(14.20 hodin)
(pokračuje Stanjura)

My nejsme v tak velkých rozporech s panem poslancem Ferjenčíkem a shodujeme se teď v tom odkladu a zlepšení podmínek nebo zlepšení cash flow v těch firmách. Jenom chci říct, že na tuhle podrobnější debatu nám chybí čas, ale rozhodnout musíme dneska a my to respektujeme. Tak jsem se snažil uvést paradoxně argumenty ve prospěch původního vládního návrhu a nemít ten černobílý pohled. A říkal jsem, že to není černobílý, to není sto - nula, že já mám ve sto procentech pravdu a má to být úplně bez limitu pro všechny a vy nemáte žádnou pravdu. Jenom jsme za těch pár hodin nebo pár desítek hodin nebyli schopni tohle napsat. Že bychom třeba tyhlety nepodporovali.

No dobře, tak si řekněme jako nejznámější českou firmu Škodovku. Do které kategorie patří? Bezesporu odvádí vysoké daně. Bezesporu má zahraničního vlastníka.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Skončil čas pro faktickou poznámku, pane předsedo. Přihlaste se k faktické poznámce. (Tak já se přihlásím asi do rozpravy. Pokud nejsou...) Pan kolega Svoboda se hlásil. Ne, nehlásil. Do rozpravy. Tak v tom případě se přihlaste. Máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Ale pan místopředseda Filip měl pravdu. Já jsem si neuvědomil, že jsem se přihlásil na faktickou. Takže postupoval zcela správně.

Chci uvést příklad ze Škodovky, abych to dořekl. Bezesporu platí daně, platí vysokou daň z příjmu právnických osob. Velmi často, když máte žebříčky největších plátců, tak je tam najdete. Mají zahraničního vlastníka. Popravdě řečeno nevím, kolik dividend si zahraniční vlastník vyplatil za poslední (nesrozumitelné). Fakt nevím, jestli nula, nebo miliardu, nebo pět, nebo deset. A pokud, a já si to nepřeji, pokud by letos byli ve ztrátě, nepřeji si to, možná to zvládnou a nebudou, ale budou to mít těžké, to si řekněme, v automobilovém průmyslu jako celku, tak my tímhle zákonem je vyřadíme z pomoci, protože řekneme: to jsou ti, co ty biliony odvedli.

A podle mě najdeme firmu, která nám není sympatická a která třeba neprodukuje, nic nevyrábí, přitom byla vysoce zisková, odváděla dividendy, to určitě najdeme. Ale já se vždycky snažím najít ten pozitivní příklad i s tím rizikem, že ta pomoc případně dopadne někomu, kdo si ji úplně nezaslouží, než nepomoct nikomu zase s tím větším rizikem, že ji nedostane i ten, kdo si ji zaslouží. Je to úhel pohledu. Není to jako že všichni jsou špatní nebo všichni jsou dobří. A já jsem optimista, já věřím, že většina těch velkých firem jsou dobří a poctiví plátci daní. A když se jim dařilo, tak nikomu nevadilo, že platí tak velké daně. Ba právě naopak. Vláda, ale i my, když jsme projednávali rozpočty, kraje i obce, když projednávaly své rozpočty, byly rády, že ty daně platí a odvádějí. Teď mohou mít problémy a my se k nim možná otočíme zády.

To je všechno. Ale říkám, my jsme připraveni podpořit i ten limit, je to lepší, než kdyby nebylo vůbec nic, protože je to podpora a zlepšení cash flow situace našich firem.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nemám žádnou přihlášku do obecné rozpravy. Obecnou rozpravu končím. Než se zeptám na závěrečná slova k obecné rozpravě, konstatuji došlé omluvy. Pana Romana Onderky od 14.00 hodin do konce jednacího dne, pana poslance Jiřího Kohoutka od 14.00 hodin do konce jednacího dne a od 15.00 hodin Zuzana Majerová Zahradníková do konce jednacího dne.

Závěrečné slovo paní ministryně vlády Alena Schillerová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo, budu stručná, bylo mně zdůrazňováno, abych nemluvila dlouho. Měla jsem samozřejmě připravenou tady reakci na to vyjádření skupiny ekonomů.

Mně se hrozně líbí, jak někteří poslanci, a nebudu dneska opravdu nikoho jmenovat, když prostě to vyjádření se jim hodí takzvaně k té argumentaci, tak ho zdůrazňují. Ale to, že jste dostali všichni vyjádření všech asociací, a já taky, to, co jste dostali vy, jsem dostala i já, asociací, komor a svazů, které unisono zní ve prospěch například tady toho zpětného uplatnění ztráty, tak to řečeno není.

No, budu se držet zpětného uplatnění ztráty. Já jsem přesně prošla tím posunem, tak jak ho tady popsal pan předseda Stanjura. Asi poprvé tady na mikrofon řeknu, že co se týče zpětného uplatnění ztráty, bezesporu s tím souhlasím, že ty argumenty není potřeba opakovat. Je to přesně tak. Pětadvacet let máme v zákoně o dani z příjmů možnost uplatnit ztrátu v pěti letech následujících po vyměření bez limitu. Bez limitu. Takže pokud by to třeba neprošlo dnes, tak tu ztrátu stejně za rok ty firmy, uplatní. A my teď říkáme, umožněme to dva roky zpátky, vraťme jim daň, pomozme jim dát peníze na likviditu. A my jsme to nevymysleli na Ministerstvu financí, my jsme to opsali z celé řady zemí EU, proto ten anglický výraz, protože takto se to prostě - světa, nejen EU. To má celá řada zemí světa.

Ale prosím, ty podmínky jsou jasné. Musí vzniknout ztráta, rozhodně žádná firma nechce dobrovolně jít do ztráty, nejsme tady prostě v těch letech, kdy se vyráběly ztráty, nebudu už ty roky připomínat, prostě třicet let zpátky. Která firma by chtěla jít do ztráty? A musí existovat zisk za roky 2019 a 2018. A ten už tam je. Ten už je vyměřený, ten už prostě je přiznaný na Finanční správě, přílohy jsou na obchodním rejstříku anebo u Finanční správy. Tam není co, jaký prostor prostě pro posun. A já jsem původně, my jsme na Ministerstvu financí, když jsme to s kolegy dávali dohromady, tak jsme tam ten limit měli 25 milionů. Ale pak padaly přesně argumenty v odborných kruzích asociací, svazů, komor, lidí, kteří prostě zastupují podnikatele, přesně ty, co tady zazněly od pana předsedy Stanjury. Prostě proč to limitovat? Proč to limitovat? Stejně ta firma v tom čase, a tam jde jenom o posun v cash flow, ta firma v čase to uplatní tak, jak to bude odpovídat účetnictví a účetnímu vzniku ztráty. A my pouze tím, že jí to umožníme udělat teď - a nemá co zkamuflovat. Nemá, buď ty zisky tam měla v tom roce 2018, 2019. Tam už nic nezkamuflujete. Nebo je tam neměla. A pak nic neuplatní. Získá peníze, dá je do likvidity firmy a pak zdaní více. Takže je to posun v čase.

Takže argumenty typu, že to teď dopadne na veřejné rozpočty, ty jsou liché. Když to nedopadne teď, tak to dopadne nejdříve za rok a pak až v pěti letech. A zase za podmínky, že bude generovat nějaký zisk a že se to od toho bude odečítat.

Takže já skutečně jsem těm argumentům nerozuměla. Já jsem vázána nějakou koaliční dohodou, takže já ji budu v tuto chvíli muset dodržet. A říkám to otevřeně, ne, bylo to v souladu s návrhem, který nakonec připravilo Ministerstvo financí a předložilo na vládu. Já prostě ty argumenty, tentokrát podepisuji všechny argumenty, které na tento vrub tohoto problému tady řekl předseda ODS Stanjura. Ano, přesně tak to je. Vytvoříme tady jakousi představu. A stejně těch 30 milionů, a já budu dodržovat to, co prostě bylo dohodnuto, těch 30 milionů, které uplatní ty firmy, tak ten zbytek si uplatní pak za rok. Takže to je jediné, čeho dosáhneme.

Mně se hrozně líbí, jak tady u toho loss carryback je strašně velký problém dopad na veřejné rozpočty. Přitom je to jenom posun v čase buď teď, nebo za rok, nebo za dva, nebo za tři. Ale u DPH, kde je to trvalé, nám to nevadí? To je dopad jako hrom. Ale trvalý dopad. Trvalý. Včetně i toho návrhu pana poslance Votavy. Ten je tedy úplně nejhorší. Je možná nejlevnější, ale je o tom, že ta snížená sazba na pivo, která byla takovým předmětem humoru a veselí, já jsem ráda, že se lidi baví, tak by byla procházka růžovým sadem. My bychom tady teď měli prostě tři sazby u potravin a nikdo by nepřišel na to, co kam patří. Není, kdo by to rozděloval. Takže něco bylo 21, něco 15, něco v 10. Samozřejmě bylo by to, pane poslanče, asi za minimálně 8,5 až 10 miliard, my to nejsme schopni ani pořádně spočítat, a trvale k rozpočtům obcí. Vy jste také plédoval za rozpočty krajů, měst a obcí. Takže prostě to je úplně to nejhorší.

A pozor, ještě řeknu jednu věc. Jaká je záruka, že se to promítne do cen pro konečného spotřebitele, pro toho českého občana, že si to nenechají řetězce? No žádná. Prostě žádná. Takže my bychom vzali 10 miliard krajům, městům a obcím a dali to řetězcům. Dobře, jenom ať víme, o čem se tady bavíme.

Samozřejmě ty další návrhy jsou ještě dražší, ale principiálně úplně stejné. Takže nebudu to dále rozebírat.

Jinak když byla tripartita, třeba pro vaši informaci, tak proti loss carryback v podstatě byl jediný člen tripartity a to byl ČMKOS, to znamená zástupce odborů. Tak jenom, to jenom tak na okraji. Jinak všichni zástupci tripartity, kteří tam byli přítomni, byli pro to, dobře si uvědomovali, jak je to velmi, velmi důležité. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP