(9.10 hodin)
(pokračuje Vondráček)
Já vám děkuji. Tím jsme se vypořádali se všemi návrhy ke změně pořadu schůze a budeme pokračovat dle již schváleného pořadu.
Otevírám bod číslo 1. Pardon, před projednáním vládního návrhu zákona o kompenzacích osobám poskytujícím hrazené zdravotní služby zohledňujících dopady epidemie onemocnění COVID-19 v roce 2020, sněmovní tisk 868, zkrácené jednání, bychom podle § 99 odst. 5 měli posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání. Dne 29. května jsme o tomto jednání přerušili rozpravu, a to do pátku 9. června do 9 hodin. Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené rozpravě.
O slovo je v tuto chvíli přihlášen pan poslanec Svoboda, připraví se pan poslanec Dvořák. Připomínám - tématem diskuse je zkrácené jednání o tomto návrhu. (V sále je velký hluk.) Poprosím vás všechny, kolegové, kolegyně! Máte slovo, prosím.
Poslanec Bohuslav Svoboda: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tak jak bylo avizováno, vyjádřil bych se k tomu, jak vnímám projednávání tohoto zákona ve zkráceném čtení. Měli jsme možnost dostat prováděcí vyhlášku k tomuto zákonu a ta prováděcí vyhláška ukazuje, že -
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vás na okamžik přeruším, pane kolego. Opravdu prosím o klid! Ještě jednou prosím o klid v sále!
Poslanec Bohuslav Svoboda: Dostali jsme prováděcí vyhlášku a ta prováděcí vyhláška ukazuje, že ta materie je velmi složitá, protože rozsah té zdravotní péče je velmi pestrý, od laboratoří přes rentgenologickou diagnostiku až k vlastním klinickým vyšetřením. Domnívám se, že ten zákon, který je správný, ten jeho princip je velmi správný, je zákon, jehož síla vlastně spočívá v té vyhlášce jako takové, jak to bude řešit. To, že ten princip schválíme, je samozřejmě dobré, ale ta vyhláška je daleko důležitější.
Jsem tedy přesvědčen, že by neměl být ten zákon řešen ve zkráceném programu, že bychom měli mít možnost ke všem těm věcem se vyjádřit, protože jistě i vy všichni stejně jako já dostáváte celou řadu podnětů, navíc řada z vás tu problematiku zná, protože jim je vlastní, protože to dělají, a těch problémů je skutečně veliká řada. Spěch, který teď v tuto chvíli máme, není v zásadě vlastně ničím zdůvodněný, protože to, co je podstatné, je to, co bude dohodnuto v té vyhlášce jako takové. Celá řada zařízení, vlastně téměř všechna nemocniční zařízení jsou placena zálohově, zrovna tak jsou zálohově placeny ambulantní služby specialistů. Praktičtí lékaři mají kombinaci kapitace a výkonovou, kde ten problém je také v jiné rovině. Čili ta urgence toho, abychom to teď v tuto chvíli hned vyřešili za cenu nějakých chyb, žádná není, nebo já ji nevidím. Myslím si, že když to projednáme řádně a zkrátíme ty lhůty mezi tím dostatečně, že to bude daleko lepší, protože dneska když to budeme projednávat ve zkráceném čtení, tak zde zazní celá řada návrhů týkajících se té vyhlášky, týkajících se toho provedení, a vlastně k ničemu rozumnému nedojdeme. V tak krátké době o tak složité materii se nelze dohodnout.
Čili já skutečně navrhuji, abychom toto projednávali v normálním - i když s těmi časy mezi prvním a druhým čtením maximálně zkrácenými - ale v normálním jednání tak, aby na to byl čas. I zdravotní výbor by měl mít možnost daleko lépe se s tím seznámit, než se s tím seznámil včera v mimořádném zasedání mezi dvěma zasedáními Sněmovny, mezi dopoledním a odpoledním. Čili vidíte, že i ten čas, co jsme měli na to, že jsme tu vyhlášku měli k dispozici od půlnoci, ten čas, co jsme měli, byl malý. Toto je můj názor na návrh o způsobu jednání.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Další do rozpravy je přihlášen pan poslanec Dvořák. Není přítomen v sále. Ptám se tedy, zda ještě někdo má zájem o vystoupení. Pan poslanec Kaňkovský se hlásí. Máte slovo. (Poslanec Kaňkovský se ptá předsedajícího mimo mikrofon.) Prosím? Tak pan poslanec si přeje vystoupit až v rozpravě k bodu, nikoliv k povaze zkráceného jednání. Pan poslanec Válek je přihlášen? Také do obecné. Takže jestliže beru, že pan Dvořák je nepřítomen, kolegové se hlásí do obecné rozpravy, nikoli do rozpravy o zkráceném jednání, tak rozpravu končím a přikročíme k hlasování.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona o kompenzacích osobám poskytujícím hrazené zdravotní služby zohledňujících dopady epidemie onemocnění COVID-19 v roce 2020, sněmovní tisk 868, ve zkráceném jednání."
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro zkrácené jednání. Kdo je proti?
Hlasování číslo 170, přihlášeno je 160, pro 111, proti 25. Návrh byl přijat.
Já tedy nyní otevírám bod číslo 1.
1.
Vládní návrh zákona o kompenzacích osobám poskytujícím hrazené zdravotní
služby zohledňujících dopady epidemie onemocnění COVID-19 v roce 2020
/sněmovní tisk 868/ - zkrácené jednání
Předložený návrh uvede ministr zdravotnictví Adam Vojtěch. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
S náhradní kartou číslo 21 hlasuje pan ministr Zaorálek.
Ministr zdravotnictví ČR Adam Vojtěch Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, jímž se stanoví právní rámec pro kompenzace nákladů, které poskytovatelům zdravotních služeb vznikly v souvislosti s probíhající epidemií onemocnění COVID-19. Návrh ukládá zdravotním pojišťovnám povinnost tyto náklady kompenzovat a zmocňuje Ministerstvo zdravotnictví k vydání vyhlášky, která stanoví způsob výpočtu těchto kompenzací pro případ, že by se příslušní poskytovatelé zdravotních a sociálních služeb se zdravotními pojišťovnami nedohodli sami. Vzhledem k tomu, že v době tvorby a přijetí úhradové vyhlášky pro tento rok nebylo možné stávající situaci předvídat, způsobila by její bezvýhradná aplikace při vyúčtování úhrad roku 2020 nejpozději v roce 2021 výrazné ekonomické problémy významné části poskytovatelů zdravotních služeb a poskytovatelů sociálních služeb poskytujících zdravotní služby, a to vzhledem ke snížení objemu poskytnuté péče a na druhou stranu zvýšeným výdajům v souvislosti s péčí o pacienty s onemocněním COVID-19.
Pro zajištění potřebné dostupnosti hrazených zdravotních služeb pro pojištěnce i v následujících letech je nutné situaci řešit na systémové úrovni a formulovat pravidla pro příslušné kompenzování poskytovatelů. Na tomto místě je důležité zdůraznit, že samotný kompenzační zákon neobsahuje žádné vzorce pro výpočet kompenzací, ale jak už jsem zmínil, stanoví zmocnění pro Ministerstvo zdravotnictví vydat příslušnou kompenzační vyhlášku. Je to stejný způsob jako v případě standardního vydávání tzv. úhradové vyhlášky na základě zmocnění v zákoně o veřejném zdravotním pojištění. V této vyhlášce jsou a budou obsaženy vzorce, které budou do značné míry připomínat právě tu standardní úhradovou vyhlášku, tak jak ji všichni, kteří působí ve zdravotnictví, dobře znají.***