(15.00 hodin)
(pokračuje Stanjura)
Myslím, že je to důležité, abychom věděli, na koho ten program ve skutečnosti míří. Kdo je schopen o ty peníze požádat. Zda jsou to velké firmy, střední, malé nebo mikropodniky. My samozřejmě ty informace nemáme. A pokud by byl dostatek času, abychom 26. května dostali informace za březen, rozumím, že duben může být jiný, tak bychom mohli vidět aspoň strukturu těch podniků, jak velké podniky čerpají a na kolik zaměstnanců. Protože ony taky nemusí čerpat na všechny zaměstnance samozřejmě. Ten program je tak napsaný, že se může čerpat jenom na část zaměstnanců a část pracuje a nic se nečerpá.
Takže bych vás chtěl požádat, abychom tuto informaci dostali den předem, nebo dva dny předem, mailem, abychom pak mohli debatovat i o efektivitě toho programu, a zda není třeba případně upravit některé parametry podle toho, kdo úspěšně čerpá, případně počet odmítnutých žadatelů a z jakých důvodů, jestli to byly formální nedostatky, nebo že nesplnili některé z těch věcí, které program předepisuje.
Děkuji. A pane předsedo, stahuji svůj návrh na zařazení bodu a pevně věřím, že to bude součástí hned prvního bodu řádné schůze 26. května.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Jestliže už nikdo s přednostním právem, tak poprosím k pořadu schůze pana poslance Petra Třešňáka. (V sále je velký hluk a neklid.)
Poslanec Petr Třešňák: Pěkné odpoledne. Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych navrhl zařazení nového bodu na program schůze a krátce ho zdůvodnil.
Je pro mě pochopitelné, že opatření pro boj s koronavirem se mění velice často, byť to občas připomíná náhodná losování z osudí, nicméně uzavření hranic bylo jedním z úplně prvotních a základních opatření, která skutečně v těch počátcích rozhodně dávala smysl. Nyní však tato opatření zbytečně dopadají na velmi početnou skupinu obyvatel pracujících na opačné straně hranice. A navíc už dnes i rozdělují rodiny, které pečují o svého člena v jen několik desítek metrů vzdáleném bydlišti, bohužel však na opačné straně čáry. A ačkoliv by na toto zrovna měla fungovat výjimka, tak zde mám konkrétní příklady ze včerejšího dne z Železné Rudy, kdy tomu skutečně tak nebylo a rodina, která jela pečovat o svého člena jen několik desítek metrů přes státní hranici, pak musela celá skončit v karanténě.
A právě proto se snažíme už od konce března s kolegy prezentovat návrhy chytrých řešení, která by překračování státních hranic umožňovala. A to nejsou jen cesty za prací nebo za rodinnými příslušníky, ale v těch následujících týdnech budeme muset řešit i cestování dětí do škol právě v těchto příhraničních regionech. Symbolicky 1. května na Svátek práce pendleři, kteří nemohou cestovat za prací, protestovali na hraničních přechodech a podepisovali petici proti diskriminaci, protože rozdělení do několika skupin s rozdílnými požadavky skutečně diskriminační je. Petici jsme zhruba před půl hodinou se senátorem Balatkou a panem předsedou Rakušanem předali i panu ministrovi vnitra.
Přesto je to téma tak závažné, že bych si dovolil navrhnout zařazení nového bodu, ve kterém se budeme dotazovat vlády na její plán v oblasti překračování státních hranic pendlerů a rozdělených rodin. Název nového bodu zní Informace vlády o plánovaných opatřeních v souvislosti s cestováním za prací a situací rozdělených rodin díky opatřením na státních hranicích. A bod bych navrhl na zítřejší odpoledne po všech pevně zařazených bodech, jak projdou.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Teď poprosím k pořadu schůze pana poslance Bendu. (Hluk v sále neutichá.)
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, já bych navrhl jenom přeřazení tří druhých čtení, a to bodů 20, 21 a 22, sněmovních tisků 527, 528 a 529, což jsou dvě změny Ústavy, kde u jedné se předpokládá, že se zamítne, jedna změna volebních zákonů, a to na konec bloku druhých čtení.
Důvod. Vzhledem k tomu, že čekal na ústavně-právní výbor, který to projednal až minulou středu, neprojednal to výbor pro veřejnou správu. Navíc si myslím, že v té ústavní části ještě zůstává minimálně jedna komplikace, která si bude vyžadovat nějaké politické jednání, tak prostě pokládám za zbytečné, abychom to zítra hnali a abychom se náhodou nedostali do situace, kdy na to reálně dojde. Takže bych prosil, abychom to přesunuli na konec druhých čtení. Bude to mít i tu výhodu, že pan ministr vnitra, který patří k těm nejvytíženějším vládním ministrům, bude vědět, že ve druhých čteních nemá žádný z těchto bodů, a nemusí se jim tedy věnovat, protože na ně nedojde. Takže tady bych měl tuto prosbu přeřadit na konec druhých čtení.
Předseda PSP Radek Vondráček: Ano, děkuji. Ptám se, zda má ještě někdo zájem vystoupit k pořadu schůze. Paní poslankyně Richterová a paní poslankyně Balcarová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Olga Richterová: Děkuji za slovo. Jenom že jsme se s kolegyní hlásily písemně.
Předseda PSP Radek Vondráček: Ke mně to nedoputovalo, omlouvám se.
Poslankyně Olga Richterová: Já bych, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, ráda stručně představila návrh na mimořádný bod. Vím, že toho je hodně, co máme projednávat v tomto jednání Sněmovny, nicméně jde o věc, ve které se zásadně lišíme od ostatních zemí z našeho civilizačního okruhu. Jde o to, v jaké podobě náš stát poskytuje odborné veřejnosti informace... (Odmlka kvůli silnému hluku v sále. Předsedající zvoní zvoncem. Takřka bez odezvy.)
Děkuji. Jde o to, v jaké podobě poskytuje náš stát odborné veřejnosti informace a data o koronaviru. Jde o o něco přesnější anonymizovaná data z testování, než jaká jsou k dispozici nyní. V zahraničí to funguje tak, že samy státní instituce v zabezpečené podobě data rády odborné veřejnosti poskytují, protože prostě víc hlav víc ví. Příkladem nám v této oblasti může jít i Slovensko. (Poslankyně se opět odmlčela kvůli hluku.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, máte-li něco k projednání, prosím běžte do předsálí a umožněte vystoupení své kolegyně! Děkuji. Ještě jednou prosím o klid! Nechci jmenovat.
Poslankyně Olga Richterová: Jde o data, podle kterých se ve skutečnosti bude řídit budoucnost celé země. A já v tomto návrhu mimořádného bodu navazuji i na výzvu ekonomů z iniciativy KoroNERV, na výzvu lidí, jako je bývalý viceguvernér České národní banky pan Mojmír Hampl, jako je paní Danuše Nerudová, rektorka Mendelovy univerzity, nebo ekonom Tomáš Sedláček. Tito lidé také upozorňují na to, že zásadně chybí informace a data o koronaviru, zejména o testování. A bez dat nelze zodpovědně dělat politiku. Naopak data poskytnutá univerzitám a veřejným výzkumným institucím pomáhají lepšímu rozhodování. (Silný hluk v sále trvá.)
Návrh usnesení týkající se tohoto mimořádného bodu potom za Piráty bude navazovat na náš plán Budoucnost řešíme teď. Jde o to, že opakovaně žádáme zveřejnit epidemiologické modely pro Českou republiku, podrobná data jsem již zmínila, jde o jejich zabezpečenou anonymizovanou podobu, a poté scénáře možného vývoje podle konkrétních epidemiologických ukazatelů. A to hlavní: Cílem je, abychom se my všichni, ať už jsme zaměstnanci, zaměstnavatelé, anebo činitelé zodpovědní za rozhodnutí mohli co nejlépe připravit na budoucnost a abychom co nejlépe znali různé možné scénáře.
Děkuji za pozornost - která tedy byla omezenější.
A co se týče návrhu na zařazení bodu, navrhuji jeho zařazení po návrhu ostatních pevně zařazených bodů ve středu 6. 5. Na 14.30 tam již byly jiné návrhy. Tak v případě, že třeba projde bod pana kolegy Jurečky, žádám zkrátka zařadit za tyto případné předchozí pevně zařazené body na středu odpoledne.
Ještě jednou děkuji, že zvážíte bod informace a data o koronaviru. (Potlesk z lavic Pirátů.) ***