(16.20 hodin)
(pokračuje Pekarová Adamová)
Další dotaz se týkal ochrany těch ohrožených skupin, jak to plánujete provést, co konkrétně teď se v těch následujících týdnech - ale skutečně konkrétně - bude dělat.
Další dotaz, který jsem kladla, se týkal, jak to bude s péčí o pacienty, kteří potřebují nikoliv péči v souvislosti s koronavirem, ale s jinými chorobami, také jich samozřejmě jsou tisíce, takže jak budeme najíždět na ten běžný režim v nemocnicích, ambulancích u lékařů, tak aby pacienti s jinými chorobami, i prevence se zase rozjela.
Tady to byly konkrétní dotazy, jenom z toho mého vystoupení jich bylo ještě mnohem víc, a na ty jsme stále odpovědi neslyšeli. Stejně tak je tady kladli ostatní kolegové a bohužel tady těch odpovědí bylo mnohem méně než těch otázek. Z tohohle hlediska si myslím, že ta debata je nedostatečná, byť už probíhá tak dlouho. A já nevidím důvod, proč bychom se nejenom neměli na to ptát, naopak my se na to ptát musíme, my tady skutečně mluvíme za občany, ale zároveň potřebujeme, abychom my i občané slyšeli ty odpovědi. Takže o to jsme vás žádali. To není kritika, to je skutečně jenom snaha se dozvědět více. A informace pro toto rozhodování samozřejmě jsou nutné, jsou potřebné a nemůžeme se rozhodovat na základě toho, že si řekneme, že nouzový stav je potřeba, abychom to zvládli. My chceme vědět konkrétnosti. A do toho detailu zatím bohužel příliš nejdete.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak nyní požádám o vystoupení pana ministra vnitra Jana Hamáčka a připraví se v obecné rozpravě paní poslankyně Hana Aulická. Pane ministře, máte slovo, prosím.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček: Já se přiznám, že už asi vystupuji naposledy, a jenom si kladu otázku, jestli to má ještě smysl.
Škoda, že tu není Zbyněk Stanjura. Já jsem se ho nechtěl nijak dotknout, moje reakce nebyla přímo na jeho vystoupení, spíš na tu řadu vystoupení. Je pravda, že on ve svém vystoupení vystupoval velmi umírněně a konsenzuálně, takže bych byl nerad, aby si to vzal osobně. Ale pokud to myslí vážně, že pochopil, že jediným důvodem pro krizový stav nebo stav nouze je potřeba nakupovat napřímo a že to uděláme změnou zákona, tak já prostě předpokládám, že pokud vedeme nějakou debatu, tak do ní vstupujeme s nějakými elementárními znalostmi těch příslušných zákonů. Já tady samozřejmě můžu přečíst, co všechno by vláda nemohla dělat, kdyby nebyl stav nouze, to znamená, nemohla by nařídit evakuaci osob a majetku z vymezeného území, nemohla by zakázat vstup, pobyt a pohyb osob na vymezených místech, nemohla by nařídit povinné hlášení přechodné změny pobytu, nemohla by nařídit nasazení vojáků v činné službě a jednotek požární ochrany k provádění krizových opatření, nemohla by nařídit přednostní zásobování dětských zdravotnických nebo sociálních zařízení, ozbrojených sil, bezpečnostních sborů a složek integrovaného záchranného systému, prvků kritické infrastruktury atd. To jsou všechno oprávnění, která té vládě dává krizový zákon. A jestli jsme se dostali do absurdna, že budeme říkat, že vlastně ten krizový zákon nepotřebujeme, protože pro každý mnou vyjmenovaný případ uděláme změnu standardních zákonů, tak to už je podle mě trošku kocourkov. Ale možná to vidím jinak.
K paní poslankyni nebo předsedkyni Pekarové Adamové. Já nemám ambici vystupovat za Ministerstvo zdravotnictví, ale dobře, tady padly tři dotazy. První, kdy bude 10 tisíc testů. Až na to budou kapacity. Pokud dneska je situace, že je problém se zásobováním těch odběrových sad, protože testuje celá Evropa a česká výroba možná není, protože prostě v České republice není nikdo, kdo je schopen to vyrobit, a musíme to vozit ze zahraničí, tak dobře, to jsme vyřešili, dovezli jsme několik desítek tisíc odběrových sad poté, co jsme vyčerpali zásoby u veterinářů a já nevím u koho všeho v České republice, to je vyřešeno. Teď, pokud se nepletu, je zase problém s dalšími chemikáliemi či substancemi, které jsou potřeba na provoz těch testovacích zařízení, protože prostě testuje celá Evropa. Tak až budeme mít dostatek těch materiálů - samozřejmě můžete nám říct, že jsme to měli koupit v lednu, ale v lednu asi nikoho nenapadlo, že budeme potřebovat testovat 10 tisíc lidí denně - tak až to bude nakoupeno, tak to bude fungovat.
Jak budeme chránit naše občany. No tak já zas předpokládám, že posloucháme sami sebe na tiskových konferencích. Já tady do úmoru opakuji, kolik ochranných prostředků bylo doručeno do jednotlivých krajů na jednotlivá zdravotnická zařízení, ústavy sociální péče, tabulky jsou na stránkách Ministerstva vnitra. Tak jak je budeme chránit? Prostě dáme jim respirátory a roušky. Já nevím, co dál potřebujete slyšet.
Pokud se ptáte na opatření, jak to bude v případě, že to jsou pacienti, kteří jsou pozitivní a nemají zdravotní komplikace, tudíž nebudou v nemocnicích, tak na to jsme po dohodě ve vládě přijali příslušný postup: buď bude v tom domově seniorů vytvořena izolace a personál, který se bude starat o ty seniory, dostane kompletní ochrannou výbavu, tzn. oblek, štít, respirátor, návleky, rukavice, ty sady jsou vytvářeny na krajích a jsou k dispozici v případě potřeby. Pokud nepůjde ta izolace vytvořit, tak bude ten pacient nebo ten klient přemístěn do specializovaného zařízení buď nemocničního, nebo sociálního, které kraje na základě nařízení vlády resp. metodického pokynu ministerstva vytvářejí, a každý kraj má kapacitu několika set lůžek. To je ale věc, kterou jsme říkali asi osmkrát na tiskové konferenci.
A jak to bude s pacienty v běžném režimu? Paní předsedkyně prostřednictvím předsedajícího, já nevím. Já nevím, jestli se nám nestane to, že nám do týdne zaplní jednotky intenzivní péče pacienti s ARDS, jako to bylo v Itálii nebo ve Francii. Proto se na to chystáme, protože nevíme, co přijde. Ale jsme připraveni i na tu variantu, že se tady prostě objeví lidé s respiračními komplikacemi, a na to jsou chystány kapacity, a proto jsou odsouvány operace. Můžeme se teď dohodnout, že ty kapacity uvolníme, ale pokud to uděláme a za týden přijde problém, tak pravděpodobně tady budete stát a budete nás vinit z toho, že jsme tady někoho zabili. Já jenom říkám, že opravdu my můžeme pracovat s informacemi, které máme, můžeme odhadovat nějaký vývoj v České republice, ale nikdo z nás nemá křišťálovou kouli. Tolik z mojí strany.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak nyní s přednostním právem nevidím nikoho, kdo by měl zájem. A má, pan ministr zdravotnictví Adam Vojtěch vystoupí a připraví se paní poslankyně Hana Aulická a potom i paní ministryně financí Alena Schillerová se hlásí. Takže paní poslankyně, ještě chviličku strpení. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr zdravotnictví ČR Adam Vojtěch Já jenom velmi stručně, abych taky reagoval, aby nemusel jenom pan vicepremiér Hamáček reagovat na ty dotazy týkající se zdravotnictví.
Pokud jde o ochranu rizikových skupin, což jsou samozřejmě zejména senioři, polymorbidní pacienti, tak tam, jak říkal pan ministr, jsme již udělali celou řadu opatření a ta opatření už jsou fungující. A když se podíváme reálně na ta data, tak nám už se teď daří zamezit šíření té nákazy v dalších zařízeních sociálních služeb. Skutečně není ten nárůst další, jakkoli masivní ze začátku, některá zařízení byla zasažena, ale v tom celkovém souhrnu ne. A myslím si, že my v tom budeme teď pokračovat i tím, že jsme se dohodli, že od zítřka budeme zavážet testy kraje tak, aby mohli testovat zaměstnance těch daných zařízení pobytových sociálních služeb, tzn. mělo by tam probíhat plošné pravidelné testování, protože to je vlastně dnes jediný zdroj nákazy, který může znamenat to, že ta nákaza se bude šířit v těch zařízeních sociálních služeb, protože jsme učinili opatření, to bylo jedno z prvních, 9. 3., zákaz návštěv, to bude bezesporu pokračovat. Pak příkaz testovat každého nového klienta těch daných služeb, pokud nemá negativní test na COVID-19, tak nemůže být přijat do toho sociálního zařízení, a nyní tedy plošné testování všech zaměstnanců sociálně pobytových služeb. Takže to jsou ty základní tři zdroje potenciální nákazy, jak se ta nákaza může do těch zařízení dostat, skrze zaměstnance, skrze nové klienty anebo nějakou návštěvou, třetí osobou. A všechny tyto máme nebo budeme mít pokryty. Takže v tomto směru si myslím, že jsme udělali už dost práce, abychom ochránili ty rizikové skupiny, samozřejmě za předpokladu, že budou disponovat dostatečným množstvím ochranných prostředků, což zajišťuje pan ministr vnitra, si myslím, nyní velmi dobře.
Pokud jde o tu otázku fungování zdravotnictví jako takového, já už se jí začínám nyní zabývat, protože je jasné, že my jsme poměrně výrazně omezili plánovanou péči, mluvil tady o tom i pan poslanec Kaňkovský. Mělo to své důvody v té době, samozřejmě nevěděli jsme přesně, jak ten systém bude vytížen, tak abychom ho připravili právě na ten případný nával stovek a tisíců nových pacientů s nemocí COVID-19, tak jsme museli toto udělat. Bylo to, myslím, velmi správné rozhodnutí. Ovšem nyní vidíme, že ty kapacity jsou velmi dostatečné, že skutečně díky tomu, že se nám podařilo poměrně dobře tu epidemii zvládnout, tak se nezvyšuje počet hospitalizovaných případů, pohybuje se stále někde kolem čísla 300 až 350, to je relativně konstantní, stejně tak pacienti, kteří jsou připojeni na umělou plicní ventilaci, a těch je zhruba 70 až 80 a to číslo se nikterak zásadně nezvyšuje, takže víme, že jsme toto zvládli. ***