(15.30 hodin)
(pokračuje Vojtěch)
Takže musíme být velmi obezřetní. Vždy každé rozvolnění toho opatření vyhodnocovat na základě dat, která myslím, že dneska máme k dispozici, jsou i transparentně zveřejňována. Snažíme se zveřejňovat maximum těch dat, která máme o epidemiologické situaci i v rámci jednotlivých regionů atd., takže tady jsme transparentní. Mimo jiné, a to určitě bude zajímat Piráty, celý ten systém vlastně hlášení, zveřejňování dat jsme také vytvořili vlastně ad hoc s Ústavem zdravotnických informací a statistiky. Během pár dní jsme postavili úložiště. Všechno vlastně je in house řešení, žádné externí služby, vykazování těch dat ze strany krajských hygienických stanic, laboratoří atd. Takže všechno to vlastně, co vidíte, ta data, která dneska jsou zveřejňována, a ještě samozřejmě další data, tak jsme vytvořili během několika dní. Takže i to si myslím, že je úctyhodná práce kolegů, kteří na tom pracovali, a já jsem přesvědčen o tom, že Ministerstvo zdravotnictví v tomto směru odvedlo kus dobré práce, že nakonec skutečně se počítají ty výsledky, a ty výsledky jsou. Jsou dobré. Mohly by být možná ještě o něco lepší, ale to je vždy co by kdyby, ale každopádně já jsem pyšný na to, co udělali kolegové na Ministerstvu zdravotnictví. Myslím, že jsme odvedli kus dobré práce, a jsme připraveni v tom nyní pokračovat.
A určitě vaše dotazy, těch 34 dotazů panu poslanci Třešňákovi nebo případně další zodpovíme v následujících dnech. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane ministře. Na řadě je pan předseda Vít Rakušan a připraví se pan předseda Okamura. Pak jsou zde další přihlášení. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Vít Rakušan: Děkuji vám za slovo. Vážený pane předsedající, členky a členové vlády, kolegyně, kolegové, několik stručných poznámek.
Kdybych měl zhodnotit pocit z té dnešní debaty, kterou vedeme od samého rána, tak je to spíše zklamání. Bylo tady vysloveno mnoho otázek a padlo málo odpovědí. Ta debata byla po většinu dne prostě jednostranná, povětšinou opoziční politici vystoupili u řečnického pultíku, vláda nějakým způsobem strpěla to, že tady někdo z jejích členů musí sedět a musí poslouchat a zažívat tu obrovskou nudu a někam si možná na papírek psát nějaké dotazy. Čestnou výjimkou je pan ministr zdravotnictví, který se teď alespoň pokoušel na některé z těchto dotazů odpovědět. Ale vlastně všechny ty odpovědi mířily směrem do minulosti. Obhajoval kroky Ministerstva zdravotnictví, říkal, co ministerstvo připravilo, udělalo, ale tady my v žádném zásadním sporu nejsme. My jsme dokonce jako opozice řadu kroků vlády podporovali.
Ale dnešním bodem jednání není zhodnocení toho, jak doposavad pracovala vláda České republiky, ale je to žádost o prodloužení nouzového stavu. A v této věci jsme prostě odpovědi nedostali. Padly tady zcela konkrétní otázky, proč nelze v tuto chvíli aplikovat například zákonná ustanovení zákona o ochraně veřejného zdraví a proč je zapotřebí nadále používat ten speciální režim nouzového stavu. Ta odpověď prostě nepadla. My jako opozice jsme sem přišli, a určitě jste to viděli na našich tiskových konferencích ráno, s tím, že jsme připraveni na nějakou limitní dobu podpořit nouzový stav, pokud nám vláda dá jasné argumenty a vysvětlí nám, proč by nouzový stav měl být za těchto okolností prodloužen. Došlo tady ke zhodnocení toho, co vláda doposavad udělala, ale chyběla tady ta predikce, ten pohled do budoucnosti, a to je to, proč jsme se tady vlastně dneska sešli.
Tedy já budu navazovat i na pana ministra zdravotnictví. On řekl, že po Velikonocích bude připraven plán. No to přesně odpovídá návrhu ODS na to, abychom tedy nouzový stav prodloužili na dobu 14 dnů. Dobře, vláda tedy bez jasných argumentů nám říká: potřebujeme nouzový stav. Čekali jsme, že ty argumenty budou mít větší váhu, že budou mít jasnější argumentaci, ale dobrá, chceme podpořit i jako opozice vládu, pojďme to odsouhlasit na těch 14 dnů, jak navrhuje ODS, a potom přijde pan ministr a ostatní ministři, třeba pan premiér, s tím, že mají nějaký konkrétní plán toho, jak se život v České republice bude postupně navracet do normálu, nebo kdy se tak stane, nebo proč potřebují nouzový stav, nebo v jakém režimu je potřeba, aby se Česká republika nadále pohybovala, tedy ideálně těch 14 dnů jako takových. A my jsme tady v argumentaci pana premiéra slyšeli věty o tom, že je tady ten virus, který se nedá úplně předvídat, jak se bude chovat, a to je jediná predikce, která tady je.
Podívejme se do našich sousedních zemí, ale i do těch, které to zvládají. Třeba Rakousko nemůžeme považovat za zemi, která nezvládá. Někdo z vás, kdo umí německy nebo četl přepis, viděli jste proslov tamního premiéra Sebastiana Kurze? Viděli jste ho? No to byl premiér, to byl kancléř, který dával tu predikci, který dával výhled do budoucnosti, který zdůvodňoval zcela otevřeně a transparentně, proč vláda, která a jaká opatření dělá a kdy případně dojde k jejich rozvolnění. A víte, co se na konci stalo? Při pohledu do sálu rakouskému kancléři Kurzovi tleskala i opozice. Tleskali mu všichni, protože měli pocit, že k nim promluvil státník, že k nim promluvil člověk, který v té krizové době umí národ vést i skrze nepříjemné události, které ho čekají, a mají jistotu, že je informuje pravdivě, že se nebojí diskuze s nimi, a mají jistotu, že je dovede někam do cíle. Tu jistotu my tady bohužel postrádáme! Děkuji. (Potlesk zprava.)
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane předsedo. Na řadě je pan předseda Tomio Okamura a připraví se pan předseda Filip. Prosím, máte slovo.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, já budu reagovat na výzvu ministrů, abychom se ptali. Takže já bych se zeptal na aktuální věc. Obracejí na mě v souvislosti s pandemií koronaviru zoufalí občané Mostu a Litvínova, jelikož vláda v době uzavření státních hranic a stavu nouze využila výjimku z krizového zákona a dala povolení k příjezdu 595 zahraničním pracovníkům. Je to 575 zahraničních dělníků a 20 specialistů. Za zdraví těchto dělníků a odborníků nebude odpovídat Unipetrol, ale údajně externí firmy, která je sem vyšlou. A výše uvedený výčet dělníků napovídá, že může jít o zneužití výjimky z krizového zákona, protože v případě dělníků, zahraničních dělníků, nepochybně nejde o vysoce odborné specialisty, které by nebylo možné nahradit pracovníky z České republiky, ale jde o normální agenturní zahraniční dělníky. Znova říkám, že je to skupina 600 lidí. Šesti set lidí do Mostu a do Litvínova a okolí. A i v případě údajných 20 specialistů je k úvaze, zda v České republice skutečně nenajdeme 20 stejně kvalifikovaných lidí.
A na mě se obracejí zoufalí občané Mostu a Litvínova a my jsme jejich straně. Já už jsem včera v tomto smyslu interpeloval jak premiéra Babiše, tak ministra vnitra Hamáčka a dnes jsem říkal už panu ministrovi Hamáčkovi, k tomu se ještě dostanu, jaký je tedy skutečný stav, protože to, co říká pan ministr, a realita se úplně liší. A jenom bych řekl tu strukturu. Jedná se o 270 občanů Slovenska, 245 Poláků a dále jsou tam Němci, Francouzi, Rakušané, Belgičané a Nizozemci, což jsou právě i podle těch oficiálních informací rizikové země. A ujištění vlády, že pracovníci, ale to pouze ti z rizikových zemí, to znamená z Německa, Rakouska, Francie, Beneluxu, mají být testováni na koronavir, je úsměvné, protože nakažený člověk nemusí po nakažení ještě 14 dní vykazovat příznaky, a tím pádem jeden test nevypovídá vůbec o ničem.
A já se chci zeptat pana ministra vnitra Hamáčka a pana premiéra, kteří zrovna odešli, ale zajisté slyší: Jakým způsobem zajistíte bezpečnost občanů Mostu, Litvínova a okolí? Jak to bude se čtrnáctidenní karanténu těch zahraničních dělníků? A mají přijet už teď v nejbližších dnech, protože jste jim udělili povolení, přestože v Čechách je nouzový stav. A jak se bude postupovat při jejich dohledu v karanténě? Dále bych se chtěl také zeptat, kdo to celé povolil bez karantény. Kdo ponese případnou odpovědnost za následky, pakliže se z této skupiny šesti set cizinců, což je obrovský počet, rozšíří případná nákaza na občany okolí?
Dále mám další otázku, protože prý v rámci opatření mají být pouze v pracovní karanténě, to znamená, že na ně Unipetrol bude dohlížet v práci, aby nikam nechodili. Ale co tedy volnočasová karanténa, až je z práce přivezou do hotelu anebo do nějaké ubytovny, tak Unipetrol na svých stránkách píše, že mají omezené možnosti, jak je kontrolovat mimo pracoviště, a je to, znova říkám, šest set lidí. Jak tady bude zaručeno, aby se ve volném čase nepohybovali po městě cizinci, kteří neprošli karanténou - zdůrazňuji, neprošli karanténou -, a (ne)dostávali se do kontaktu s místními? ***