(18.50 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Ale to neděláme v rámci té vyhledávací činnosti, pro kterou chce paní ministryně tu lhůtu o patnáct dní prodloužit. Ten argument ve vší úctě je scestný! Ta vratka se stanovuje v rámci kontrolní činnosti a tam žádný termín není. Termín je na vyhledávací činnost a tam nepřibývá žádný úkon navíc díky vratce. Proto znovu prosím paní ministryni, aby jaksi uznala, že ta argumentace, kterou jí vybavil její aparát, prostě není pravdivá. Já chápu, že aparátu by se líbilo mít na to o 50 % více času, ale že v okamžiku digitalizace, v okamžiku existence kontrolního hlášení pro to není sebemenší důvod. A újma, která tím bude způsobena malým a středním podnikatelům, plátcům DPH, je opravdu nemalá. Prosím tedy o podporu senátního návrhu.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Mikuláše Ferjenčíka a připraví se pan poslanec Vojtěch Munzar. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Tento tisk umožňuje vládě udělat opatření, které by skutečně zvrátilo velkou chybu ve vztahu ke cash flow firem, která se stala v tom původním návrhu. Místo toho, abychom šli cestou nezadržování hotovosti firmám, místo toho, abychom je maximálně podpořili, tak tady dochází k tomu, že se jednorázově o 24 miliard korun zhorší finanční bilance firem, kterým úřady o 15 dnů navrch zadrží peníze. To prostě v této situaci totální hospodářské krize absolutně nedává žádný smysl. Vláda dělá nějaký hot fix šitý horkou jehlou, který má platit ale jenom do konce tohoto roku.

Tak já bych navrhoval, ať si vláda vezme inspiraci z toho následujícího tisku, který předkládá, který my tedy velmi kritizujeme, ale je tam jeden aspekt, který vláda tam sama dělá, a tady je to v naprostém rozporu. U rozpočtové odpovědnosti vláda, říká, bude to trvat sedm let, než se z toho Česká republika zotaví, a tady u toho tisku říká: No, teď se s vámi nebudeme bavit. Sice máte pravdu, senátní řešení je lepší, ale my si to prosadíme na sílu, protože máme víc hlasů než vy, a mezitím navrhneme nějaké krátkodobé řešení, které ale není na sedm let, které je do konce tohoto roku.

Já si myslím, že toto je velmi hloupý a krátkozraký přístup. Pojďme schválit senátní verzi, uznejme, že občas se stane, že člověk něco nedomyslí a udělá chybu. V té krizi vláda řadu věcí byla ochotna přehodnotit, byla ochotna zvednout bonus pro OSVČ, byla ochotna odložit EET, tak pojďme udělat tento rozumný krok i u této senátní vratky, pojďme podpořit to, ať DPH se vrací po stejné době jako dosud a neprotahuje se to o 15 dnů. Neberme firmám 24 miliard v době, kdy to nejvíce potřebují! Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Vojtěcha Munzara, zatím poslední přihláška. Pane poslanče, máte slovo. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Dobrý den, kolegyně a kolegové, vážená vládo, vážení posluchači. Já jsem tady vystupoval několikrát. V rámci projednávané novely daňového řádu jsme to projednávali před Senátem a já jsem rád, že Senát přijal několik pozměňovacích návrhů, které jsou obdobné s těmi, které jsem předkládal.

Musím říct, že i před touto krizí, která je způsobena epidemií, ještě v době, kdy ekonomika rostla, tak i tento návrh i v té době byl výrazným zásahem do podnikatelského prostředí, do ekonomického zdraví firem a ukazovalo se na tom, že model jednání a chování této vlády vůči živnostníkům, vůči podnikatelům, vůči lidem, kteří jsou nezávislí, kteří se snaží postarat sami o sebe, kteří naplňují státní rozpočet, kteří přispívají k našemu hospodářství, byl tento přístup této vlády k nim velmi macešský, protože kromě těch dalších věcí, o kterých mluvil tady pan senátor Goláň, tak zadržování peněz podnikatelů o 15 dnů déle na účtech státu byla vlastně bezúročná půjčka těchto podnikatelů státu a povinná z hlediska zákona. Nyní tady už kolegové říkali, že k tomu není žádný pragmatický důvod. Od roku 1993 máme tady 30 dnů na vrácení nadměrných odpočtů DPH. Stačilo nám dodneška 30 dnů. A v době, kdy se přijímala další administrativní opatření a další administrativní zátěže typu kontrolních hlášení, zde bylo opakovaně argumentováno, že třeba kontrolní hlášení bude tím nástrojem, který pomůže státu, aby zrychlil svou administrativu, že to bude snížení administrativní zátěže na straně státu, že to povede ke zrychlení procesů, zjednodušení párování, a takto nám to tady bylo argumentováno. Kdežto opak se ukazuje pravdou. Máme kontrolní hlášení, máme zvýšenou administrativní zátěž pro podnikatele, a navíc stát přichází s tím, aby si zadržoval o 15 dnů déle finanční prostředky podnikatelů na svých účtech.

Na jednu stranu musel až soud dotlačit Ministerstvo financí, aby začalo vracet neprávem dlouho zadržované peníze z nesporných částí DPH. Několikrát jsme to tady otvírali, přesto se muselo čekat na tuto novelu. A přesto, že soud několikrát rozhodl, Finanční správa v rozporu s Ústavním soudem nezačala takto zadržované peníze vracet, a to dokonce na přímý pokyn Ministerstva financí. Výsledkem byla tato novela, která podle ministerstva má vést k vrácení takových prostředků. Takže jakoby na jednu stranu se vrátí do jedné kapsy podnikatelům část neoprávněně zadržených prostředků z vratek DPH, a hned Ministerstvo financí z druhé kapsy chce vytáhnout všem podnikatelům peníze, protože si je bude chtít nechávat, o 15 dní déle zadržovat na svých účtech. To je obrovský zásah do finančních toků a do finančního řízení nejenom těch malých a středních podniků, ale také velkých firem. Tady pan Ferjenčík říká, že je to pouze ve jménu 24 miliard korun, a já s ním velmi souhlasím, protože zejména ti malí žijí od faktury k faktuře a nemají mnohdy dostatek svých prostředků a budou si třeba muset brát vlastní úvěry, protože si u nich stát zařídil bezplatný a bezúročný kontokorent.

A já musím k tomu poznamenat ještě jednu věc. Dneska už nejsme v situaci, kdy se tato novela tady projednávala v době ekonomického růstu. Dneska jsme v situaci skutečně ekonomické krize, kdy vláda jako vypnutím tlačítka vypnula podnikání mnohým podnikatelům. Mnozí podnikatelé a firmy mají utlumené příjmy, mají problém s finančními toky, mají problém se zaplacením svých závazků a svých úhrad. A na jednu stranu jsme tady už minulou schůzi navrhovali paní ministryni a Ministerstvu financí, aby zachovaly co nejvíce finančních prostředků na účtech podnikatelů a firem, a to tím, že by odložily splatnost DPH alespoň z nezaplacených faktur. Paní ministryně se k tomu bohužel nepostavila čelem a tento náš návrh minule neprošel. A dneska tady máme projednávat úplně opačný model, v dnešní situaci, kdy firmy potřebují peníze, a nejenom dneska v době nouzového stavu, ale ono bude nějakou dobu, dámy a pánové, trvat, než se vrátíme do nějakého normálního stavu ekonomiky. A v takovém případě si zachovávat finanční prostředky na státu a nenechat těm podnikatelům a déle jim je zadržovat, to je skutečně macešský přístup.

Proto velmi vítám tento návrh, který přišel ze Senátu, a já doufám, paní ministryně, že možná vy nezměníte názor, ale vaši kolegové z vašeho poslaneckého klubu někteří ano, protože opravdu dneska na to není čas, abychom tady rozhodovali o tom, že stát si bude zadržovat o 15 dnů déle finanční prostředky. Nejenom 30 dnů, ale dnů 45.

Takže dámy a pánové, já bych vám chtěl poděkovat za pozornost. A doufám, že se k tomu zachováte... Paní ministryně na mě mluví, omlouvám se. Takže doufám, že se postavíte k tomu čelem a zavnímáte problémy našich podnikatelů. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP