(17.50 hodin)
(pokračuje Válek)
A teď se podívejme na ty cyklisty. Dobře, tak první věc, co mi velmi vadí. Pokud by nastala taková preventivní akce a ten stejný cyklista, co nic neprovedl a jede si po té cyklostezce, by v rámci preventivní akce narazil na policisty a nadýchal mezi 0,3 a 0,5 promile, tak se s ním bude nakládat jako s tím řidičem. Neseberou mu řidičský průkaz, ale dostane ve správním řízení podle současného zákona - pokud se mýlím, budu rád, když mě opravíte, pane ministře - dostane pokutu. A ta pokuta se pohybuje, pokud si to dobře pamatuji, v rozmezí 25 až 50 tisíc? To vám přijde normální? Ne, řeknete, když tady vystoupíte, protože přece nikdo nepočítá s tím, že nějaký policista půjde na tu cyklostezku a nechá tam ty lidi dýchat. Vždyť jsme lidé, vždyť jsme Češi, nějak se domluvíme. My to vlastně ani tak nemyslíme. My to říkáme pro tu nulovou toleranci, protože když nebude nulová, tak co ti, co už teď hodně chlastají budou ještě chlastat víc.
Nezlobte se, já se s tímto smířit nemůžu. Já bych pochopil takto intenzivní debatu na téma, jak zabránit všemi možnými prostředky tomu, aby se prodával alkohol mladistvým. Já bych chápal tu debatu, jak tvrdě postihovat ty, kteří se jakýmkoliv způsobem podílejí na dopravní nehodě pod vlivem alkoholu včetně toho, že platí všechny následky s tím spojené. Ale přijímat preventivní opatření, o kterých víme, že nebudeme vymáhat, které nikdo ani vymáhat neplánuje, nezlobte se, tomu nerozumím. A pokud to plánuje, tak budu rád, když ten, co to plánuje, sem přijde a řekne ano, počítáme s tím, že budeme dělat namátkové kontroly na cyklostezkách, jestli tam nejsou, tak jak to děláme u řidičů preventivně, opilí cyklisté s hladinou alkoholu 0,3, 0,4, 0,5, aby tito cyklisté pak nespáchali závažné dopravní přestupky, o kterých tady mluvíte, že je ti cyklisté páchají. Já tomu rozumím, ale pojďme to dát do nějakého kontextu a do nějaké logické sounáslednosti. U řidičů aut takto postupujeme. Dobře, tak pak si řekněme, že takhle chceme postupovat i u cyklistů. Prosím, pak tomu rozumím. Ale neříkejme, že cyklisté nesmí vypít jedno pivo, a přitom vůbec nepočítáme s tím, že by toto někdo chtěl preventivně - tedy kdy budou ti cyklisté jaksi kontrolováni? Tehdy, když se účastní nějaké dopravní nehody, a pak u té dopravní nehody prosím budou kontrolováni, jestli mají alkohol. Počítáme s nějakými preventivními akcemi u cyklistů podobně, jako je to u řidičů? Mně stačí prostá odpověď toho, kdo to má promyšlené. Ano - ne.
A pak mám poslední věc, která tady nepadla, a tu musím říct jako lékař. Uvědomte si, že ten cyklista, pokud vypije jedno nebo dvě piva a dál jede na kole a šlape, tak alkohol spaluje daleko rychleji než řidič, který se veze v autě. Navíc ta jeho rychlost po dvou pivech se nezvýší, ale spíše se sníží na rozdíl od toho řidiče auta.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní přečtu omluvu. Od 17.30 do konce jednacího dne se z pracovních důvodů omlouvá paní poslankyně Margita Balaštíková. Tak a nyní jedna faktická poznámka, takže paní poslankyně Helena Válková. A připraví se pan poslanec Lukáš Bartoň. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, já si myslím, že by tady spíše měl mluvit lékař jako odpověď na to, co můj jmenovec tady říkal před chvílí, pan poslanec Válek.
Pane profesore, já většinou nevystupuji, že bych polemizovala s vašimi veskrze odbornými závěry, nicméně tady mi to nedalo právě proto, že vám vypadla jedna skupina. A já jako cyklistka jezdím docela ráda na kole, ale občas se cítím ohrožená velmi bezohlednou jízdou, kdy nedojde k nehodě, ale mám silné podezření, že ten člověk není úplně střízlivý tím, jak jede. Já si myslím, že i to může být jistý preventivní mechanismus, kdy ohlásíme někoho, kdo se pohybuje na cyklostezce, a očividně je zřejmé, že buď je tedy velmi, velmi nezodpovědný a hrozí, že bez preventivního zásahu, například v podobě přeměření alkoholu v krvi, dojde k té nehodě, nebo dokonce je úplně tato skutečnost jasná. Takže já bych se tak neobávala těchto preventivních opatření. A potom je to všechno v tom duchu, se kterým můžete a nemusíte souhlasit. Nulová tolerance kouření v restauracích, nulová tolerance alkoholu ne za volantem, ale tedy za řídítky. Prostě je to určitá filozofie, která kdybychom měli zákon o celostátním referendu, tak si ji necháme odhlasovat zřejmě našimi spoluobčany. Já bych se tomu nebránila. Nemáme ho zatím, obávám se, že horní komora nám ho nikdy neschválí, takže ho asi mít v této době nebudeme, v tom našem volebním období, no tak si to tady musíme rozříkat. Takže za mě ne. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Další faktická poznámka, pan poslanec Petr Pávek. A jelikož je jenom jedna, tak je stále připraven pan poslanec Lukáš Bartoň. Tak prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Petr Pávek: Děkuji za slovo. Jenom velmi krátká replika tady na paní ctěnou kolegyni Válkovou. Paní kolegyně Válková, vaším prostřednictvím, pane předsedající, ten rozdíl je v tom, že když zavedeme nulovou toleranci například v kouření v restauracích, tak to hodláme vymáhat. My se k tomu hlásíme. My se hlásíme k tomu, že tedy, i když já s tím osobně nesouhlasím, ale rozumím tomu, že když tady projde uzákonění nulové tolerance vůči kouření v restauracích, tak tam posíláme kontroly. Ale tady bylo řečeno, že vlastně o nic nejde, že tady zůstane nulová hranice, my víme, že ti cyklisté, vodáci, lyžaři a všichni ostatní volnočasoví aktivisté budou alkohol konzumovat a že tam policisty posílat nebudeme. To je jeden aspekt, se kterým já nerezonuji.
A druhá věc je, a to si pojďme říct, že cykloturistika speciálně znamenala velký rozvojový přínos a potenciál zejména v těch příhraničních regionech. To znamená Německo, Rakousko, Polsko a podobně. Ty cyklostezky právě překonávají hranice ve všech ohledech. Ve všech ohledech. To je smyslem těch projektů. A teď si představte ty rakouské cyklisty, ty německé cyklisty, jak přijíždějí k české hranici, a tam by tedy opravdu měly být varovné cedule: nejezděte do Česka, nejezděte do Česka, pokud jste požili alkohol. To znamená, najednou působíme kontraproduktivně vůči těmto přeshraničním projektům, které právě pomáhají těm příhraničním regionům, bývalým Sudetům, v tom, aby se znovu postavily na nohy a aby vlastně na bázi cestovního ruchu měkké turistiky se mohly rozvíjet. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak, nyní tedy vystoupí pan poslanec Lukáš Bartoň. A vy máte čas neomezený. Tak prosím.***