(17.50 hodin)
(pokračuje Pikal)

Prosím, aby se slova ujal zástupce vlády, který byl k tomuto bodu pověřen, je-li takový. Není-li takový, tak si nejsem jist, jak mám pokračovat. Máme tady aspoň nějakého místopředsedu vlády? V tom případě, pokud nikdo nemá námitek, tak bych dal bez toho, že by nám vláda sdělila informace, slovo navrhovateli, který se zároveň stane zpravodajem, a to bude pan poslanec Ivan Bartoš. (V sále je silný hluk.) A poprosím ještě sněmovnu o větší klid. Tak můžeme.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Dobrý večer, již večer, kolegyně a kolegové a pane ministře. Já tedy děkuji za úvodní slovo. On k tomuto bodu již minulý týden ve čtvrtek vystupoval pan ministr Adam Vojtěch, ale bylo to v ten moment, kdy poslanci nemohli v danou chvíli reagovat, pokud neměli přednostní právo typu předseda strany, předseda klubu či někdo jiný. Já bych proto tento bod otevřel, tak jak je v souladu s programem schválené schůze. Na závěr tady mám, podobně jako to bylo u předchozích dvou bodů, sérii několika usnesení.

Začnu trochu zeširoka, protože problematikou nákupů se v tuto chvíli i zabývá Nejvyšší kontrolní úřad. Nicméně ta šetření můžou trvat nějakou dobu. A pokud se bavíme o tom, jakým způsobem by měla ČR a vláda postupovat například při doplnění zdravotních pomůcek do zásob, je důležité tuto věc probrat a i zde třeba přes hlasování usnesení Sněmovny najít jakousi shodu mezi poslanci. Sněmovna má kontrolovat vládu a může na ni apelovat a ukládat jí úkoly a vydat se tím směrem, než ta šetření, tedy to, co již bylo nakoupeno, rozkryjí, a jakým způsobem by vláda měla postupovat.

Dle pana prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslava Kaly a i dle podkladů našeho pirátského analytického týmu utratily státní orgány za nákupy ochranných pomůcek v době nouzového stavu více jak 10 miliard. (V sále je stálý hluk.)

Je tady poměrně hluk, já můžu křičet víc, ale zase vím, že to je nepříjemné...

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já si myslím, že by to nebylo vhodné, takže požádám opět sněmovnu o větší klid. Požádám poslance, kteří mají něco jiného k řešení, aby to případně řešili mimo jednací sál.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Tak já doufám, že váš apel, pane předsedající, bude vyslyšen.

Pirátský analytický tým a i řada investigativních novinářů odhalily mnoho závažných kauz, které rozhodně nelze zamést pod koberec. Nejde ovšem jenom o předražené a drahé nákupy, tedy o otázku, jak bylo naloženo s téměř 10 miliardami korun. Zabývali jsme se také tím, zdali zdravotníci, sociální pracovníci či běžní občané získali kvalitní ochranné pomůcky, které jsou bezpečné, a poskytovaly, je-li potřeba, poskytují v danou chvíli skutečnou ochranu. My jsme zkoumali i celou řadu podnětů, kdy nakupované pomůcky byly velmi pochybné kvality. Místo toho, abychom se obratem dočkali vysvětlení, tak mě pan ministr Adam tenkrát - a já jsem na to už jednou reagoval - ironicky pozval do toho nákupního týmu a ty jednotlivé přešlapy byly z mého pohledu dosti často bagatelizovány.

Já bych na počátku uvedl jako tři do očí bijící případy. Někdy v polovině dubna 2020 jsem podal písemnou interpelaci na pana ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha. Ta obsahovala první odhalení pirátského analytického týmu. Jednatel dodavatelské společnosti Recea Prague, která získala od Ministerstva zdravotnictví objednávku za 310 milionů korun, v danou chvíli čelil osmnácti exekucím na částku téměř 4 miliony korun a jeho bydliště bylo evidováno, nebo stále je evidováno, na úřadě městské části Prahy 5. Předmětem podnikání této společnosti je mimo jiné cukrářství a uzenářství. Tato společnost navíc nedodala ministerstvu platné certifikáty, které by garantovaly, že dodané výrobky jsou bezpečné.

Ministerstvo zdravotnictví si tedy zajistilo otestování kvality pomůcek od této společnosti a oznámilo, že část z nich byly nekvalitní, a proto některé objednávky zrušilo. Mně připadá, že kdyby se nikdo v těch objednávkách nešťoural a kdyby ten PR závod, kdo líp objedná, proběhl, jak proběhl, tak by se dál vesele od této firmy odebíralo, k žádné nápravě by nedošlo a skutečně by ty objednávky pokračovaly, aniž by byla kontrolována jejich kvalita. Pokud ministerstvo trvá na tom, že tyto výrobky jsou nekvalitní, mělo tedy odmítnout celou zásilku.

