(15.00 hodin)
(pokračuje Zahradník)
Má se tady omezit použití chemických pesticidů, hnojiv, antibiotik a rizik s nimi souvisejících a Komise za tím účelem učiní opatření včetně těch legislativních, která jsou k těmto omezením nezbytná. Čili budou nás, nebo vás zemědělce, dále omezovat, dále nás tedy straší nějakými zelenými dohodami. Já nevím, do jaké míry tady tenhle materiál na to myslí, ale já mám takovou obavu, že nikoliv.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak, nyní vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Jiří Bláha. Prosím.
Poslanec Jiří Bláha: Vážené kolegyně, kolegové, já bych chtěl jenom ještě, jak to pořád prodiskutováváme, tak samozřejmě přicházejí podněty a jedna z důležitých věcí, která je potřeba, aby zazněla. V okamžiku, kdy jakýkoliv občan podá stížnost na to, že v tom malým obchodě se prodává kola s jiným složením než v tom Německu, tak jak to dopadne? Orgán musí činit, musí řešit a musí z toho vyvodit závěry, že neexistuje to, že vlastně my si tady řekneme, že něco bude jinak, když zákon jasně stanoví, že zodpovědná je ta osoba koncová, která uvádí na trh. Ne ta, která přijímá. Dneska to ale tak bohužel platí. Dneska to tak platí. Jakákoliv kontrola přijde, říká jednoznačně, ty prodáváš, ty jsi zodpovědný. Takže je potřeba k tomu udělat nějaký předpis, aby kontrolní orgány a hlavně ti, kteří prodávají, věděli, o co jde.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy ještě v obecné rozpravě pan poslanec Zdeněk Podal. Zatím poslední přihláška do obecné rozpravy. Prosím, máte slovo.
Poslanec Zdeněk Podal: Děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, dovolte, abych vás seznámil s pozměňovacím návrhem mé osoby a paní Margity Balaštíkové a dalších poslanců. Je to k vládnímu návrhu novely zákony, kterým se mění zákon číslo 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Nyní mi dovolte přečíst odůvodnění.
Cílem pozměňovacího návrhu je stanovit závazný podíl potravin původem z České republiky na našem trhu ve výši 55 procent v roce 2021. Jedná se o potraviny, které splňují kritéria pro uvádění na trh s označením slovy "česká potravina", grafickým znázorněním stanoveným prováděcím právním předpisem nebo jinou informací, zejména slovní, obrazovou nebo grafickou, naznačující, že země původu potraviny je Česká republika, a to bez ohledu na to, zda jsou způsobem dle § 9b odstavec 1 zákona skutečně označeny. Pozměňovací návrh má dále za cíl stanovit pravidlo každoročního zvyšování podílu českých potravin na našem trhu o 5 procentuálních bodů až do roku 2027. Návrh přispívá k plnění cílů stanovených v Agendě 2030, umožňuje regionálním výrobcům potravin prosadit se lépe na domácím trhu. Návrh dále přispívá k udržení zaměstnanosti na českém venkově. Návrh snižuje v konečném důsledku i uhlíkovou stopu a přispívá k závazkům na úrovni EU, uhlíkové neutralitě.
Tento pozměňovací návrh je načten jako číslo 4492 sněmovní dokument. Dále se přihlásím ještě k podrobné rozpravě ke svému návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Rozhlédnu se, zdali má ještě někdo zájem v obecné rozpravě. Pan ministr v obecné rozpravě. Tak prosím, máte slovo. Takže pan ministr Toman.
Ministr zemědělství ČR Miroslav Toman Dobrý den dámy a pánové. Tady zaznělo mnoho věcí a já se jen k některým vyjádřím, nebo respektive pokusím se odpovědět na dotazy, které tady padly.
První věc je, že se to týká, že to bude mít dopad na malé obchody, že se to týká obchodníků. Tak já pro ty, kteří neměli možnost ani šanci se s tím seznámit, tak já jenom chci říci - a dovolte, abych odcitoval překlad a vyjádření nařízení: "V případě kontroly dvojí kvality nelze omezit odpovědnost pouze na některé články obchodního řetězce, poněvadž by to bylo v rozporu se směrnicí 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebiteli, která za klamavé jednání považuje jakékoliv uvádění zboží na trh ve dvojí kvalitě. Toho se může dopustit kterýkoliv článek obchodního řetězce. Nekalé praktiky jsou v právu Evropské unie vymezeny vůči obchodníkům, kterými jsou podle článku 2 písmeno b) směrnice 2005/29/ES fyzické nebo právnické osoby, jež v obchodních praktikách spadajících do oblasti působnosti této směrnice jednají za účelem, který lze považovat za provozování jejich obchodů, živnosti nebo řemesla anebo výkonu jejich svobodného povolání. Pojem obchodník tedy podle směrnice zahrnuje celé spektrum provozovatelů, to znamená výrobce, dovozce, vývozce, dodavatele, prodávajícího a podobně. Do rámce směrnice přitom spadají taková jednání obchodníků ve smyslu směrnice v různých fázích obchodního řetězce, která mohou poškodit zájmy spotřebitelů." Tolik citace.
A jestli dovolíte, chci zdůraznit jednu věc. V žádném případě se to nebude dotýkat, není to zaměřeno na malé prodejny! V žádném případě. Existuje takzvaná analýza rizik, to znamená Státní zemědělská a potravinářská inspekce bude postupovat podle analýzy rizik a podle analýzy rizik žádné nebezpečí u malých prodejen vesnických nehrozí. Jedná se primárně o nadnárodní řetězce, velké řetězce a výrobce. Dvojí kvalita se týká primárně nadnárodních firem! Na stránkách Státní zemědělské a potravinářské inspekce jsme uveřejnili celý postup, jak budeme postupovat. Seznámili jsme s tím jak Svaz obchodu a cestovního ruchu, tak i Potravinářskou komoru a všechny hráče, kteří na trhu jsou. Já opět zdůrazňuji, to, že se to někdo snaží přesměrovat, že likvidujeme malé prodejny, je lež! U pana Prouzy ze Svazu obchodu a cestovního ruchu jsem si na to zvykl, s tím vyhrožuje deset let! Ale už nevím, jak to mám vysvětlit. Nebudeme pokutovat! A říkám to na mikrofon. A Státní zemědělská a potravinářská inspekce, malé prodejny, a nebude u ní zkoumat dvojí kvalitu. To je nesmysl! Na to existuje analýza rizik. Můžu to tady zodpovědně říci a budu to říkat všude. A garantuji, že Státní zemědělská a potravinářská inspekce to bude dodržovat, protože bude postupovat podle všech směrnic. To je velmi důležité.
Mně jde o to, aby lidé v České republice nekonzumovali potraviny druhé jakosti, aby už se sem přestaly vozit. Uvedli jsme tam více než 22 případů na stránkách, tak abychom popsali, co to je dvojí kvalita. Od nápojů přes masné výrobky, čokoládové a tak dále. Já se těším na výbor, kde ty věci objasníme daleko, daleko pečlivěji.
Co se týká pokut, tak já jenom chci říci, že pokuty, nebo respektive sankce - zákon stanoví rámec a tady platí princip přiměřenosti. To znamená, čím menší výrobce, tím menší pokuta. Existuje také možnost odpuštění. Mě mrzí, že pan Bláha tady vystoupil, že mi to neřekl. Oba dva víme, o co jde! Pane Bláha, prosím, přijďte za mnou, řekneme si to v předsálí. Já vás tady nebudu jakýmkoliv způsobem dehonestovat. Víte, o co jde! Včera jste jednal s ředitelem Státní zemědělské a potravinářské inspekce. A já to tady nechci dále říkat. Prosím, nesvalujte ty věci na někoho jiného. Prosím!***