(11.40 hodin)
(pokračuje Okamura)

Takže to je za SPD. A opravdu musím říct, je to velká výtka vůči vládě, že skutečně dlouhodobě z mého pohledu v uvozovkách nebo v neuvozovkách perzekvuje živnostníky a malé a střední podnikatele, místo abychom se snažili je podporovat. Protože, jak sama víte, jsme v České republice ve zvláštním stavu, že průměrný plat ve státní správě je podle informací vyšší než průměrný plat v soukromé sféře, což pochopitelně nedává logiku. Protože ti, co jsou v podstatě živeni z daní těch lidí v soukromém sektoru, mají vyšší průměrný plat než ti, kteří je živí. A to si myslím, že je tedy taky velmi na pováženou a je to dlouhodobě neudržitelný stav.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad poslanců SPD.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi Tomio Okamurovi. Nyní v obecné rozpravě pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já vítám, že se vláda nakonec připojila k opozičnímu návrhu, který jsme předložili už 18. března spolu se všemi opozičními stranami, na odložení EET do 1. ledna 2021, takže aspoň tento kompromisní návrh, který jsme 18. března předložili, a vláda k němu tehdy dala bohužel nesouhlasné stanovisko, tak dneska už je to návrh vládní, takže správný. A já s ním souhlasím a určitě ho podpoříme, byť si myslíme, že se dá vylepšit.

A k těm vylepšením. My opět navrhneme zrušení třetí a čtvrté vlny EET, protože skutečně tam, kde transakce probíhají jeden na jednoho, to znamená, že živnostník jede za zákazníkem například do bytu nebo na zahradu, tak skutečně nedává smysl, aby byl zatížen ještě tím, že k tomu musí mít nějakou elektronickou mašinku, protože to, jestli vydá nebo nevydá účtenku, přece nezávisí na tom, jestli má ten přístroj na EET, ale záleží to na tom, jestli podniká poctivě nebo nepoctivě, a žádné EET mu nezabrání v tom tu účtenku nevydat. Z tohohle důvodu považujeme třetí a čtvrtou vlnu EET za naprostý koncepční omyl.

Poté navrhuji další odložení EET. Já jsem původně zvažoval, že bychom to dali na 25. února 2048, ale nakonec jsem dospěl k tomu, že to navrhuji na 2. září 2054. Bude to sto let od narození Andreje Babiše, takže prosím dejme Andreji Babišovi tenhle narozeninový dárek, ať se EET spustí v den jeho stých narozenin. To mi přijde adekvátní. Já věřím, že do té doby se podaří vyvinout systém, který bude výrazně uživatelsky přívětivější a především bude i šetřit náklady podnikatelům, aby třeba ten, kdo má EET, nemusel podávat daňové přiznání a takové věci. Ale abych očekával, že EET bude současně to podnikání usnadňovat, bohužel tady jdeme jen tou cestou represe.

A třetí věc, kterou navrhujeme, je otočit tu povinnost vydat účtenku a místo toho zavést povinnost vydat tu účtenku na vyžádání, jak to bylo dříve. Ten důvod je jednoduchý. Já jsem se na to dotazoval na Finanční správě a minimálně 8 050 lidí dostalo průměrnou pokutu 2 500 korun za to, že nevydali účtenku, ale přitom tržbu řádně zaevidovali. Takže my máme systém, kde člověk neošidí stát ani na koruně daní, normálně tržbu zaeviduje v elektronickém systému, platí daně a všechno je v pořádku, ale nenabídne tu účtenku zákazníkovi dostatečně aktivně a za to dostane pokutu 2 500 korun. Mně to přijde naprosto nepřiměřené, aby podnikatelé, kteří stát nepřipravují o žádné peníze, dostávali pokuty v průměrné výši 2 500 korun. Skutečně tohle je podle mě naprosto nelogické. A ještě Finanční správa argumentuje tím, že ta pokuta 2 500 je přece na spodní hranici té sazby, kdy člověk za to může dostat půl milionu korun. Půl milionu pokuty - tím vyhrožují a říkají, že to je vlastně strašně málo, těch 2 500. Můžete dostat půl milionu korun pokuty za to, že jste nevydali účtenku, a přitom jste žádné daně nezkrátili, tržbu jste řádně zaevidovali, poslali jste to na Finanční správu a Finanční správa se tváří, že je to milostivých 2 500, že to mohlo být daleko víc. Mně to přijde naprosto nedůstojné.

Z tohohle důvodu navrhujeme s kolegou Vojtěch Pikalem, který už to tady jednou předkládal, aby skutečně byla povinnost vydat účtenku na vyžádání, a nikoliv ta plošná povinnost, která se pak tímhle způsobem zneužívá u kontrol.

Takže ještě jednou, dejme Andreji Babišovi dárek ke stým narozeninám a odložme EET do roku 2054. (Potlesk z řad poslanců Pirátů.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času. To byl poslední přihlášený do obecné rozpravy. Ptám se, jestli se někdo hlásí z místa? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova po obecné rozpravě. Paní ministryně nemá zájem, paní zpravodajka také ne. Paní ministryně ano. Tak prosím. Závěrečné slovo po obecné rozpravě.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji, pane místopředsedo. Budu velmi, velmi stručná. Já nebudu opakovat argumenty, které zaznívaly v průběhu jednání o EET. Víte, že jsem tady s tím byla dlouho. Možná jenom velmi krátce, protože tady bude několik pozměňovacích návrhů, jak jsem se stihla podívat u paní zpravodajky, na zrušení.

Já samozřejmě nebudu nikdy akceptovat zrušení. Já jsem včera ve své úvodní řeči vysvětlovala, proč jsem dospěla k tomu názoru, a předložila jsem v pondělí na vládu návrh na odložení do konce roku 2020. Víte, já jsem to tady včera přirovnávala k tomu, že jsme v rámci nouzového stavu rozhodli, že různé doklady, jako občanské průkazy, řidičské průkazy, které jsou propadlé, tak je lidé mohou po určitou dobu používat, aniž by jim hrozily sankce, aniž by je někdo odmítl, když vyřizují úvěry nebo vyřizují některé jiné věci. A myslím si, že v podstatě mít aktuální doklady je standard, tak jako vydávat účtenku a jako vést tyto věci je standard. Je to normální v civilizované zemi.

A já třeba teď použiji příklad, nebudu opakovat to, co jsem tu říkala dlouhé měsíce, který je teď využitelný v této složité době. EET je ochrana těch poctivých a já jsem přesvědčena, a říkala jsem to tu x-krát, že těch je absolutní drtivá většina, před těmi nepoctivými, kteří jim kazí tržby, kteří jim kazí poctivé konkurenční prostředí. A ono se to ukázalo po těch třech letech EET, my jsme tady měli celou řadu argumentů, já použiji jediný, který je použitelný teď v pandemii, a to je ten, že než jsme spustili první vlnu, tak průměrná mzda v pohostinství byla 12 000 korun. Dvanáct tisíc korun. Mediánová v té době v ekonomice byla 22, 23 - nemám to číslo tady teď přesně. Meziročně po zavedení první vlny vzrostly mzdy v pohostinství o 20 %. A to se samozřejmě potom projevuje teď, kdy nám ubylo díky tlaku EET, díky možnosti vyplácet z těch zatajených tržeb těm lidem takzvaně na ruku, protože samozřejmě to, že někdo tu výplatu dostával na ruku, ho pak dožene teď třeba v programu Antivirus, kdy o takovém člověku není žádná evidence a jeho mzdy nemohou být z programu kompenzovány. A myslím si, že toto byl jeden z mnoha příkladů, mám jich celou řadu, které bych teď použila, protože zapadají velmi dobře do problematiky současné krize, která, doufám, že se pro nás stane jenom krátkodobou černou historickou vzpomínkou.

Paušální daň - jenom ve stručnosti. My jsme připravili paušální daň po mezirezortu. Budeme ji dávat na vládu, je to ta paušální daň do milionu korun, kdy nebude ten, kdo se rozhodne platit paušální daň zhruba kolem 5 700, 5 600 pro rok 2020 - pro každý rok je to samozřejmě jinak -, muset podávat přiznání, nebude muset vést žádnou daňovou evidenci, nehrozí mu žádná daňová kontrola. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP