(17.00 hodin)
(pokračuje Němcová)

Vy se nepohybujete v Praze? Vy nejezdíte městskou dopravou v Praze? Vy nevnímáte, že do Prahy přijíždějí tisíce, desetitisíce, statisíce návštěvníků z celé planety každý měsíc? Vám se nezdá normální, že by se tedy měla zavřít veškerá doprava v Praze a nějak ochránit Prahu, tak jako teď chcete chránit Nové Město a Vysočinu? Když jedno, tak i druhé. V tom je ta nelogičnost. O tomto se bavíme.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Tak děkuji za dodržení času k faktické poznámce. A než předám řízení schůze, přečtu omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny. Za prvé se omlouvá pan poslanec Dolínek od 16.30 do 18 hodin z pracovních důvodů a od 17 hodin do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Stanislav Grospič.

Ještě jedna organizační otázka, a to je přihláška paní kolegyně Levové - ještě než budeme pokračovat v těch faktických poznámkách, v průběhu debaty jde jenom o organizační věc, abych to tady nemusel předávat panu místopředsedovi. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Jana Levová: Děkuji za slovo. Já se chci vrátit k hlasování číslo 7 a 8, kdy jsem hlasovala proti, a na sjetině mám ano. Ale nezpochybňuji hlasování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní tedy s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Zbyněk Stanjura a připraví se Vít Rakušan a Jiří Mašek. Pane předsedo, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Něco už řekla má kolegyně. Tak pro pana poslance Maška - no prostě nelžete. Já jsem položil tři otázky. Já myslím, že například to opatření zákaz návštěv, že je správně. Není pravda, že kritizujeme za každou cenu. Ale i vy, pane poslanče prostřednictvím pana místopředsedy, jste toho 28. ledna odmítl o tomto problému debatovat. Podívejte se na sjetinu. A měli jsme víc času na tu debatu, jak například aplikovat ty plány, které jsou připravené, co je (nesrozumitelné), co není. Takže děláme to pozdě. A já jsem na začátku poděkoval, že ta debata je alespoň dneska. Sice pozdě, ale aspoň je. A není pravda, že hledáme za každou cenu. Já jsem položil dvě otázky, ke kterým mně chyběl systémový přístup. Podle mě jsem uspokojivé odpovědi nedostal. Budiž, beru na vědomí, nic už s tím neudělám.

Pan ministr se aspoň té debatě nevyhýbá. Kdežto pana premiéra tu nevidíme. A mnohá jeho vystoupení také přispěla ke zvýšení paniky. Je to pravda. Bohužel. Nemám z toho žádnou radost. A někdo tady říkal, že to není politické téma. Není. Ale pokud stát selhává, tak je naší odpovědností, protože vláda se zodpovídá Poslanecké sněmovně, abychom hledali, jak to zlepšit, jak zmenšit obavy našich občanů. A oni je oprávněně mají. Tak jako můžete pokyvovat hlavou, že jsou hysterici, mají paniku. Já to tak nevidím. Mají obavy. A stát je od toho, aby ty obavy zmenšoval.

A opravdu nevěřme tomu, že každý, kdo pocítí nějaké příznaky, myslí, že může mít chřipku, že zavolá a nepůjde do té ordinace k praktikovi. Bylo by to ideální, ale bohužel to tak není a nebude. Nežijeme v ideálním světě. A nevyčítejme to těm pacientům také, protože mají problém, tak jsou zvyklí a jdou ke svému praktikovi. Tak jako pak bych to nezlehčoval, ty obavy našich občanů. A problém o tom... Proto jsem mluvil třeba o těch přímých letech. My vlastně nevíme, kdo ty rizikové oblasti navštívil. Nikdy bychom nevěděli sto procent. Ale zbavili jsme se možností mít aspoň víc informací. Bohužel, to už nenapravíme. A budeme potom hledat kontakty těch nakažených, s kým se vlastně potkali.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan předseda Rakušan s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vít Rakušan: Děkuji vám, vážený pane místopředsedo. Jenom k panu kolegovi Maškovi vaším prostřednictvím, jehož si jako lékaře s vynikající pověstí ve svém kraji, a to myslím zcela vážně, velmi vážím. Já skutečně nehodnotím kroky ministerstva ve vztahu ke zdravotnickému personálu a nehodnotím vlastně ani kroky krajských hygienických stanic apod., ale hodnotím to, čemu rozumím, to znamená, jakým způsobem stát doposud přistupoval k samosprávám. A tady ty rezervy jednoznačně značné jsou. A už jenom zopakuji jednou mnohokrát řečené a jsem tady naposled. Samosprávy jsou zvyklé a umějí řešit krizové situace nejrůznějšího charakteru. Dejme jim ty pravomoce, dejme jim návod, dejme jim kompetence, ať stát přistupuje jednotně ve všech krajích České republiky, a potom není co řešit.

Tady to opravdu není střet opozice versus vláda, a alespoň z mého pohledu rozhodně ne. My se tady skutečně snažíme všem aktérům, kteří mohou pomoci zabránit ať už šíření samotné epidemie, nebo paniky, dát do rukou dostatečný počet instrumentů. Vy se na to prostřednictvím pana předsedajícího díváte jako lékař. Já se na to dívám jako starosta s devítiletou zkušeností. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Mašek s faktickou poznámkou, po něm pan poslanec Farhan. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já to nechci příliš extendovat. Já chci jenom ujistit naše spoluobčany, že jsou přijatá opatření účinná. Účinná opatření, a je třeba je dodržovat, být disciplinovaný. Při návratu z destinace, kde je vyhlášeno nebezpečí nebo zvýšený výskyt, resp. epidemie koronaviru, je třeba se zachovat tak, jak ministerstvo doporučuje. Nakontaktovat ta čísla, poradit se. V případě, že bude projev toho onemocnění a epidemiologická anamnéza, nemusíte se bát, bude to řádně vyhodnoceno a budete instruováni, co s vámi bude. Když ty příznaky budou velmi vážné, to znamená, že budete dušní, budete schvácení, budete mít těžký kašel, budete mít vysoké teploty, tak vás záchranka svými speciálními vozidly pro převozy infekcí přiveze na ta pracoviště, která jsou vytipovaná, a ujmou se vás odborníci.

A ještě jsem chtěl říct, ta bezkontaktnost, to znamená nechodit do špitálu, nechodit na pohotovost, nechodit na urgent, pro lidi, kteří se vrátili z těchto destinací. Nepatří to pro babičku, která nikdy nevytáhla paty a prostě ze své vesnice zajede na pohotovost. Pro tu to samozřejmě neplatí. Ale platí to pro ty rizikové kontakty. Tak tam je úžasná věc, a musím to tady pochválit, a to je funkční eNeschopenka, kterou lze vyřešit omluvu toho pracovníka u zaměstnavatele a v podstatě i tady zamezit zbytečným kontaktům. Takže ten systém je vymyšlený, je dobře aplikován, a netřeba ho zpochybňovat. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Kamal Farhan - faktická poznámka. Zatím poslední přihláška k faktické poznámce. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Kamal Farhan: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já si dovolím zareagovat na svého kolegu Davida Kasala, na jeho poznámku, že vlastně pokud onemocní lékař mého oddělení nebo on sám, tak to oddělení nebo víceméně větší část té nemocnice bude třeba zavřít.

V předchozí debatě jsme tady slyšeli všechna možná opatření, která je třeba udělat v rámci nějakých, řeknu, vyšších cílů. Ale vrátím se k tomu nejcennějšímu, nebo k tomu cennému, co máme, to je lékařský stav. To jsou zdravotníci, to jsou sestřičky, kteří jsou v první linii. To naše zdravotnictví, které funguje na perfektní úrovni, máme špičkové odborníky, je to z toho důvodu, že tito lidé vlastně dávají do své profese maximum. Dávají tam různé nadstavby a další. Toto v dnešní době musí několikanásobně zvýšit. Já jsem tady chtěl jenom apelovat na to, že jak dobře se budeme starat o lékaře, zdravotnický personál, tak pak bude sekundárně dobře postaráno o naše spoluobčany. Děkuji. A tímto jim chci poděkovat samozřejmě všem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. V rozpravě je přihlášen pan poslanec Dvořák, připraví se pan poslanec Svoboda. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Dvořák: Děkuji za slovo. Dobré pozdní odpoledne, dámy a pánové. Takže mně už zbylo jenom pár takových bodů, které bych vypíchl. Jednak to, co už dneska bylo vzpomenuto, že chybí doporučení majitelům firem, různým zaměstnavatelům, školním zařízením, kde se navracejí zaměstnanci, učitelé, studenti nebo žáci. Některé sportovní podniky se ruší, jiné jsou nadále pořádány za účasti veřejnosti.

Lidé mají postupovat dle doporučení hygien. Nicméně je to problematika celé republiky, celostátní, ne lokálních hygien. A připravenost nemocnic. Pacient s podezřením nebo potvrzením onemocnění by měl být v režimu přetlaku nebo podtlaku na pokoji. V naší zemi je 30 tisíc infekčních lůžek, ale jen málo z nich splňuje tato kritéria. V případě velkého počtu nemocných, není možno tento parametr splnit. Před lety byla zrušena celá infekční oddělení, jako kdyby žádná větší infekce neměla nikdy nastat. Už se ale nepodaří tato oddělení zprovoznit. Není personál, který si našel uplatnění jinde, a běžná lůžková zařízení nejsou zařízena léčit závažnější komplikace infekcí. Ve Zlínském a Olomouckém kraji se zrušila hned tři tato oddělení a i v případě bez epidemie máme problém s umístěním infekčních pacientů. Počítejme, že různé epidemie budou hrozit i nadále, a není možné vyblokovávat zdravotnický personál a prostory z neinfekčních oddělení nemocnic, kde již nyní velmi bolestně chybí obojí, lůžka i kvalifikovaný personál lékařů a sester.

Děkuji za pozornost.***




Přihlásit/registrovat se do ISP