(11.30 hodin)
(pokračuje Feri)
Již na jednání s panem ministrem vnitra jsem upozorňoval na to, že je možné, že právě tato varianta bude zcela nejvyužívanější, protože je to velmi pohodlné. Zavoláte na krajský úřad, objednáte se, řeknete: podívejte se, já jsem v nařízené karanténně, chci, aby za mnou někdo přišel. A mohou to být tisíce lidí, kteří budou muset být obslouženi. Pan náměstek Mlsna tehdy říkal, že Ministerstvo vnitra je schopno zajistit koordinaci, je schopno zajistit přeskupení těch mobilních volebních komisí, aby každý mohl své aktivní volební právo realizovat.
A já bych chtěl požádat pana ministra vnitra, zdali by nás mohl průběžně informovat o tom, za prvé, jaké jsou počty lidí, kterých se to bude týkat, protože na jednání zcela otevřeně zaznělo: my to nevíme, my nevíme, kolik lidí bude moci podle tohoto zákona volit, protože Ministerstvo zdravotnictví s námi ne úplně čile komunikuje. To už věřím, že se podařilo odstranit. A zároveň že nás bude informovat o připravenosti a o dostatku ochranných pomůcek a všech souvisejících záležitostech, protože myslím, že právě tato varianta bude nejvyužívanější a je pro občany naprosto nejpohodlnější. Jsou tu poslanci z celé České republiky a jistě někteří z vás, když zmíním nějaké okresy, třeba Jesenicko nebo Šumava, to jsou okresy, které jsou velmi velké, kde je poměrně rozptýlené osídlení a kde může být velký problém dostat se byť k jednomu voliči do vzdálené obce, kterému by ale právo volit nemělo být za žádných okolností upřeno.
Již zde byl vzpomenut zákon o správě voleb. Zákon o správě voleb byla taková úlitba opozici, která se tu snažila dlouhá léta dovolat se korespondenční volby. Korespondenční volba je funkční model, v zahraničí funkční model. Ten, kdo ji odmítá, tak se samozřejmě může dopustit nějakého cherry pickingu a říci: podívejte se, tady nastal nějaký problém. Ale i v rámci normálně klasických voleb ty problémy nastávají také. Ale ty země se korespondenční volby obecně spíš nevzdávají. Teď je to velmi řešené téma v rámci Spojených států amerických a je to také velké politické téma, ale my jsme udělali kompromis. My jsme řekli dobrá, tak není-li tu politická podpora pro obecnou korespondenční volbu, to znamená, aby každý, kdokoliv z nás, ať už v Česku, nebo v zahraničí, mohl volit korespondenčně, tak pojďme udělat ústupek, pojďme to umožnit aspoň těm, kteří žijí v zahraničí. Velmi často jsou právě lidé, kteří žijí v zahraničí a organizují se například v krajanských spolcích, právě ti, kteří projevují o dění v České republice mimořádný zájem, a často větší než někteří občané, kteří žijí u nás. To je ten zájem o běh věcí veřejných, o to, jaká Česká republika bude.
Zaznamenal jsem v rámci Poslanecké sněmovny názor, že ten, kdo žije v zahraničí, tak nemá mít právo volit, tak by mu to právo mělo být upřeno, protože se ho to bezprostředně netýká. Ale to si myslím, že je chybný postoj. Má-li někdo občanství, zajímá ho jistě osud jeho země, může se sem někdy vrátit, mohou se sem vrátit někdy jeho děti. A právě ten zákon o správě voleb by toto měl umožnit, ale leží před jednáním vlády. Včera jsem se na jednání ústavně-právního výboru zeptal pana náměstka - a kdy to bude? A on říká, je to politické rozhodnutí. To je vpravdě politická odpověď, tak sakra, každé rozhodnutí, které tady děláme, každá rozhodnutí, která se dělají v rámci ministerstva, v rámci vlády, jsou rozhodnutí politická, tak pojďme to politické rozhodnutí udělat. A já věřím, že se podaří vyzvat pana ministra, resp. vládu, aby zákon o správě voleb prošel. Je to priorita, a když ho přijmeme, vyhneme se situaci, že se tu budeme muset akutně scházet, budeme tu na koleně psát nějaký návrh zákona, který nemusí být dokonalý a v takové kvalitě, a umožníme lidem, kteří mají právo volit, aby se těch voleb mohli zúčastnit.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Dále v rozpravě vystoupí pan poslanec Stanislav Grospič, připraví se pan poslanec Václav Klaus. Prosím, máte slovo.
Poslanec Stanislav Grospič: Děkuji, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych se za klub Komunistické strany Čech a Moravy i za sebe také krátce vyjádřil k předloženému návrhu zákona.
My vnímáme a i sám za sebe také vnímám pozitivně, že se tady objevila snaha ze strany Ministerstva vnitra řešit otázku účasti na volbách a výkonu volebního práva jako jednoho z nejzákladnějších práv zakotvených v našem ústavním pořádku pro osoby, které by byly postiženy karanténou, to znamená, vlastně na základě teď onemocnění COVID-19 by jim nebylo umožněno nebo podle výkladu by jim neumožňoval stávající volební zákon výkon volebního práva, protože by je dával do té kategorie i ostatních nemocných z hlediska nakažlivých onemocnění, například těch, kteří mají tuberkulózu, žloutenku či jiné onemocnění.
Trošku v té souvislosti také musím říci, že jsem rád, že nakonec bylo upuštěno od jednoho z návrhů, který se v těch pracovních podobách objevoval, to znamená hlasování v zastoupení, protože tam si myslím, že přes snahu zabezpečit identitu dvou osob - zmocněnce a zmocnitele - byla řada otázek nejasných, bylo by to technicky velice složité, ale nakonec by nebyl dohledatelný nijak a průkazně dokazatelný projev vůle zmocnitele vůči zmocněnci a mohlo by to vést k řadě sporů a napadání potom volebních výsledků. To si myslím, že ano.
Co však považuji za vážné z hlediska současného návrhu zákona, který máme pod sněmovním tiskem 971. Myslím si, že je potřeba za prvé si uvědomit, že se s tím trošku otevírá Pandořina skříňka v podobě dvojkolejnosti voleb upravovaných pro jeden orgán - krajské zastupitelstvo, nebo i pro druhý - Senát coby jednu z komor Parlamentu České republiky dvěma právními předpisy. Platí obecný zákon a platí zde speciální zákon, který se týká určité části, skupiny občanů. To je potřeba vnímat jako věc vysoce mimořádnou, která možná technicky zabezpečuje určité kategorii občanů, kteří by jinak spadli do té oblasti karantény a nemohli by vykonávat své volební právo, ale na druhou stranu by neměl být precedentem pro přístup k budoucím situacím v České republice a zavdávat k tomu, že bychom zde měli propříště vždycky zákony obecné a potom souběžně spuštěný nějaký volební zákon univerzální, který by říkal, jak se má postupovat v dobách pandemií či v jiných krizových situacích.
Takže tady bych před tímto varoval a také bych se přikláněl k tomu, aby se otevřela debata na téma diskuzí o tom, jak naplnit volební zákon pro volby, které nás budou čekat v průběhu příštího roku, dostatečně s předstihem, abychom v této souvislosti tedy pamatovali i na tuto zkušenost, která určitě byla nečekaná, a řada jiných evropských států na to rovněž reagovala velice různě, každý určitě podle svého svědomí s úmyslem obsáhnout a zabezpečit volební právo, ale víme, že například v Polsku také volby nebyly stále jednoduché a vede se řada soudních sporů ohledně naplnění volebního práva tam. Takže doufám jen, že se přijetím tohoto zákona vyvarujeme těchto situací.
Já bych v té souvislosti také chtěl říci, že do určité míry vítám ty tři pozměňovací návrhy, které tady zatím zazněly a budou načítány, resp. jsou, protože ony vlastně dávají trošku odpověď na to, že vyčleňujeme jednu skupinu osob z oblasti karantény, a tato skupina osob by právě mohla být skupinou, která na jedné straně sice půjde vykonávat své volební právo, ale na druhé straně by mohla být za tento výkon volebního práva postižena. Takže v této souvislosti si myslím, že jsou to návrhy, které trošičku možná zmírňují tu otázku, která tady visí z hlediska výkladu a stálé realizace tohoto zákona.
Komunistická strana Čech a Moravy tento zákon podpoří, i když si myslíme, že se spíš mělo jít cestou možná zákona o ohrožení veřejného zdraví či cestou jinou, protože ona dvojkolejnost není nejšťastnější, a tím, že se nevstupuje už do výkonu aktivního volebního práva a nevstupuje se výrazně ani do restrikcí, spíš se jde opačnou cestou pasivního volebního práva, tak z tohoto pohledu tedy návrh tohoto zákona podpoříme. ***