(23.20 hodin)
(pokračuje Výborný)

Tam, kde jsme se vlastně dostali do největší diskuse i se zástupci Ministerstva spravedlnosti, byla právě ta oblast exekucí. Já jsem, a musím to kvitovat, opět u řady těch opatření jsem dneska trochu zvedal obočí v tom smyslu, jestli skutečně to jsou opatření, která odpovídají stavu legislativní nouze, anebo zda se tady snažíme spíše využívat nebo zneužívat té situace. Ale tady skutečně jsme se shodli na tom, že to opatření k zastavování marných exekucí, a za sebe říkám, je to důležité opatření, nicméně není to opatření, které bychom měli přijímat ve stavu legislativní nouze. A tady si dovolím jenom odbočku pro poslance nečleny podvýboru. My jsme si už nastavili harmonogram pro jednání sněmovního tisku 545, který máme rozdiskutovaný, a pokud se i chod Sněmovny dostane do nějakého standardního módu, tak bychom, doufám, do letních prázdnin mohli mít sněmovní tisk 545 doprojednaný, a k řadě těch opatření, ke kterým třeba jsme měli tendenci je vkládat do této vládní novely, se dostaneme právě v tom sněmovním tisku 545.

Tolik tedy k projednávání. A dovolím si tady tedy zkonstatovat také usnesení ústavně-právního výboru jako zpravodaj, a k těm pozměňovacím návrhům z výboru řeknu teď něco jako zpravodaj, ke svým vlastním pozměňovacím návrhům se potom vrátím v obecné rozpravě. Ústavně-právní výbor na své 57. schůzi 6. dubna 2020 projednal vládní návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů atd., myslím si, že to, pane předsedající, nemusím celé citovat, a po odůvodnění náměstka ministryně spravedlnosti Mgr. Michala Fraňka, zpravodajské zprávě přijal toto usnesení: Za prvé ústavně-právní výbor navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby se o návrhu zákona konala obecná rozprava, o tom budeme muset dát hlasovat. Stejně tak navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona. A za třetí z těch procedurálních věcí navrhuje, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu své jednání ukončila nejpozději do 24.00 hodin dne 8. dubna 2020. Tady nevím, jak si s tímto usnesením poradit. Podle mě je nulitní, protože jsme si odhlasovali jednání po 24. hodině. Za čtvrté doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila, a doporučuje, aby přijala k tomuto usnesení zákona tyto změny a doplňky, které představím teď pravděpodobně po procedurálním hlasování.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Já ty návrhy vnímám. Co se týče návrhu na to, že máme vést obecnou rozpravu, tak to je běžný postup. Pokud nikdo nenavrhuje, abychom ji nevedli, tak bych řekl, že ji prostě povedeme a není potřeba v tuto chvíli hlasovat. V tom případě otevírám obecnou rozpravu a mám zde s přednostním právem pana místopředsedu Okamuru. Ale pan zpravodaj chce ještě - zpravodaj má ještě návrhy.

 

Poslanec Marek Výborný: Jestli dovolíte, pane místopředsedo, představím to, k čemu se usnesl ústavně-právní výbor. To jako role zpravodaje si myslím, že je správné. Jako zpravodaj tohoto tisku je mou povinností v rámci zpravodajské zprávy představit usnesení, které kromě těch formálních procedurálních věcí také obsahuje faktické změny, resp. tedy faktický pozměňovací návrh, který byl připraven ve spolupráci mojí, potom kolegy Patrika Nachera, kolegyně Kateřiny Valachové, Lukáše Kolaříka a Jana Farského, čili evidentně napříč Poslaneckou sněmovnou, a tento návrh, tyto body získaly také podporu v rámci projednávání na ústavně-právním výboru.

O co konkrétně se jedná, abyste věděli, o čem budete hlasovat potom v jednotlivých bodech. Jednak se pokusím jenom velmi stručně - do třicátého, důležité opatření. Do 30. června roku 2020 jsou tímto pozměňovacím návrhem zapovězeny tzv. mobiliární exekuce, tzn. výkon rozhodnutí prodeje movitých věcí, a stejně tak i dražby, tzn. prodej nemovitých věcí. Opět to má být ochrana, bezprostřední ochrana těch, kteří se dostanou do problémů v rámci exekučního řízení. My jsme tímto opatřením nahradili původně navrhovaný § 24, 25 Ministerstvem spravedlnosti. To znamená, zrušení těch exekucí, které jsou marné a kde tři roky nebylo vymoženo žádné plnění. Není to tak, že bychom proti tomu věcně něco namítali, ale jsme přesvědčeni o tom, že to má být součástí sněmovního tisku 545. Takto je i dohoda s Ministerstvem spravedlnosti. Takže to je první opatření - zákaz, resp. omezení do 30. 6. mobiliárních exekucí a dražeb.

Další opatření se týká, a to je bod 4 v tom usnesení ústavně-právního výboru, to se týká insolvenčního zákona. To navrhované vypuštění v § 389 odst. 1 písm. b) insolvenčního zákona spočívající v existenci dluhů z podnikání fakticky znamená zrovnoprávnění vstupních podmínek fyzických osob do oddlužení a podnikatelů živnostníků. Je to důležitá úprava na vstupu do procesu oddlužení. Je to změna insolvenčního zákona, to znamená, že živnostníci by už nemuseli zdůvodňovat nebo dokládat zdůvodnění stanoviska věřitele, že nesouhlasí, resp. že souhlasí se vstupem OSVČ do oddlužení. Srovnáme tady podmínky pro fyzické osoby a pro podnikatele živnostníky. To považujeme také za důležité i v kontextu toho, že možná bohužel se do toho procesu bankrotu a insolvence budou dostávat živnostníci a podnikatelé ve větší míře, než tomu bylo doposud.

Další opatření, které je součástí usnesení ústavně-právního výboru, které bylo přijato, je ochrana odstupného a ochrana daňového bonusu. Opatření, které také považujeme za velmi důležité a klíčové v situaci, kdy mnozí zaměstnanci budou přicházet, nebo už dneska přicházejí o zaměstnání, a odstupné dnes podle platného zákona je bohužel postihováno exekucí stejně tak jako daňový bonus. Do režimu daňového bonusu budou spadat právě ti, kteří mají vyživovací povinnost vůči rodinám, rodičům, a je potřeba jak daňový bonus, tak odstupné ochránit a dát je do těch chráněných položek v rámci exekučního řízení.

Další opatření, které bylo schváleno ústavně-právním výborem, je zvýšení částky jistiny, kdy je možné vyhlásit dražbu na nemovitost, která je vedena jako trvalý pobyt dlužníka, z 30 tisíc na 100 tisíc korun. Opět opaření, které má vést k tomu, aby tady pro dluh, který je relativně nízký, 30 tisíc, nemohli lidé přijít o střechu nad hlavou. Říkám to velmi stručně. Podrobně to je popsáno v odůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu.

To jsou tedy ta opatření, která schválil ústavně-právní výbor. K dalším pozměňovacím návrhům, které jsou součástí tohoto tisku, se potom vrátím v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Tak já také děkuji. Chtěl bych vám připomenout usnesení výboru, že máme skončit do 24. hodiny, tak doufám, že se na tom všichni budeme podílet, i když to nevidím reálně v tuto chvíli. Omlouvám se panu místopředsedovi Okamurovi, který byl s přednostním právem. Prosím, teď je vaše chvíle.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy, vážení pánové, říká se, že mimořádná doba si žádá mimořádné činy, ale faktem je, že mimořádná doba mimořádné činy také umožňuje. Díky tomu se začínáme konečně bavit o radikálním snížení exekucí dluhových pastí, o což SPD dlouhodobě usiluje.

Chtěl bych připomenout, že tu máme ve Sněmovně už několik měsíců návrhy z pera SPD, které by prospěly jak státu, tak dlužníkům i věřitelům. V prvé řadě to je návrh na zestátnění exekutorů. Přesněji návrat do stavu, kdy exekutoři vymáhali soudem pověření, kdy exekuce vymáhali soudem pověření a placení soudní úředníci. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP