(15.10 hodin)
(pokračuje Juránek)

To není pravda. Curylo funguje v rámci Moravskoslezského kraje jako člen Rady Moravskoslezského kraje. Ten, kdo skutečně zodpovídá za věci, které se týkají bezpečnosti, je vždycky jenom hejtman. On tam má pravomoci, které nikdo jiný nemůže přebít, ani žádná jiná složka integrovaného záchranného systému. A já se proto ohrazuji proti tomu, co řekl kolega Hájek, nemůžu ani prostřednictvím, protože tady kolega Hájek není. A chci, aby si uvědomil, že zodpovědnost není na zastupitelstvu, na radě ani na úřadě Moravskoslezského kraje, ale na orgánu, který se jmenuje hejtman a kterému velí hejtman se všemi pravomocemi, které má.

A jestli tady budeme mluvit o možnostech, které tady jsou do budoucna u ostatních krajů, tak chci říct, že ty možnosti jsou, ať už to bude v Kutné Hoře, která tady zazněla a kterou cituji, nebo kdekoli jinde, tak zde možnosti jsou, aby se přistoupilo k řešení, která jsou v rámci příslušného regionu. A jako lidovec zdůrazňuji, že my si vždycky přejeme, aby se řešily problémy na tom nejnižším možném stupni, protože řadu bezpečnostních věcí může vyřešit starosta obce, který to má, nebo primátor kteréhokoli z těch měst, které máme jako statutární. Ale když si neví rady, tak se obrací výš, a obrací se na hejtmana nebo se obrací potom už na ministerstvo.

A teď uvedu konkrétní příklady, které byly v době koronaviru. Starostové řeší, když mohou, roušky a respirátory. Ale v okamžiku, kdy starostka obce má zařídit respirátor toho třetího typu pro člověka na ČOV a zjistí, že ho nikde nesežene, že ho nikdo nemá, tak se musí obrátit nejprve na kraj a ten kraj, když nemá respirátor trojku a přitom má být pro pracovníky v čistírnách odpadních vod toto zajištěno, tak se obrátí nahoru. A já právě chci, abychom věděli, že tady je ten postupný systém. A ten hejtman je na tom podobně. Jestliže nemá k dispozici ty věci, které mu umožňuje integrovaný záchranný systém, věci, které je schopen v rámci krizových zákonů, má tu velkou pravomoc, že se obrátí výš. A já tady vidím jako úplně nejjednodušší zvednout telefon a zavolat ministru vnitra, protože tak je to popsáno v krizovém zákonu.

My jsme však právě v těch věcech - a to je moje sdělení, které chci tady předat a chci, abychom se tím zabývali, ne teď v tuto chvíli a přijímali k tomu usnesení, ale abychom se tím zabývali v rámci toho, že budeme řešit krizové řízení, ale na prvním místě si musíme říct, kde jsme to krizové řízení nepoužili a mohli použít, a teprve potom abychom vytvářeli nové věci. Já nechci nikoho vyvinit, na nikoho shazovat vinu, ale chci říct, že to, co je v současné době nejhorší, je, že my máme skvělé zákony, popsal to kolega Luzar, a já je vnímám, protože jsem je musel 16 let ve svém životě vnímat téměř den co den, a my je nevyužíváme. A proto jsem přesvědčený, že je nutné v rámci toho, že se podíváme směrem dozadu, že si řekneme - toto jsme nevyužili. Já znovu říkám, nechci kvůli tomu někoho dávat na pranýř, ale říkám to jako člověk, který dělal hejtmana osm let, a jak říkám, v bezpečnostní radě pracoval dalších šest, tak to říkám s tím, že jsme mnohem lépe připraveni, než teď zaznívá z debaty, kterou tady v tuto chvíli vedeme. Proto, znovu opakuji, mým přáním není, abychom se dobrali toho a řekli - může za to přesně ten a ten člověk. Ne. Abychom si řekli - měli jsme možnosti, které jsme nevyužili, a teprve potom hledali, jak změnit krizový zákon.

A to, co musím říct nutně na závěr. Strefovat se do Ministerstva zdravotnictví je poměrně jednoduché, dá se na něj v tuto chvíli svalit všechno. Já na něj svaluji pouze jednu jedinou věc, ale nevím, do jaké míry za to může ministr zdravotnictví - že se nejedná podle krizových zákonů, ale podle všech ostatních. A když budeme mluvit o té věci, jak tady pan ministr řekl, že s něčím půjde na vládu a bude to řešit do 19. 7. - tady doufám, že jsem správně zaznamenal od kolegyně Richterové toto datum - tak já si troufnu říct, že budeme-li používat krizové zákony tak, jak můžeme, tak se nikdy nedopracujeme k tak vzdálenému datu, jako je 19. 7.

Proto prosím, abyste ke mně nepřistupovali teď v tuto chvíli, jako jestli jsem opozice, nebo koalice. Jsem člověk, kterému jde a vždycky šlo o kraj, v závorce o kraje. Protože my jsme ty kraje společně budovali. Já jsem byl ten, který byl na samém začátku. My jsme poměrně brzo měli povodně, my jsme se museli tímhle protloukat. Je tady se mnou kolega Zahradník, kolegu Bendla nevidím. Ale nejsem tady sám. V té době, kdy jsme se museli potýkat s těmi prvními problémy, které byly, a my jsme ten zákon ještě ani pořádně neznali, a už jsme podle něj museli jednat. Je to prosba, abychom v této věci si uvědomili, že nepoužívat krizový zákon je nevyužívání zbraně, kterou můžeme mít a která usnadní práci i našim odborníkům. A já vůbec nepochybuji o tom, že jak krajská, tak celostátní hygienička by uvítaly, kdyby se jednalo podle krizového zákona, a ne podle nějakého jiného.

A protože to můžou spouštět různí lidé, tak se můžu obrátit jenom na vás, pane ministře (zdravotnictví), protože tady žádný jiný není. Ale není to práce jednoho člověka v té vládě. Je to práce, aby skutečně celá vláda - a já teď oslovuji celou vládu, protože jsem přesvědčený o tom, že mě někde slyší nebo uslyší, já vás prostě oslovuji s tím, abyste si vyhodnotili, že používání (do vládní lavice přichází předseda vlády Babiš) - jsem rád, že můžu oslovit i pana premiéra - že využívání krizových zákonů nám věci velmi výrazně usnadní. Je to moje prosba. Je to moje prosba, protože mám stejně jako vy ostatní a jako obyvatelé téhle země obavu, co se stane, když přijde druhá vlna pandemie - tedy koronaviru, já tomu ani nechci říkat pandemie, ale ať to nazveme jakkoli. Ale ona taky může přijít další vlna povodní, ono může přijít cokoli dalšího. A já jenom prosím, abyste si v tuto chvíli bez ohledu na to vyhodnotili, že nejlepší postup v těchhle všech případech je držet se krizového řízení. Je to prosím vás můj jediný vzkaz, který tady chci říct. A znovu říkám, nechci nikoho napadat, ale snažil jsem se vám říct názorně v rámci všech možností, jakým způsobem můžeme docílit lepších výsledků, přijde-li ta budoucí vlna.

Byl jsem teď na docela vážné operaci a bylo mi doporučeno, abych vždycky končil nějakým způsobem... Chci poděkovat všem, kteří se starají o to, aby to do budoucna bylo lepší. A věřte mi, že já nejsem ten, který se otáčí směrem dozadu, a že chce věci zkoumat. Jediné, proč se chci podívat dozadu a zhodnotit ty věci, je zhodnotit je proto, abych příště se mohl chovat já i kdokoli jiný lepším způsobem. Děkuji vám za to, že jste mě poslouchali. A prosím ještě jednou, zkusme se řídit těmi zákony, které nám pomáhají, v maximální možné míře. A věřte mi, že nikomu nevyčítám, že nepoužil maximálně tento zákon, ale prosím, abychom do budoucna používali všechno, co nám krizové zákony umožňují. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Vondrák. Než dorazí k mikrofonu, seznámím sněmovnu s omluvenkami. Paní poslankyně Langšádlová se omlouvá dnes do 16.15, nikoliv od 16.15, to je oprava ode mě, a pan poslanec Richter se omlouvá dnes mezi 14.30 a 19. hodinou z pracovních důvodů. Prosím, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP