(14.50 hodin)
(pokračuje Vilímec)

A mýtus další: Senát nenavrhuje žádnou změnu oproti současnému stavu. A pokud jsem zaznamenal - a nechci vést debatu s panem guvernérem - že v současné době se nahrávají veškeré hovory, tak to není v souladu se zákonem. A docela mě to znepokojuje. A Senát neudělal nic, o nějakém lobbingu tady nechci debatovat, na mě tedy žádné lobby nepůsobí ani za mnou v této věci nebyl, ale pokud si myslíte, že je namístě - protože nejde jenom o to nahrávání, ale hlavně uchovávání - uchovávat všechny telefonické hovory v této oblasti nebo jakoukoliv elektronickou komunikaci, i ty, které nemají vůbec za cíl poskytnout nějakou investiční službu, ale jsou to věci důvěrné nebo soukromé povahy, tak potom podpořte ten návrh, který vzešel z Poslanecké sněmovny.

Já si myslím, že tak činit nemáme. A když položil pan poslanec Stanjura řečnickou otázku, kolik takových stížností ročně Česká národní banka jako orgán dohledu řeší v této oblasti, tak si dovolím za něj odpovědět a vás informovat. Zhruba ne více než padesát, jak vyplývá ze zprávy České národní banky jako orgánu dohledu. Tak jestli kvůli takovému zanedbatelnému množství máme uchovávat a zaznamenávat a hlavně uchovávat, a možná i na sedm let, veškeré telefonické hovory, tak pak si každý musí položit otázku, nakolik je to efektivní, nakolik je to účelné. Protože ono to také není, jak jsem sdělil v tom prvním vystoupení, bez nějakých dopadů na náklady těch jednotlivých společností.

Takže já vás vyzývám jako Senát - ne z toho důvodu, že bych chtěl bojovat, já si pana guvernéra České národní banky velmi vážím, i paní ministryně, a mám s ní velmi korektní vztahy. Ale pokud máte za to, že je namístě nahrávat veškeré telefonické hovory a víceméně potvrdit ten stav, kdy se to provádí v současné době, a je to dokonce mimo zákon, tak hlasujte pro poslanecký návrh. Pokud si myslíte, že tomu tak nemá být a že se vždycky má měřit účelem to uchovávání těch záznamů, účelem, který nemůže být nic jiného než poskytování investičních služeb, snaha buďto dojít k nějakému obchodu, uzavřít nějaký obchod, anebo obchod neuzavřít, a pokud si myslíte, že to je dostatečné, tak hlasujte pro návrh Senátu, který je rozumný, vyvážený a je plně v souladu s příslušnými směrnicemi Evropské unie.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane senátore, a do rozpravy se hlásí pan poslanec Luzar.

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, mě trošku k dnešnímu vystoupení vyprovokoval pan guvernér svým projevem. Pozorně jsem ho poslouchal a zůstal jsem trošku paf.

Co se vlastně děje? Je tady skupina lidí, bohatých lidí, kteří investují a asi mají problémy s těmi, kteří jim ty investice zprostředkovávají. Já jsem neustále přesvědčován, hlavně kolegy z pravice, že to jsou ti lidé úspěšní, to jsou ti inteligentní, to jsou ti lidé, kteří dokázali v této společnosti uspět, protože mají dostatek prostředků a tyto prostředky investují. Přesto jsou schopni naletět podvodníkům, a proto potřebuje mít tento člověk zvýšenou ochranu. A tady jak na bílém oři rytíř přijede guvernér České národní banky a začíná se za tyto klienty, občany, bít a žádá prosazovat radikální a tvrdé řešení.

Ale já se ptám, pane guvernére, kde byla Česká národní banka, když tady byly nabízeny úvěry za úroky, lichvářské úroky sto, dvě stě, tři sta procent? Kde byla Česká národní banka, když tady byli ožebračováni obyčejní občané a bylo tvrzeno "však on si přečetl podmínky, vždyť on se v tom přece musel vyznat"? Kde byla Česká národní banka, když se většina českých občanů zadlužovala? Proč tady jste nepřijel na oři a nehřímal, že je třeba přijmout tvrdé a jasné opatření proti těmto lidem, kteří zneužívali ty chudáky a brali si úvěry?

Bohužel se ukazuje, na čí straně stojí Česká národní banka. Až tady poslanci vlastní iniciativou řeší tady tyto problémy, dlouhodobé problémy lidí, kteří se zadlužili, a snažíme se hledat nejvhodnější formu řešení, tak vy přicházíte s řešením pro ty, kteří mají být ti nejlepší, nejúspěšnější, nejinteligentnější, protože vydělali velké peníze a teď náhodou narazili na podvodníky, kteří je o ně připravili. To nepovažuji za fér a nepovažuji to za fér od České národní banky, že rozlišuje mezi svými klienty ty lukrativní, které je třeba hájit, a ty ostatní, kteří naletěli podvodníkům, kteří si půjčili od ctihodných bank nebo na mezibankovním sektoru a o ty peníze přišli.

To mi nepřipadá fér. A pevně doufám, že jako Česká národní banka se zcela jasně a zřetelně postavíte například za lichvářské úroky. A budu velice rád, když Česká národní banka jasně řekne, že lichvářský úrok je takový a takový, a jasně začne činit nápravu, aby nedocházelo k půjčkám, které tento lichvářský úrok představují.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane poslanče. Pan poslanec Juříček se hlásil do debaty.

 

Poslanec Pavel Juříček: Děkuji. Dámy a pánové, já si myslím, že tady nejde ani o velké nebo o malé. Tady jde jenom o to - a ta praxe, v mém případě těch třicet let podnikání, ta praxe ukazuje, že je opravdu potřeba něco změnit a ty nahrávky, které tady doporučuje Česká národní banka, jsou naprosto korektní, protože pokud někdo se nebojí toho, co někde slíbil anebo co dohodl, tak si myslím, že tady vůbec není důvod se čehokoliv obávat. A je pravdou to, že jestliže Česká národní banka nemá nástroje v rukách, aby ochránila jak malé spotřebitele, tak i potenciálně velké, kteří si řeknou třeba o v rámci hedgingu a v rámci výměny kurzových záležitostí, aby měli k tomu doklad, co se dohodlo, protože ante, post ante už těžko něco vyjednáte. Proto si myslím, že je to naprosto v pořádku, a moje životní zkušenost ve firmě, ale i u dalších podnikatelů je naprosto zřejmá a naprosto jednoznačná, abychom podpořili sněmovní verzi. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Ptám se, kdo další má zájem o vystoupení v rozpravě. Omlouvá se paní poslankyně Černochová, která se omlouvá z dnešního odpoledního jednání z pracovních důvodů.

Pokud se už nikdo do rozpravy nehlásí... pan guvernér chce ještě vystoupit. Prosím, máte slovo.

 

Guvernér ČNB Jiří Rusnok Děkuji vám, pane předsedo. Já se pokusím zareagovat. Tady přece vůbec nejde o žádné kompetence a uzurpování pravomocí České národní banky. Za prvé, my nikoho nenahráváme. To je první věc. To už vypadá, jako že my snad děláme nějaké odposlechy a nahráváme. My, máme-li dbát o to, abychom mohli v krajních případech ochránit klienty, kteří se cítí být podvedeni, řekněme, nebo nějakým způsobem oklamáni při provádění té investiční služby, tak se musíme prostě o něco opřít. Ideálně se opřeme o nějaký záznam, který je na papíře, a to také doporučuji, jak říkám i osobně: nepoužívejte telefon, sedněte si s tím poradcem, sepište, co chcete a co vám ten poradce nabízí a na čem jste se dohodli, a víme, jak to proběhlo a o co šlo. Pokud se to ovšem odehrává telefonem a my ten záznam nemáme, tak nestačí, že máme konec toho záznamu, protože pak se nejsme schopni dobrat jakési pravdy, řekněme, protože následuje tvrzení proti tvrzení.

Takže pokud to bude vypuštěno ze zákona, tak samozřejmě my v těch padesáti, respektive dvou stech stížnostech, protože my máme padesát stížností za rok zhruba vůči investičním zprostředkovatelům, ale celkově z oblastí investic je jich zhruba dvě stě, tak prostě nebudeme schopni ochranu těch spotřebitelů, nebo investorů, chcete-li, zajistit a nebudeme to prostě moci dělat. Tolik jenom sděluji předem, aby bylo jasno.***




Přihlásit/registrovat se do ISP