Úterý 10. března 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Vojtěch Filip)
23.
Vládní návrh zákona o Sbírce právních předpisů
územních samosprávných celků a některých správních úřadů
/sněmovní tisk 575/ - prvé čtení
Místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček se ujme slova. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček: Děkuji. Dovolte mi, abych v rámci prvního čtení představil vládní návrh zákona o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů. Tento návrh zákona směřuje k nápravě nedostatků současné právní úpravy publikace právních předpisů územních samosprávných celků a právních předpisů správních úřadů s jinou než celostátní působností, které nejsou vyhlašovány ve Sbírce zákonů.
Současné zákony podmiňují platnost právního předpisu územního samosprávného celku vyhlášením, které se provede vyvěšením právního předpisu na úřední desce obecního úřadu v případě obecních předpisů, nebo vyhlášením ve Věstníku právních předpisů kraje, případně ve Sbírce právních předpisů hlavního města Prahy. Kromě toho ukládají příslušné zákony územním samosprávám zaslat obecně závazné vyhlášky a nařízení příslušným dozorovým orgánům. Zveřejňování právních předpisů správních úřadů, které nemají celostátní působnost, je v právních předpisech upraveno roztříštěně, nejednotně a nepřehledně a stávající úprava tak vykazuje nedostatky zejména ve vztahu k ústavnímu principu dostupnosti práva, to znamená poznatelnosti práva ze strany jeho adresátů, a nezajišťuje informovanost adresátů těchto právních norem v takové míře, kterou by s ohledem na současný stav informačních technologií bylo možné považovat za optimální.
Navrhovaným řešením je zřízení Sbírky právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů, jejímž správcem bude Ministerstvo vnitra. Sbírka bude veřejně přístupná a bude to veřejně přístupný elektronický informační systém. Využívat tyto databáze bude moci kdokoliv a vznikne ucelená moderní databáze, v níž bude možné vyhledat a seznámit se s obsahem obecně závazných vyhlášek a nařízení všech územních samosprávných celků v České republice, a sbírka bude sloužit i k vyhlášení těch právních předpisů správních úřadů, které nejsou publikovány ve Sbírce zákonů, a rovněž ke zveřejňování některých dalších dokumentů relevantních pro výkon veřejné správy, které jsou dosud publikovány roztříštěně a k jejich vyhledání je proto třeba využít vícero prostředků.
Tento návrh je doprovázen návrhem novel několika zákonů, které v současnosti obsahují pravidla publikace různých právních předpisů, které nejsou vyhlašovány ve Sbírce zákonů, a tento návrh změnového zákona má číslo tisku 576 a je to další tisk v pořadí. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi a místopředsedovi vlády Janu Hamáčkovi. Požádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jaroslava Kytýra, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu. Máte slovo, pane zpravodaji.
Poslanec Jaroslav Kytýr: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení členové vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci, jak již uvedl navrhovatel, cílem návrhu zákona je zřízení Sbírky právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů jako informační systém veřejné správy. Ve Sbírce právních předpisů se vyhlašují obecně závazné vyhlášky a nařízení vydané územními samosprávnými celky a předpisy vydané správními úřady. Zveřejňují akty stanovené tímto zákonem, které vznikají při výkonu působnosti územních samosprávných celků nebo v souvislosti s tímto výkonem. Správcem sbírky právních předpisů bude Ministerstvo vnitra. Sbírka právních předpisů bude bezplatně a neomezeně veřejně přístupná způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Předložený návrh zákona odstraňuje nedostatek ve vztahu k dostupnosti práva ze strany jeho adresátů. Výsledkem zavedení sbírky právních předpisů je docílení stavu, kdy je garantováno, že sbírka právních předpisů obsahuje skutečně všechny platné a účinné právní předpisy územních samosprávných celků a zákonem stanovené právní předpisy správních úřadů. K tomu slouží navrhované podmíněné nabytí platnosti a účinnosti právních předpisů vyhlášením právě v centrální sbírce právních předpisů, jakož i uložení povinnosti původcem právních předpisů vložit všechny stávající právní předpisy v přechodné lhůtě do tří let do sbírky právních předpisů pod sankcí pozbytí jejich platnosti.
Ve vztahu ke státnímu rozpočtu bych si dovolil zmínit, že náklady na vytvoření sbírky právních předpisů lze předpokládat ve výši 12 milionů korun, náklady na provoz systému včetně jeho dalšího rozvoje by představovaly přibližně 5 milionů korun ročně, personální náklady jsou odhadovány na 2 miliony ročně, celkově suma 7 milionů.
Dovolil bych si závěrem požádat a doporučuji této Poslanecké sněmovně propuštění do druhého čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji, a než otevřu rozpravu, konstatuji došlé omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny, a to od 16.30 pan poslanec Radek Zlesák a od 18.00 hodin pan poslanec Jiří Běhounek z pracovních důvodů.
A nyní otevírám rozpravu, do které je jako první přihlášený pan poslanec Stanislav Grospič. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Stanislav Grospič: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, nebudu dlouho zdržovat a nebudu navrhovat, avizuji, ani zamítnutí, ani vrácení k přepracování. Jenom bych si chtěl dovolit vyjádřit určitou pochybnost, protože se zde ustálila praxe vydávání obecně závazných předpisů územně samosprávných celků v různých intencích, a rozumím té potřebě nebo snaze udělat souhrnný registr, kde by byly tyto předpisy dostupné, kde by byly dostupné centrálně, zpřístupněny všem, a že je to i určitý závěr, s kterým argumentuje Ústavní soud.
Chtěl bych tady říci, že úplně možná relevantní nejsou ty závěry Ministerstva vnitra, kde se hovoří o chybovosti ve vztahu k počtu kontrol prováděných u těchto obecně závazných předpisů, protože také jsou tady věci, které jsou napadány třeba Nejvyšším správním soudem.
Ale co si myslím, že úplně v obraze není, ta cenová kalkulace, která hovoří o částce, tuším, 25 milionů, že bude sloužit k zřízení tohoto registru a bude zcela postačovat. Já si myslím, že to bude problém daleko širší a že tam není úplně ošetřen ten dosah, který se bude týkat jednotlivých územně samosprávných celků, ať už jsou to obce, nebo kraje Tak na toto jsem chtěl upozornit.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Stanislavu Grospičovi. Nyní další přihlášená do rozpravy je paní poslankyně Věra Kovářová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak již bylo řečeno, cílem novely je zpřehlednit zveřejňování obecně závazných vyhlášek tím, že by nově byly zveřejněny v elektronické sbírce. Obce nyní svoje právní předpisy vyhlašují zveřejněním na úřední desce obcí či krajů. Obecně s tímto záměrem souhlasíme, často to zpřehlední právě vydané vyhlášky. Nicméně nelze souhlasit s podmínkou, že vyhlášky, které nebudou v této sbírce publikovány, nebudou platné. Také nelze souhlasit, že již nyní účinné vyhlášky bude nutné dodatečně v této sbírce zveřejnit, a to s podmínkou, že pokud se tomu tak nestane, pozbudou platnosti. Nic takového Ústava nepožaduje, a navíc tyto předpisy byly již zákonným způsobem publikovány.
Toto se jeví jako nepřiměřený zásah do ústavně zaručených práv na samosprávu obcí a krajů. S cílem návrhu zákona lze souhlasit, ale ne za podmínek v něm stanovených. Navíc by bylo dobré nejdříve zveřejňování právních předpisů samospráv v této sbírce vyzkoušet, a až poté zavádět striktní povinnost pod hrozbou neplatnosti. V tuto chvíli není jasné, zda a jak vůbec tato elektronická sbírka bude fungovat a kolik bude stát.
Z výše uvedených důvodů avizujeme pozměňovací návrh, který by podmínky vyhlašování právních předpisů samospráv ve sbírce upravil ústavně souladným způsobem. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní Věře Kovářové. Nemám žádnou další přihlášku do rozpravy. Ano, vidím. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ondřej Profant: Dobrý den. My podporujeme vznik sbírky územně správných samospráv, nicméně jenom bych chtěl upozornit, že kdybychom řádně vedli metodiku, jak dělat úřední desky, tak to vlastně nemusíme řešit. Kdyby úřední desky byly opatřeny metadaty, šlo je sledovat centrálně atd. Bohužel myslím si, že v tomto Ministerstvo vnitra neodvedlo dobrou práci , úřední desky jsou furt jenom velmi nahodilá sbírka nějakých PDF dokumentů či tištěných dokumentů, a díky tomu musíme vyvíjet speciální systém, což může být dobře, ale myslím si, že tohle se mělo řešit mnohem dříve standardizací úředních desek, tak aby nesly opravdu informace, a nejen takový pelmeň (?) dat.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ondřeji Profantovi. Ptám se, jestli se ještě někdo další hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím, rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Není tomu tak. Nepadl žádný návrh na vrácení ani zamítnutí, můžeme se tedy zabývat návrhem na přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Má někdo jiný návrh na garanční výbor? Není tomu tak.
Rozhodneme v hlasování číslo 71, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro: Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování pořadové číslo 71, z přítomných 133 pro 82, proti 0, návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru? Není tomu tak. V tom případě mohu konstatovat, že jsme projednali prvé čtení. Děkuji panu ministrovi, děkuji zpravodaji a i lhůta pro jednání výboru zůstává 60 dnů.
Po skončení bodu 23 začneme bod
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.