Obdobných otazníků kolem nákupu v této věci je celá řada. Zajímavým třeba byla i objednávka respirátorů za téměř 300 milionů korun pro Ministerstvo zdravotnictví, to získala rovněž společnost De Sol Investment, ta měla vlastníka v dalekém Belize. Já jsem se pak díval na práci investigativních novinářů, protože přece jenom poslanci by neměli fungovat jako nějací rešeršéři. Redaktor serveru Seznam Zprávy zjistil, že tento dodavatel ochranných pomůcek je prověřován mezinárodní policejní organizací Interpol za obchodování s padělky. Vlastník v Belize byl dokonce v roce 2015 zrušen, a tak dodavatel pomůcek Ministerstva zdravotnictví měl tedy neexistujícího vlastníka.

Zase, jakmile bylo ministerstvo redaktorem Seznam Zpráv na to upozorněno, objednávku zrušilo. Zůstává otázkou, jak je možné, že takto důležité informace čerpá ministerstvo od investigativních novinářů nebo od pirátského analytického týmu. Já jenom dodám, že tento jednatel pro změnu čelil více jak deseti exekučním řízením a v podstatě netušil, co se ve společnosti děje.

A já bych takto mohl pokračovat. Je tady společnost LA Factory, největší dodavatel Ministerstva zdravotnictví. A my jsme oslovili experty a i v novinách to proběhlo, byla to firma, která do té doby v této oblasti nepodnikala. Našim analytikům a investigativním novinářům se podařilo odhalit, že tato společnost dodala část respirátorů se zfalšovaným certifikátem. Instituce uvedená na tomto certifikátu ve svém dopise našim analytikům uvedla, že jejich logo i podpisy byly na certifikátu uvedeny bez jejich vědomí a tyto certifikáty s jejich podpisy jsou vytvářeny dle jejich slov neznámými osobami někde v Číně.

Závažná zjištění byla i ve věcech nákupů Ministerstva vnitra, ale pan ministr Hamáček zde v tuto chvíli není. Jenom jako příklad, respirátory dodávala stránková firma v Hongkongu, která byla založena teprve nedávno. Základní jmění v přepočtu na české koruny tvořilo 30 tisíc korun. Jednatelka společnosti do té doby řešila převážně prodej čajů a nealkoholických nápojů.

Pirátský analytický tým zpracoval celou řadu analýz. Ty podklady jsme doručili Nejvyššímu kontrolnímu úřadu ve dvou podnětech. Prezident NKÚ avizoval, že podnikne kontrolní akci k těmto nákupům, a proto tyto materiály budou pravděpodobně pro NKÚ velmi užitečné.

My jsme paralelně oslovili asi 250 českých prodejců pomůcek v danou chvíli a následně jsme se jich dotazovali v takové anketě, kolik z nich bylo osloveno ministerstvy pro spolupráci, protože již v březnu zaznívalo, že ministerstva masivně komunikují s tuzemskými dodavateli. Já to zde říkám proto, že chápu argument, že v danou chvíli nešlo český trh v takovém množství zásobovat od českých firem. Ty nákupy byly v danou chvíli v objemech obrovské. Nicméně ten náš dotazník prošel minulý týden, předminulý týden, máme květen, kladně, že v danou chvíli nějakým způsobem spolupracuje, na úrovni se státem odpovědělo 6 % z těchto firem.

Tak já bych už šel pomalu k těm návrhům usnesení. Já jsem za celou tu dobu - a bylo to i několik vystoupení pana ministra Adama Vojtěcha zde, nikdo od té vlády mi nedokázal vysvětlit, jak ve stejný, prakticky ve stejný moment mohly dva státní orgány nakupovat ochranné pomůcky s naprosto enormními rozdíly v cenách, že to jako někomu nepřišlo divné. Ministerstvo jedno dokázalo nakupovat respirátory FFP2 za 50 korun, ale i za 866 korun. Ten rozdíl v ceně není pětinásobný, ten je v danou chvíli asi dvacetinásobný. Já jsem se dokonce nedočkal vysvětlení ani v odpovědi na svou písemnou interpelaci, kde jsem rovněž požadoval informace o výrobcích pomůcek, zvlášť u těch, jejichž pomůcky byly dle výsledků testování prokazatelně nekvalitní. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP