Středa 19. srpna 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

1.
Vládní návrh zákona o zvláštních způsobech hlasování
ve volbách do zastupitelstev krajů a do Senátu v roce 2020
/sněmovní tisk 971/ - zkrácené jednání

Měli bychom posoudit podle § 99 odst. 5, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného zákona ve zkráceném jednání. Otevírám rozpravu. (Hovor mimo mikrofon.) Ke zkrácenému jednání, nebo k bodu? Ke zkrácenému jednání se tedy nikdo nehlásí. Já se omlouvám, je tady nesmírný hluk. A otevřel jsem rozpravu, zda trvá stav legislativní nouze pro tisk 971. Opravdu se nikdo nehlásí, rozpravu končím.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona o zvláštních způsobech hlasování ve volbách do zastupitelstev krajů a do Senátu v roce 2020, sněmovní tisk 971, ve zkráceném jednání.

Zahájil jsem hlasování číslo 8 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování číslo 8 z přítomných 140 pro 120, proti nikdo. Návrh usnesení byl schválen.

 

Mohu tedy otevřít tento vládní návrh zákona o zvláštních způsobech hlasování ve volbách do zastupitelstev krajů a do Senátu v roce 2020, sněmovní tisk 971. Předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček, který už je u stolku zpravodajů. Děkuji také Marku Výbornému, který je zpravodajem pro tento tisk, že zaujal místo u stolku zpravodajů. Pane místopředsedo vlády, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, kolegyně, kolegové, dovolte mi stručně představit návrh zákona o zvláštních způsobech hlasování ve volbách do zastupitelstev krajů a do Senátu v roce 2020. Jak už víte, podle současně platných volebních zákonů je karanténa jako jedno z opatření, které vede k omezení osobní svobody z důvodů ochrany zdraví lidu překážkou práva volit. Osoby v karanténě tedy nejsou oprávněny hlasovat. Nicméně dosavadní volební zákony nepočítaly s pandemickou situací, která nastala v souvislosti se šířením nemoci COVID-19.

Předkládaný návrh zákona má umožnit hlasovat v podzimních volbách do zastupitelstev krajů a do Senátu osobám s nařízenou karanténou nebo izolací z důvodu veřejného zdraví před nemocí covid. Oprávnění voliči s nařízenou karanténou nebo izolací budou moci využít pouze zvláštní způsoby hlasování, a to buď hlasování u volebního stanoviště, takzvaný volební drive-in, hlasování při pobytovém zařízení, které bylo uzavřeno, a hlasování do zvláštní volební schránky. Těmito zvláštními způsoby hlasování se umožní oprávněným voličům hlasovat rovněž v místním, popřípadě krajském referendu, bude-li se konat v souběhu s volbami do zastupitelstev krajů nebo do Senátu.

S ohledem na mimořádnost situace, nutnost rychlého řešení a skutečnost, že jsou zásadním způsobem ohrožena základní práva a svobody občanů, v tomto případě aktivní volební právo významného počtu voličů, vyhlásil předseda Sněmovny na žádost vlády pro projednání návrhu zákona stav legislativní nouze a současně rozhodl, že bude projednán ve zkráceném jednání. Nabytí účinnosti zákona se s ohledem na nutnost rychlého řešení navrhuje dnem vyhlášení ve Sbírce zákonů, což umožňuje právě skutečnost, že je návrh zákona projednáván ve stavu legislativní nouze.

Já bych chtěl z tohoto místa poděkovat všem zástupcům politických stran za to, jak konstruktivně přistoupili k řešení tohoto problému a jak aktivně se účastnili těch několika kulatých stolů, které jsme vedli na Ministerstvu vnitra, jejichž výsledkem je právě tento návrh zákona. A já věřím, že hladce projde Poslaneckou sněmovnou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru vnitra Janu Hamáčkovi. Ústavně-právní výbor, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 971/1. Nyní požádám, aby se slova ujal zpravodaj ústavně-právního výboru pan poslanec Marek Výborný a informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňující návrhy odůvodnil. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane premiére, vážený pane vicepremiére, vládo, kolegyně, kolegové, několik svých poznámek potom si ponechám na obecnou rozpravu. Teď skutečně pouze v roli zpravodaje ústavně-právního výboru chci sdělit, že sněmovní tisk 971 byl po projednání vládou 17. srpna doručen ústavně-právnímu výboru, který ho projednal na své 66. schůzi dne 18. srpna roku 2020 a přijal k němu toto usnesení: Ústavně-právní výbor navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby o návrhu zákona se konala obecná rozprava. Dále, za druhé, navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona. Dále, za třetí, navrhuje, aby Poslanecké sněmovna Parlamentu své jednání ukončila nejpozději do 24. hodin dne 19. srpna roku 2020. A za čtvrté doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila.

Ústavně-právní výbor projednal návrh zákona ve znění schváleném vládou ČR. V současné době jsou v systému načteny tři pozměňovací návrhy pana místopředsedy Pikala, který včera byl na jednání ústavně-právního výboru přítomen. Koncept těch tří pozměňovacích návrhů tam představil. Nicméně vzhledem k tomu, že jsme byli v časovém presu a ty pozměňovací návrhy logicky vzhledem k projednávání ve stavu legislativní nouze jsme dostali na stůl až při jednání ústavně-právního výboru, tak se k těmto pozměňovacím návrhům ústavně-právní výbor nevyjadřoval.

Čili tolik zpravodajská zpráva za ústavně-právní výbor. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Nyní rozhodneme, zda povedeme obecnou rozpravu, a to hlasováním číslo 9, protože bylo navrženo usnesením, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro to, abychom vedli i obecnou rozpravu. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 9. Z přítomných 137 pro 82, proti nikdo. Rozhodnutí padlo, to znamená, že povedeme jak obecnou, tak podrobnou rozpravu.

 

Nyní tedy otevírám rozpravu, ve které mám nejdříve čtyři přednostní práva včetně práv za poslanecké kluby, to znamená pan kolega Kubíček, místopředseda Okamura, místopředseda Pikal, poslankyně Černochová, která vystoupí se stanoviskem klubu ODS. Nyní tedy poslanec Kubíček. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolím si navrhnout zkrácení lhůty pro vystoupení jednotlivých poslanců v obecné i podrobné rozpravě na pět minut. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Jde o procedurální návrh, o kterém rozhodneme v hlasování číslo 10, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 10. Z přítomných 136 pro 76, proti 15. Návrh byl přijat.

 

Nyní tedy pan místopředseda Tomio Okamura, připraví se místopředseda Pikal. Máte slovo, pane místopředsedo.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, jsem rád, že po prvních protiústavních nápadech a úvahách ministra vnitra Hamáčka z ČSSD, že lidé v karanténě volit v říjnových volbách nebudou, se vláda vzpamatovala a na základě kritiky a věcných návrhů i od SPD se občané budou moci voleb zúčastnit. SPD od začátku prosazovalo, aby se volební právo občanům neomezovalo, a naopak, aby stát a ministerstvo vymyslely ve spolupráci s odborníky takové varianty, aby se maximum lidí, kteří se chtějí zúčastnit, účastnit mohlo, i kdyby byli v karanténě. Takže jsme rádi, že se nám to podařilo toto vládě vysvětlit a změnit ty původní názory, které pan ministr Hamáček měl.

Teď tady máme na stole zákon, který v podstatě přináší změnu v tom, že v krajích budou speciální karanténní volební komise, které vyberou hlasovací lístky na nákazou ohrožených místech a od lidí v karanténě. Ta asi hlavní revoluce se koná v možnosti volit z motorového vozidla. My jako hnutí SPD jsme jednoznačně během té diskuse odmítli návrh hlasovat prostřednictvím zmocněnce, protože volební právo je přímé a nepřenosné. A pochopitelně není žádná přímá záruka, že kdyby někdo někoho zmocnil, že ten zmocněnec bude skutečně hlasovat v souladu s tím přáním zmocnitele. Také jsme odmítli možnost korespondenčního hlasování, protože zde může docházet k manipulaci s volebními lístky, viz například poslední prezidentské volby v Rakousku, kde dokonce musely být anulovány a opakovány právě kvůli problémům s korespondenční volbou.

Poslanci SPD návrh tohoto zákona podpoří, protože tam byly zapracovány i tyto naše připomínky. Podpoříme to i včetně návrhu pro zvýšení odměn členům okrskových volebních komisí o 500 korun.

Je to sice trochu z jiného soudku, ale v souvislosti s volbami musím zmínit, že tady už tři roky leží návrh zákona SPD o referendu. Nikomu z ostatních stran se do toho nechce. Přitom přímá demokracie ve formě referend funguje po celé planetě včetně USA, kde se hlasuje v jednotlivých státech jak o odvolávání politiků, tak třeba i o výši daní. A studie ukazují, že státy USA, které mají vyšší míru přímé demokracie, mají jak vyšší míru spokojenosti obyvatel, tak i vyšší efektivitu státní správy. A samozřejmě v Evropské unii zákon o referendu nemají jen dvě země: Je to Kypr a Česká republika. Ale naši politici, a hlavně ti probruselští, se tu budou tvářit, že referendum je něco, co k nám nepatří, a je to jen nějaký švýcarský experiment, který tady navrhuje v uvozovkách populista Okamura. Ne, naopak. Jsme v Unii velká nedemokratická výjimka z evropského standardu. A je tristní, že nás, co prosazujeme demokracii a referendum, označují pseudodemokraté za nedemokraty, přičemž právě tyto české probruselské politické a novinářské elity brání ve skutečnosti zavedení demokracie nejvíce.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi Okamurovi. Nyní pan místopředseda Pikal. Připraví se paní kolegyně Černochová. Pane místopředsedo, ještě okamžik. S faktickou poznámkou se přihlásil místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček. Máte slovo, pane místopředsedo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček: Děkuji. Nebudu zdržovat. Já jsem na začátek poděkoval všem těm, kteří se podíleli na vzniku tohoto zákona, nicméně musím se ohradit vůči slovům kolegy Okamury o nějakých mých protiústavních záměrech. Chci panu kolegovi říct, že ten volební zákon, jak o volbách do zastupitelstev krajů, tak do Senátu, tu možnost vyloučit z voleb někoho, kdo je v izolaci, v sobě má od začátku za celou dobu platnosti. A proběhly několikeré volby podle tohoto zákona. Nikdo je nenapadl. A nenapadl je z logických důvodů, protože i po přijetí tohoto zákona budou případy, kdy nebude umožněno některým občanům volit, protože prostě mají nemoc, která je vysoce nakažlivá. Může to být tuberkulóza, může to být žloutenka. A to je důvod, proč zákonodárce toto do toho zákona vložil. A určitě nebyl zákonodárce veden jakýmikoliv protiústavními motivy, ale řídil se snahou o ochranu obyvatelstva.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní faktická poznámka pana místopředsedy Okamury. Máte slovo.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Dámy a pánové, já bych jenom zareagoval na pana ministra. Ano, máte pravdu, že to v tom zákoně je. Tady byl ovšem rozdíl v tom, že to se týkalo, když bylo něco lokálního, takže to je pro tyhle ty případy. Tady ta vládní opatření jsou plošná, takže tady už by to skutečně zahýbalo úplně definitivně volebním výsledkem, zvláště i při té nižší volební účasti. Proto mě zarazily ty vaše původní výroky, kdy jste uvažoval o odložení voleb, nebo že by se lidé nemohli zúčastnit voleb, což ale v případě těch současných vládních opatření by byla dost masová záležitost. Takže to nám připadalo špatně, že místo abyste v dané chvíli přemýšlel o tom, jak umožnit lidem volit a vymyslel to, v uvozovkách, na ministerstvu, tak jste uvažoval o tom, jak spíše aby občané nemohli volit, a přišel jste s tou variantou.

Nicméně abych byl konstruktivní, taky vám chci poděkovat za to, že jsme se jako zástupci politických stran u toho stolu finálně sešli, že ta debata byla skutečně ve finále konstruktivní, že jsme tam našli velice rychle kompromis, to musím zdůraznit, že ta komunikace byla velmi rychlá a byla myslím i vstřícná a dobrá, a že tady máme konsenzuální návrh. Takže to bych chtěl určitě říci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji také za dodržení času k faktické poznámce. A nyní tedy pan místopředseda Pikal, připraví se kolegyně Černochová. Máte slovo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za slovo, pane předsedající. Nejdříve se částečně vyjádřím k té diskusi, která tady již probíhá. Je skutečně pravdou, že původní vystoupení směřovala k nějakému širokému omezení volebního práva. A je také pravdou, že omezení volebního práva z důvodu ochrany života a zdraví je běžně předpokládáno. Nicméně to se většinou týká jednotlivců. Nyní jsme v situaci, kdy by se to týkalo tisíců, možná i desetitisíců osob a voličů, což by nutně vedlo k možnosti změn volebních výsledků, zvláště v senátních volbách, kde nízké desítky hlasů rozhodují o tom, kdo z těch kandidátů se podívá do druhého kola. Skutečně nějaké to lokální ohnisko nebo omezení by mohlo vést zcela ke změně těch voleb, což by potom vyvolávalo problémy v nějakých případných následných přezkumech nebo zpochybňování legitimity. Takže jsem rád, že se podařilo na základě tlaku odborné veřejnosti a opozice najít tento návrh.

Ještě podotknu, že původně jsme navrhovali to řešit korespondenční volbou, protože tak to řešily i jiné státy, například Polsko úspěšně využilo nově zavedenou korespondenční volbu ve volbě prezidenta ve dnech 28. 6. 2020 a v druhém kole 12. 7. 2020. Dobrým příkladem je také Německo, které má podobný právní systém jako my a umožňuje v něm běžně korespondenčně hlasovat bez omezení. A například v Bavorsku proběhly tento rok volby kvůli koronaviru právě čistě korespondenčně. Podobně třeba i Jižní Korea, která patří mezi státy, které nejlépe zvládají tu epidemii, umožnila korespondenční hlasování osobám v karanténě, a to ve volbách, které proběhly 15. 4. Čili ty příklady ze zahraničí jsou, je to možnost. Naopak Česká republika je tou výjimkou v rámci Evropské unie, kde pouze my a státy Balkánského poloostrova patříme mezi ty, které nemají zavedenou korespondenční volbu žádným způsobem v žádných volbách. Ostatně ta korespondenční volba je navržena nyní v zákoně o správě voleb, který nyní leží na vládě, a čekáme všichni, až se sem dostane.

Co se týče těch zmíněných podvodů ve volbách v Rakousku, tak tam si dovolím zmínit, že ty podvody, ta vyžádávání lístků k hlasování bez vůle a znalosti toho samotného voliče, jsou spojeny se Stranou svobodného Rakouska, se kterou hnutí Tomia Okamury sdílí evropskou skupinu, a upozornili na tyto věci například zástupci Zelených. Tedy to k té debatě, která tady probíhá.

Nicméně zpátky k tomu zákonu, který máme na stole. Já ho opět vítám a my ho podpoříme, protože je to cesta, jak právě umožnit co největšímu množství voličů, kteří jsou v karanténě nebo izolaci, se zapojit do těch voleb tak, aby mohli naplnit své volební právo, a tak, abychom co nejméně zkreslili výsledky voleb tou současnou situací. Proto bude mít největší význam pocit bezpečnosti voličů a opatření na těch běžných okrskových volebních komisích, protože tam se bude účastnit valná většina voličů. A jak jsem byl již ujištěn z ministerstva a jak je připraven ten návrh, tak se to týká zejména zajištění ochranných pomůcek pro členy okrskových volebních komisí. A to, že je proplatí stát, tedy, aby byl k dispozici dostatek roušek, štítů, dezinfekčních prostředků, probíhala opatření na těch místech i před volebními místnostmi, to mi přijde zásadní pro to, abychom mohli všichni bezpečně a s důvěrou jít k volbám. Všichni jděte. Já myslím, že ta opatření budou zajištěna, jak to máme přislíbeno.

Co se týče tedy těch návrhů změn, jak jsem zmínil, jedná se o nějaké drobnosti, které si myslíme, že by podpořily lepší možnost voličů se zúčastnit.

Za prvé, navrhujeme, nebo navrhuji doplnit ustanovení o tom, že jednání nezbytné k výkonu volebního práva podle tohoto zákona, je u něj vyloučena protiprávnost, to znamená, že pokud se někdo rozhodne, že využije té možnosti volit drive-in, tak pokud se cestou s někým potká, ale potká se s ním v rámci těch úkonů nutných k tomu, aby zvládl odvolit, že to není porušením té nařízené karantény nebo izolace. To je můj návrh, co se týče sněmovního dokumentu 6080, který takto předkládáme. Máte ho všichni k dispozici, byl vám rozeslán do vašich e-mailových schránek, a jak bylo zmíněno, byl představen na ústavně-právním výboru, který probíhal včera. Tam také byly k těm dalším návrhům vzneseny nějaké připomínky, ty jsem se snažil zapracovat do té verze, kterou představuji dnes.

Dalším návrhem je můj sněmovní dokument 6079. Jedná se o řešení situace, kdy někdo požádá o volbu do té přenosné zvláštní hlasovací schránky, ale nebude to učiněno s jeho vědomím a on pak normálně přijde do okrskové volební komise a tam se dozví, že někdo za něj požádal o tu volbu do té zvláštní přenosné schránky. Byl jsem ujištěn ze strany Ministerstva vnitra, že pro takové případy jsou připraveny pokyny, jak mají ty okrskové volební komise postupovat, nicméně z dikce toho zákona to nevyplývá, takže jsem si dovolil navrhnout úpravu toho znění zákona tak, aby tomu ta dikce zákona odpovídala, to znamená, aby se přenášely informace o tom, že někdo hlasoval do přenosné volební schránky, aby se to okamžitě přenášelo do těch okrskových volebních komisí a aby tam probíhala ta komunikace. Čili to je sněmovní dokument 6079.

A poslední z těch tří návrhů je opět drobný pozměňovací návrh, který se týká možnosti hlasovat v těch zvláštních volebních místech, to znamená primárně v těch drive-in hlasovacích místech, ale vlastně i u těch zvláštních uren, nejenom na občanský průkaz, ale i na pas, protože hlasování na pas je běžně občanům České republiky umožněno v rámci hlasování, ať už se týká senátních, nebo krajských voleb. A ta námitka, která proti tomu byla vznesena, je, že ta zvláštní volební komise nemůže ověřit potom trvalé bydliště. Nicméně ta zvláštní volební komise má k dispozici - nebo zvláštní hlasovací komise, abych byl přesný - seznam osob, které jsou v karanténě včetně právě toho údaje o trvalém bydlišti, a pokud by se jednalo o ty případy, kdy volič není v tom seznamu, protože takové případy budou existovat, protože ne každý, komu bude vydáno potvrzení lékařem, že je v karanténě, bude současně uveden v nějakém z těch seznamů, ať už se jedná o zdroj z krajských hygienických stanic, nebo se jedná o zdroj z eNeschopenky, protože ne každý je zaměstnancem, tak v takovém případě je na tom voliči, aby prokázal pobyt například tím občanským průkazem. Ovšem já si myslím, že by mělo být v silách našeho státu a naší armády zřídit těch devadesát pozic tak, aby tam měli přístup k základním registrům a mohlo tam to prokázání v těch ojedinělých případech proběhnout.

Čili to jsou ty moje návrhy. Já vám děkuji za pozornost a věřím, že volby v každém případě proběhnou řádně a ve vší možné účasti tak, abychom všichni mohli bezpečně uplatnit svá základní občanská práva. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Pikalovi. Nyní paní poslankyně Jana Černochová. Připraví se pan poslanec Výborný. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, jsem velmi ráda, že po těch počátečních peripetiích dnes projednáváme tuto úpravu, která tedy umožní v nadcházejících krajských a senátních volbách hlasovat i těm lidem, kteří se ocitnou v karanténě, ať už kvůli tomu, že jsou nemocní, či jenom v preventivní karanténě. Možnost svobodné účasti ve volbách je v demokracii základním právem, občané musejí mít možnost jeho uplatnění a stát, který jim nařizuje karanténu, musí mít způsoby, jak jim toto umožnit.

Chtěla bych poděkovat Ministerstvu vnitra za to, že si nakonec dalo tu práci, prokázalo i jistou míru kreativity a přišlo na způsoby, jak tedy vyřešit současnou situaci plnou omezení kvůli koronaviru. Osobně si neumím představit, že by stát ostrakizoval část společnosti a upřel jí de facto úřednickým rozhodnutím Ústavou a Listinou základních práv a svobod zaručené volební právo, zvláště když pomyslíme na to, že tato skupina může být opravdu početná. Chápu, že současná situace je pro nás všechny v mnoha ohledech nová, nicméně chci zde zopakovat, že s pandemií se potýkáme již řadu měsíců, že volby jsou řádné, jejich termín je znám dlouhodobě a že tedy na řešení této situace bylo opravdu mnoho času.

Zmíněné úvahy o omezení volebního práva, které zde byly, byly zcela nemístné a již by se neměly nikdy opakovat. Naopak bych chtěla vyzvat, abychom začali již v tuto chvíli pracovat na univerzálním řešení podobných situací, neboť zákon, který zde dnes projednáme, je jednorázový a podobné situace se mohou opakovat.

Ačkoliv kvituji, že tento zákon je východiskem ze současné situace, že byl diskutován se zástupci všech politických stran a že přináší řešení, přesto bych chtěla vyjádřit určitou nespokojenost s jedním jeho aspektem, který se ale bohužel pomalu stává jakousi normou, a tím je zapojení naší armády. Jako předsedkyně výboru pro obranu bych ráda podtrhla, že hlavním úkolem armády je obrana naší země proti vojenským nebezpečím, podpora našich zahraničněpolitických zájmů v zahraničí a samozřejmě i pomoc složkám zajišťujícím vnitřní bezpečnost, pokud nezvládají situaci. Bohužel, stává se již zcela běžně, že armáda je povolávána všude tam, kam se nikomu jinému nechce. Nejen v posledních měsících mám velmi neblahý pocit, že stavíme naše vojáky do pozice děvečky pro všechno. Začalo to již ve Vrběticích, kde vojáci dlouhé týdny suplovali úlohu bezpečnostní agentury. Dále mohu připomenout vmanipulování vojenských speciálů do sledovací akce ze strany pana Šlachty a Celní správy, nebo takzvanou chytrou karanténu, v níž bohužel také není jiné chytré státní složky, která by dovedla tento projekt spravovat lépe. Opravdu mě znepokojuje, že stát hází na bedra armády úplně vše, s čím si jinak neví rady, a varuji před tím, abychom si na toto zvykali.

Nejsme v situaci, kdy by bylo možné do tohoto návrhu zákona zásadně zasahovat. Já to vím, ale musím zde nahlas říct, že jsem velmi znepokojená tím, že hlasovací komise mají být převážně tvořené vojáky Armády České republiky.

Dámy a pánové, je to špatně nejenom proto, že armáda se stává zmíněnou děvečkou pro všechno, ale i principiálně. Volby a hlasování jsou čistě civilním procesem, procesem, do kterého se nemá armáda co vměšovat, nebo by měla být vměšována opravdu minimálně. Překvapuje mě, že tohle ministrovi vnitra nevadí, že to nevadí premiérovi, že to nevadí ani panu ministrovi obrany a dalším členům vlády. Kdyby jim to totiž vadilo, nemuselo to v tom návrhu být takto, mohlo tam být jiné řešení. A abyste mně nevyčítali, že jenom kritizuji a nenavrhuji řešení, tak jen tak z první ruky a bez příprav mě napadá, proč k tomuto úkolu, pane ministře Hamáčku, třeba Ministerstvo vnitra nevyužije například dobrovolné hasiče, na které si může Ministerstvo vnitra snadno sáhnout, v uvozovkách sáhnout, a kteří jsou regionálně rozmístěni mnohem lépe než Armáda České republiky.

Chci proto z tohoto místa vyzvat vládu, aby pro podobné úkoly hledala napříště jiná řešení. Chci vyzvat pana ministra obrany, aby armáda nešla tak snadno na ruku požadavkům na jakoukoliv práci, která se namane, a ministra vnitra k tomu, aby nezneužíval vstřícnosti a ochoty armádní pomoci. Nebudu komentovat jeho výroky o létajícím muzeu. To nejsnazší řešení není vždy to nejlepší a já bych jen velmi nerada, aby vojáci byli kvůli své poslušnosti a oddanosti své službě vlasti těmi, kdo tu budou vždy pro práci, kterou nikdo jiný dělat nechce. Nemá to tak být a měli bychom si to tady všichni uvědomit.

Závěrem bych chtěla jen připomenout, a věřím, že to má na paměti i Ministerstvo vnitra, že bychom neměli mít s tímto zákonem rizika spojená s koronavirem ve vztahu k volbám za vyřešená. Myslím, že to ví i pan ministr. Kromě této právní úpravy, která se týká případů voličů umístěných do karantény, bude nezbytné zajistit bezpečí a zdraví všech ostatních, kteří budou volit standardním způsobem, a zejména těch, kteří budou členy standardních volebních komisí. Tady i vítám navýšení příspěvku, protože skutečně sehnat lidi do volebních komisí bývá problém za normálních okolností, natož dnes, kdy opravdu někteří lidé mají strach. Věřím proto, že Ministerstvo vnitra zajistí patřičná hygienická opatření i v těch standardních volebních místnostech, aby se šíření nákazy co nejvíce eliminovalo a aby nebyli ohroženi ani voliči, ani ti, kteří mají organizaci voleb na starosti.

Děkuji vám za pozornost. Občanští demokraté ten návrh podpoří, ale prosím pěkně, vezměte si k srdci ta má slova o nasazení Armády České republiky. Skutečně mě toto netěší, a netěší mě to z toho důvodu, že opravdu jsou jiná, schůdnější, demokratičtější, i pro občany přijatelnější řešení než to, když budou chodit volit a budou tam vidět lidi v uniformách. To na někoho skutečně může působit trošku děsivým dojmem.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Černochové. Nyní mám dvě faktické, respektive tři faktické poznámky. Nejdřív ministr vnitra a místopředseda vlády Jan Hamáček, poté paní Gajdůšková a pan ministr obrany - také s faktickou. Máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček: Děkuji. Velmi stručně k vystoupení paní poslankyně. To není pravda, že se s tím nedalo nic dělat. My jsme diskusi vedli několik týdnů a zástupce ODS, tuším, že to byl pan kolega Kupka, byl přítomen jednání a žádná kritika nasazení armády tam ze strany ODS nezazněla, takže kdybyste s tím svým nápadem přišli v diskusi, tak jsme o tom asi diskutovali, ale podle mě bychom došli ke stejnému závěru, že jediné možné je nasadit armádu. My jsme, kolega Kupka to potvrdí, hledali způsob, jak co nejlépe zabezpečit speciální volební komise z hlediska ochranných prostředků. Upozorňuji na to, že jaksi manipulovat s ochrannými prostředky není úplně jednoduchá věc. Nejvíce kontaminace vzniká při oblékání a svlékání. A přišlo nám logické využít příslušníky Armády České republiky. A já za to chci Ministerstvu obrany a armádě poděkovat. Nasazovat tam dobrovolné hasiče mně přijde velmi komplikované vzhledem k zákonu o IZS. Samozřejmě jsme mohli stáhnout hasiče z výjezdů, ale to mi nepřišlo rozumné. A kdybychom posadili do volebních komisí policisty, tak by někdo mohl hovořit něco o Bělorusku. Takže si myslím, že jsme našli řešení, které je adekvátní. Znovu říkám, že armáda k tomu přistoupila vstřícně, a nemyslím si, že bychom tím, že do těch komisí nasadíme naše vojáky, naše občany děsili. Armáda má velmi vysokou podporu veřejnosti a nemyslím si, že by před ní naši lidé utíkali.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času. Nyní paní poslankyně Alena Gajdůšková, poté pan ministr obrany. Máte slovo, paní poslankyně, k faktické poznámce.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, vládo, já musím říct, že na rozdíl od paní kolegyně Černochové mě těší, že Armáda České republiky je ochotná nejenom vyjíždět na mise, ale zapojit se a pomoci v rámci České republiky, kde je potřeba. A já bych velmi, velmi poděkovala za to, že se naši vojáci skutečně angažovali v té nejtvrdší fázi pandemie a že jsou ochotni pomoci i nyní.

A poznámka druhá k těm Vrběticím. Tam víte, že bouchl muniční sklad. Mimochodem je to území Armády České republiky. Armáda tam ale byla jenom po nějakou dobu. A doteď, šest let, to tam hlídá Policie České republiky a jsou tam záchranáři. Mimochodem pro policisty to váže po celou tu dobu téměř třetinu jejich kapacity. Bylo by potřeba, aby byli v ulicích. Takže to jenom k té poznámce, co kdo má, nebo nemá dělat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní tedy faktická poznámka ministra obrany Lubomíra Metnara. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr obrany ČR Lubomír Metnar Děkuji vám, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych tady rád zareagoval na některé ty výroky a na některá ta slova, která tady zazněla.

Zásadně odmítám, že by armáda byla zneužitá nebo zneužívaná v rámci nasazení boje proti koronaviru. Odmítám ta slova, že by byla děvečka pro všechno. Já vojákům i dalším složkám IZS chci tady jasně poděkovat. Odvádějí výbornou, vynikající a profesionální práci. Takže to z pozice ministra, tato slova pro mě jsou nepřípustná a nechci tady spekulovat nad tím.

Co se týče nasazení, teď, pomoci. My nejsme v normální situaci. Proto došlo k nasazení. Není normální situace, že by probíhaly. Máme tady už několik měsíců koronavirovou krizi a armáda, vojáci Armády České republiky pomáhají složkám IZS.

Dále bych chtěl ještě zdůraznit, zástupci armády jsou od počátku u všech příprav, tak jak to bylo i teď, s Ministerstvem vnitra u všech příprav na připravovaná opatření. A tak tomu bylo i teď ke zvláštním způsobům hlasování ke krajským a senátním volbám.

To je za mne ve vztahu, co se týče armády. A ještě jednou mi dovolte nejenom vojákům, ale i ostatním příslušníkům poděkovat za tu přípravu k zajištění následných krajských a senátních voleb. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Ještě jedna faktická poznámka, pana poslance Pavla Žáčka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Žáček: Děkuji za slovo. Já bych opravdu taky velmi vážil, za jaké situace budeme nasazovat armádu. Já si uvědomuji, že jsme ve výjimečné situaci, ale rozhodně se přikláním ke slovům paní kolegyně Černochové, předsedkyně výboru pro obranu, abychom to vážili opravdu na vahách. Nevím a neznám jiný stát, který by takto suploval nedostatečnost své veřejné správy a svých civilních struktur. A určitě bych byl nerad, abychom se stali jediným v našem evropském prostoru. Myslím si, že je nutné hledat řešení. Byl bych docela rád, kdyby pan ministr vnitra nám řekl, jestli řešil nějakou jinou situaci, jestli zde byla nějaká jiná alternativa. Protože armádu za této situace považuji za opravdu krajní řešení. Myslím si, že se to může jednou obrátit i proti ní, a to bych byl velice nerad i jako člen výboru pro obranu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Budeme pokračovat v rozpravě vystoupením pana poslance Výborného, připraví se Dominik Feri.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji, pane místopředsedo. Já nebudu komentovat zapojení Armády České republiky, ale velmi stručně se vrátím obecně k návrhu zákona a přednesu stanovisko za poslanecký klub KDU-ČSL.

Ano, je zásadní i přes tu počáteční možná nevůli ze strany Ministerstva vnitra řešit možnosti hlasování pro osoby v karanténě při těchto podzimních volbách, že se podařilo nakonec přesvědčit vládu i pana ministra, aby byl vypracován tento návrh zákona, který ad hoc pro tento případ řeší senátní a krajské volby 2. a 3. října, následně potom v druhém kole senátní volby v tomto roce. Je to zásadní, je to důležité, protože samozřejmě nejsme tady v situaci, kdy by se jednalo o jednotky osob v karanténě. Mimochodem, pro ně samozřejmě nemožnost účastnit se hlasování zůstává i nadále zachována. Ale my dneska když vidíme celou epidemiologickou situaci, tak nemáme tušení, jestli těch osob v karanténě bude v září pět tisíc, deset tisíc nebo třeba taky dvacet tisíc. A ze zkušenosti předchozích, hlavně senátních voleb víme, že tady skutečně o výsledcích rozhodují jednotky hlasů, a proto je dobré, aby toto základní demokratické právo, tedy právo účastnit se voleb, zůstalo zachováno v co největší míře. I když znovu zdůrazňuji, nebude to ve sto procentech, ale osoby, které budou v karanténě z důvodu onemocnění nebo případně podezření na onemocnění COVID-19 toto právo budou mít.

Jsem rád a děkuji ministrovi vnitra za to, že příprava skutečně probíhala konsenzuálně, napříč politickými stranami, u těch jednání byli zástupci všech poslaneckých klubů a díky tomu se podařilo např. velmi spornou možnost hlasování prostřednictvím zástupce z toho návrhu vyndat a nemusíme tady dnes řešit nějaké další úpravy. Jsem taky rád, že zákon neobsahuje pouze řešení pro možnost účasti ve volbách pro osoby v karanténě, ale že také obsahuje ono navýšení členům okrskových volebních komisí, navýšení odměny. Je to důležité, protože samozřejmě volby je potřeba administrativně zajistit a víme, že zájem o účast v komisích není kdovíjaký. Je to jakási minimální motivační složka. Děkuji vládě a Ministerstvu vnitra za to, že i tyto návrhy byly takto vyslyšeny.

Dovolte mi ještě ale v té souvislosti, když projednáváme tuto otázku, zmínit jednu věc. Ono to celé souvisí jednak s možností případné korespondenční volby, protože ta by samozřejmě řešila i tuto situaci osob v karanténě, ale je to i otázka korespondenční volby pro české občany pobývající v zahraničí. A já tady připomenu, že víc než jeden rok už zde ve Sněmovně leží přepracovaný návrh zákona o korespondenční volbě. Ale současně jsme byli ujišťováni vládou a panem ministrem, že korespondenční volbu v té minimální verzi, tedy pro osoby pobývající v zahraničí, bude obsahovat nový návrh zákona o správě voleb. Já bych tady chtěl velmi důrazně, protože příští volby nás čekají nejpozději na podzim roku 2021, a víme, jakým způsobem často velmi klopotně probíhá legislativní proces na půdě Parlamentu České republiky, tak bych chtěl vyzvat a požádat pana ministra a vládu České republiky, aby zákon, který podle mých informací, ty zazněly od pana náměstka včera na jednání ústavně-právního výboru, tento návrh zákona byl projednán Legislativní radou vlády, je připravený k projednání vládou a posunutí sem do Poslanecké sněmovny, tak bych chtěl velmi důrazně vyzvat, aby tento zákon o správě voleb byl neprodleně vládou projednán a posunut k legislativnímu procesu na půdě Parlamentu České republiky. Protože v tomto zákoně lze řešit i ty věci, které tady dnes jsou diskutovány a jsou předmětem tohoto ad hoc zákona, který je ale schvalován pouze pro podzimní volby v roce 2020, tedy volby krajské a senátní. Případně pak ty doplňující a podobně, ale nikoli pro jakékoli další. A já si myslím, že na půdě Poslanecké sněmovny v rámci prvního, druhého čtení jsme schopni reflektovat i zkušenosti z těchto způsobů hlasování osobami v karanténě v říjnu tohoto roku a případně některé zkušenosti implementovat do zákona o správě voleb. Ale prosím, aby se to skutečně legislativně stihlo, pojďme to z vlády co nejrychleji posunout.

Za poslanecký klub KDU-ČSL si proto dovolím, a v podrobné rozpravě se k tomu přihlásím, načíst doprovodné usnesení, které zní: "Poslanecká sněmovna vyzývá vládu České republiky, aby nejpozději do konce měsíce září 2020 předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona o správě voleb, který bude obsahovat i řešení tzv. korespondenční volby."

Děkuji a návrh zákona jako takový poslanecký klub KDU-ČSL podpoří.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Výbornému. Nyní vystoupení pana poslance Dominika Feriho. Připraví se pan poslanec Stanislav Grospič, který zároveň doručil omluvu z dnešního jednání od 13 hodin z rodinných důvodů. Pan kolega Feri má slovo.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení přítomní členové vlády, pojďme si, prosím, nalít čistého vína. Před měsícem Ministerstvo vnitra otevřeně deklarovalo, že ten, kdo bude v karanténě, ten přijde o volební právo. Dnes tu máme návrh zákona, díky kterému budou moci lidé v karanténě volit. Ale bez tlaku veřejnosti a bez tlaku nás jako opozičních poslanců by tady ten návrh nebyl. To je A. Kdo říká A, měl by říct i B. A to B je pochvala směrem k panu ministrovi a směrem k aparátu Ministerstva vnitra... (Odmlka pro neklid v sále.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já vám rozumím. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím o klid ve sněmovně! Přítomnost není tak velká, abychom nedokázali udržet takovou hladinu hluku, kterou při běžném hovoru ten, komu bylo uděleno slovo, je schopen překonat, aby se cítil být alespoň důstojně poslouchán. Máte slovo.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji. Poděkování panu ministrovi a aparátu ministra vnitra, který dokázal v poměrně krátkém časovém úseku připravit myslím obstojný legislativní návrh. Ten návrh vychází z politického konsenzu a ten byl založen na vůli umožnit lidem hlasovat tak, jak se sami rozhodnou. Aby měli co nejsvobodnější volbu, aby mohl hlasovat skutečně každý, kdo hlasovat chtít bude. Někdo může zvolit hlasování drive-in, autem. Kdo nemá auto, v jednu chvíli se zdálo, jako kdyby to snad měla být prioritní volba, ale každý nemá auto, může využít speciálních přenosných hlasovacích uren.

Již na jednání s panem ministrem vnitra jsem upozorňoval na to, že je možné, že právě tato varianta bude zcela nejvyužívanější, protože je to velmi pohodlné. Zavoláte na krajský úřad, objednáte se, řeknete: podívejte se, já jsem v nařízené karanténně, chci, aby za mnou někdo přišel. A mohou to být tisíce lidí, kteří budou muset být obslouženi. Pan náměstek Mlsna tehdy říkal, že Ministerstvo vnitra je schopno zajistit koordinaci, je schopno zajistit přeskupení těch mobilních volebních komisí, aby každý mohl své aktivní volební právo realizovat.

A já bych chtěl požádat pana ministra vnitra, zdali by nás mohl průběžně informovat o tom, za prvé, jaké jsou počty lidí, kterých se to bude týkat, protože na jednání zcela otevřeně zaznělo: my to nevíme, my nevíme, kolik lidí bude moci podle tohoto zákona volit, protože Ministerstvo zdravotnictví s námi ne úplně čile komunikuje. To už věřím, že se podařilo odstranit. A zároveň že nás bude informovat o připravenosti a o dostatku ochranných pomůcek a všech souvisejících záležitostech, protože myslím, že právě tato varianta bude nejvyužívanější a je pro občany naprosto nejpohodlnější. Jsou tu poslanci z celé České republiky a jistě někteří z vás, když zmíním nějaké okresy, třeba Jesenicko nebo Šumava, to jsou okresy, které jsou velmi velké, kde je poměrně rozptýlené osídlení a kde může být velký problém dostat se byť k jednomu voliči do vzdálené obce, kterému by ale právo volit nemělo být za žádných okolností upřeno.

Již zde byl vzpomenut zákon o správě voleb. Zákon o správě voleb byla taková úlitba opozici, která se tu snažila dlouhá léta dovolat se korespondenční volby. Korespondenční volba je funkční model, v zahraničí funkční model. Ten, kdo ji odmítá, tak se samozřejmě může dopustit nějakého cherry pickingu a říci: podívejte se, tady nastal nějaký problém. Ale i v rámci normálně klasických voleb ty problémy nastávají také. Ale ty země se korespondenční volby obecně spíš nevzdávají. Teď je to velmi řešené téma v rámci Spojených států amerických a je to také velké politické téma, ale my jsme udělali kompromis. My jsme řekli dobrá, tak není-li tu politická podpora pro obecnou korespondenční volbu, to znamená, aby každý, kdokoliv z nás, ať už v Česku, nebo v zahraničí, mohl volit korespondenčně, tak pojďme udělat ústupek, pojďme to umožnit aspoň těm, kteří žijí v zahraničí. Velmi často jsou právě lidé, kteří žijí v zahraničí a organizují se například v krajanských spolcích, právě ti, kteří projevují o dění v České republice mimořádný zájem, a často větší než někteří občané, kteří žijí u nás. To je ten zájem o běh věcí veřejných, o to, jaká Česká republika bude.

Zaznamenal jsem v rámci Poslanecké sněmovny názor, že ten, kdo žije v zahraničí, tak nemá mít právo volit, tak by mu to právo mělo být upřeno, protože se ho to bezprostředně netýká. Ale to si myslím, že je chybný postoj. Má-li někdo občanství, zajímá ho jistě osud jeho země, může se sem někdy vrátit, mohou se sem vrátit někdy jeho děti. A právě ten zákon o správě voleb by toto měl umožnit, ale leží před jednáním vlády. Včera jsem se na jednání ústavně-právního výboru zeptal pana náměstka - a kdy to bude? A on říká, je to politické rozhodnutí. To je vpravdě politická odpověď, tak sakra, každé rozhodnutí, které tady děláme, každá rozhodnutí, která se dělají v rámci ministerstva, v rámci vlády, jsou rozhodnutí politická, tak pojďme to politické rozhodnutí udělat. A já věřím, že se podaří vyzvat pana ministra, resp. vládu, aby zákon o správě voleb prošel. Je to priorita, a když ho přijmeme, vyhneme se situaci, že se tu budeme muset akutně scházet, budeme tu na koleně psát nějaký návrh zákona, který nemusí být dokonalý a v takové kvalitě, a umožníme lidem, kteří mají právo volit, aby se těch voleb mohli zúčastnit.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Dále v rozpravě vystoupí pan poslanec Stanislav Grospič, připraví se pan poslanec Václav Klaus. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Stanislav Grospič: Děkuji, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych se za klub Komunistické strany Čech a Moravy i za sebe také krátce vyjádřil k předloženému návrhu zákona.

My vnímáme a i sám za sebe také vnímám pozitivně, že se tady objevila snaha ze strany Ministerstva vnitra řešit otázku účasti na volbách a výkonu volebního práva jako jednoho z nejzákladnějších práv zakotvených v našem ústavním pořádku pro osoby, které by byly postiženy karanténou, to znamená, vlastně na základě teď onemocnění COVID-19 by jim nebylo umožněno nebo podle výkladu by jim neumožňoval stávající volební zákon výkon volebního práva, protože by je dával do té kategorie i ostatních nemocných z hlediska nakažlivých onemocnění, například těch, kteří mají tuberkulózu, žloutenku či jiné onemocnění.

Trošku v té souvislosti také musím říci, že jsem rád, že nakonec bylo upuštěno od jednoho z návrhů, který se v těch pracovních podobách objevoval, to znamená hlasování v zastoupení, protože tam si myslím, že přes snahu zabezpečit identitu dvou osob - zmocněnce a zmocnitele - byla řada otázek nejasných, bylo by to technicky velice složité, ale nakonec by nebyl dohledatelný nijak a průkazně dokazatelný projev vůle zmocnitele vůči zmocněnci a mohlo by to vést k řadě sporů a napadání potom volebních výsledků. To si myslím, že ano.

Co však považuji za vážné z hlediska současného návrhu zákona, který máme pod sněmovním tiskem 971. Myslím si, že je potřeba za prvé si uvědomit, že se s tím trošku otevírá Pandořina skříňka v podobě dvojkolejnosti voleb upravovaných pro jeden orgán - krajské zastupitelstvo, nebo i pro druhý - Senát coby jednu z komor Parlamentu České republiky dvěma právními předpisy. Platí obecný zákon a platí zde speciální zákon, který se týká určité části, skupiny občanů. To je potřeba vnímat jako věc vysoce mimořádnou, která možná technicky zabezpečuje určité kategorii občanů, kteří by jinak spadli do té oblasti karantény a nemohli by vykonávat své volební právo, ale na druhou stranu by neměl být precedentem pro přístup k budoucím situacím v České republice a zavdávat k tomu, že bychom zde měli propříště vždycky zákony obecné a potom souběžně spuštěný nějaký volební zákon univerzální, který by říkal, jak se má postupovat v dobách pandemií či v jiných krizových situacích.

Takže tady bych před tímto varoval a také bych se přikláněl k tomu, aby se otevřela debata na téma diskuzí o tom, jak naplnit volební zákon pro volby, které nás budou čekat v průběhu příštího roku, dostatečně s předstihem, abychom v této souvislosti tedy pamatovali i na tuto zkušenost, která určitě byla nečekaná, a řada jiných evropských států na to rovněž reagovala velice různě, každý určitě podle svého svědomí s úmyslem obsáhnout a zabezpečit volební právo, ale víme, že například v Polsku také volby nebyly stále jednoduché a vede se řada soudních sporů ohledně naplnění volebního práva tam. Takže doufám jen, že se přijetím tohoto zákona vyvarujeme těchto situací.

Já bych v té souvislosti také chtěl říci, že do určité míry vítám ty tři pozměňovací návrhy, které tady zatím zazněly a budou načítány, resp. jsou, protože ony vlastně dávají trošku odpověď na to, že vyčleňujeme jednu skupinu osob z oblasti karantény, a tato skupina osob by právě mohla být skupinou, která na jedné straně sice půjde vykonávat své volební právo, ale na druhé straně by mohla být za tento výkon volebního práva postižena. Takže v této souvislosti si myslím, že jsou to návrhy, které trošičku možná zmírňují tu otázku, která tady visí z hlediska výkladu a stálé realizace tohoto zákona.

Komunistická strana Čech a Moravy tento zákon podpoří, i když si myslíme, že se spíš mělo jít cestou možná zákona o ohrožení veřejného zdraví či cestou jinou, protože ona dvojkolejnost není nejšťastnější, a tím, že se nevstupuje už do výkonu aktivního volebního práva a nevstupuje se výrazně ani do restrikcí, spíš se jde opačnou cestou pasivního volebního práva, tak z tohoto pohledu tedy návrh tohoto zákona podpoříme.

Chtěl bych tady jenom ještě jednou říci na závěr, že vnímáme jako nepříliš šťastné tedy to řešení a vyjadřujeme obavy před tím, že zvolená varianta řešení může skutečně v budoucnu vést k soudním sporům, kdy se občané, kteří také jsou v karanténě, ale z důvodu jiné nemoci, nikoliv onemocněním COVID-19, budou chtít třeba domáhat toho, aby i oni měli volební právo upravené ve zvláštním režimu, tak jak se tady vlastně dnes bude dít a bude přijímat ve zvláštní kategorii občanů, a nebyli tedy z jejich pohledu oni diskriminováni nebo vyloučeni z volebního procesu, byť třeba jejich počet nedosahuje takového čísla jako počet osob, které jsou postiženy nemocí COVID-19, ať už přímo, anebo karanténními opatřeními.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Dále vystoupí v rozpravě pan poslanec Václav Klaus a do rozpravy se přihlásil pan poslanec František Vácha. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Václav Klaus: Dobrý den, dámy a pánové. Chtěl bych říci, že poslanci za hnutí Trikolóra podpoří tento vládní návrh zákona, protože jsme bytostně přesvědčeni, že základem a nejvyšším právem v republice je Ústava. Na rozdíl od různých eurohujerů si myslíme, že je nadřazena i mezinárodním smlouvám apod. A součástí Ústavy je také právo volit a být volen. Jsme přesvědčeni, že žádný hygienik, nebo dokonce ministr Vojtěch nebo Hamáček jako politici nemohou rozhodovat, kteří občané volí a kteří nevolí. Upřímně, nebyli jsme od toho příliš daleko, jak jsem sledoval tu debatu. A je skutečně zásluhou takřka celé opozice, že se vyvinul takový tlak, že dnes máme poměrně konsenzuální návrh zákona, se kterým, myslím, tady panuje všeobecný souhlas.

Když hovoříme o těch zdravotních problémech a mám slovo, tak bych rád řekl jednu věc, a sice že naprosto nefunguje chytrá karanténa, resp. neexistuje. Tady jsme byli krmeni několik měsíců touto floskulí a teď vidíme v realitě, že jediné opatření, které se přijímá, je od září plošné znovunošení roušek.

Když hovoříme o volbách, musím také říci, že když zvažujeme na jedné misce vah nebezpečí zdravotní a na druhé demokracii, tak si myslím, je jasné, že volba musí být demokracie. Že máme armádu, máme zbraně, posíláme naše vojáky padnout někdy na druhý konec světa, aby tam hájili demokracii. Takže to samé je zase přijít i třeba s jistou mírou malého rizika k volební urně a volit a tu demokracii hájit jaksi i činem.

Čili tohleto je stanovisko moje obecné, že veškerá moc pochází z lidu.

Myslím, že to zdravotní riziko není příliš velké. Jsme kulturní země. U našich volebních místností se netvoří takřka nikdy žádné fronty, natož u senátních voleb nebo krajských. Že je tam jistá míra rizika pro členy volebních komisí, to je pravda. Ale na druhou stranu vzpomeňme prodavače, řidiče a další spoustu pracovníků, kteří tady tomu čelili v březnu, v dubnu atd. naprosto stejně a nikdo se jich na nic neptal. Čili my podporujeme i to zvýšení odměny pro členy komisí.

Co se týče těch pozměňovacích návrhů a různých tady výzev, tady bych rád za hnutí Trikolóra řekl, že my zásadně nepodpoříme jakýkoliv model virtuálních voleb, zmocněnců nebo korespondenčních voleb ani usnesení k tomu Sněmovnu vybízející. Volby jsou přímé. Například když tady jsme ve Sněmovně a chceme hlasovat, tak sem musíte z kanceláře přijít, nevysíláte sem svého asistenta nebo nedoručujete panu Vondráčkovi dopis se seznamem, jak byste chtěli hlasovat. Musíte tady být fyzicky přítomni. Tato debata, si myslím, je zásadní. Je to otevření Pandořiny skříňky, která může skončit velice neblaze. A o to jistě budou ve Sněmovně velké hádky, protože jsou politické strany, které si myslí, že jim to přinese nějaké hlasy navíc, hlasy našich krajanů v cizině apod., ale tuto debatu bezpochyby povedeme.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec František Vácha vystoupí ještě v obecné rozpravě. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec František Vácha: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážená vládo, dámy a pánové, za klub TOP-09 bych chtěl prohlásit, že vládní návrh zákona, podpoříme. Chtěl bych panu ministrovi a Ministerstvu vnitra poděkovat, že ten zákon připravili, i když ze začátku to vypadalo, že se tomu budou bránit, a že přistoupili i na návrhy opozice a že nezůstalo jenom u toho drive-in, kde byly obavy, že vlastnictví vozidla by nějakým způsobem ne úplně korespondovalo s volebním právem.

Nicméně já bych měl na pana ministra jeden dotaz, případně jestli by mohl uklidnit moje obavy. V tom zákoně se říká, že ta komise, speciální komise, která bude chodit s mobilními urnami, bude deset minut čekat u dveří, kdy zazvoní. Bude muset deset minut čekat. Ono deset minut je hodně. Já to nechci teď ukazovat, protože máme na naše vystoupení jenom pět minut. Ale když si to spočítáte, tak vlastně v prvním dni je to od sedmi do dvaceti dvou hodin. To znamená, je to nějakých, myslím patnáct hodin. V druhém dni je to sedm hodin. Ty kraje můžou ještě prodloužit ty mobilní urny o další tři hodiny. Ta komise, kdyby čekala deset minut na každého toho oprávněného voliče - samozřejmě on to tu zmiňoval kolega Feri, že tam budou i přesuny mezi jednotlivými těmi voliči, kdy to může trvat třeba i patnáct, dvacet minut. Já si myslím, že jedna ta komise bude schopna obejít za ty dva dny volební, plus ty tři hodiny, dejme tomu maximálně šedesát lidí. A když dneska máme v karanténě - teď si nejsem jistý, jestli pět, nebo deset tisíc občanů, ale jsou to prostě tisíce, jestli budete mít dostatek těch speciálních komisí, případně náhradníků do těch komisí, kdyby náhodou se v nějakém regionu objevilo víc případů. To bych poprosil o ubezpečení.

A pak mám jeden dotaz, kterým pravděpodobně otevírám Pandořinu skříňku. Ale rád bych se zeptal, co se stane, když ten volič prohlásí, že za ním ta komise nedorazila. Ta komise samozřejmě bude mít nějaký zápis, že někam dorazila, ale teď bude volič, který se přihlásí na krajském úřadu, a ta komise to prostě nestihne tam se na to místo dostavit. A já se ptám, jestli tím náhodou nebudou ty volby zneplatněny. Já vím, že tam máte § 3, že volební právo má až ten, kdo ho aplikoval. To znamená, ti, kteří ho neaplikovali, pravděpodobně nejsou těmi voliči. Ale jestli máte nějaký systém, že třeba ta komise řekne "podívejte se, nestíháme, my se prostě k těm lidem, které jsme dostali přiřazeny, nedostaneme" a včas bude informovat třeba kraj nebo příslušný orgán, aby tam vyslali nějakou náhradní tu mobilní komisi. To je můj konkrétní dotaz. Rád bych na něj znal odpověď.

Jinak samozřejmě jak jsem říkal na začátku, my ten zákon podpoříme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. V obecné rozpravě dále vystoupí pan poslanec Martin Kupka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vzhledem k tomu, že jsem se podílel na práci, jejímž výsledkem je právě ten předložený vládní návrh, tak jej samozřejmě chci podpořit. Chci ale zároveň vyjádřit ještě několik poznámek k té přípravě.

Nemá smysl hořekovat nad tím, že se musíme scházet na mimořádné schůzi, že to vláda mohla připravit dřív a nepřipravila, proto tak dělá na poslední chvíli. Důležité je, že se podařilo zabránit tomu, aby průběh voleb mohl být snadno napaden kýmkoli, že se stát nedokázal vypořádat s jedním ze základních ústavních principů, totiž že demokracie stojí na svobodných demokratických volbách a že lidé z Ústavy mají právo volit. Proto ta první ledabylá prohlášení, že kdo holt bude v karanténě, tak volit nebude moct, nás samozřejmě nadzvedla.

Je důležité, že teď máme na stole vládní návrh zákona, který přináší řešení toho problému. My jsme upozornili i v průběhu toho jednání například i na to, že na jedné straně se mělo počítat s třemi a půl tisíci lidmi v karanténě. V té době už ale pět tisíc lidí bylo pozitivně testovaných. Bylo jasné, že ta čísla nesedí a že bude potřeba se připravit na situaci, která i co do počtu může být významnější.

My jsme přicházeli se dvěma konkrétními návrhy: vytvoření mobilních komisí pro doplnění toho vějíře možností, a také jsme přišli s něčím, co pokládáme pořád za velmi důležité, a to je zvýšení odměn pro všechny členy komisí. Máme zkušenosti, odezvy, z terénu z menších obcí a měst, kde je opravdu problém vůbec naplnit volební komisi. On to byl problém i mimo ten současný ztížený stav. V době, kdy to pro tu komisi bude znamenat samozřejmě aplikaci ochranných prostředků, ztížené hygienické podmínky, tak je důležité, aby stát dal jasně najevo, že si toho zapojení, té aktivity ve prospěch demokratických voleb váží. Proto oceňuji, že se podařilo v tomto najít shodu a že ten zákon zároveň obsahuje zvýšenou odměnu pro každého člena komise o 500 korun. Je to důležité proto, aby ty volby mohly proběhnout zdárně.

Podpoříme i pozměňovací návrhy, které přinášejí upřesnění těch podmínek a měly vést opravdu k tomu, že riziko zpochybnění průběhu voleb bude co nejmenší. Děkuji moc za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. A v rozpravě dále vystoupí pan předseda Vít Rakušan. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Vít Rakušan: Děkuji vám, pane místopředsedo. Dámy a pánové, pane ministře, jenom velmi krátce stanovisko klubu Starostů a nezávislých. I za nás bychom určitě chtěli ocenit snahu, kterou pan vicepremiér Hamáček vyvinul, to znamená, že svolal zástupce všech politických stran a byli jsme schopni dojít na těch dvou pracovních schůzkách ke konsenzu, který dnes leží tady na stole a umožní lidem to základní, co prostě v demokratickém světě musí být, to znamená volební právo. A to i volební právo v situaci, která nemusí být úplně jednoduchá.

Zároveň si myslím, že naším velkým úkolem jako poslanců a lidí činných v politice je to, abychom našim občanům dali jasnou zprávu, že prostě volit lze, že volby v České republice proběhnou, že volby jsou bezpečné a že existují metody, aby volební právo mohli uplatnit i lidé, kteří se momentálně budou nacházet v karanténě. My jsme považovali ty původní výroky, které zaznívaly třeba na konci července tohoto roku, za velmi nešťastné, a to, že lidé v karanténě nebudou moci volit. Dokonce se v mediálním prostoru zpochybňovalo, zda bude možné volby vůbec uskutečnit. Já si naopak myslím, že právě nějakému návratu do normálního života nejvíc pomůže, když lidem prostě vzkážeme, že takové základní demokratické mechanismy, jako jsou volby, prostě proběhnou, ať se děje, co se děje, a že lidem, kteří v té době zrovna budou mezi nemocnými nebo budou v karanténě, volby jednoznačně umožníme.

Takže ocenění za to, že ke shodě došlo, že k těm schůzkám, které byly pracovní a konstruktivní, docházelo. Možná buďme ale trošku opatrnější v těch výrocích, které uvádíme do veřejného prostoru, kdy nejdříve tu veřejnost trochu vyděsíme, že by tak být nemuselo, a potom s tím řešením přijdeme. To řešení pokládáme za kvalitní, jako kompromisní.

Je nám trochu líto jako Starostům a nezávislým, že ta korespondenční volba jako princip a debata o ní se odkládá. Viděli jsme to jako jednu z dalších možností, která by mohla rozšířit paletu toho, jak umožnit lidem v karanténě volit. Nicméně akceptujeme, že na tom není většinová shoda, a samozřejmě ty návrhy, včetně racionálních pozměňovacích návrhů upřesňujících, jako STAN podpoříme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se prosím ještě někdo do obecné rozpravy? Do obecné rozpravy se nikdo nehlásí, obecnou rozpravu končím. Zájem o závěrečná slova? Pan ministr má zájem o závěrečné slovo. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček: Děkuji, velmi stručně. Protože tady padla konkrétní otázka od pana poslance, jak to bude s těmi speciálními komisemi. My samozřejmě průběžně budeme vědět, kolik osob je v karanténě. Takže s nějakým kvalifikovaným odhadem na tom budeme stavět ty kapacity jednotlivých speciálních komisí. V případě, že se ukáže, že v průběhu voleb to je někde potřeba posílit, tak to budeme schopni učinit. Je tam navíc v tom zákoně i možnost prodloužit o ty tři hodiny. Jsme přesvědčeni, že tak jak je to nastaveno, tak by to mělo být zvládnutelné, samozřejmě za předpokladu, že nám ta čísla nějak neskočí o řád. To by už samozřejmě asi byl problém, ale to by pravděpodobně byl problém i pro celý průběh volebního procesu.

A ještě jenom poslední poznámka k té debatě o armádě. Chci ještě po konzultaci s odborníky potvrdit, že není možné ze zákona na tento úkol povolat jednotky dobrovolných hasičů, protože ti mají jasně stanovenou činnost ze zákona. A jednotka dobrovolných hasičů nemůže být na rozdíl od hasičského záchranného sboru pověřena mimořádným úkolem. Takže nasazení dobrovolných hasičů by bylo protizákonné. Jediná možnost z hlediska Ministerstva vnitra jsou výjezdoví hasiči nebo policie.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan zpravodaj nyní nevystoupí se závěrečným slovem. A my přistoupíme k podrobné rozpravě, otevírám podrobnou rozpravu. Pan místopředseda Sněmovny Vojtěch Pikal bude první, kdo v podrobné rozpravě vystoupí. Prosím máte slovo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji, možná i poslední. Vystupuji proto, abych připomněl a v souladu se zákonem načetl ty své pozměňovací návrhy. Jedná se tedy o sněmovní dokument 6078, který řeší možnost hlasování nejenom na občanský průkaz, ale i na cestovní pas v těch zvláštních hlasovacích místech.

Jedná se o sněmovní dokument 6079, což je ta věc, která řeší komunikaci mezi zvláštní komisí s tou schránkou a běžnou okrskovou volební komisí. To se týče těch lidí, kteří by byli nahlášeni telefonicky neověřitelným způsobem, a ukázalo by se, že to nahlášení nebylo v pořádku, nebo se k nim nedostalo, že byli nahlášeni, k těm voličům.

A jedná se o ten sněmovní dokument 6080, což je návrh, který jasně staví na rovno, že jednání nezbytná k výkonu toho volebního práva nejsou protiprávní z hlediska té karantény nebo izolace, která byla nařízena.

Děkuji, to je ode mě vše. Všichni máte ty návrhy k dispozici. Prosím o podporu, děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Dále vystoupí pan zpravodaj, pan poslanec Výborný. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Vážená Sněmovno, já bych se rád přihlásil k doprovodnému usnesení, které jsem zdůvodnil v obecné rozpravě. A to doprovodné usnesení zní: "Poslanecká sněmovna vyzývá vládu České republiky, aby nejpozději do konce září 2020 předložila Poslanecké sněmovně návrh o správě voleb, který bude obsahovat i řešení takzvané korespondenční volby." Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Má ještě někdo zájem vystoupit v podrobné rozpravě? Nikdo se nehlásí, podrobnou rozpravu končím. Zájem o závěrečná slova po podrobné rozpravě není. Končím tedy druhé čtení tohoto návrhu. V tuto chvíli nepřistoupíme bezprostředně k třetímu čtení, přeruším tento bod a budeme se věnovat bodu následujícímu, abychom mohli být připraveni na hlasování i o pozměňovacích návrzích.

 

Otevírám bod číslo

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 16. 9. 2020 v 8:13.




Přihlásit/registrovat se do ISP