(9.20 hodin)
(pokračuje Polanský)

Jak jsem předeslal, náš pozměňovací návrh těmto městům dává možnost tato pravidla změnit. Pro ty obce, které se rozhodnou toho nevyužít, nebo obce, které nebudují vlastní systém parkovacích zón, se vlastně nic nezmění a nebudou muset přijímat ani žádnou vyhlášku.

Představte si například poměrně častý případ, kdy bydlíte v rezidenční zóně, ale auto máte na leasing. V takovémto případě vlastně nemáte právo vaší vlastní domácí parkovací zóny využít. Obce, které vám toto umožní, vlastně jednají dnes nad rámec zákona. A nejde jenom o leasing, jde třeba o náhradní vůz v případě havárie a podobně. Jestli máte v obci nějakou sociální službu nebo dobročinnou organizaci, která se stará o své klienty, navštěvuje je v domě, tak ani tato služba nemůže využít parkovací zónu u daného domu a musí řešit situaci ad hoc.

Za povšimnutí určitě stojí ještě například zákon 458/2000 Sb., ve kterém v § 25 odst. 1 písm. a) je poznámka o tom, že provozovatel distribuční soustavy musí zajistit spolehlivé provozování, obnovu a rozvoj soustavy. Velice často měnírny a rozvodny, o které se musí distributor starat, jsou uprostřed parkovacích zón a distributoři nemohou servisní vozidla přistavit poblíž objektů.

Když už ne kvůli sobě, vžijme se na okamžik do role našich komunálních kolegů, kteří se s těmito problémy musí dnes a denně potýkat. Jediný argument, který mohou svým nespokojeným občanům říct, je, že je špatně postavený zákon. Věřím, že vedení obcí jsou dostatečně, a vlastně jediní, kompetentní na to, aby dokázali své vlastní potřeby správně a včas odhadnout a vymyslet řešení na míru. Nebojím se říct, že tento návrh může být prvním krokem k revoluci v parkování v českých městech, těch, která se nebudou bát toho využít. Bez jediného kopnutí do země může město či obvod znatelně rozšířit množství parkovacích míst tím, že doručí správnou informaci ve správnou dobu na správné místo.

Jenom pro úplnost ještě dodám, že v systému - jak říkala už kolegyně zpravodajka - je nahraný podobný návrh pod písmenem C1. To byl alternativní návrh tady k tomuto. Po diskuzích s ministerstvem i na výboru jsme se rozhodli, že tento návrh podporovat nebudeme. Takže ten, u kterého vás prosím o podporu, je návrh C2. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Dále je přihlášen pan poslanec Čižinský. Pardon omlouvám se, s přednostním právem paní poslankyně Pekarová Adamová se hlásila z místa.

 

Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo, vážený pane předsedo. Já toho přednostního práva využívám tak zřídka, že ještě na to nejste zvyklý, tak já vám to odpouštím.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, ráda bych vyjádřila stanovisko TOP 09 k tomuto zákonu, k novele zákona o pozemních komunikacích, který předložili poslanci hnutí ANO v čele s někdejším ministrem dopravy, ještě předchozím, panem Danem Ťokem. A hned na úvod jasně vyjádřím podporu pro tento návrh. TOP 09 bude hlasovat nejenom pro něj jako celek, ale i pro všechny předložené pozměňovací návrhy.

Vraky v ulicích, které hyzdí města a obce, které jsou často ekologickou zátěží a blokují potřebná parkovací místa, jsou samozřejmě problémem nebo trápením každé české obce. Tento problém má ale řešení. Bohužel tato a ani předešlá vláda, kde má hnutí ANO ministra dopravy už šest let, takže už sedmým rokem začíná, s řešením toho problému nepřišly. Proto TOP 09 ve spolupráci s komunálními politiky připravila a předložila vlastní novelu zákona, která dává starostům měst konečně možnost se s vraky vypořádat už ve chvíli, kdy nepoužívaný vůz nebude mít víc než tři měsíce platné osvědčení o technické způsobilosti stanicí SME a STK.

Novelu zákona jsme předložili už zhruba před rokem a půl, v říjnu 2018 a hned začátkem listopadu 2018 se k němu vyjadřovala vláda a dala k němu nesouhlasné stanovisko. A hle, hned po 14 dnech přišla novela z pera poslanců hnutí ANO do Poslanecké sněmovny a tato novela je ta, kterou se teď zabýváme. Autoři se, eufemisticky řečeno, významným způsobem inspirovali naší novelou, s tím rozdílem, že navrhují odtahovat vozidla s propadlou technickou po šesti měsících, nikoliv po třech, jak navrhujeme my. Nicméně i zde se našel poslanec, který se inspiroval, a já jsem za to ráda, pan poslanec Nacher, který předložil pozměňovací návrh, který právě zpřísňuje na námi navrhované tři měsíce. O tom budeme dnes rozhodovat ve svých hlasováních a já ho ráda podpořím. Jsem za to ráda, že tady ten pozměňovací návrh je.

Co bylo ale důležité, bylo stanovisko vlády. U téměř totožného návrhu zákona se během jednoho měsíce vláda posunula od negativního k pozitivnímu stanovisku. A to je přece skvělá zpráva pro nás všechny, kteří chceme, aby tato novela byla přijata, a usilujeme o změnu. Nevím, jestli se na tomto názorovém posunu podepsaly osoby podepsané pod návrhem zákona, ale to už je teď vedlejší.

Mrzí mě však, že na dva totožné návrhy, které sem přišly tak krátce po sobě a mají naprosto stejný cíl, se nahlíží zcela jinak, přičemž jeden je utopen mezi stovkou dalších pozměňovacích návrhů, často tedy také opozičních, jako je ten náš, které pak marně čekají na své projednání, a ten druhý je už tady ve třetím čtení. Minimálně se domnívám, že oba dva ty návrhy měly být projednávány souběžně, na čemž jsme se tehdy s tehdejším ministrem panem Ťokem i dohodli. Gentlemanská dohoda však platila jenom do té doby, než on podal demisi a rezignoval na poslanecký mandát, a pak už šly návrhy svou vlastní cestou. Jeden do třetího čtení a druhý na odstavné parkoviště.

Nechtěla bych z toho dělat větší politikum, než je, ale chtěla jsem připomenout, jak to tedy s touto iniciativou ohledně vraků v ulicích bylo, a abychom nezapomínali na to, že toto je iniciativa tedy i opozičních stran. Naši starostové, radní a další komunální politici už čekají na to, až tuto novelu posvětíme. Proto také za TOP 09 říkám, že nám jde o to, aby se tato věc opravdu řešila. Je nám jedno, kdo je nakonec pod tou novelou podepsaný, v tom smyslu, že pro nás je zásadní, že posuzujeme cíl návrhu, ne jména navrhovatelů, a proto budeme pro tuto novelu hlasovat.

Podpoříme také pozměňovací návrhy, jak už jsem zmínila. Nejenom tedy pozměňovací návrh Patrika Nachera, ale i další. A věřím tomu, že tento návrh tady najde většinovou podporu, a proto se na vás také obracím s žádostí o tuto podporu, protože tento smysluplný návrh opravdu pomůže českým obcím a městům s dlouho neřešeným problémem. Jenom v Praze, připomínám, jsou to stovky aut a v dalších městech jsou to další minimálně desítky. Záleží samozřejmě na velikosti obce. Prosím tedy o podporu a doufám, že i příště budeme vládním poslancům inspirací. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Faktická poznámka paní poslankyně Ožanové.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Dámy a pánové, děkuji za podporu TOP 09, nicméně se musím ohradit, že jste mi byli inspirací. Můžu říct, že já jsem byla hlavním iniciátorem návrhu tohoto zákona, a řešilo se to několik měsíců, nikoliv 14 dní od doby podání vašeho návrhu. Já sama jsem totiž vykonávala na obci tyto činnosti a věděla jsem, jaký je problém. To znamená, jak jako úředník obce s rozšířenou působností, tak jako komunální politik jsem věděla, že je nutno toto řešit. A vzhledem k tomu, že jsem odborník na dopravu, tak jsem iniciovala tady tento návrh. To znamená, nebylo to až tím, že vy jste podali nějaký návrh.

Nicméně vyjadřuji hlubokou lítost i nad tím, že já jsem se nedokázala zasadit o to, aby tyto dva návrhy byly projednávány společně. Domnívám se, že to byla minimálně slušnost, a přijměte prosím moji omluvu, mělo to být projednáváno společně. Na tom bychom se měli shodnout. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP