Pátek 31. ledna 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Vojtěch Pikal)
74.
Návrh poslanců Leo Luzara, Hany Aulické Jírovcové a Pavla Kováčika
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 180/ - prvé čtení
Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Leo Luzar.
Poslanec Leo Luzar: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl návrh zákona, který by mohl pomoci tisícům lidí postižených exekucí, samozřejmě ne zpětně, ale umožnil občanům se podívat taky na věc spojenou s tím, jak se do exekuce dostávají, a mohl by pomoci částečně jako drobný kamínek k tomu, abychom se konečně vymanili ze snadného upadání občanů do exekuce.
Spolu s navrhovateli navrhujeme zapojit do zákona tzv. finanční půjčky. Je to terminus technicus, který by usnadnil chápání toho, jak je momentálně ve společnosti lehké přijímat peníze. My máme zákony, které regulují spotřebitelské úvěry, regulují hypoteční úvěry, regulují všechny tyto finanční prostředky, které občan může na volném trhu finančních prostředků nebo půjček nabýt. Ale základní problém v této věci je, že my vždycky taháme za kratší konec. Hovoříme o tom, že občan je neustále obtěžován, je mu nabízeno, je mu vnucováno, a on přijímá. Když my vymyslíme nějakou regulaci a řekneme "toto je regulace, která by tomu měla pomoci", tak ti, kteří tou regulací měli být postiženi, okamžitě vymyslí nový název. Okamžitě vymyslí nový produkt, kterým obchází základní problém lehkého získávání peněz a velice složitého splácení těchto prostředků občany, kteří takovou půjčku dostali nebo získali.
Náš návrh se zaměřuje na to, že základní podmínkou úspěchu tohoto byznysu s chudobou a snahou neumožnit občanům splácet je reklama. Základní problém všech těch, kteří poskytují takovéto lichvářské úvěry, lichvářské půjčky, lehké nabývání prostředků, je, že musí mít možnost reklamy, aby ti lidé o nich věděli, aby mohli na ně působit a mohli je zneužívat k tomu, aby jim tu půjčku svým způsobem i vnutili. To vše se děje pod dojmem svobody médií, svobody slova, svobody nabízet produkty ve společnosti. Ale český zákon již zná omezení reklamy. Zná omezení v rámci tabáku, zná omezení v rámci jiných produktů, alkoholu a dalších, o kterých bychom se mohli tady dlouze bavit a které jsme už dlouho probírali. Nezná ale omezení v rámci reklamy na finanční půjčky.
Jistě si všichni vzpomenete a znáte ze svého okolí, když si zapnete televizi, tři mladí usměvaví občané jedoucí v dopravním prostředku si pozpěvují melodii a říkají, jak je snadné získat tu půjčku! Jak je snadné ji dostat! A můžete si koupit za to něco, co zrovna byste chtěli! Znáte další desítky těchto reklam, které vám říkají, jak je to snadné a jednoduché získat ty prostředky, které zrovna potřebujete. A už se nejedná o půjčky v řádu statisíců, milionů, ale o drobné půjčky postavené na základě 20, 30 tisících korunách, ale již se nezdůrazňuje, nebo drobným písmem dole je umístěno, jaké jsou vlastně úroky, jaká je úroková míra. Jistě jste se setkali také s tím, že se ukazuje, že máte napsáno nulová úroková sazba. Ale už se neříká, jaké jsou poplatky, a nezdůrazňuje se RPSN, které by se u této půjčky mělo objevit jako základní údaj, jak je ta půjčka vlastně drahá. A co se stane, když nesplatíte jednu splátku? Co se stane, když nesplatíte druhou splátku? To už všechny ty reklamy pomíjejí.
Česká republika v minulosti se snažila tomu zabránit a dávala k reklamám nutnost uvádět tyto údaje. Sami víte, že když se podíváte na reklamu, která se někde objeví na internetu, a hledáte podmínky půjčky, vidíte tam vzorový příklad. Ano, Česká republika se snažila touto metodou jít a zjistili jsme, že to nepomáhá. Že mnohdy ten vzorový příklad, který se u těch půjček objeví, není reálný. Mnohdy zjistíte, že ty úroky, které potom, když si to přepočítáváte do reálné podoby, neodpovídají tomu, jak ta půjčka byla zaměřena. Jinými slovy, dochází k pokřivení reklamního trhu a pokřivení myslí těch odběratelů, že ta půjčka přece jenom je dobrá, jednoduchá k splacení. Je to obrovský nešvar reklamních agentur, které je provádí. A bohužel neznáme jinou metodu, jak působit na nebankovní a bankovní instituce, aby byly schopny v nějaké formě blokovat své vlastní choutky, vnutit lidem peníze, ale hlavně je potom seknout za to, že nesplácí, a brát od nich peníze navíc.
Snažili jsme se apelovat na nebankovní a bankovní sektor, aby přijaly nějaké kodexy, aby fungovaly v nějakém režimu, který by byl přijatelnější pro zákazníky. Bohužel se tak nestalo a neděje v České republice. Proto jsme se rozhodli připravit návrh zákona, který ve svém základním bodě číslo 1 zakazuje reklamu bankovních a nebankovních finančních půjček, jejichž cílem, nebo přímým nebo nepřímým účinkem je propagace výhodného a snadného získávání finančních prostředků šířená prostřednictvím televizního a rozhlasového vysílání nebo prostřednictvím služeb informační společnosti, v periodickém tisku, neperiodických publikacích, na letácích, plakátech nebo jiných tiskovinách s výjimkou publikací a tiskovin, které jsou k dispozici v obchodních prostorách bank, nebankovních subjektů, informujících o nabízených finančních produktech.
Tato docela široká škála zákazu reklamy je dle mého názoru velice důležitá. Protože již jsme se setkali i s agresivní reklamou na místech, kde byste ani nečekali, že je možné toto získat. V ordinacích lékařů, na sportovištích, při nějaké příležitosti, kde se sdružuje velice hodně lidí, se snaží tyto bankovní a nebankovní instituce využít toho, že tam ti lidé jsou, a nabízet jim své finanční produkty. A toto si myslíme, že už se dostává za absolutní hranu seriózní snahy těchto institucí o nabídku prostředků pro občany.
To jsou věci, které nás vedou k předložení tohoto zákona. Pevně věříme, že se Poslanecká sněmovna s tímto návrhem vypořádá tak, že ho pustí do dalšího čtení, protože si myslíme, že česká společnost si zaslouží i tu ochranu před těmito institucemi. Navrhujeme i sankce a samozřejmě upravení, tu část sankcí, která by se těchto institutů týkala.
Já si dovolím ještě trošku okomentovat stanovisko vlády k tomuto návrhu. Vláda k tomu zaujala neutrální stanovisko, jsem za to velice rád. A v textu si uvědomuje tu problematiku, kterou se tento návrh zabývá. Je opravdu velice těžké bujný trh, který tady řádí, zregulovat. To si asi uvědomujeme všichni, a i má otázka na guvernéra České národní banky, který při předešlém vystoupení v této Sněmovně při projednávání svého zákona tady byl, a když jsem se ho ptal na to, jak Česká národní banka, která by měla být regulátorem, je schopna tyto záležitosti regulovat, tak svým způsobem bezradně pokrčil rameny, protože tento trh to je džungle, která je vyloženě závislá na nabídce a poptávce. A také, a to je to nejdůležitější, na reklamě.
Vládní legislativci nás upozorňují na to, že předložený návrh zavádí do českého právního řádu novou terminologii. Ano, mají pravdu, protože finanční půjčky v tom charakteru, tak jak je to napsáno, nejsou zatím definovány. Ale můžu říct za předkladatele, že to je svým způsobem i úmysl tuto terminologii dát, protože jsme se setkávali s tím, že když se konkretizovala ta konkrétní půjčka, ten úvěr, a byl docela dobře specifikován, tak okamžitě po schválení tohoto zákona všichni poskytovatelé přešli do jiného modelu, nazvali to jinak a snažili se tady z této regulace vyskočit.
Všichni si moc dobře pamatujete na zákaz, který se objevuje např. na krabičkách cigaret - Kouření škodí zdraví. V ten moment se vyrojily tisíce výrobců, kteří nabízejí obaly, aby to nebylo vidět. Jinými slovy, toto obcházení toho smyslu zákona se bohužel objevuje i v tomto segmentu, který se před občany tváří jako velice seriózní, ale zneužívá i svého postavení, hlavně finančního postavení, a působí negativně na reklamním trhu.
Jsme si vědomi toho, že proti nám bude stát obrovská síla, která z této reklamy žije. Jsme si vědomi toho, že proti nám se objeví v rámci tohoto návrhu desítky útoků spojených s tím, že chceme něco regulovat, ale za tím v tom záměru bude to, že přijdou reklamní společnosti o velké prostředky z reklamy. Ten trh je miliardový, ve kterém se pohybujeme, a (mezi) největší zadavatele právě patří poskytovatelé takovýchto úvěrů a půjček, mnohdy samozřejmě skryté za oficiální instituty a banky.
Náš návrh se zaměřuje jak na nebankovní, tak bankovní sektor. A pevně věřím, že v rámci projednávání tohoto bodu se i vy, kolegyně a kolegové, upomenete na to, co běžně vnímáme a čteme v médiích, vidíme na internetu, proudí k nám televize, a dáte mi za pravdu, že ten segment nabízení těch rychlých, jednoduchých, lehce splatitelných drobných půjček, který se nám neustále předvádí, je velice, velice nebezpečný. A když se bavíte s lidmi, kteří by normálně na takovýto princip reklamy vůbec nenaskočili, protože si uvědomují rizika, prostě dostanou se do určité finanční tísně, byť drobných prostředků, a prostě nevidí jinou cestu a říkají si, vždyť je to jednoduché, byť to tam je napsáno, nula úrok, můžu do toho jít, a potom se diví, že z dvaceti tisíc korun, které si půjčili třeba na vybavení domácnosti, které mělo poruchu, najednou se dostávají do dluhové pasti.
Hovořil jsem dlouho, omlouvám se za to, ale je to téma, které si, myslím, zaslouží tu diskusi, a měl by to být první krok, který by se nám měl podařit v rámci boje s těmi problémy, které tato společnost má, což jsou problémy exekucí. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji, a než dám slovo zpravodaji k tomu, aby nás uvedl do projednávání tohoto zákona, seznámím vás s omluvenkami. Pan poslanec Mašek se omlouvá od 13.30 hodin do konce jednací doby z pracovních důvodů a paní poslankyně Kateřina Valachová se omlouvá od 13.30 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů. A ještě jedna, pan poslanec Dvořák se omlouvá od 13.45 hodin do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů.
Paní poslankyně se hlásí s přednostním právem? Ano, k hlasování. Prosím.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane předsedající. Já bych ráda nahlásila, že u posledního hlasování 203 jsem hlasovala proti, a chtěla jsem hlasovat pro. A nezpochybňuji hlasování. Je to jen pro stenozáznam. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. To bylo pro stenozáznam a nyní tedy má slovo pan poslanec Berkovec, aby jako zpravodaj pro prvé čtení nás uvedl do projednávaného zákona. Prosím.
Poslanec Stanislav Berkovec: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, přeji vám hezký den, hezké brzké páteční odpoledne. Dovolte několik slov k tomuto návrhu zákona, k tomuto sněmovnímu tisku číslo 180.
Já naprosto chápu lidský a sociální rozměr motivace k tomuto zákonu a naprosto se s ním ztotožňuji. Jako člověk, který studoval a poté profesionálně působil v oboru reklamy a propagace se musím také ztotožnit s připomínkami vlády. A nakonec jako člen našeho poslaneckého klubu musím také respektovat dikci stávajících souvisejících zákonů a judikátů příslušných evropských orgánů, což je někdy těžké skloubit, to všichni moc dobře víte. Vznik solitérního precedentu by v tomto případě vyvolal řetězovou reakci v právním prostředí, která by k ochraně spotřebitele nepřispěla. Navíc na tento systém angloamerického práva není náš kontinentální právní systém nastaven.
Jinak historie reklamy a propagace má v naší zemi vynikající úroveň a bohatou historii. Jenom dovolte krátkou exkurzi do této slavné historie. Naše země byla světovým lídrem například na Světové výstavě EXPO 58, kterou navštívily 42 miliony lidí, z tohoto 6 milionů naši expozici. Československo získalo zlatou hvězdu a dalších 13 ocenění. Za nejlepší pavilon byl vyhlášen ten náš, československý, od autorů Františka Šubra, Josefa Hrubého a Zdeňka Pokorného. Pozornost vzbudily, mimo jiné, i ambiciózní projekty Laterna Magika nebo Polyekran Josefa Svobody. U nás to byl například projekt Exponata 1964 na mezinárodním veletrhu v Brně, propagující těžní stroje.
Po roce 1989 zde ovšem došlo k naprosto bezbřehému rozvoji reklamy, anebo takového paskvilu, který byl nazývám reklamou, a k porušování všech formálních, obsahových a etických norem. A samozřejmě, že nepřipravený občan naletěl na všechny tyhle fígle. Například jenom terminál České lotynky a s tím související záležitosti, které nás de facto připravily o dům U Černé Matky Boží a palác U Hybernů. A další a další. To samozřejmě nastolilo nepsané normy a zvyklosti, které přežívají dodnes. S tím například souvisí i billboardy u dálnic, kdy v době devadesátých let byly uzavřeny dlouhodobé, jednostranně výhodné smlouvy, které dodnes komplikují likvidaci a hrozí arbitrážemi pro náš stát. A jsou a budou finanční zátěží, protože náklady na likvidaci půjdou v mnoha případech také na vrub státu.
Jinak tedy já tady nehodlám číst to stanovisko vlády, vážený kolega pan poslanec Luzar už o něm mluvil, o těch připomínkách. Takže děkuji za vaši vzácnou pozornost. Já si myslím, že určitě bychom se měli tímto sněmovním tiskem zabývat i ve druhém čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji a nezbývá mi než otevřít rozpravu, do které mám v tuto chvíli tři přihlášené, se kterými se můžete seznámit na tabuli. Jako první je přihlášena paní poslankyně Němcová. Prosím.
Poslankyně Miroslava Němcová: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážené dámy a pánové, máme už asi pouze pár minut do konce dnešního jednacího dne, předpokládám tedy. Pokusím se být stručná a seznámit vás s postojem Občanské demokratické strany k tomuto návrhu zákona.
Hned úvodem sdělím, že po projednání na našem klubu jsme proti tomuto návrhu, a dávám tedy oficiálně návrh na jeho zamítnutí v prvním čtení. A nyní dovolte několik poznámek.
Ta první se týká spíš průběhu projednávání zákonů, kterých jsme svědkem během dnešního dne. Před chvílí ten předchozí bod, který se zabýval pojistným na veřejné zdravotní pojištění, vláda okomentovala svým neutrálním stanoviskem. Dodala nám tedy do Poslanecké sněmovny své stanovisko jako neutrální. Nakonec tady vystoupil pan ministr zdravotnictví s naprosto zásadním postojem, který je proti tomu návrhu. Čili bych očekávala, že ve vládě už nějakým způsobem to bude prodiskutováno a Sněmovna dostane nějaké opravdu jasné stanovisko vlády. Ale chci říci a kvitovat to v dobrém, že tady alespoň pan ministr zdravotnictví byl, té debaty se zúčastnil, obě strany pro a proti mohly vznést své argumenty a Sněmovna slyšela kvalifikovanou diskusi na toto téma.
Teď jsme u bodu, u kterého vláda dává opět neutrální stanovisko, přestože v tom obsáhlém zdůvodnění, které máme k dispozici, vyjmenovává jednu vážnou výhradu za druhou, z čehož logické vyústění by muselo být, že je proti tomu návrhu zákona. Ona to ale neudělá a dá neutrální stanovisko. Pak s takovým zvláštním postojem jsem zaznamenala i vyjádření pana zpravodaje, který říká, že z různých pohledů by byl pro i proti. Dobře, to přijmu jako jeho postoj, ale pro Poslaneckou sněmovnu vláda v tomto případě žádnou práci neodvedla, aby pro nás byla nějakým měřítkem toho, jak k tomuto návrhu přistupuje. (V sále je velmi hlučno.)
A k tomu je třeba dodat, že sem nevyslala nikoho, kdo by se za ten zákon postavil. Ve vší úctě, pan ministr Brabec, jsem velmi ráda, že se zúčastnil celého dnešního jednání, byli tady také přítomni pan ministr zdravotnictví, paní ministryně pro místní rozvoj, ale ani jeden z nich, předpokládám, nemá ve své kompetenci to, aby mohl tady zodpovědně posoudit všechno, co návrh obsahuje. Vždyť i pan navrhovatele, pan poslanec Luzar, se opírá zejména o tu otázku exekucí a o tu sociální otázku, spojenou s tím úpadkem lidí, kteří podlehnou-li reklamě a přijmou na sebe větší závazky, než potom mohou plnit, tak se dostávají do velmi bezvýchodných životních situací. Očekávala bych tedy, že tady bude paní ministryně financí.
Byly tady zmíněny - nový instrument - myslím, že se to má jmenovat finanční půjčky, takže bych očekávala, že k tomu zaujme nějaké stanovisko. Čekala bych, že tady -
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Paní poslankyně, já se omlouvám, ale hluk v sále dostoupil úrovně, kdy vás musím přerušit a vyzvat kolegy ke klidu. Na druhou stranu nám zbývá už jenom minuta, takže bych navrhl, že vás prostě přeruším a svůj projev byste dokončila, až se příště dostaneme k projednávání tohoto bodu.
Poslankyně Miroslava Němcová: Já s tím nemám, pane místopředsedo, problém, ale chtěla bych od vás také trošku konzistentnější postoj, protože myslím, že minulý nebo předminulý pátek jste upozorňoval, že pátek není dnem, kdy končíme ve 14. hodin, a vedl jste Sněmovnu k tomu, že jednání je do 19. hodin, takže bych očekávala, že budete postupovat stejně. Já nemám vůbec nic proti tomu, když se Sněmovna dohodne, že dnes ve 14 hodin končí, ale mělo to být řečeno tedy ve chvíli, než jsem začala, nebo než jste vyzval nás, kteří jsme přihlášeni do rozpravy, než jste nás vyzval k vystoupení.
Budu akceptovat vaše rozhodnutí.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já rozumím. Já samozřejmě souhlasím, že jednací den je až do 21 hodin a do 19. hodiny lze projednávat zákony. Nicméně obecně je zvykem, který zatím dodržujeme, že dnes se končí ve dvě hodiny. Záleží, jestli Sněmovna bude dostatečně klidná, abychom mohli pokračovat.
Poslankyně Miroslava Němcová: Vzhledem k tomu, pane místopředsedo, že jsem byla ve fázi, kdy jsem kritizovala nepřítomnost ministrů, a to ani ministryně spravedlnosti - komu jinému náleží oblast exekucí? Ani ministryně financí - komu jinému náleží oblast možných půjček, nového instrumentu na finančním trhu? Jestliže tady nejsou a v podstatě nemohou se zúčastnit té debaty, tak považuji tuto debatu za neplnohodnotnou, neadekvátní, nedůstojnou Poslanecké sněmovny. A já myslím, že bude nejlepší, když teď tedy tuto debatu skončíme, protože k nějakému rozumného výsledku nemůže vést.
Chci ale důrazně říct, že odmítám postoj vlády k průběhu jednání Poslanecké sněmovny. To, že pan předseda vlády - a ryba smrdí od hlavy - řekne, že nebude chodit do Sněmovny, protože to není jeho práce, na ústní interpelace, myslím, že vláda si to přeložila tedy, že ani oni se nebudou zúčastňovat práce Sněmovny, když se jim to zrovna nehodí nebo se jim do toho nechce. Považuji to za nenormální a vyzývám předsednictvo Poslanecké sněmovny, aby vyzvalo vládu k tomu, aby konala své povinnosti, mezi něž patří účast na jednání Sněmovny, neboť vláda je zodpovědna ze své činnosti v Poslanecké sněmovně! Děkuji vám. (Potlesk zprava.)
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A jak jsem avizoval, tak pokračovat můžeme, pouze pokud zde bude dostatečná atmosféra k tomu, abychom mohli pokračovat. Vzhledem k tomu - nejsem si ani jistý, jestli máme dostatečně plný sál. Vzhledem k té výzvě po přítomnosti ministrů, já myslím, že je chvíle, kdy bychom přerušili jednání Sněmovny, a pokračovat budeme ve variabilním týdnu v úterý, to znamená 11. února, kdy bychom měli pokračovat v zásadě podle v tuto chvíli schváleného pořadu, to znamená tímto bodem.
Já vám děkuji a přeji příjemný víkend. Tedy budeme pokračovat 11. 2. ve dvě hodiny.
(Jednání skončilo ve 14.03 hodin.)
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.