(10.40 hodin)

 

Ministr zemědělství ČR Miroslav Toman Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh novely zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, a dalších souvisejících zákonů. Tento předkládaný materiál byl vypracován společně s Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem zemědělství a vychází z koncepce ochrany před následky sucha pro území České republiky, která byla schválena vládou 24. července 2017 č. 528.

V souvislosti s obdobím sucha se navrhovanou novelou za prvé zavádějí nové pojmy sucha a stavu nedostatky vody. Zavádí se povinnost zpracování plánu pro zvládání sucha, stanoví se priority užití vody pro účely sestavení plánu pro sucho a stanoví se orgány pro zvládání sucha a nedostatku vody, jejich složení a kompetence. Další významnější změnou vodního zákona je například zavedení povinnosti měřit množství odebírané povrchové a podzemní vody při povoleném množství aspoň tisíc kubíků za rok nebo sto kubíků za měsíc a předávat výsledky měření správci povodí.

Návrh obsahuje také novelu zákona o působnosti Správy státních hmotných rezerv, která upravuje podmínky poskytnutí a použití státních hmotných rezerv pro řešení mimořádných událostí. Součástí tohoto zákona je také novela zákona o krizovém řízení, která souvisí s potřebou rozdělení kompetencí orgánů pro sucho a krizových orgánů. Je tam také obsažena novela zákona o vodách a kanalizacích. Tam je cílem zejména umožnit provozovateli vodovodu reagovat omezením (nesroz.) pitné vody na vyhlášení stavu nedostatku vody podle vodního zákona.

Přijaté pozměňovací návrhy jsou v souladu s koncepcí předkladatele. Musím říci, že přispějí ke zkvalitnění tohoto vládního návrhu zákona, a proto s nimi souhlasím. Zákon byl projednán v zemědělském výboru a byl rovněž projednán výborem pro životní prostředí a hospodářským výborem.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru zemědělství. A nyní požádám ministra životního prostředí Richarda Brabce o jeho úvodní slovo. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Budu velmi stručný, protože pan ministr Toman řekl, tak jako v prvním čtení, klíčový popis toho, v čem je ten nový vodní zákon revoluční, kdy právě ta tzv. suchá hlava konečně řeší to, co zatím legislativa řešila jenom v případě povodní, a nastavuje tedy jasné kompetence státní správy, samosprávy a také odpovědnosti jednotlivých stran v případě hrozícího sucha jako preventivní opatření a konkrétní krizová opatření v případě nedostatku vody.

Na gesčních výborech proběhla široká diskuze, určitě proběhne i tady. Ne na všem samozřejmě máme shodu. Jako Ministerstvo životního prostředí jsme připraveni podpořit některé pozměňovací návrhy. Jednu věc řeknu. Mrzí mě tam, že prošel návrh, ale bude to další debata, na oslabování role vodoprávních úřadů. Já ty vodoprávní úřady naopak vidím pro budoucnost jako velmi významné úřady, které samozřejmě také... chystáme pro ně a připravujeme metodiku a velmi brzy představíme revoluční systém, kterému říkáme HAMR. Je to revoluční informační systém, který bude jako nástroj pro vodoprávní úřady, aby tam měly informace o všech zdrojích a všech odběrech vody a mohly vlastně z toho potom, řekněme, vyvozovat nějaké zásadní závěry z hlediska povolování nových odběrů. To já považuji za velmi důležité, protože v minulosti to bylo tak, že takřka každý, kdo šel okolo, dostal povolení k odběru vody, protože byl samozřejmě logicky pocit, že té vody je všude dost, především té podzemní vody, a dneska už na stovkách míst ČR vidíme, že je potřeba prioritizovat ty odběry, že zdaleka ne všichni ve chvíli, kdy budou chtít odebírat vodu, tak ji dostanou v případě nedostatku vody.

Takže ten nový zákon reaguje na to, že se situace dramaticky změnila, že už zdaleka neřešíme jenom povodně, byť teď v posledních dnech zase ano, ale že čím dál tím více budeme řešit spíše sucho a jeho dopady, které jsou možná plíživější, ale o to nebezpečnější. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru životního prostředí Richardu Brabcovi. A konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán výboru pro životní prostředí a hospodářskému výboru. Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 556/1 až 6.

Požádám nyní o slovo zpravodaje zemědělského výboru a zároveň zpravodaje výboru pro životní prostředí poslance Karla Turečka, aby nás informoval o projednání ve výborech a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Požádám také o to, aby byl připraven kolega Vojtěch Munzar. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Karel Tureček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, já bych vás chtěl ve stručnosti informovat jednak o projednání tohoto sněmovního tisku v zemědělském výboru. Zemědělský výbor 5. února přerušil projednávání a stanovil lhůtu pro podávání pozměňovacích návrhů, které pak projednal 15. dubna a přijal komplexní usnesení, v kterém jsou obsaženy tyto pozměňovací návrhy. Ve stručnosti, jedná se zejména o soubor pozměňovacích návrhů, kteří řeší problematiku technickobezpečnostního dohledu a jejich zapracování přímo do ustanovení vodního zákona. Zatím to bylo ošetřeno pouze v metodickém pokynu. A samozřejmě řešil problematiku vypuštění... řekl bych... Nikoliv, nejde o oslabení kompetence vodoprávních úřadů. Nicméně tím, že se zavádí nová hlava, hlava do vodního zákona řešící problematiku sucha na stejnou úroveň, tak jak je ve vodním zákoně řešena problematika povodní, tak se nám tento paragraf zdál jaksi nadbytečný, protože by, řekl bych, přenášel z politické úrovně, z úrovně orgánů, které jsou ustanoveny z hlediska zákona o vodách - tím myslím komise pro sucho, ať už na místní, regionální, či státní úrovni - na úroveň úředního rozhodování. V tomto směru se nám to zdá nadbytečné a duplicitní.

To je asi k tomu zákonu o vodách, jeho projednávání v zemědělském výboru. Výbor pro životní prostředí tento sněmovní tisk projednával také dvakrát. Jednak 19. února a 1. dubna. Prvního dubna přijal k tomu usnesení, kde převážnou část podaných pozměňovacích návrhů odmítl a pouze se ztotožnil s jedním pozměňovacím návrhem, kdy v § 5 vložil nový § 5a jaksi spíše proklamativní definice cílů ochrany povrchových a podzemních vod a jejich hospodárného využívání.

To je z mé strany na úvod všechno. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Karlu Turečkovi za jeho zpravodajskou zprávu. A nyní požádám zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Vojtěcha Munzara, aby nás informoval o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Ano, děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, hospodářský výbor začal projednávat tento tisk 20. února a na své schůzi 29. dubna 2020 projednal a přijal jeden pozměňovací návrh, který zní takto - že v části první článek 1 se bod 9 zrušuje.

Je to vlastně návrat k původnímu znění § 12, který hovoří o tom, že vodoprávní úřady by svým jednostranným správním uvážením mohly zrušit a změnit stávající povolení (nakládání) s vodami. To znamená, hospodářský výbor to považoval za vnesení prvku nejistoty do platných povolení nakládání s vodami a nejistoty pro hospodářské subjekty, které s vodou nakládají. Zdá se nám ta úprava stávajícího § 12 podle stávajících platných norem dostatečná ještě v souvislosti s § 109, který mluví vlastně o podobné záležitosti. Proto přijal hospodářský výbor tento pozměňovací návrh a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit sněmovní tisk 556 právě ve znění tohoto schváleného pozměňovacího návrhu.

Zároveň hospodářský výbor zmocnil mě, jako zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona, pověřil mě, abych na schůzi Poslanecké sněmovny přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru, a pověřil předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP