(15.10 hodin)
(pokračuje Toman)

Co se týká u pana poslance Zahradníka, green deal, tak rozhodně souhlas. Česká republika to bude řešit v rámci strategického plánu. A já chci zdůraznit, a opět to tady musím říct veřejně, že Česká republika je pod průměrem používání pesticidů, hnojiv a všech dalších přípravků. Jsem připraven dát zemědělskému výboru analýzu, která vychází z evropských čísel. Mám doloženo, že Česká republika je v používání pesticidů a dalších věcí, hnojiv, pod průměrem Evropské unie. Na ministerstvu existuje strategie na snižování používání pesticidů i hnojiv. Daří se nám to plnit, takže si myslím, že za poslední tři roky to pokleslo o více než deset procent.

Co se týká dalšího. Já opět tady ještě jednou, jak vystupoval Bláha, znovu zdůrazňuji, je tam princip přiměřenosti analýzy rizika. Máme to popsané na webových stránkách, jsem připraven to zdůvodňovat. A chci říci ještě jednou: likvidace malých prodejen je holý nesmysl. Snaží se tím někteří odvést pozornost od podstaty problému, protože to některým firmám neuvěřitelně vadí. Dvojí kvalita byla jednoznačně prokázána řadou testů a já jsem odhodlaný s vaší pomocí tu dvojí kvalitu konečně zakázat. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní přečtu jednu omluvu. Pan poslanec Vít Rakušan se omlouvá dnes mezi 15. a 19. hodinou z důvodu jednání.

Nyní tady mám jednu faktickou poznámku a vystoupí pan poslanec Patrik Nacher. Takže vaše dvě minuty, pane poslanče. Prosím.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. Já už tady jedenáct minut nemám být, ale považuji to za tak důležité téma z hlediska ochrany spotřebitele, a shodneme se, že bojovat proti té dvojí kvalitě potravin je priorita.

Já se tady také pochlubím, protože pan ministr vystoupil tak emocionálně, tak já si to dovolím také. Já jsem o tom psal už ve své knize v roce 2015. To znamená, že je to problém, který tady není čerstvý, ale je to věc dlouhodobá. Já bych chtěl poděkovat za to jeho vystoupení, protože tady na mikrofon zaznělo to, k čemu směroval ten můj dotaz. To znamená, bude se bojovat proti dvojí kvalitě potravin, ale nedotkne se to těch, kteří to z definice věci nemohou ovlivnit, to znamená těch drobných prodejců. O těch řetězcích nemluvíme, protože ti mohou být často zadavatelé té výroby. Takže já jsem to slyšel, to pro mě bylo důležité, takže těch dvanáct minut bylo užitečných, že jsem tady zůstal. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní se tedy znova rozhlédnu, protože jsme v obecné rozpravě. Rozhlédnu se, zdali má ještě někdo zájem vystoupit v obecné rozpravě. Nikoho nevidím, takže končím obecnou rozpravu. Táži se na zájem o závěrečná slova. Pan ministr? Pan zpravodaj? Nemají zájem. Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací i jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Takže jako první se o slovo přihlásil pan poslanec Jiří Běhounek. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Jiří Běhounek: Jak jsem avizoval a odůvodnil v obecné rozpravě, přihlašuji se k pozměňovacímu návrhu, který je uveden v systému pod číslem 4502.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vyzývám k vystoupení pana poslance Leo Luzara. Prosím máte slovo. Připraví se pan poslanec Radek Holomčík. Prosím

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo. Já bych se zde chtěl oficiálně přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je veden v systému pod číslem 4500. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Nyní pan poslanec Radek Holomčík a připraví se pan zpravodaj Pavel Kováčik. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Radek Holomčík: Děkuji za slovo. Já bych se rád přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu, který je vedený v systému jako sněmovní dokument 4496. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan zpravodaj Pavel Kováčik a připraví se pan poslanec Petr Bendl. Prosím.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo, paní a pánové. Jsem rád, že se konečně tematika dvojí kvality potravin, proti které už řadu let vedeme velmi těžký a náročný boj, dostala na konkrétní projednávání konkrétních opatření jak na území České republiky, ale tak i na území celé Evropské unie a můžeme jí tak účinně čelit. Jedním z evergreenů, čili věčně zelených témat, abych byl přesně český, je také otázka stanovení podílu českých potravin, nebo v České republice vyrobených potravin, prostě definitoricky je to různé, ale podílu českých potravin, řeknu pro zjednodušení, na nabídce v obchodech, zejména v těch velkých nadnárodních řetězcích.

Pamatuji se, že poprvé jsme s tímto tématem přišli už v roce 1997, kdy jsme dokonce navrhovali, aby ten podíl byl 80 %, a musím říci, že tehdy to neprošlo o jeden jediný hlas. Od té doby je ten boj stále marný a až teď se ukazuje, a zejména v té souvislosti s událostmi posledních týdnů, že se může stát, že přijde situace, kdy ty české potraviny, tedy domácí, tedy potraviny vyrobené na území České republiky, bude potřeba mít k dispozici, bude potřeba skutečně v zájmu přežití posilovat soběstačnost, která donedávna byla téměř sprostým slovem, a teď se ukazuje, že my, co jsme ji prosazovali, jsme to skutečně mysleli vážně a měli v tom směru pravdu, bude čím dál tím aktuálnější.

Já tady v souvislosti s tím povinným podílem českých potravin přináším alternativní návrh k tomu, který tady padl. Dovolím si jej tady přečíst. Ten návrh je definitoricky trošku jinak, tedy definuje tu českou potravinu trošku jinak, trošku příznivěji, trošku jaksi snadnější k dodržení té povinnosti. V druhé části potom mám tedy také jiné číslo, trošku přísnější číslo, procento. A v závěru potom také navrhuji trošku jinak stanovení účinnosti.

Takže mi prosím věnujte pozornost. Přečtu návrh přesně. Je to tedy pozměňovací návrh k tisku číslo 502, k Vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

I. V článku I se za dosavadní bod 23 vkládá nový bod X, který zní: "X. Za § 9c se vkládá nový § 9d, který zní: § 9d

1) Provozovatel potravinářského podniku, který uvádí na trh potraviny v provozovně s prodejní plochou větší než 400 m2, je povinen zajistit, aby ze všech nabízených položek na prodejní ploše spotřebiteli, kterými jsou potraviny, bylo nejméně 60 % těchto potravin vyrobeno na území České republiky.

2) Provozovatel potravinářského podniku podle odstavce 1 je povinen dozorovému orgánu při úřední kontrole předložit dokumentaci potvrzující splnění povinnosti podle odstavce 1."

II. V článku I se za dosavadní bod 57 vkládá nový bod X, který zní: "X. V § 17 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena k) a j), která znějí:

k) nezajistí nabízení spotřebiteli stanoveného podílu potravin vyrobených na území České republiky podle § 9d odst. 1, nebo

j) nepředloží dozorovému orgánu při úřední kontrole dokumentaci podle § 9d odst. 2."

III. V článku I se k dosavadnímu bodu 70 v § 17f písmena c) slova "i) nebo j)" nahrazují slovy "i), j), k) nebo l)"

IV. V článku VI se na konci písmena b) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno c), které zní:

"c) článek I bodů x až x, která nabývají účinnosti prvním dnem šestého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení."

Tolik tento návrh. Předám jej do stenoprotokolu tak přesně, jak je načten, a žádám vás, abyste posoudili velmi pečlivě a objektivně, jestli tento návrh není přece jenom objektivní realitě blíž než návrhy ostatní. Na zemědělském výboru bude posuzován úplně stejně. Předesílám, že ono posunutí účinnosti je v souladu s pravidly, které jsme právě pro účinnost nebo stanovení účinnosti zde v Poslanecké sněmovně přednedávnem přijali. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní v podrobné rozpravě vystoupí pan poslanec Petr Bendl a připraví se paní poslankyně Olga Richterová. Prosím máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP