(11.00 hodin)
(pokračuje Jurečka)

Pak je samozřejmě řešení také v lepší práci policie. Já jsem rád, že konečně zaznívá od Nového roku, že bude více policejních aut viditelných na dálnicích, na rychlostních komunikacích. Mě netěší to, že stojí policie a měří před koncovou značkou obce nebo města, kde už je víceméně průmyslová zóna, a dá pokutu řidiči, který překročil rychlost o 15 kilometrů v hodině. Ano, porušil zákon. Mně mnohem víc vadí to, jakým způsobem se odehrává agresivita řidičů na dálnicích a rychlostních komunikacích s vážnými důsledky, jako je vybrzďování a podobně. Kde jsou ti policisté? Proč tam nejsou vidět?

A pak je to samozřejmě v posledním bodě efektivní budování rychlostních silnic a dálnic v České republice i obchvatů měst a obcí. Já vím, že není vůbec jednoduché to realizovat, ale ten kamion prostě pojede tou nejkratší, nejefektivnější cestou, pokud tam tu trasu bude mít. Toho řidiče netěší před každou obcí brzdit na 50 kilometrů v hodině a zase ten kolos rozjíždět, a když bude mít ten obchvat, velmi rád po tom obchvatu pojede.

Takže prosím pěkně, byl bych opravdu rád - buďto zamítněme tento paskvil a tuto novelu, nebo ji zaparkujme v tom druhém čtení. Ale prostě nemá opravdu logiku toto paušálně přijímat, tento zákaz. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Marianu Jurečkovi. To byl poslední řádně přihlášený. Nyní máme přihlášku z místa pana poslance Sadovského. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Sadovský: Dobrý den, pane předsedající, kolegyně, kolegové. Já jako jeden z předkladatelů tohoto zákona jsem prostě byl donucen svým vlastním pocitem tady vystoupit a říct vám k tomu něco. Jeden z hlavních mýtů, který tady padl, je to, že tento zákon nevznikl na základě nějakého požadavku kohokoliv. Ještě před tou kalamitou, která se stala v listopadu 2018, jsme měsíc předem s kolegyní Kořanovou prostřednictvím pana předsedajícího posílali dopis a návrh tohoto zákona na Ministerstvo dopravy.

Dále prostřednictvím pana předsedajícího na pana poslance Jurečku. Pane poslanče, já mám C, mám to i s návěsy a mám to i s profesákem. A s kamionem jsem ne jezdil, jako že bych se tím živil, ale vyzkoušel jsem si to a vím, o čem to je. A dovolím si říct, že to není o tom, jak říkal prostřednictvím pana předsedajícího kolega Válek - kolega Vácha, omlouvám se - o třiceti sekundách nebo o šedesáti sekundách, o které se přijede později, ale je to o tom, že když dodržujete rychlost, jedete 130 a ten kamion jede rychlostí 80 kilometrů - když dodržuje náhodou - a vyjede vám, když jste 10, 15, metrů za ním, tak tady šlo o bezpečnost. Tady nešlo o rychlost, o to, jestli budete o 60 vteřin doma dřív, nebo nebudete. To byl ten zákon. A vycházeli jsme z toho, že tahleta praxe funguje na Slovensku, je v Německu na dálnici A5 a funguje to, je to tam bez problémů.

Je to převážně o tom, co už tady taky padlo, o chování těch řidičů. Není to o ničem jiném, než jak se ti řidiči chovají. Na druhou stranu je třeba uznat, že jsme tranzitní země, že oproti Slovensku to máme daleko komplikovanější. A ano, pokud by se dodržovaly zákony tak, jak jsou dneska napsány, tak by tenhle zákon nebo tenhle návrh zákona vůbec nemusel vzniknout.

Pokud i tenhle zákon bude zaparkován, nebo bude zamítnut, kdyby to nepřineslo vůbec nic, tak minimálně to, že se tady o tom začalo mluvit, že Ministerstvo dopravy dalo ty proměnlivé značky a něco se kolem toho děje. I tohle byl možná důvod, který mi přináší uspokojení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Sadovskému. Ještě jedna faktická poznámka v rozpravě, pana poslance Válka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Velmi děkuji a ve většině věcí prostřednictvím pana předsedajícího s předřečníkem souhlasím. Jen si dovolím drobnou poznámku. Pokud kamion jede 80, já jedu 130, oba dodržujeme předpisy, a ten kamion těch 10, 15, 20 metrů přede mnou udělá kamioňáckou myšku a vjede mi tam a ohrozí mě, tak už dneska porušuje předpisy, dneska už toto nesmí. A co mě fascinuje, že žádný kamion za to žádnou pokutu nedostal. To znamená, jak je toto možné, nepřítomný ministře vnitra a neexistující ministře dopravy?

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. A protože nemám žádnou přihlášku do rozpravy, ptám se, jestli se ještě někdo hlásí z místa. Pokud tomu tak není, rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova. Paní kolegyně Kořanová? (Ne.) Paní kolegyně Kořanová ne. Pan zpravodaj? (Ne.) Také nemá zájem o závěrečné slovo. Pokud tomu tak není, můžeme tedy přistoupit k hlasování, a to nikoliv o pozměňovacích návrzích, ale - pane zpravodaji, protože jsem neřídil celou dobu při tomto bodu, tak to jenom zopakuji. Máme návrh na zamítnutí a potom máme návrh na vrácení do druhého čtení. (Zpravodaj: Je to tak.) A podle obou úprav v jednacím řádu, tedy podle § 95 odst. 3 i podle § 72 odst. 1 bod 1, tedy 3 nebo 6, se nejdříve hlasuje návrh na zamítnutí. Pokud tomu tak je, nikdo nic nenamítá, všechny vás odhlásím, abychom zjistili přesnou přítomnost při hlasování. Prosím přihlaste se svými identifikačními kartami. Rozhodneme o návrzích, které máme procedurálně před sebou. Počet přihlášených se stabilizoval.

 

O návrhu na zamítnutí rozhodneme v hlasování číslo 38, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 38, z přítomných 170, pro 85, proti 62. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme tedy hlasovat o návrhu na vrácení tohoto zákona... (Poslanec Rakušan žádá o kontrolu proběhlého hlasování.) Kontrola prosím. V tom případě posečkám a jednotlivé kluby zkontrolují, zda elektronický zápis o výsledku hlasování odpovídá úmyslu jednotlivých zákonodárců. Pan poslanec Rakušan. Prosím sněmovnu o klid. Pane poslanče ještě moment. Žádám jednotlivé poslance, aby se zklidnili, abychom mohli pro zápis mít jasno.

 

Poslanec Vít Rakušan: Vážený pane místopředsedo, omlouvám se. Na sjetině mám zdržel se, chtěl jsem hlasovat pro. Omlouvám se, ještě jednou. Hlasoval jsem pro a na sjetině mám zdržel se. Proto zpochybňuji hlasování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Pro nesoulad mezi elektronickým zápisem o výsledku hlasování a hlasováním poslance budeme hlasovat o tom, zda Sněmovna souhlasí s opakováním hlasování.

 

Tedy námitku proti elektronickému zápisu budeme hlasovat v hlasování číslo 39, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro přijetí námitky proti zápisu. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 39, z přítomných 182, pro 179, proti nikdo. Námitka byla přijata.

 

Budeme tedy znovu hlasovat o návrhu na zamítnutí návrhu, a to v hlasování číslo 40, které jsem zahájil, a... (Námitky ze sálu a požadavek na odhlášení.) Dobře, omlouvám se, hlasování číslo 40 prohlašuji za zmatečné. Všechny jsem vás odhlásil a žádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami. Ještě počkám, až bude stabilizován počet přihlášených.

 

O návrhu na zamítnutí rozhodneme v hlasování číslo 41, které jsem zahájil a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 41, z přítomných 183, pro 91 poslanců, proti 73. Návrh nebyl přijat.

 

Pokud není zájem o kontrolu hlasování, rozhodneme o návrhu na opakování druhého čtení, a to v hlasování číslo 42, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 42, z přítomných 183, pro 176, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že návrh paní poslankyně Barbory Kořanové, poslance Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, se vrátil do druhého čtení. Tím končím projednávání bodu 209. Děkuji zástupkyni navrhovatelů, děkuji zpravodaji.***




Přihlásit/registrovat se do ISP