Úterý 2. června 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Fiala)

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů
(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 567/ - druhé čtení

Paní místopředsedkyně vlády, ministryně financí Alena Schillerová tento bod uvede. Prosím máte slovo.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, vláda předložila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů. Dále budu používat pouze zkratku rozpočtová pravidla. První čtení návrhu proběhlo 24. ledna letošního roku.

Kromě novely rozpočtových pravidel jsou v návrhu obsaženy novely zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zákona o zemědělství, zákona o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků, zákona o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci, služebního zákona a zákona o registru smluv.

V zákoně je navrženo zejména:

1. Zpřesnit zmocnění vydání vyhlášky o rozpočtové skladbě.

2. Rozšířit rozpočtový systém programového financování o evidenci neinvestičních dotací a návratných finančních výpomocí poskytovaných ze státního rozpočtu. Tedy jedná se o sjednocení evidence veškerých dotací na jediném místě v rámci jednoho systému spravovaného Ministerstvem financí.

3. Stanovit povinnost vázat prostředky na platy v organizačních složkách státu za neobsazená místa. Základní myšlenkou navrženého opatření je skutečnost, že neobsazené místo nevyžaduje nutnost shodného rozpočtového zabezpečení jako místo obsazené. V rámci snahy o úspory výdajů státního rozpočtu se navrhuje vázat prostředky na platy a související výdaje v případě, že místo je volné všechny kalendářní dny v kalendářním měsíci. První měsíc, kdy je místo volné, se však prostředky vázat nebudou.

4. Zakotvení použití přebytku státního rozpočtu na snížení státního dluhu v případě, že státní rozpočet skončil v přebytku. Navrhuje se jednoznačně stanovit, že tento přebytek se použije na snížení státního dluhu, neboť státní dluh je třeba držet v rozumných mezích. Samozřejmě to platilo v době před pandemií, kdy jsme tento zákon předkládali.

5. Snižuje se penále za prodlení s odvodem za porušení rozpočtové kázně z jednoho promile denně na 0,4 promile denně. Doposud je penále stanoveno ve výši jednoho promile z částky odvodu za každý den prodlení s úhradou odvodu, které je v některých případech příliš velkou zátěží pro toho, kdo porušil rozpočtovou kázeň. Nyní se proto navrhuje penále snížit na částku 0,4 promile z částky odvodu za každý den prodlení. Takto stanovené penále bude plnit svoji sankční funkci bez toho, aby vůči porušiteli bylo příliš zatěžující, případně likvidační. Navíc je v současné době velká část penále promíjena.

6. Zpřesnění úpravy odnětí dotace nebo návratné finanční výpomoci. Jedná se spíš o procesní stránku.

7. Zpřesňuje se úprava ustanovení, která se týkají řízení státního dluhu. Tam se doplňuje v textu paragraf 36, který jednoznačně vymezuje metodiku vykazování v korunové výši státního dluhu denominovaného v cizích měnách se zdůrazněním skutečnosti, že korunová hodnota státního dluhu, s nímž souvisí úhrada jmenovité hodnoty nebo jistiny finančních derivátů zajištěného prostřednictvím finančních derivátů, musí zohledňovat smluvní měnový kurz.

8. Doplňuje se úprava Národního fondu. Kromě již nyní v zákoně vyjmenovaných prostředků tvoří národní fondy prostředky Fondu solidarity Evropské unie. Fond solidarity Evropské unie je upraven nařízením Rady číslo 2012/2002 ze dne 11. listopadu 2002 o zřízení Fondu solidarity Evropské unie. Pokud jde o poskytování dotací z národního fondu, navrhuje se vztáhnout na toto poskytování i všechna ustanovení, která se týkají poskytování dotací ze státního rozpočtu. Navrhuje se také zakotvit správné označení Evropského námořního a rybářského fondu.

Pokud jde o úpravu zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, navazuje tato úprava na zpřesněné zmocnění vydání vyhlášky o rozpočtové skladbě a rovněž je snižováno penále za prodlení s odvodem za porušení rozpočtové kázně stejně jako v zákoně číslo 218/2000 Sb. Dále jsou v tomto zákoně provedeny legislativně technické změny.

Novely zákona o zemědělství, zákona o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a zákona o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci jsou předkládány proto, aby dotace a návratné finanční výpomoci ze státního rozpočtu podle nich poskytované byly vedeny v rozpočtovém systému programového financování evidenčně.

Navrhovaná novela zákona o registru smluv má pouze technický charakter. Jejím cílem je odkázat na správné ustanovení rozpočtových pravidel.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. V prvém čtení jsme přikázali návrh k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru. Usnesení výboru máme k dispozici jako sněmovní tisky 567/1 a 2. Zpravodajkou rozpočtového výboru je paní poslankyně Miloslava Vostrá. Prosím, aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila s usnesením rozpočtového výboru. Tento tisk byl projednán 18. března na rozpočtovém výboru a přijal usnesení, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, rozpočtová pravidla, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 567, schválila ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Tyto pozměňovací návrhy se týkají zejména změny rozpočtových pravidel, což je část I. V části II Změny zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů a dále pozměňovací návrhy v části VI, což je změna zákona o podpoře výzkumu experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků. Nebudu tady jednotlivé pozměňovací návrhy číst, protože jsou součástí přijatého usnesení rozpočtového výboru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Do ní je jako první přihlášen pan poslanec Milan Feranec, připraví se pan poslanec Ferjenčík. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Paní ministryně, dámy a pánové, dovolte stručně vás seznámit s obsahem pozměňovacích návrhů, které jsem podal k novele zákona o rozpočtových pravidlech. Tyto pozměňovací návrhy byly připraveny ve spolupráci s Ministerstvem financí. První se týká změny účinnosti některých ustanovení tohoto zákona z 1. ledna 2021 na 1. ledna 2022, a to z důvodu nemožnosti stihnout přípravu některých systémů kvůli nám známé epidemii koronaviru. S tím souvisí druhá změna, která se snaží předejít tomu, aby nebyla duplicita při zveřejňování projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie právě v tom roce 2021. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Jenom aby to bylo všechno správně. Mám tady s faktickou poznámkou přihlášeného pana poslance Válka, paní poslankyni Langšádlovou. Předpokládám, že to je jenom pozůstatek hlasování. Ano, děkuji.

Pan poslanec Mikuláš Ferjenčík v obecné rozpravě. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, bohužel tento tisk obsahuje i některé poměrně sporné věci. Já k nim načtu pozměňovací návrhy. Pokusím se to osvětlit. Za prvé, je tam problematický zásah, kterým se tímto zákonem zasahuje i do zákona o státní službě. Tady se část systemizace má svěřit Ministerstvu vnitra po dohodě s Ministerstvem financí. To znamená, ta systemizace se ztratí z té kontroly opozicí, která může poměrně snadno hlídat to, co jde na vládu, ale když si to budou ministerstva dělat sama, tak to bude daleko obtížnější kontrolovat. Takže za velmi problematický považujeme zásah tímto zákonem do zákona o státní službě, proto toto ustanovení navrhneme vypustit jako celek.

Druhá problematická část je zrušení systému DotInfo. Tady dochází k tomu, že vláda tvrdí, že pracuje na lepším systému, a proto ruší ten údajně horší systém. Nicméně ten nový a lepší systém ještě neexistuje. Takže jediné, k čemu reálně dojde, bude to, že se výrazně zhorší transparentnost těch spravovaných dotací, ale to, jestli ten lepší systém tedy někdy bude zprovozněn, to my rozhodně nevíme. Takže my navrhujeme škrtnutí systému DotInfo z této novely.

Další sporná věc je otázka řešení úspor za ta tabulková místa. Já chápu ten záměr paní ministryně, která chce šetřit peníze za neobsazená místa, ale ono to současně může mít i poměrně negativní efekty na státní pokladnu. Například to může vést k tomu, že ta neobsazená místa se začnou obsazovat i tam, kde to není nutné a kde je třeba rozumnější ty zbylé peníze na odměnách rozdělit mezi stávající zaměstnance, a místo toho dojde k nabírání lidí, aby ta rozpočtová jednotka nepřišla o peníze. Já si skutečně nejsem jistý, že to řešení, co zvolilo Ministerstvo financí, je nejvhodnější.

A poslední věc, co vnímám jako problém, je, že ta novela je trochu nevyužitá příležitost v oblasti zprůhlednění systému rozpočtových pravidel. V této věci také budu dávat pozměňovací návrh, který zavádí zlepšení transparentnosti toho rozpočtového procesu.

A poslední poznámka. Já jsem si k tomu i dopisoval s paní ministryní v otázce řešení situace předlužených obcí. Původně jsem chystal pozměňovací návrh, ten jsem poslal paní ministryni. Dostal jsem velmi nesouhlasné stanovisko ministerstva, velmi zdvořilé, ano, jsem rád, že ta debata byla ve věcné rovině. Z tohoto důvodu já navrhnu řešit tuto problematiku formou doprovodného usnesení, kde vyzveme ministerstva financí a spravedlnosti, aby našla nějaké společné řešení v této věci.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Ano, hlásí. S přednostním právem místopředseda Sněmovny Vojtěch Pikal a pak se ještě hlásí pan poslanec Vojtěch Munzar. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Dobrý den, děkuji za slovo. Já jsem původně k tomuto bodu nechtěl vystupovat. A když jsem slyšel to množství zákonů, které jsou tímto tiskem otevřeny, tak jsem si vzpomněl, že zde leží ještě jeden zákon, který se této problematiky týká, tedy rozpočtových pravidel. Jedná se o pozměňovací návrh - nebo návrh... pardon. Jedná se o sněmovní tisk 703, který tedy není mým dílem, ale je na něm poměrně široká shoda. Je to návrh poslanců Václava Votavy, Romana Onderky, Mikuláše Ferjenčíka, Jana Skopečka, Zbyňka Stanjury, Jiřího Dolejše a Miroslava Kalouska a dalších, takže je tam poměrně široká shoda. A mně by přišlo škoda ho tady nevyužít, on je stejně navržený v devadesátce, takže by se to mohlo stihnout. Jedná se o změnu jednacího řádu, která by zavedla, že státní závěrečný účet za předchozí rok je třeba projednat předtím, než se posuneme dál k projednávání státního rozpočtu.

Já ho tedy zkusím ještě odůvodnit. Já myslím, že je to v zásadě srozumitelné. Nejedná se o žádnou velkou změnu. Předkládaný návrh nemá žádný dopad ani do státního rozpočtu, ani do právní úpravy ohledně soukromí osob nebo ochrany osobních údajů, stejně tak nezvyšuje žádným způsobem korupční rizika. Jedná se tedy o stanovení pravidla, aby nešlo schválit návrh státního rozpočtu před ukončením projednávání návrhu státního závěrečného účtu za předchozí rok, tedy aby byla dodržena nějaká logická posloupnost. Návrh účinnosti se navrhuje k 1. červenci 2020, to se potom nějak upraví, resp. to bude odpovídat tomuto návrhu zákona.

K tomuto návrhu potom vláda dala nějaké negativnější stanovisko, resp. tam vytýká nějaké technické detaily, to já potom později načtu v podrobné rozpravě, kde bych se s nimi případně vyrovnal. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane místopředsedo. Jenom pro záznam konstatuji, že v tuto chvíli je stále ještě otevřena obecná rozprava. Je do ní přihlášen pan poslanec Vojtěch Munzar. Nicméně v souladu s rozhodnutím Poslanecké sněmovny musím nyní přerušit projednávání tohoto bodu. Měli bychom se věnovat napevno zařazeným bodům. Ale s přednostním právem chce vystoupit pan předseda Chvojka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Chvojka: Děkuji za slovo, pane místopředsedo, hezký podvečer, kolegyně, kolegové. Já jsem si chtěl původně vzít dvacet minut pauzu na klub, protože zástupce předkladatele toho bodu, který měl začít v 18.00, teď je na cestě na dálnici, byla tam nějaká nehoda. Nicméně myslím si, že ta pauza není potřeba, pokud se domluvíme, a Sněmovna je suverén, že můžeme pokračovat v tomto bodě tak, abychom ho dodělali, a potom případně začali s tím dalším bodem. Řekl bych, že je to na nás.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Já se obávám, že to úplně není na nás, protože musí někdo předložit ten návrh a může to udělat jenom ten, kdo je k tomu pověřen podle § 57 odst. 2, a já tady mám pověření pro hejtmana Pardubického kraje, jeho prvního náměstka. Pokud se máme podle rozhodnutí Poslanecké sněmovny zabývat bodem č. 209, potřebujeme v tuto chvíli zástupce navrhovatele. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Jan Chvojka: Já jsem úplně nepochopil, co je teď tedy potřeba. Jsou tady dvě alternativy. Buď si bereme pauzu do 18.20, protože bod, který měl začít v 18.00, nemá předkladatele, nebo si myslím, že můžeme dodělat bod, který je rozjetý, a počkat až -

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Já se omlouvám, nemůžeme, protože usnesením Poslanecké sněmovny jsme se dohodli na tom, že v 18 hodin máme napevno zařazený bod 209.

 

Poslanec Jan Chvojka: Dobře. Takže pokud to nejde, tak v tom případě si bereme pauzu na klub do 18.20.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, rozumím. Vyhlašuji přestávku pro jednání poslaneckého klubu ČSSD do 18.20 hodin.

 

(Jednání přerušeno v 18.02 hodin.)

(Jednání pokračovalo v 18.20 hodin.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, skončila doba určená pro jednání poslaneckého klubu ČSSD a budeme pokračovat v našem jednání. Než otevřu napevno zařazený bod, tak jedna omluva. Paní předsedkyně Markéta Pekarová Adamová se omlouvá z dnešního jednání Poslanecké sněmovny od 17.30 do konce jednacího dne z osobních důvodů.

 

Nyní se budeme věnovat bodu číslo

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP