(14.30 hodin)
(pokračuje Černochová)

Možná se to zdá někomu směšné, ale víte, včera jsem se dozvěděla zcela zarážející informaci o probíhajícím pochybném schvalovacím procesu rozšíření zákazu používání olova v mokřadech i mimo ně. Již zítra a pozítří - proto to navrhuji teď - proběhne zasedání expertní skupiny Evropské unie pro směrnici o ptácích a jejich stanovištích, takzvaný NADEG, která bude mimo jiné hodnotit zákaz olova. Úředníci Evropské komise totiž poslali členům, expertům z členských států Evropské unie, podklad k tomuto bodu. V těchto podkladech - a teď mě prosím dobře poslouchejte - vyzývají, aby experti ovlivnili hlasování zástupců členských států Evropské unie ve výboru REACH. To je ten Evropský výbor pro registraci, vyhodnocování, autorizace a zákazy chemických látek. Přímo v podkladu tito vyzývají - cituji přesně - "k zajištění pozitivního hlasování pro návrh Evropské komise rozšiřující zákaz olova v mokřadech".

Tento postup úředníků Evropské komise je zcela nepřijatelný a domnívám se, že balancuje na hraně rozporu s pravidly legislativního procesu Evropské unie, pokud již není za ní. Je nepřijatelné, aby představitelé Evropské komise, tím spíše úředníci, vyvíjeli nátlak na národní experty, aby ti zajistili pozitivní hlasování ve prospěch Komise. Nejenže je to v rozporu s kodexem chování, který Evropská komise přijala, ale jde i o porušení úředních procesů a zásad transparentnosti, neutrality, nezávislosti a odbornosti.

Diskuze ve výboru REACH již nejde směrem, který by si asi Evropská komise přála. Tento výbor již dvakrát odmítl návrhy Evropské komise a žádá jejich přepracování. Ale aby toho nebylo málo, autorem toho uvedeného dokumentu rozeslaného národním expertům v rámci toho NADEG je podle zjištěných informací nevládní organizace BirdLife International. Nejednalo se tedy ani o práci úředníků Evropské komise. Ti totiž představují v této posloupnosti pouze prostředníka, skrze kterého plynou zájmy nevládní ekologické organizace, která vyzývá experty členských států Evropské unie, aby ovlivňovali politická rozhodnutí jejích čelních představitelů.

Chtěla bych tedy navrhnout, aby nás vláda seznámila s aktuálním stavem jednání a s tím, jakým způsobem bude řešit tento pofidérní a neregulérní postup úředníků Evropské komise, kteří de facto plní zadání ekologické nevládní organizace a tlačí na experty členských států Evropské unie. Vyslyšeli již naši experti volání ekologické neziskovky a zajistili pozitivní hlasování pro návrh Evropské komise? Ráda bych slyšela, co na to pan ministr životního prostředí a pan předseda vlády. Už je kontaktovali, zajistili jejich hlasy?

Zajištění řádného procesu přijímání regulací, které přímo dopadají na velkou část našich občanů, by mělo plnit základní parametry a principy dobré správy, nestrannosti a transparentnosti. Jak to chce vláda zajistit? Ohradí se proti postupu úředníků Evropské komise a neziskovky? S Evropskou komisí stále probíhají jednání a měli bychom znát postoj a další kroky vlády, která na jednání vysílá své úředníky, naše experty. Zároveň bychom mohli vládu podpořit svým usnesením, aby měla silný mandát a mohla se postavit další zbytečné regulaci, což v minulosti deklarovala.

Ale důležitější, dámy a pánové, jsou činy. Chtěla bych upozornit, že není času nazbyt. Návrh Evropské komise již byl projednán ve výboru REACH, teď se bude důležitě jednat zítra a pozítří a rozhodnutí finální se očekává odhadem někdy v červnu 2020. Takže není času nazbyt.

Dámy a pánové, děkuji za pozornost a prosím vás o podporu mého návrhu. Stejně tak prosím pana ministra životního prostředí a pana premiéra, aby měli to, co jsem řekla, v patrnosti a bojovali za zájmy našich rybářů a střelců.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. K pořadu schůze se s přednostním právem hlásí pan ministr životního prostředí.

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, já ještě před hlasováním o těch jednotlivých bodech zareaguji na příspěvek paní kolegyně Černochové. Chtěl bych ji uklidnit ve dvou věcech. Za prvé to jednání, které mělo být zítra a pozítří, bylo odsunuto na 24. a 25. června podle mých informací. Takže teď nebezpečí z prodlení nehrozí. A pak bych ji chtěl také ujistit, že naši experti se určitě nebudou nechávat ovlivňovat žádnými nevládkami. Máme na to jasné, celkem konzistentní stanovisko, které diskutujeme i s ostatními rezorty - s Ministerstvem zemědělství, Ministerstvem průmyslu. Ministerstvem obrany a s Ministerstvem vnitra. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Dále k pořadu schůze pan poslanec Grospič.

 

Poslanec Stanislav Grospič: Děkuji, pane předsedo. Vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych se opakovaně pokusil pevně zařadit bod číslo 365, který se týká žádosti Policie České republiky o vyslovení souhlasu Poslanecké sněmovny k trestnímu stíhání poslankyně Karly Maříkové. Dovolil bych si navrhnout tento bod zařadit alternativně. První ten návrh zní, že bychom ho projednali buď dnes po pevně zařazeném bodu vráceném ze Senátu. Pokud by toto neprošlo Poslaneckou sněmovnou, pak bych si ho dovolil zařadit jako druhý bod zítra odpoledne.

Ten můj druhý návrh, který chci dnes přednést, vychází z toho, že po Senátem vráceném bodu by se Sněmovna měla vrátit zase k jednání ve sníženém kvoru. Z tohoto důvodu si myslím, že by věci tak podstatné, jako je zákoník práce, neměly být projednávány, a proto dávám návrh na vyřazení bodu číslo 24, kterým je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony, sněmovní tisk 689, druhé čtení.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: K pořadu schůze pan poslanec Martin Baxa.

 

Poslanec Martin Baxa: Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážené vládo, milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi, abych přednesl návrh na změnu schváleného pořadu této schůze Poslanecké sněmovny, která spočívá v zařazení nového bodu pod lakonickým názvem Návrat do škol. Navrhuji jej zařadit na zítřek, na středu 6. května, od 14.30 hodin.

Dámy a pánové, my jsme tady společně 23. března, nemýlím-li se, velikou většinou hlasů schválili zákon, kterému pracovně říkám zákon o školním roce 2019 až 2020, který obsahoval základní parametry toho, jakým způsobem by měly být provedeny klíčové zkoušky během tohoto školního roku, a který měl dát studentům a žákům našich škol jasně na vědomí, že Poslanecká sněmovna vnímá jejich složitou situaci v době koronavirové epidemie a že je připravena jim dát jasné parametry toho, jak by měl školní rok proběhnout. Tento zákon podpořila, jak už jsem říkal, velkou většinou Poslanecká sněmovna. Musíme si ale připomenout, že od té doby proběhlo už mnoho týdnů, a mám v současné době pocit, že Ministerstvo školství a pan ministr Plaga prostě nekonají dostatečně naléhavě tak, jak je zapotřebí.

Dochází, dámy a pánové, k situaci, kdy vlastně k 25. květnu letošního roku se vrací život v Česku do běžných kolejí, kdy končí velká většina restriktivních opatření, která byla provedena v souvislosti s koronavirovou krizí, a kdy se země znovu nadechuje k relativně běžnému životu. Naopak ve školství ale dochází k tomu, že 11. května se vrátí velmi úzká skupina žáků, a teprve toho 25. května se otevírají pro velmi omezený provoz základní školy na prvním stupni v patnáctičlenných skupinách. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP