ministerstva školství, na těch, kde jsou všechny metodiky, zákony, je to nepřehledné. Ale to podstatné, co jsme rozběhli během covidové krize a co funguje, tak je web nadalku.msmt.cz, kde právě byla pravidla online vzdělávání a další odkazy i na ty online nástroje i metodiky i vzdělávací materiály, které jsou využitelné. Dále hodláme s tím obsahem pracovat. A v podstatě bychom velmi rádi, aby tento způsob podpory učitelům ze strany centrální úrovně, tedy Ministerstva školství, dále pokračoval i s využitím evropských projektů.
K poslanci Klausovi. Ano, samozřejmě že chápu tu legislativní úspornost, kterou vyznáváte, ale v tomto případě covidová krize jasně ukázala, že v té přetržce to zákon nepostihoval. Ostatně to, že dnes stojím před vámi, není jen to, že si uvědomujeme, a já jsem to avizoval, tu absenci legislativní úpravy v této oblasti. Na druhou stranu někteří ředitelé říkali: Je problém, nemůžeme donutit ty žáky, aby se distančně vzdělávali. A navíc jsou tu dvě usnesení Sněmovny, která nás k tomu vyzývají. Tedy když už dnes stojím před vámi, abych naplnil mimo jiné usnesení vás jako Poslanecké sněmovny, na kterém jste se shodli a schválili jste ho, tak nevím, proč bych se měl stydět za to, že to předkládám. Myslím si, že to je namístě, není to zaplevelení legislativy, je to návrh úsporný a řeší opravdu jenom ty tři situace, které jsem popsal. To znamená, nezapleveluje legislativu žádným balastem.
Co se týká plánu - poslankyně Hyťhová se ptala na plán omlouvání. Velmi jednoduše. Pokud dáváme na roveň prezenční a distanční vzdělávání, je vcelku logické, že tam běží podobný režim. Říkal jsem to ráno na výboru, zopakuji to i na plénu. V případě, že by škola neposkytovala to distanční vzdělávání, je zde institut zmiňované České školní inspekce, která se podívá, jak k tomu ta škola přistupuje. Stejně tak na druhé straně, pokud jsou stanoveny podmínky a nejsou nikoliv z objektivních překážek, ale z nějakých jiných důvodů ze strany rodiny naplňovány, tak ano, je namístě to řešit standardně tak, jako když se dítě vyhýbá prezenčnímu vzdělávání. Pozor, v tuto chvíli se bavíme skutečně o desetidenních, čtrnáctidenních karanténních opatřeních, nikoliv o tom plošném vypnutí, ke kterému došlo na jaře tohoto roku, což je, pevně doufám, dobrá zpráva.***