(16.30 hodin)
(pokračuje Okamura)

Vážené kolegyně, vážení kolegové, ne nesmyslné nedosažitelné půjčky, které přihrají peníze ze státem dotovaných úroků komerčním bankám a nadnárodním korporacím, ale tady v konkrétním zjednodušení a zlevnění života malým a středním firmám a živnostníkům spočívá skutečná pomoc. Profitovat z toho budou i zaměstnanci. Zamyslete se nad tím, zda chcete opravdu pomáhat, a říkám to vládě, a pokud ano, komu. Pokud běžným lidem a českým firmám, pak cesta vede právě tudy, jak navrhuji. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců SPD.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S přednostním právem pan předseda Jurečka.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Dobré odpoledne, vážený pane předsedající, paní ministryně, kolegyně, kolegové. Já na úvod chci poděkovat za tento zákon, protože jej považuji za velmi důležitý nástroj, jak v tento okamžik pomoci v České republice firmám, které zaměstnávají statisíce lidí, aby dokázaly přežít, aby dokázaly udržet pracovní místa, aby lidé měli práci, aby domácnosti měly příjmy atd. a udrželi si střechu nad hlavou.

Na úvod mi dovolte, než začnu představovat návrhy za KDU-ČSL, abych ještě stručně navázal na paní ministryni a na to zmiňované ošetřovné, o kterém ona mluvila. My jsme podobný návrh tady před měsícem a půl jako KDU-ČSL navrhovali, aby i po otevření škol a školek ještě měli po nějakou dobu rodiče, pokud se rozhodnou z vážných důvodů, ať už například proto, že třeba mají doma ve společné domácnosti člověka se sníženou imunitou, například třeba po operaci, transplantaci apod., aby se mohli rozhodnout, že dítě nepošlou ještě do školky nebo do školky, a aby jim ošetřovné zůstalo zachováno ve výši 80 %. Přijde mi to racionální. Bavili jsme se o tom tady minulý týden. Přiznám se, nechápu postupy, jak tady bylo prezentováno dopoledne, že poslanci - někteří - tady chtějí to ošetřovné snížit apod. Nechápu, proč bychom měli trestat tyto rodiče, protože si myslím, že normální rodič po dvou měsících se těší na to, až děti do školky půjdou, oni půjdou do práce a dokážou si také fyzicky i mentálně odpočinout od této náročné doby, kdy musí doma nejenom vychovávat, hlídat, ale také učit, a pro mnoho z nich je to velmi náročné. Takže my tento návrh určitě jsme připraveni za klub KDU-ČSL podpořit i v duchu toho, že jsme to v minulosti sami navrhovali.

Teď mi dovolte k tomuto konkrétnímu legislativnímu návrhu... (Odmlka pro hluk v sále.) Děkuji.

Dovolte mi, abych řekl, jaké konkrétní pozměňovací návrhy KDU-ČSL v této oblasti navrhuje. Musím říci, že jsem také vnímal při koncipování našich pozměňovacích návrhů poznatky z praxe od firem, od zaměstnavatelů, od Hospodářské komory a od dalších nevládních organizací, a proto jsem si dovolil navrhnout to, aby ten původní vládní návrh, který umožňoval odklad plateb sociálního pojištění za zaměstnance do 20. října, tak aby byl prodloužen alespoň o měsíc. Je to každopádně dobrý měsíc, do 20. listopadu. Je to zhruba těch 32 mld. korun, které měsíčně si mohou firmy podržet déle v rámci cash flow. Takže navrhuji to prodloužení a jsem rád, že dnes, pokud mám správné informace, také výbor tento pozměňovací návrh přijal a podpoří jej.

Dále navrhuji také to, abychom nedělali jenom pořád ty odklady, protože ta vládní pomoc zatím se ve většině případů skládá buďto z příslibů, záruk na komerční úvěry. To znamená, to není přímá pomoc podnikatelům. To je jasný vzkaz: podnikateli, máš problém, běž, půjč si a my té komerční bance poskytneme záruku a ta komerční banka ti možná dá ten úvěr, abys to zvládl. A proto si dovolím navrhnout to, abychom firmám, které jsou postiženy, v současné situaci část těchto odvodů na sociálním za jejich zaměstnance mohli odpustit. To znamená, navrhuji v pozměňovacím návrhu to, abychom za měsíc květen a červen u všech zaměstnavatelů v České republice odpustili 20 % odvodu na sociální pojištění a u těch zaměstnavatelů, kteří byli krizí zasaženi, aby za květen a červen to dělalo 80 % odpuštění těchto odvodů a za měsíce červen a srpen, kdy se z té krize ještě budou zmátořovat, a ještě mnohem déle, aby to bylo 40 %. Zároveň dávám v tom pozměňovacím návrhu do zákona zmocnění, aby s ohledem na ten vývoj situace případně vláda mohla tato opatření prodloužit.

Takže to je další konkrétní krok, jak ponechat finanční prostředky u firem, aby ty firmy nemusely propouštět. Už za duben máme velmi vážné varovné signály - 54 tisíc nových nezaměstnaných není legrace. Já vím, že ta čísla, když se to hodnotí optikou z 3 % na 3,4 %, zatím třeba ještě u některých lidí nevzbuzují obavy, ale já z toho mám opravdu velký strach. A zatím většina zaměstnavatelů se chovala, řekněme, velmi zodpovědně, ale to prostě má své limity, a pokud nebudou mít prostředky finanční, nebude mít cash flow ta firma, tak prostě ty výpovědi bude muset začít bohužel rozdávat, i když nebude chtít.

Pak je tady velmi důležitá věc. Myslím si, že když někomu pomáhám, pomáhám v těžké situaci, v těžké době, což dnes ta těžká doba je, tak bych neměl tu pomoc úročit. Kolegyně Pavla Golasowská navrhovala úplné odpuštění tohoto úročení do 20 listopadu z částek, které ty firmy nebudou odvádět v příštích měsících, ale zaplatí je až nejpozději 20. listopadu. Já ještě dávám alternativní pozměňovací návrhy, abychom zkusili kompromisně promyslet, že bychom ten vládní návrh, který dneska říká, že to penále bude nižší o 80 %, což znamená úrokovou sazbu zhruba 4 % ročně, tak abychom ještě ve dvou alternativách posoudili a dali tu slevu řekněme z toho penále buďto na 90 %, nebo na 95 %, pokud tedy vládní koalice a paní ministryně financí asi má obavu, že by to firmy mohly plošně zneužívat. Tak dobře, ať tam je nějaké minimální úročení, ale 4 % v dnešní době mi přijde opravdu zbytečně mnoho, když se bavíme o pomoci firmám, aby dokázaly překonat tuto těžkou situaci.

Pak si dovoluji ještě také navrhnout pozměňovací návrh, který se týká odložení splatnosti DPH. Není to úplně tematicky záležitost tohoto tisku, ale jsme ve stavu legislativní nouze a já bych byl velmi rád, aby vládní koalice znovu zvážila, a my všichni poslanci v Poslanecké sněmovně, jestli by si firmy nezasloužily také pomoc tím, že by byla možnost odložit splatnost DPH podnikatelů, firem, živnostníků vůči státu až do konce tohoto roku. Byl by to druhý nástroj, který by mohl významně těmto firmám ulehčit a pomoci, a byl bych velmi rád, kdybychom zvážili tuto podporu.

Poslední návrh, který tady mám, se týká doprovodného usnesení, protože vládní opatření, které se snaží - a to si myslím, že je cesta správným směrem, byť si myslím, že ty parametry mohly být jiné - pomoci podnikatelům v tom, že jim chce pomoci uhradit část nákladů na nájemné. Je to řešeno prostřednictvím dotačního titulu Ministerstva průmyslu a obchodu, na který my legislativně jako zákonodárci nemáme přímý vliv, ale velmi bych byl rád, abychom v Poslanecké sněmovně zvážili návrh usnesení, a to usnesení je o tom aby v situaci, kdy podnikateli a tomu, který je v nájmu, se nepodaří vyjednat s majitelem nemovitosti tu slevu 30 % z nějakého důvodu, tak aby nebyl hozen přes palubu, aby vláda zvážila, že když se mu třeba podaří vyjednat slevu 20 %, aby se tedy ponížila ta podpora státu, ale aby tam nějaká podpora státu byla zachována.

Proto si dovoluji navrhnout usnesení, které zní: Poslanecká sněmovna vyzývá vládu České republiky, aby uložila Ministerstvu průmyslu a obchodu upravit parametry připravovaného dotačního programu COVID - Nájemné tak, aby příspěvek státu na nájemné byl odstupňován dle výše slevy poskytnuté pronajímatelem, a bylo ho tak možno získat i v případech, kdy pronajímatel nájemci sleví nižší částku z nájemného než předpokládaných 30 %.

Děkuji moc za všechna udržená pracovní místa, za všechny firmy při podpoře těchto návrhů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S přednostním právem paní předsedkyně Pekarová Adamová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji vám. Vážené dámy, vážení pánové, tento návrh zákona, dlouho očekávaný - mělo by se říkat pomoc, ale ona to moc pomoc není, tato pomoc pro zaměstnavatele doznala na vládě takových změn, že právě se zdráhám ji pomocí ještě nazývat. A jsem docela ráda, že paní ministryně vlastně celkem přiznala, že se jedná teď už více o půjčku než samotnou přímou pomoc, po které podnikatelé, svazy, které je sdružují, Hospodářská komora a celá řada dalších, tolik volají i s ohledem na to, jaké jsou jejich dosavadní zkušenosti se všemi ostatními nástroji pomoci. Tady navrhuji tedy, abychom nazvali tento tisk číslo 860 COVID - Odvody. To by totiž bylo mnohem přesnější. Je to nový v řadě těch covidů, nový nástroj místo toho, aby to byla skutečně přímá pomoc. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP