Středa 17. června 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

50.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci
/sněmovní tisk 756/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček. Pane ministře, prosím máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček: Děkuji, vážený pane předsedo. Vážená vládo, kolegyně, kolegové, dobrý den. Dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci.

Návrh zákona představuje další krok v rozvoji právního rámce eGovernmentu v České republice. V prvé řadě navazuje na novou koncepci využívání údajů uvedených v informačních systémech veřejné správy, kterou přináší zákon o právu na digitální služby. Tato změna se týká 144 právních předpisů, jejichž součást tvoří ustanovení s výčtem údajů, které mohou orgány veřejné moci využívat pro výkon své agendy z informačních systémů veřejné správy a které je potřeba pro dosažení cílů koncepce zrušit. Množiny využitelných údajů budou nově stanovovány nikoliv zákony upravujícími jednotlivé agendy, nýbrž operativněji v rámci procesů registrace jednotlivých agend podle zákona o zákonných registrech. Tím se výrazně urychlí proces stanovování využitelných údajů a zefektivní samotné sdílení údajů založené na základě "obíhat mají data, nikoliv lidé".

Tím se výrazně urychlí proces stanovování využitelných údajů a zefektivní samotné sdílení údajů založené na základě "obíhat mají data, nikoliv lidé".

Návrh zákona dále reaguje na doprovodné usnesení Sněmovny k návrhu zákona o právu na digitální služby číslo 789, kterým Sněmovna vyzvala vládu, aby v návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci, mj. navrhla pravidla umožňující další rozšíření využití systému datových schránek, rozšíření a sdílení údajů vedených v základních registrech a systematické využívání cloud computingu v oblasti veřejné správy. Ministerstvo vnitra proto návrh zákona upravilo v intencích doprovodného usnesení Sněmovny a současně jej doplnilo o elektronizaci petičního práva, úpravu pravidel přihlašování do centrálního registru zbraní a úpravu pravidel vedení tzv. jmenných rejstříků ve spisové službě.

Účinnost se navrhuje vzhledem k provázanosti se zákonem o právo na digitální služby od 1. února 2022. A na závěr připomínám, že původně návrh zákona obsahoval i další věcné změny, ale na základě široké politické shody byla příslušná ustanovení vyňata a cestou komplexního pozměňovacího návrhu byla včleněna do zákona o právu na digitální služby.

Děkuji vám za pozornost. (V sále panuje trvalý hluk.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane ministře. A poprosím pana poslance Ondřeje Profanta, který je zpravodajem pro prvé čtení, aby se ujal slova. Poprosím o klid v sále! Děkuji.

 

Poslanec Ondřej Profant: Dobré dopoledne. Doufám, že se moc neděsíte - on ten tisk má 838 stránek a upravuje desítky zákonů. Ale jak už řekl pan ministr, tak hlavní věc je, že v zákoně o právu na digitální službu jsme zavedli obecný princip přístupu do základních registrů, a tím se mnohá ustanovení v desítkách jiných zákonů stala redundantními a teď je z těchto zákonů odstraňujeme, aby tam nebyla navíc.

Tento zákon navazuje na triádu digitalizačních zákonů, které jsme tu měli, které jsme schválili drtivou většinou. Jedná se o zákon o právu na digitální službu, digitální technickou mapu a SONIA. To jsou všechno věci, bez kterých se elektronizace neobejde, a tohle je souhrnný tisk, který opravuje ty věci, které se mění na základě schválených zákonů, plus tam může opravovat nějaké věci, kde by mohly vyvstat nějaké nejasnosti nebo drobné překážky. Takže jako zpravodaj registruji už několik pozměňovacích návrhů, většina z nich je i konzultována s ministerstvem. Myslím si, že opět třeba vznikne nějaký souhrnný konsenzuální pozměňovací návrh, a já se těším na spolupráci na tomto zákonu.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám k tomuto bodu obecnou rozpravu. Hlásí se pan předseda Bartoš. Ať už s přednostním nebo bez, jste na řadě, pane předsedo. Máte slovo.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Dobré dopoledne, dámy a pánové, pane předsedo, pane ministře. Já bych v první řadě chtěl poděkovat, že jsme se rozhodli v minulém roce jít i touhle cestou. Když jsme začali na poli Poslanecké sněmovny diskutovat právo občana na digitální službu, tak jsme věděli, že v zákonech, které máme, tento nový princip, který zavádíme, právo na službu možnosti sdílení dat, udělení povolení ke sdílení dat, že to bude měnit celou řadu zákonů. My jsme v počátku narazili na problém, že takovýhle krok je téměř nerealizovatelný. Pak ale došlo i skrze členy vlády k dohodě s Ministerstvem vnitra, s panem náměstkem, s panem ministrem, a rozhodli jsme se skutečně jít v těch dvou fázích, tedy mít zastřešující zákon s těmi nejdůležitějšími principy, a následně v tomto velkém balíku otevřít, a říká se mu tedy depo, otevřít všechny zákony, kterých se to týká.

Chtěl bych říci, a už ten zákon nějakou chvíli platí, že by bylo dobré - a teď nevyzývám k nějakému překotnému zásahu do zákonů, které jsou ovlivněny touto legislativní změnou - podívat se znovu na otázku digitalizace. V době koronakrize se ukázalo, jak je potřebné mít ty agendové systémy, ale i ty menší systémy napojeny on-line. A pokud budeme mít přes léto, a věřím, že budete mít kromě kampaní, které naše strany povedou do krajských voleb, čas a energii, tak nejen na poli výboru pro veřejnou správu bychom se mohli zamyslet, kde právě v otázkách digitalizace, která se ukázala vhodným nástrojem pro zjednodušení práce, života, v jednotlivých zákonech, kde budeme měnit části týkající se digitalizace, udílení souhlasu a sdílení dat, udělat té práce třeba i výrazně víc a v součinnosti s Ministerstvem vnitra navrhnout pozměňovacími návrhy třeba i další zlepšení.

My jsme si při schválení tzv. digitální ústavy nebo práva na digitální službu řekli, že celkový rámec na digitalizaci České republiky je rok na katalog služeb jednotlivých ministerstev a pak ještě čtyři roky na dodigitalizaci veškeré agendy. Ale já si myslím, že i koronakrize by pro nás měla být výzvou a tento proces výrazně urychlit jak na straně legislativní, tak na straně digitalizační. Protože budoucnost řešíme teď. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Nejsem si jist, jestli jsem četl - paní poslankyně Valachová hlasuje s náhradní kartou číslo 17.

S přednostním právem pan předseda Stanjura, poté pan zpravodaj se hlásil, zaregistroval jsem. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Oslovím přímo pana ministra. Určitě je to dobrá cesta, nicméně pokud nebudeme rušit agendy, zjednodušovat agendy, rušit formuláře, tak je to cesta ani ne na půl kroku. Je to málo. Je to krok potřebný, ale nestačí. Já bych chtěl, aby vláda těch posledních 15 měsíců, které zbývají v tomto volebním období, napřela aspoň na těch 15 měsíců své úsilí k tomu, aby snížila byrokracii. My bychom byli rádi, a budeme o tom debatovat v rámci rozpočtu příští týden v úterý, aby vláda přišla s konkrétními opatřeními, aby do konce letošního roku snížila byrokracii o 10 % a do konce příštího roku taky o 10 %. K tomu digitalizace může sloužit pro zjednodušení kontaktů občanů s úřady, to určitě ano. Ale jestli to lejstro je vlastně pořád stejné a jediná výhoda je, že ho někde naskenuji, podepíšu a odešlu mailem, tak je to prostě málo. Takže to není kritika tohoto návrhu zákona, ale spíš prosba na pana ministra, aby přišel s konkrétními věcmi, které tu byrokracii opravdu sníží.

Mimochodem, minulé týdny a měsíce ukázaly, že mnohé věci jsou nadbytečné, že nebyly potřeba. Sice z jiných důvodů, ale že nebyly potřeba. A že opravdu se dá snížit počet návštěv na úřadech, aby obíhala lejstra. Mimochodem, když budeme vyhodnocovat jednotlivé vládní programy na podporu, tak se ukáže, že mnohé byly zbytečně byrokratické a mohly být jednodušší, a tím pádem rychlejší.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Pan zpravodaj se hlásil do rozpravy.

 

Poslanec Ondřej Profant: Děkuji ještě jednou za slovo, tentokrát z pozice poslance. Já si myslím, že pandemie nám ukázala, jaká je příležitost digitalizace. Že opravdu ty věci jdou vyřizovat on-line a že jsou opravdu situace, kdy to může být i velmi důležité. A na druhou stranu, co se nám ještě tak silně neukázalo, ale kde to má taky velký potenciál, to může být v regionech s horší dopravní dostupností a podobně to může úplně stejně tak pomoci. Viděli jsme, jak bolestivé to bylo v oblasti školství. Každý, kdo byl s dětmi doma, ví, že máme opravdu, opravdu velké rezervy. Viděli jsme to ale i u úřadů, že nejjednodušší způsob je komunikovat datovou schránkou, ale zároveň tu si musíte dojít zřídit na poštu, resp. dneska už jsme prohlasovali, že ji můžeme zřídit přes Portál občana, ale furt to není běžným lidem přístupné a to je velká škoda. Tuto příležitost bychom měli uchopit a stát se tím evropským tygrem, který jde vpřed, nikoliv jenom koukat na staré byrokratické procesy.

O těch byrokratických procesech to je. Ona digitalizace se nestane, pokud nezměníme postupy. Když převedeme papír do digitální podoby, nezmění se téměř nic. Možná takový papír můžeme poslat datovou schránkou, ale to není digitalizace. Digitalizace je, když vezmeme celý proces a zamyslíme se nad tím, jak ho udělat moderně, jednoduše a bez komplikací. Myslím si, že jsme to krásně viděli u všech formulářů ohledně koronaviru, kdy žadatelé vyplňovali úplně nesmyslná, pro ně nepotřebná políčka, a přitom to šlo udělat jednoduše. Jak se pak i ukázalo, sama ministerstva dokázala udělat alternativy k formulářům, dokázala to zjednodušit. Pro všechny to bylo pohodlnější včetně ministerstva, které najednou dostalo reálně digitální data, nikoliv PDF, což je prostě bordel, nikoliv data.

Za Pirátskou stranu máme připraveno několik pozměňovacích návrhů. První je elektronický spis, který řešíme v oblasti justice. Řeší to kolega Jakub Michálek. Už to tady i několikrát představoval. Opět - je to místo, kde je možné ten proces velmi zjednodušit, zrychlit všechna řízení. Je to jak drahé pro stát, tak psychicky náročné pro účastníky. A to, že se všechno protahuje, že se všechno dneska předává fyzicky, je jenom pro všechny opravdu na škodu.

Já budu představovat pozměňovací návrh týkající se otevřených rozhraní, takzvaných API, u agendových informačních systémů veřejné správy, abychom zajistili lepší interoperabilitu, lepší komunikaci. A dále budeme prosazovat proaktivní přístup zveřejňování informací pomocí open dat.

Jak jsem již říkal, zaznamenal jsem i další pozměňovací návrhy. Já všem děkuji za to, že u těch digitalizačních zákonů byla vždycky velmi věcná debata, a doufám, že se nám to tady podaří opět. A těším se na spolupráci.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Ptám se, zda má ještě někdo zájem o vystoupení v rozpravě v prvém čtení k tomuto bodu? Nikdo se nehlásí, rozpravu končím. Nepadl ani návrh na vrácení, ani na zamítnutí, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Žádný takový návrh tady nevidím. Přivolal jsem kolegy z předsálí.

 

Přistoupíme tedy k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru? Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 228 přihlášeno 175, pro 163, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh jinému výboru. Je zde nějaký návrh z pléna na přikázání jinému výboru? Jestliže žádný takový není, konstatuji, že jsme určili garanční výbor, a končím prvé čtení tohoto tisku. Děkuji.

 

Otevírám bod

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP