Středa 8. dubna 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb.,
o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 811/ - zkrácené jednání

Měli bychom podle § 99 odst. 5 posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání. K tomu, zda tyto podmínky trvají, otevírám rozpravu. Ptám se, kdo se do ní hlásí. Nikoho nevidím, v tom případě rozpravu končím a budeme hlasovat o tom, zda trvají podmínky pro projednání tisku 811 ve zkráceném jednání. Rozhodneme v hlasování číslo osmdesát pět, které za malou chviličku zahájím. Pro jistotu vás všechny odhlásím a požádám vás o novou registraci. Prosím přihlaste se svými identifikačními kartami. Ještě zagonguji. Za chviličku budeme mít dostatečný počet poslanců.

Zahajuji hlasování číslo 85 a ptám se, kdo je pro to, že u zmíněného zákona trvá stav, ve kterém budeme projednávat tento zákon ve zkráceném jednání.

Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 85, z přítomných 85 pro 72, proti 9. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tedy existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů, ve zkráceném jednání. Budeme tedy postupovat podle tohoto rozhodnutí a požádám místopředsedkyni vlády a ministryni financí Alenu Schillerovou, aby se ujala slova.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedla vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů.

Urgentní potřeba novelizace tohoto důležitého zákona vyplývá z velkých ekonomických dopadů probíhající pandemie COVID-19. Návrh doplňuje sněmovní tisk 813, takzvané moratorium na splátky úvěru, které schválila tato Poslanecká sněmovna včera, neboť přináší řešení i pro případy, které moratorium nepostihuje, a také samozřejmě pro případy po moratoriu.

Zákon o spotřebitelském úvěru, který jsme prosadili na konci roku 2016 jako Ministerstvo financí, přinesl u spotřebitelských úvěrů výrazné posílení ochrany dlužníků mimo jiné i tím, že stanovil omezení mnohdy značně nepřiměřených sankcí za prodlení se splácením úvěru. Takzvaní úvěroví predátoři, kteří nepůjčovali s cílem vydělat na úrocích z řádného splácení úvěru, ale s cílem vydělat na sankcích, případně na realizaci připojené zástavy, mnohdy přesunuli těžiště své činnosti od přísně regulovaného segmentu spotřebitelských úvěrů směrem k dosud neregulovaným úvěrům pro drobné podnikatele.

Novela obsahuje pouze dvě témata. Prvním je rozšíření omezení sankcí z prodlení i na OSVČ, druhým je zastropování smluvního úroku u dlouhodobého prodlení. Novela nemíří na zastropování úroku při řádném splácení, ale pouze na jeho omezení v případech, kdy se úvěr stává nevymahatelným a kdy nelze očekávat jeho řádné splacení. Omezením sankcí pro OSVČ, pro naše živnostníky, drobné podnikatele, se značně sníží pravděpodobnost, že taková osoba spadne v případě své platební neschopnosti do dluhové pasti. Žádoucí odrazující účinek sankce přitom zůstává zachován. Zastropování smluvního úroku u dlouhodobého prodlení se týká spotřebitelů i OSVČ. Pokud prodlení dosáhlo alespoň 90 dnů, stropuje se sjednaný úrok ve výši 8 procentních bodů nad repo sazbu České národní banky. Čili repo sazba je dneska jedno procento, jedno plus osm je devět procent.

Současný stav, kdy dluh přirůstá i během trvání prodlení tak dlouho, až se stane nesplatitelným, považuji jak u spotřebitelů, tak u OSVČ, za nadále neudržitelný. Je nutné si uvědomit, že se zde bavíme o úvěrech, které jsou již v prodlení delším než 90 dnů, tudíž jejich reálná vymahatelnost se zásadně snížila, a například u právnických osob jde o hranici, kdy musí vstoupit do insolvence.

Podstatné je také to, že věřiteli v prodlení náleží kromě smluvního úroku s navrhovaným stropem 8 procentních bodů plus repo rovněž právo na úhradu účelně vynaložených nákladů, úroky z prodlení, opět ve výši 8 procentních bodů plus repo a smluvní pokuta ve výši 0,1 % denně z částky ohledně níž je dlužník v prodlení. Pro ilustraci. Zastropovaný smluvní úrok plus zákonný úrok z prodlení plus smluvní pokuta činí dohromady 54,5 % ročně. Toto opravdu považuji za více než dostačující. Návrh proto pokládám za vyvážený.

Na rozdíl od jiných krizových opatření, která mají časově omezenou účinnost, považuji u tohoto typu omezení za žádoucí, aby mělo účinnost trvalou. Proti úvěrovým predátorům je třeba bojovat nejen během současné krize, ale i po jejím skončení.

Na předvčerejším jednání rozpočtového výboru mi bylo namítáno, že se jedná o opatření trvalá a neměla by být projednávána ve stavu legislativní nouze. S tím ale já nemohu souhlasit. Ačkoliv má být účinnost navrženého opatření trvalá, přesto se jedná o opatření, které je vyvoláno současnou mimořádnou situací v souvislosti s pandemií COVID-19. Právě v této chvíli, kdy spotřebitelé i OSVČ jsou vystaveni zvýšenému ekonomickému tlaku, je třeba urychleně zajistit, aby v případě jejich prodlení nedocházelo k neomezenému narůstání plateb, které jsou povinni platit, a zabránit tak tomu, aby se dostávali do dluhových pastí. Proto se domnívám, že jsou splněny podmínky pro projednání tohoto návrhu ve stavu legislativní nouze.

Rovněž se domnívám, že návrh je i z hlediska svého obsahu zcela ústavně konformní. Za klíčovou považuji skutečnost, že navržené změny se v principu nijak neliší od změn, které zavedl již zákon o spotřebitelském úvěru z roku 2016. Již tehdy došlo k omezení plateb, které spotřebitel platí v případě, že se dostane do prodlení. Jestliže tedy nebyly žádné pochybnosti o ústavní konformitě u zákona o spotřebitelském úvěru z roku 2016, neměly by být ani u tohoto návrhu.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí Aleně Schillerové a konstatuji, že rozpočtový výbor, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 811/1. Požádám nyní zpravodajku rozpočtového výboru poslankyni Miloslavu Vostrou, aby nás informovala o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, pane zpravodajko, máte slovo.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dovolte, abych vás seznámila s usnesením, které přijal na svém jednání rozpočtový výbor, který po úvodním slově paní ministryně, zpravodajské zprávě a po rozpravě

I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se o návrhu zákona konala obecná rozprava;

II. navrhuje Poslanecké sněmovně, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;

III. navrhuje, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky své jednání ukončila nejpozději do 18.00 hodin dne 8. dubna 2020;

IV. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 811, vyslovila souhlas bez připomínek;

V. zmocňuje zpravodajku výboru, aby

a) s tímto usnesením seznámila schůzi Poslanecké sněmovny,

b) ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy.

Tolik návrh usnesení, které bylo přijato na jednání rozpočtového výboru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce. Budeme pokračovat rozhodnutím, zda povedeme i obecnou rozpravu. O tom rozhodneme hlasováním, které bude mít číslo 86 a o něž vás požádám.

Zahájil jsem hlasování číslo 86 a ptám se, kdo je pro to, abychom vedli obecnou podrobnou rozpravu, s tím, že platí ta dohoda o pěti minutách pro každou rozpravu. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 86, z 93 přítomných 72 pro, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Otevírám tedy obecnou rozpravu a první přihlášený je pan poslanec Pavel Juříček. Připraví se kolega Hrnčíř. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Juříček: Děkuji. Dámy a pánové, mám jednoduchý pozměňovací návrh, na kterém jsme pracovali i s Ministerstvem financí. De facto tento pozměňovací návrh upravuje rozhodný okamžik pro stanovení úroku, jenž může být účtován spotřebiteli při jeho prodlení delším než 90 dnů. Tímto okamžikem je první den kalendářního pololetí, ve kterém došlo k prodlení, takže je to jednoduchá změna pro upřesnění, aby u každého spotřebitele, který má spotřebitelský úvěr v prodlení, bylo naprosto zřejmé, od kterého data se to počítá. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Pavlu Juříčkovi. Nyní pan poslanec Jan Hrnčíř. Kolegu Hrnčíře nevidím, jeho přihláška tedy propadá. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pěkné dopoledne, dámy a pánové. Já bych chtěl říct jenom ten rozměr tohoto návrhu. Mimochodem, s jeho určitou novelou jsem já, a nejenom já, přišel už před rokem a týká se toho, že ten zákon o ochraně spotřebitele, který platí od 1. 12. 2016, velmi kultivoval prostředí spotřebitelských úvěrů, zcela jednoznačně. Byla tam jedna výjimka, a to si určitě vzpomenete, a to jsou takzvaní ičaři. Vždycky když někdo někomu chtěl napálit úvěr a nechtěl dodržovat přísná pravidla zákona o spotřebitelském úvěru, tak řekl: tady máte tisíc korun, založte si živnosťák, my vám to půjčíme jako podnikatelský úvěr, a tím se tomu jakoby vyhnou. To znamená, že já měl ten apetit to změnit už dřív. Tady ten důvod je o to větší, že to budou právě ti živnostníci a OSVČ, kteří se můžou dostat do prodlení.

A teď ten rozměr. Já to beru pro názornost, pro ty, co ten zákon tak podrobně neznají, jako takovou velkou pizzu, když to takhle řeknu, všech opatření, která se týkají ochrany spotřebitele, a co z toho vlastně teď nově bude dopadat na živnostníka, aby tady právě zase nevznikl nějaký omyl, že celý ten zákon se překlopí i na živnostníky.

Takže se v tom zákoně posuzuje úvěruschopnost spotřebitele, to jest bonita. A to jde až do takové míry, že v případě, že by se potom spotřebiteli podařilo prokázat před soudem, že nebyl posuzován, tak může vracet tu jistinu podle svých možností. To si myslím, že je jednoznačný velký trest. To tam je. Jsou tam procesy a lepší ochrana spotřebitelů při vyřizování stížností, reklamací při jednání se spotřebiteli při vymáhání pohledávek, určité informační povinnosti v reklamách, předsmluvních informacích a v případě neposkytnutí úvěru - to je tak, když někomu neposkytnou ten úvěr, tak ho musí informovat, jaký byl ten důvod. Nesmí se ručit směnkou a zajištění nesmí být ve zjevném nepoměru k výši úvěru.

A teď už se blížím k závěru. Spotřebitel může odstoupit do 14 dní bez uvedení důvodu. Jsou tam omezené náklady při předčasném splacení - to přece všichni přivítali - 1 % ze zbylé částky a půl procenta, když ta doba je kratší než rok. A ta poslední věc je, že je tam zastropování těch sankcí - to je to 0,1 % denně, maximálně 50 % jistiny do výše 200 tisíc. A co se děje v tomhle případě, je jenom to, že se z tohohle celého bloku, z té celé velké pizzy vezme tam malinký trojúhelníček, to jest zastropování těch sankcí ve výši 0,1 % a maximálně 50 % jistiny. Dokonce tam není ani těch 200 tisíc absolutní hodnoty, protože samozřejmě spotřebitelské úvěry jsou něco jiného než ty podnikatelské.

Takže já za sebe tohle vítám. Myslím si, že to je správný návrh i správně, řekněme, designovaný v tom, že vlastně to, co by teď hrozilo, a to, co skutečně souvisí s tím koronavirem, to znamená nějaké prodlení a nějaké tresty vůči OSVČ, tak tam se použije tahle pasáž ze zákona o spotřebitelském úvěru. Všechno ostatní je zase jako doposud, to znamená, ta ochrana se týká jenom těch spotřebitelů, nikoliv podnikajících fyzických osob - OSVČ a podobně.

Takže já poprosím o podporu. Děkuji za vypracování tohoto návrhu a případně se těším ještě na nějakou debatu, kdyby k tomu byly nějaké otázky.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji v obecné rozpravě panu poslanci Patriku Nacherovi. Nyní pan poslanec Jan Hrnčíř, který už je přítomen, a jeho přihláška bude tedy realizována. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, já se omlouvám. Jsem pouze člověk, byl jsem tři minuty na toaletě a v těchto třech minutách jsem byl vyzván, takže se ještě jednou omlouvám. Byla to lidská potřeba. (Veselost v sále.)

Já bych chtěl vyjádřit stanovisko klubu SPD k této novele zákona o spotřebitelském úvěru. Samozřejmě ten problém, že jsou živnosti zneužívány těmi, jak tady zaznělo od paní ministryně, úvěrovými predátory a podobně, že jsou to neseriózní firmy, které prostě nutí ty lidi, kteří jsou v zoufalé situaci a prostě potřebují peníze, a řeknou, že ten spotřebitelský zákon nám nedává příliš pravomocí, jak vás oškubat, tak si vyřiďte živnostenský list a přijďte znovu. Takže v tuto chvíli je prostě nutí, aby se z nich stávali podnikatelé, živnostníci a nutí jim pak ty úvěry, které jsou skutečně za podmínek, které opravdu nejsou mravné. Je trochu chyba a škoda, protože tenhle problém je tady už déle, že zákon už nebyl třeba projednán standardním způsobem, nicméně je pravda, že v těch ekonomických problémech, ve kterých se teď mnoho lidí ocitne, budou prostě vyhledávat pomoc i u těch neseriózních poskytovatelů půjček, to znamená, ta ochrana je v tuto chvíli namístě a my tento zákon podpoříme.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Janu Hrnčířovi za vystoupení. Byl zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy. Vidím pana poslance Dominika Feriho. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážené přítomné ministryně, já jsem měl připravenou poměrně dlouhou řeč, ale rozhodl jsem se ji neproslovit a čas, který takto ušetříme, věnovat paní ministryni, poněvadž nemám jinou možnost, jak se dostat k informaci ohledně zrušení daně z nabytí nemovité věci, než ji takto položit. A chtěl bych ten čas věnovat tomu, aby nás paní ministryně -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: No to vám, pane poslanče, asi nemohu umožnit.

 

Poslanec Dominik Feri: Já se k tomu prosím, jestli mohu, dostanu. Nemusíte mě volat k věci.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ale to je v zásadním rozporu s jednacím řádem.

 

Poslanec Dominik Feri: Já se ještě věnuji spotřebitelskému úvěru.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Tak prosím, tak se věnujte spotřebitelskému úvěru.

 

Poslanec Dominik Feri: Aby nás paní ministryně vedle spotřebitelského úvěru ve své závěrečné řeči informovala i o tom, co plánuje vláda ohledně zrušení daně z nabytí nemovité věci, v jaké podobě a kdy to sem bude posláno. Velmi děkuji. Je to něco, na co se nás lidé ptají dennodenně, a my jim nedokážeme poskytnout uspokojivou odpověď.

Děkuji panu předsedajícímu za trpělivost. Věřím, že jsem příliš nevybočil z mantinelů daných jednacím řádem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji. Jsem trpělivost sama. Je stav nouze, tak si musíme nějak vyjít vstříc, ale je jenom na paní ministryni, jestli je ochotna ve svém přednostním právu odpovídat i na věci, které se netýkají návrhu zákona, který projednáváme ve stavu nouze.

Hlásí se s přednostním právem předseda klubu Pirátů Jakub Michálek. Máte slovo, pane předsedo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, já jsem velmi rád za váš postoj a postup a rád bych ho ocenil, protože jsem chtěl připomenout, že když kolegyně Richterová interpelovala předsedu vlády Andreje Babiše, tak pan Babiš vůbec neodpovídal na téma té interpelace a mluvit jste ho nechal úplně na volné téma. Takže si hlavně zvolme postoj, který je konzistentní a pro všechny stejný a spravedlivý. (Potlesk z lavic Pirátů.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já nebudu komentovat vystoupení, jednací řád mi to neumožňuje. Já se ptám, kdo se hlásí do obecné rozpravy. Pan předseda Kalousek. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Já bych chtěl požádat paní ministryni, zda by přece jenom nezvážila, že by odpověděla mému kolegovi Dominiku Ferimu. Víte, to hlasité prohlášení o zrušení daně z nabytí nemovitosti pochopitelně v tu chvíli zastavilo trh s realitami, protože všichni čekají, co bude. A všichni čekali, že to bude na této schůzi, že to vláda předloží v legislativní nouzi, což neudělala. Dobrá. Ale mohla byste teď, paní ministryně, prohlásit na mikrofon, co s tím bude? Čistě pro čitelnost a transparentnost toho trhu. Já myslím, že jeho účastníci mají právo vědět, co vláda zamýšlí.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pan kolega Kalousek mluvil s přednostním právem. Ptám se tedy, kdo dál ještě v obecné rozpravě. Pokud nikdo, obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova - paní ministryně ne, paní zpravodajka také ne. V tom případě otevírám rozpravu podrobnou, do které je přihlášen pan poslanec Pavel Juříček. Máte slovo.

 

Poslanec Pavel Juříček: Děkuji. Dámy a pánové, jenom jsem chtěl připomenout ten svůj pozměňovací návrh, který je pod číslem 4812, kde jasně ukazuje, jaký je rozhodný okamžik právě pro stanovení úroku, jenž může být účtován spotřebiteli při jeho prodlení delším než 90 dnů. Doufám, že tento pozměňovací návrh všichni podpoříte, neboť jasně ukazuje ten rozhodný okamžik. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. To bylo avizované, pan poslanec Pavel Juříček. Ptám se, jestli kolega Nacher se přihlásí k pozměňovacímu návrhu, nebo jestli je to už v pořádku v dokumentech? V dokumentech, dobře. Tak v tom případě se ptám, kdo další do podrobné rozpravy. Pokud nikdo, podrobnou rozpravu končím. Mohl bych ukončit i druhé čtení návrhu, pokud není zájem o závěrečná slova po podrobné rozpravě. Není tomu tak.

Vzhledem k tomu, že jsme se dohodli na přerušení jednotlivých bodů ministryně financí až na hlasování pro třetí čtení, až budou ukončeny obecné a podrobné rozpravy k jednotlivým bodům, přerušuji tento bod, projednávání tisku 811, do skončení tisku 812.

Nyní se ještě před zahájením bodu číslo 4 hlásí s přednostním právem místopředseda Sněmovny Tomio Okamura. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, já jsem tady zaznamenal tu debatu o zrušení daně z nabytí nemovitosti. A já si myslím, že nelze jen tak odejít od této debaty, od tohoto dotazu na paní ministryni Schillerovou. Protože skutečně paní ministryně Schillerová řekla, že připraví návrh na zrušení daně z nabytí nemovitosti, která je dneska 4 %. Pominu to, že dneska o zrušení daně mluví ODS a TOP 09, kteří sami tu daň zvýšili z 3 na 4 %, když byli u vlády, takže to obrovské pokrytectví ODS a TOP 09 mi připadá úplně směšný, když byli u vlády, tak místo aby ji zrušili, tak ji ještě zvýšili, a teď mluví o zrušení, no tak to si skutečně už nezasluhuje další komentář.

Ale já bych se chtěl vrátit k tomu. Pakliže tady paní ministryně říká, že by zrušila daň z nabytí nemovitosti, tak já tomu moc nerozumím. Protože už půl roku tady leží ve Sněmovně návrh z pera SPD. Náš zákon tady leží právě na zrušení daně z nabytí nemovitosti. Tento návrh vláda odmítá a nedala k němu kladné stanovisko, když ho projednávala ve vládě. Takže vy jste odmítli návrh na zrušení daně z nabytí nemovitosti, který tady z pera SPD už půl roku leží. Teď jste před týdnem, paní ministryně, řekla, že navrhnete zrušení daně z nabytí nemovitosti, protože je prý nouzový stav. Takže další věc, které nerozumím, je, že kdybyste chtěla rychle, protože je nouzový stav, ulevit občanům, tak byste vzala ten návrh SPD, který už je hotový, už dneska tady mohl být na této schůzi v nouzovém stavu a už jsme ho tady dnes mohli přijmout a okamžitě by v podstatě zítra zasedl Senát, pan prezident by to podepsal a během týdne by byla zrušena daň z nabytí nemovitosti a lidem bychom ulevili, protože teď mají propady příjmů, těm, kteří si chtějí pořídit bydlení, bychom to o 4 % zlevnili, stručně a jednoduše řečeno, a bylo by to perfektní. Ale dnes jsem tady na schůzi Poslanecké sněmovny a přes tu proklamaci paní ministryně Schillerové tady žádný návrh na zrušení daně z nabytí nemovitosti k projednání nemáme. Takže jak to tedy je?

Pravdou je, že mně píše řada občanů a ptají se - a ta řada je skutečně velká. Mně v průměru - je to možná tím, že jsem předsedou strany - píše kolem 300 až 400 občanů denně. Denně píšou. A nejsou to spamy, to jsou normálně dotazy občanů a různé podněty. Tak a teď co jim tedy mám odpovědět? Mně to připadá, že za prvé politikaříte ve vládě zase a jsou to skutečně prázdné proklamace, protože ten návrh tady prokazatelně napsaný je a už prošel i vládou, návrh z pera SPD. Takže ten tady není. Váš návrh tady taky není. A zároveň jste hovořila o nouzovém stavu. Takže to asi z vašeho pohledu tak nouzové také není, ta pomoc těmto občanům, kteří by si teď chtěli pořídit to bydlení.

Takže já se vás, paní ministryně, chci opravdu seriózně, věcně zeptat, prosím, řekněte mi, kdy tedy navrhujete předložit ten zákon o zrušení daně z nabytí nemovitosti. Znovu říkám, že mi trošku vadí to politikaření, protože ten návrh z pera SPD tady je hotový a můžeme ho přijmout hned. Dobře, chápu, že nechcete, já už jsem pochopil, jak jedná vaše vláda, že nechcete, aby SPD mělo body, jakékoli politické kladné body, tak si znovu napíšete ten stejný zákon jakoby sami, abyste ho podali jakoby za hnutí ANO, čímž se to opět velice oddálí a občané na to budou doplácet finančně, ale to už jsem si za těch pár let v politice zvykl, že to takhle ty vládní strany vždycky dělají, nehledě na to, co je přání občana. Ale prosím, dejte tu odpověď, kdy navrhnete to zrušení daně z nabytí nemovitosti, protože občané se na to skutečně ptají. Dobře, i kdybyste ten návrh z SPD nevzali, ten náš, ale opsali si ho jenom a podali znovu, tak kdy to prosím bude, ať víme. Protože je to jeden z programových bodů SPD v rámci našeho programu Rodina na prvním místě. A je tedy dobře, že se inspirujete tím, že my jsme to už podali, ale hlavně mě zajímá, kdy by to bylo.

Děkuji, paní ministryně, a prosím o odpověď.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ptám se paní ministryně a místopředsedkyně vlády Aleny Schillerové, jestli chce odpovědět, protože jsme mimo body, ale dotaz tady padl. Paní ministryně, pokud chcete odpovědět, ještě než zahájím bod 4, nechávám vám dát vaše stanovisko. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo. Odpovím vám, pane předsedo, ráda. Ten návrh, pokud jste ho slyšeli v médiích, jak jsem ho prezentovala, teď připravuji, musím se jenom dostat na nějakou vládu, protože teď jsem tady, dnes vláda byla zrušena, protože většina ministrů bude zde, zítra bude Senát, takže já ho mám připravený. Ale on nezazněl takhle úplně, jak ho má připraveno vaše hnutí. A já jsem v těch médiích řekla, že mám připravený návrh, který by tuto daň zrušil - kdy jindy než dnes. Samozřejmě už delší dobu Ministerstvo financí na tom pracuje a přemýšlelo nad tím vhodným okamžikem, protože přece jenom je to určitý výpadek a teď je doba, kdy byty klesly, kdy se oživuje trh, celá řada lidí čekala na tuto dobu. Ale já jsem taky řekla, že mám vedle toho připraveno zrušení možnosti odečtu úroků z hypoték od základu daně pro nové smlouvy, samozřejmě pro nové smlouvy, aby to bylo spravedlivé. Protože je tady celá řada lidí, kteří tu daň zaplatili, a tu jim vracet samozřejmě nebudeme, není jak, ale zase si mohli uzavřít smlouvy a odečítat si od základu daně. Ono když to propočítáte, já jsem říkala tehdy v médiích, teď to tady nemám, ty propočty, tak ono když někomu ušetříte - kupuje si byt nebo domek za 5 milionů, 4 miliony si vezme hypotéku - a spočítáte, kolik získá na odečtu těch úroků, jak mu to je vraceno, tak to získá třeba na konci toho období, což je 20 let, stejnou částku, jakou získá úsporou té daně, což jsou 4 %, a vlastně má ty peníze okamžitě, cash risking, to znáte vy dobře. Takže v podstatě ty peníze má okamžitě, může je investovat. Navíc máte celou řadu mladých lidí, a zejména o ty nám jde, že tito mladí lidé třeba dostanou peníze od rodičů, a stejně si nic neodečítají.

Takže nějaká primární spravedlnost musí být, takže já to svazuji s tímto, ten návrh. Já jsem řekla zrušení této daně, ale zrušení odpočtu. Budeme rušit další výjimku a bude to i primárně spravedlivé pro nové smlouvy, to znamená pro ty, kteří už vlastně by tuto daň neplatili, což bude chtít i nějakou koaliční debatu. Ale zavnímala jsem, že koaliční partner se už mediálně vyjadřoval, že by podpořil zejména mladé rodiny. Takže já to mám připraveno. Musí se odehrát koaliční debata. Nikdy jsem neřekla, že to dám ve stavu legislativní nouze, ale já neočekávám tady jakýkoliv problém, maximálně kvůli těm hypotékám, ale pak si musíme říct, že musí být nějaká primární spravedlnost. Prvně se ale musí ta debata odehrát na vládě a prvně hlavně se musíme na té vládě sejít, protože teď jsme řešili ty prioritnější věci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Jsme mimo body, ale přihlášené mám dva s přednostním právem, kterým mám udělit slovo kdykoliv. Pan místopředseda Tomio Okamura a pan předseda KDU-ČSL Marian Jurečka. Pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Paní ministryně, dobrý den. Ale mně trošku ta vaše odpověď neuspokojila a spíš mě trošku vyděsila, protože vy jste teď naznačila koncepci vlády vůči slušným a pracujícím občanům. Takže já bych tušil, že jim... Já jsem myslel, že plánem je zrušit daň z nabytí nemovitostí, to máme v plánu my v SPD, a zároveň nechat daňové úlevy těm pracujícím slušným občanům, kteří si pořídili bydlení, které je dneska předražené. A vy mi řeknete tady teď - já opravdu nestačím zírat, omlouvám se, že vy výměnou za to, že zrušíte daň z nabytí nemovitostí, která je od začátku amorální, protože stát daní již jednou zdaněné peníze, to tedy opravdu od začátku je absolutně šílená záležitost, tahle daň, tak vy výměnou za to vlastně potrestáte ty občany, kteří mají hypotéku, splácejí ji ze svých legálních příjmů, chodí do práce, často jsou to hypotéky na celý život, a vy jim vlastně odeberete tuto daňovou úlevu.

No tak za SPD my vidíme jiné řešení a to tady předkládáme - zrušme to zneužívání dávek nepřizpůsobivými. Ten zákon, jak víte, z pera SPD už tady leží ve Sněmovně a už se projednává v prvním čtení. Takže náš návrh je, přeskupme peníze od tzv. nepřizpůsobivých ke slušným a řádným a zároveň okrouhejme, ozdravme veřejné finance tím, že škrtneme teď ve stavu nouze nepotřebné výdaje ze státního rozpočtu.

Já vám je vyjmenuji. Jsou to zbytečné armádní nákupy, jsou to i ty vrtulníky. Příkladem zbytečného nákupu jsou americké vrtulníky za 14 miliard, když polská a maďarská vláda přistoupily k rekonstrukci ruských vrtulníků Mi. To my jsme mohli udělat také, ale premiér Babiš zřejmě výměnou za přijetí u Donalda Trumpa v Bílém domě, prostě tam se podepsal a domluvil nákup amerických vrtulníků za 14 miliard, který vůbec nepotřebujeme. Takže škrtněme tyto typy nákupů - 14 miliard, škrtněme tu nepovedenou inkluzi ve školství, to je 6 miliard, zatěžující jak učitele, tak rodiče, a to jak zdravých dětí, tak těch postižených dětí. Nikdo to nechce. To je 6 miliard. Škrtněme prosím financování politických neziskových organizací. My v SPD podporujeme neziskové organizace, které se starají o staré lidi, o důchodce, o invalidy, o děti, to je v pořádku, ale ty politické, to jsou ty, co tady propagují Evropskou unii, gender, multi-kulti, to prostě zvláště nyní ve stavu nouzového stavu přeci nic nepřináší. Pan prezident Zeman tady mluví o mnoha miliardách.

Dále my říkáme, omezme prostě další podobné výdaje typu solární baroni. Sama víte, že tam jde 40 miliard korun ročně. Je to v podstatě ten původní plánovaný deficit pro Českou republiku. A zase jsou to výmluvy na Evropskou unii, že nám to Evropská unie neumožňuje. No tak odejděme z Evropské unie! Vyhlasme referendum o vystoupení z Evropské unie! My to tady navrhujeme, už mnohokrát jsme to navrhovali. Vždycky jste nám to zamítli. Tak si vyberte, jestli necháme peníze v kapsách řádných, slušných lidí, anebo jestli budeme, protože je Evropská unie, tak tady nás budou vysávat solární baroni 40 miliardami a každý to platí na složence každý měsíc.

To znamená, mě trošku opravdu až bych řekl šokoval ten přístup, ta vládní strategie, že tedy potrestáme slušné a řádné lidi, kteří mají hypotéky, vezmete jim daňové výhody výměnou za to, že se zruší daň z nabytí nemovitosti. Tak to tedy je pro mě novinka, tahle úvaha, strategie vlády na podporu bydlení rodin a podporu pracujících řádných lidí, a já myslím, že znova jsem řekl, že za SPD my to vidíme úplně jinde. My to vidíme v přeskupení státního rozpočtu, seškrtání těch zbytečných výdajů, o kterých jsem mluvil, a naopak přeskupení peněz ke slušným a řádným lidem, a zachovat ty daňové výhody u hypoték a zároveň zrušit tu daň z nabytí nemovitostí. To je přece logická úvaha, která je vstřícná a zcela logická vůči každému slušnému a pracujícímu člověku, ať je to senior, ať je to invalida, ať je to pracující člověk.

Děkuji a to je můj komentář k tomu a opravdu jsem tedy velmi nemile překvapen.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já jsem tolerance sama a samozřejmě pan místopředseda má přednostní právo, nechtěl jsem ho omezit, ale požádám, protože teď jsme mimo bod, a pana předsedu KDU-ČSL Mariana Jurečku už jsem oslovil, že je v pořadí s přednostním právem. Žádám všechny, aby si vzpomněli na včerejší jednání politického grémia, že se budeme zabývat těmi body plánovanými. Jistě zrušení daně z nabytí nemovitostí bude předmětem, tak jak řekla paní místopředsedkyně vlády a ministryně financí, a bude tedy o tom diskutováno v tom samotném bodu, a vraťme se tedy zpátky k průběhu projednávání těch bodů, které jsou zařazeny na tuto schůzi. Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Dobré skoro poledne. Já budu velmi stručný, ale toto téma, byť je mimo schválený program schůze, je velmi důležité.

Já si myslím, že nemůžeme tady se tvářit, že děláme řešení: vlk se nažral, koza zůstala celá. To je řešení, které tady asi vládní koalice chce realizovat, protože říkat, že zvýšíme podporu bydlení především pro mladé rodiny, uděláme ho formou tou, že jim zavedeme jedno opatření, ale druhé vezmeme, tak to prostě není v součtu zvýšení podpory! Především pro ty malé nebo pro ty nízkopříjmové rodiny, které si budou brát hypotéky s delší dobou splatnosti, asi i s vyšší úrokovou sazbou, tak nakonec ve finále toto řešení bude zhoršením toho, co je dnes.

A já bych chtěl upozornit vládní koalici, že na straně 7 vládního programového prohlášení je věta: "Zavazujeme se aktivně podporovat pracující rodiny s dětmi prostřednictvím daňových slev." Za dva a půl roku jste nepřišli s žádným konkrétním opatřením, které by naplňovalo tuto větu, kterou tady máte, a naopak tady chcete brát těmto rodinám možnost, aby si úroky z hypoték uplatnily jako svoji slevu. Je to jedno z opatření, které vy tady chcete rušit v rozporu s vaším prohlášením.

Za KDU-ČSL mohu říci, jestli chceme zvýšit podporu, tak ponechejme tuto možnost uplatnit tyto slevy z hypoték a zaveďme to, co tady zaznělo, zaveďme zrušení té daně z převodu nemovitostí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. A budeme pokračovat, a to bodem číslo

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP